چگونه مشکلات فلش مموری و کارت حافظه را برطرف کنیم؟!

memoy 1

اگر فلش مموری، کارت حافظه یا هر ابزار ذخیره‌سازی شما به درستی کار نمی‌کند، پاک کردن و حذف پارتیشن‌ها یکی از راه‌های حل مشکل آنها است. این روش بخصوص برای رفع مشکل حافظه‌هایی که فرمت نمی‌شوند یا میزان حافظه را به صورت صحیح نشان نمی‌دهند، بسیار موثر است و می‌توانید پارتیشن‌هایی را که با برنامه‌های معمول (نظیر مدیریت دیسک پیش‌‌فرض ویندوز) قابل حذف شدن نیستند، حذف کنید؛ همچنین این فرآیند، به صورت کامل تمامی پارتیشن‌های یک دیسک را حذف می‌کند تا دوباره بتوانید آنها را بازسازی کنید.

هشدار: این روش تمامی اطلاعات موجود روی دیسک را به صورت کامل و بدون برگشت پاک می‌کند؛ پس اگر هنوز فلش مموری یا کارت حافظه شما قابل استفاده است، از اطلاعات آنها کپی بگیرید؛ همچنین مراقب باشید یک درایو را به اشتباه انتخاب نکنید!

برای دانستن مراحل کار با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

به عنوان کاربر Adminstrator به منوی Command Prompt وارد شوید:

در ویندوزهای ۱۰ و ۸.۱ به سادگی می‌توانید  با راست کلیک روی دکمه استارت، یا فشردن هم زمان کلیدهای ویندوز و  X و انتخاب گزینه (Command  Prompt  (admin این کار را انجام دهید. در ویندوز ۷ ابتدا Command Prompt را از منوی استارت پیدا کنید، (می‌توانید آن را سرچ کنید) و سپس با راست کلیک کردن روی آن، گزینه Run as Adminstrator  را انتخاب کنید.

memory 2

از Diskpart برای پاک کردن دیسک استفاده کنید:

دستور Diskpart را اجرا کنید؛ قبل از ادامه توجه کنید که فلش مموری یا کارت حافظه مورد نظر را به کامپیوتر متصل کرده باشید. برای اجرای Diskpart کافی است که پس از تایپ کردن کلمه diskpart در Command Prompt، کلید Enter را فشار دهید.

memory 3

سپس دستور list disk  را تایپ کنید و Enter را فشار دهید تا پارتیشن‌های فلش مموری (diskpart) نمایش داده شود. از طریق خروجی دستور قبلی، شماره دیسک مورد نظر را پیدا کنید؛  در این قسمت باید خیلی مراقب باشید که دیسک را اشتباهی انتخاب نکنید، چون ممکن است اطلاعات مهمی را برای همیشه از دست بدهید. در اسکرین‌شات زیر حافظه Disk 0 برابر با ۳۲۸ گیگابایت و حافظه  Disk 1 به میزان ۱۴ گیگابایت است و بر همین اساس می‌توانیم تشخیص بدهیم که  Disk 0 یکی از درایوهای داخلی کامپیوتر و Disk 1 فلش مموری است. برای انتخاب یک دیسک از دستور # Select disk  استفاده کنید و شماره دیسک را به جای # قرار دهید.

memory 4

دوباره تاکید می‌کنیم که در انتخاب شماره دیسک با دقت عمل کنید، چون اطلاعات دیسک انتخاب شده برای همیشه پاک خواهد شد.

memory 5

حالا دستور Diskpart برای دیسکی که شما مشخص کرده‌اید، انتخاب شده است و هر عملکردی که انتخاب کنید روی دیسک مورد نظر اعمال خواهد شد. برای پاک کردن کامل فلش مموری (یا هر دیسک انتخاب شده)، کلمه clean را تایپ کنید و به دنبال آن کلید Enter را بزنید. توجه داشته باشید که با این کار، تمامی اطلاعات دیسک، به صورت غیر قابل بازگشت پاک خواهد شد!

memory 6

اگر تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید، پیام “diskpart succeeded in cleaning the disk” را مشاهده خواهید کرد که به معنی موفقیت شما در پاک کردن پارتیشن‌های دیسک است. حالا می‌توانید Command Prompt را ببندید و مراحل بعد را دنبال کنید.

پارتیشن بندی و فرمت کردن دیسک:

حالا باید با استفاده از ابزار Disk Management داخلی ویندوز، فلش مموری خود را پارتیشن بندی و فرمت کنید؛ البته می‌توانستید با استفاده از Diskpart، این کار را هم انجام دهید، اما کار کردن با برنامه‌های دارای رابط کاربری گرافیکی ویندوز، خیلی راحت‌تر است. برای دسترسی به این ابزار در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸.۱ روی منوی استارت، راست کلیک و Disk Management را انتخاب کنید؛ در ویندوز ۷ می‌توانید کلیدهای ویندوز و R را هم‌زمان فشار داده و در دیالوگ باز شده  “diskmgmt.msc” را تایپ کنید و سپس کلید Enter را فشار دهید.

memory 7خواهید دید که دیسک انتخاب شده هیچ پارتیشنی ندارد؛ روی یک فضای خالی راست کلیک  و گزینه “New Simple Volume”  را به منظور ایجاد پارتیشن و فرمت کردن دیسک با سیستم فایل مورد نظرتان انتخاب کنید. به صورت پیش‌فرض ویندوز فقط یک پارتیشن به اندازه تمام فضای داخلی ایجاد می‌کند.

memory 8

 اگر این اقدامات موثر نبود و فلش مموری شما به‌درستی کار نکرد یا این که  Diskpart نتوانست دیسک را پیدا یا آن را پاک کند، ممکن است دیسک آسیب سخت افزاری دیده و قابل تعمیر نباشد، اما بیشتر ابزارهای ذخیره سازی که به نظر می‌رسد عمرشان به پایان رسیده است، با استفاده از روشی که به شما آموزش دادیم می‌توانند یک زندگی دوباره داشته باشند! تجربیات و پرسش‌های خود را با آی‌تی‌رسان در میان بگذارید.

32 در مورد “چگونه مشکلات فلش مموری و کارت حافظه را برطرف کنیم؟!”

  1. با عرض سلام.ببخشید فلش مموری ۶۴گیگ نو رو با کامپیوتر فرمت کردم و این باعث شد بر روی تلویزیون و یا دستگاه رسیور ضبط اطلاعات نکند وپیغام “فضا کافی نیست” رو اعلام کند.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.باتشکر

  2. با سلام. فلشم چیزی توش نیس بخاطر همین از اون راهی که شما گفتین فرمت نمیشه و میگه که هیچی توش نیس . موقعی هم که وارد دیسک منیجمنت میشم هر جا کلیک راست میکنم چیزی بالا نمیاد و اگه روی خود فلش کلیک راست کنم فقط گزینه تغییر نام درایوش میاد لطفا راهنماییم کنید

  3. سلام خسته نباشید.
    من یه فلش 8 SP گیگ داشتم که Removable Disk شده بود و فرمت نمیشد. با cmd فرمتش کردم تا مرحله ی clean رفتم و فایلها پاک شدن. ولی وقتی دستور create partition primary رو میزنم خطایی راجع به volume میده و پارتیشن بندی نمیشه.
    ازطریق Disk Management هم که میخوام پارتیشن بندی بکنم وقتی روی فضای خالی کلیک میکنم هیچی نمیاد چون فضایی بهش اختصاص داده نشده.
    ممنون میشم اگر راهنماییم کنین.

  4. سلام من یکusb hp دارم. فرمت می خواست ولی فرمت نمیشد فقط میگفت باید فرمت کنی از Disk Management برای فرمت استفاده کردم اما فرمت نمیشد چند بار این کار را انجام دادم و ارور damage داد و برای همیشه کار نمیکنه. آیا راه حل وجود دارد یا نه؟
    لطفا کمک کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  5. سلام من دوتا فلشم خراب شده یکیش حافظش خالیه ولی پر نشون داده میشه و یکیش هم روی گوشی بالا نمیاد چیکار کنم راهنمایی کنین لطفا مرسی

  6. سلام
    کارت حافظه ‌گوشیم نه اطلاعاتی ازش پاک میشه نه اطلاعاتی میشه اضافه کرد .فرمت هم نمیشه .چیکار کنم ؟؟قابل درست شدن هست !؟

  7. با سلام با اینکه خودم احساس می کنم اخر این کارام اما ….چند وقته یه اس دی رم رفته رو اعصابم…با تمام برنامه ها چه خارج از ویندوز چه داخال ویندوز ، هر کاری تونستم کردم…اما هر وقت رم رو قطع میکردم بازم فقط یه فایل توش بود و هرچی هم روش کپی میکردم با این که کپی میشه و دیده هم میشه…همین که رم رو در میارم و دوباره میزنم بازم همون یه فایل اولیه رو میبینم..و حالا اساتید؟

  8. سلام من به فلش 32 hp دارم که هم فرمت میشه و هم کپی و ذخیره و همه چی درسته فقط بعضی فایلهای صوتی و تصویری رو باز نمیکنه مثلا اگه ده تا فایل صوتی بریزی دوسه تا رو میخونه و بقیه رو نمیخونه . ظاهر فایلها و حجمش درسته . مدیا پلیر باز میشه ولی هیچی نمیاد دیگه . نه صدا و نه تصویر .

  9. با سلام وخسته نباشید ،فلشمو با اوتی جی به گوشی وصل کردم و تصادفی پوشه سفید داخلشو پاک کردم بعد اون دیگه فلشم باهیچ دستگاهی چه لب تاب چه کامپیوتر چه گوشی شناسایی نمیشه چراغ فلش روشن میشه ولی شناسایی نمیشه چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید.

  10. سلام خسته نباشید فلش مموری 32 گیگ دارم بیشتر از 3 چهار گیگ که داخلش اطلاعات میریزم بعد از قطع و وصل کردن اتصال به کامپیوتر یا سیستم دیگه نشون نمیده خیلی اطلاعات فقط فایل هاش هست ولی جواب نمیده انگار فایل هارو نمیخونه مشکلش چیه چطوری حل کنم؟

  11. باسلام.
    روی فلش مموری از بازارفیلم ریختم ولی الان به سیستم خونه که وصلش میکنم پیغام فرمت دیسک رونشون میده واصلا قابل بازشدن نیست.ولی وقتی فلش رو به ال سی دی وصل میکنم تمام فیلم ها رونشون میده.ممنون میشم راهنماییم کنید.
    باتشکر

  12. سلام. من یه فلش ۳۲ گیگ دارم که مارکش viva . محصول کشورتایوانه. الآن۶ماهه که دارمش وتاحالامشکلی نداشته. چندروزپیش کاملا خالی و باکامپیوترفرمتش کردم. یعنی راست کلیک کردم وگزینه فرمت رو انتخاب وبدون اینکه تیک خاصی درپنجره انتخاب کنم ،استارت رو زدم . بعدفرمت باکامپیوترمشکلی نداره امادیگه وقتی به گیرنده دیجیتال (ست تاپ باکس) میزنم ،ضبط نمیکنه و محتویاتشو نشون نمیده و فقط یه پوشه به نام cرو نشون میده که داخلش نمیره. این پوشه درهمه قسمتها موجوده، مثلا قسمت موزیک، عکس، فیلم و pvr این پوشه موجوده امابه سیستم که میزنم این پوشه رو نشون نمیده. میشه لطفا راهنماییم کنید که چه مشکلی واسه فلش پیش اومده و چکارباید بکنم تادرست بشه؟ خیلی ممنون میشم اگه کمکم کنید.

  13. سلام من یه فلش ۸ گیگ دارم و تا خرخره پرش کردم ولی الان وقتی میخوام باهاش کارکنم ۸ گیگ حافظه پره ولی مینویسه this folder is emptyلطفا بگید چیکار کنم که ظاهر بشه هیدن هم نیست
    جواب تونو به این آیدی تلگرامی بفرستین the_king_alien@

  14. سلام رمم توو گوشی شناسایی نمیشه.
    توو لپ تاپ شناسایی میشه اما اجرا نمیکنه و ب محض وصل شدن پیغام فورمت میده اما فورمت نمیشه چیکارش کنم؟لطفا کمکم کنید

  15. مهرداد یزدانفر

    سلام دوست عزیز
    من وقتی یو اس پی رو یه لب تاپ وصل میکنم محتوی اون رو اصلا نشون نمیده و پیام خالی بودن ظاهر میشه. ممکنه راهنمائی کنید

  16. سلام خوب هستید؟ من ی مشکلی دارم خوشحال میشم منو راهنمایی کنین
    من وقتی فلشم رو به لپ تاپم وصل میکنم بدون اینکه کلیک کنم محتویاتش نمایان میشه میتونین کمک کنین هر وقت خواستم باز کنه؟ اینطوری ویروسی میش

  17. وقتی فلش میزنم به کامپیوتر تمام فایلهای فلش نیست تو خودش یعنی وقتی وارد فلش میشی یه ایکن فلش دیگه هم هست که وارد اون بشی فایلها هست چطوری این مشکلو حل کنم؟؟؟

    1. محمد پوریانی

      سلام دوست عزیز
      شما اطلاعتتو بریز توی یکی از هارد های کامپیوتر بعد فلشتو فرمت کن دو باره اطلاعات رو برگردون سر جاش
      برای سیستم هم انتی ویروس بزار
      بیشتر ویروس باعث همچین چیزی میشه

  18. وقتی هم میخوام فرمتش کنم این پیغام را میده the memory card is write-protected. please release the write protect switch لطفا راهنمایی کنید.ضمنا تقریبا تمامی نرم افزارهای فرمت رم را امتحان کردم…

    1. محمدرضا احمدپور

      سلام دوست عزیز. شما احتمالا از آداپتور میکرو USB به USB برای استفاده توی کامپیوتر استفاده می‌کنین. کلید write protect کنار آداپتور رو خاموش کنین مشکل حل میشه.

  19. با سلام من مموری کارت ۱۶ گیگا بایتی دارم که چند دفه با نرم افزار MiniTool Partition Wizard Professional Edition اون رو پارتیشن بندی کردم و حالا حافظه کل آن یک گیگ شده و روی گوشی اصلا کار نمی کنه .البته مراحل بالا را انجام دادم ولی جواب نهایی مثل بالا نمی شد. لطفا راهنمایی کنید. تشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH