لاک‌پشت‌ها بیشتر از پهپادها با هواپیما تصادف می‌کنند!

ITRESAN-9-94 (24)تابه‌حال در اینترنت مقاله‌های بسیاری درباره خطرآفرین بودن پهپادها برای پرواز هواپیماها و احتمال تصادف آن‌ها با این غول‌های پرنده را مشاهده کرده‌اید ولی به‌تازگی تحقیقات انجام شده نشان از آن داشته است که عملا تعداد حوادث ناشی از برخورد پهپاد با هواپیما، بسیار کمتر از موارد دیگر است و برای نمونه تعداد تصادف‌های هواپیما با لاک‌پشت (!) بیشتر از دفعات برخورد آن با پهپاد بوده است.

محققی به نام الی دورادو (Eli Dourado) در مرکز تحقیقاتی Mercatus موفق شده است تا با استفاده از پایگاه داده‌های مربوط به میزان تصادف‌های انجام شده با موجودات طبیعی، تعداد لاک‌پشت‌هایی که با هواپیما تصادف کرده‌اند را شناسایی کند و در مقایسه‌ای ساده با میزان تصادف‌های صورت گرفته بین پهپادها و هواپیماها با این آمار، نتیجه بسیار جالبی را به دست آورده است.

بر اساس اطلاعات استخراج شده از این پایگاه داده‌ها، در فاصله زمانی روز نخست سال 1990 میلادی تا آخرین روز ماه جولای سال 2015، تعداد تصادف‌های صورت گرفته بین لاک‌پشت‌ها و هواپیماها برابر با 198 مورد بوده است درحالی‌که از میان این آمار، تعداد 112 مورد پس از سال 2010 به وقوع پیوسته‌اند. در نقطه مقابل نیز آمار تصادف پهپاد با هواپیما در بازه زمانی مشابه برابر صفر بوده است.

این محقق، آمار کسب شده را به‌طور بسیار جالبی مطرح می‌کند، او دراین‌باره می‌گوید:

اگر در بازه زمانی مشابه، تعداد 198 تصادف با لاک‌پشت‌ها و 0 مورد تصادف با پهپادها را تجربه کرده‌ایم، بهتر است به‌جای نگرانی درباره پهپادها، بیشتر نگران تصادف با لاک‌پشت‌ها باشیم.

ITRESAN-9-94 (24)-2نکته جالب درباره آمار به‌دست‌آمده در این پایگاه داده‌ها این است که تمامی گزارش‌های ارسالی به این پایگاه، به‌صورت خودجوش بوده و به همین دلیل نیز آمار واقعی می‌تواند به‌مراتب بالاتر از رقم 198 مورد تصادف لاک‌پشت و هواپیما باشد. علت اوج‌گیری تعداد تصادف‌های گزارش شده پس از سال 2010 نیز، گسترش شبکه‌های اجتماعی و ارتباط اینترنتی سیار است که موجب شده تا تمایل به گزارش آنلاین، بسیار بالاتر برود.

البته علی‌رغم جذابت مقایسه انجام شده توسط این محقق باید به این نکته اشاره کرد که مسلما هیچ لاک‌پشتی نمی‌تواند در آسمان با هواپیما تصادف کند و حتی اگر یک خلبان گزارش چنین رخدادی را بدهد، باید ابتدا از خود او آزمایش مواد مخدر و الکل گرفته شود. در عین حال نیز با بالاتر رفتن میزان استقبال از پهپادها و افزایش مصرف این دستگاه‌ها، اقدام‌های پیشگیرانه در زمینه جلوگیری از تصادف آن‌ها با هواپیما می‌تواند معقول باشد ولی نباید در این زمینه زیاده‌روی کرد و بهترین روش ممکن، فرهنگ‌سازی خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH