کتاب‌های شنیدنی، یک دنیا خیال برای کودکان نابینا

CSR-2012---Boy-using-electronic-magnifier-to-read
کتابخانه‌های دیجیتالی گویا کتابخانه‌هایی هستند برای شنیده شدن، با کتاب‌هایی که سوار بر کلام، کودکان و نوجوانان نابینا و کم‌بینا را با خود همراه می‌کنند و دنیای رنگارنگ داستان‌ها و واقعیت‌ها را نشان‌شان می‌دهند.
پاییز امسال افتتاح 5 کتابخانه‌ی دیجیتالی گویا در 5 شهر کشور عزیزمان جشن گرفته شد؛ این کتابخانه‌ها مجموعه‌ای از کتاب‌های صوتی و هدیه‌ای از طرف شرکت سامسونگ به کودکان نابینا و کم‌بیناست تا آن‌ها هم بتوانند سفری شگفت‌انگیز به دنیای قصه‌های پرماجرا داشته باشند.
با در نظر گرفتن این واقعیت که میزان مطالعه‌ی افراد در کودکی رابطه‌ی مستقیمی با رشد ذهنی آنان دارد، ضروری است که نابینایان برای افزایش بهره‌ی هوشی و قابلیت‌های یادگیری خود، از سنین کودکی با کتاب و کتاب‌خوانی آشنا شوند. کتابخانه‌های دیجیتالی گویا ابزار بسیار کارآمدی هستند که می‌کوشند با فراهم ساختن فرصت‌های برابر برای رشد و آموزش کودکان نابینا و ایجاد زمینه‌ای برای بهبود مهارت‌های یادگیری و اجتماعی آنان، به شکل‌گیری آینده‌ای روشن‌تر و پرامیدتر برای آنان کمک کنند.
این کتابخانه‌ها از جمله‌ فعالیت‌هایی است که شرکت سامسونگ در قالب برنامه‌ی «کودکان امید» به مرحله اجرا در آورده است ؛ کودکان امید (Hope for Children) عنوانی برای مجموعه اقداماتی است که شرکت سامسونگ در همه جای جهان و در راستای سیاست مسوولیت‌پذیری اجتماعی خود پی ریزی کرده تا انگیزه‌بخش فردایی پربارتر و امیدبخش‌تر برای تمامی کودکان باشد. کودکان امید در ایران، در سال گذشته طرح کتابخانه‌های سیار را با هدف افزایش میزان کتاب‌خوانی در کشور با موفقیت به انجام رساند و پس از آن، از اواخر سال 1390 به امکان‌سنجی و برنامه‌ریزی برای پیش‌برد ایده‌ی کتابخانه‌های دیجیتالی گویا پرداخت. این طرح که مخاطبان آن کودکان و نوجوانان نابینا و کم‌بینای 5 تا 18 ساله هستند، در حقیقت ادامه‌دهنده و تکمیل‌کننده‌ی پروژه‌ی کتابخانه‌های سیار است.
این طرح با همراهی نهادهای گوناگون دولتی و غیردولتی (هم در سطح کشور و هم در سطح محلی) پی‌گیری شد و مرکز توان‌بخشی نابینایان خزانه، انجمن نابینایان ایران و موسسه‌ی عصای سفید به‌عنوان حامیان و مشاوران کلیدی و سازمان بهزیستی به‌عنوان پشتیبان طرح، از ابتدای کار حضور و نقش چشم‌گیری در آن داشتند. با بررسی‌هایی که صورت گرفت مراکزی در پنج شهر ارومیه، بندرعباس، زنجان، سنندج و کاشان برای میزبانی کتابخانه‌های دیجیتالی گویا انتخاب شدند که پس از مناسب‌سازی و تجهیز، خدمت‌رسانی خود را به این طیف از کودکان و نوجوانان آغاز کرده‌اند.
تجهیزات تخصصی و فناوری‌های الکترونیکی سامسونگ در این کتابخانه‌ها به کودکان و نوجوانان نابینا و کم‌بینا کمک می‌کند تا علاوه بر خواندن و شنیدن داستان‌ها و ماجراهای آموزنده و خیال‌انگیز با فناوری‌های روز آشنا شوند، مهارت‌های خواندن را در خود تقویت کنند، دایره‌ی لغات و اطلاعات خود را گسترش دهند، از اعتماد به نفس بیش‌تری برخوردار شوند و مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خود را ارتقا دهند تا در نهایت بتوانند حضوری تنگاتنگ و فعالانه در جامعه داشته باشند.
اواخر تابستان امسال، شرکت سامسونگ برای جذب بیش‌تر مشارکت مردمی و افزایش حس مسوولیت‌پذیری افراد جامعه، در فراخوانی عمومی از داوطلبان خواست که با صدای خود، کلمات و قصه‌ها را در قالب کتاب‌های صوتی به یادگار بگذارند. ضبط بیش از 150 عنوان کتاب با موضوعات گوناگون و با صدای گرم هم‌میهنان‌مان از گوشه و کنار ایران و حتی ایرانیان خارج از کشور دستاوردی بود که استقبال ستودنی مردم عزیزمان را از این دعوت به همراه داشت. به‌علاوه برای بهبود کیفیت خدمت‌رسانی در این کتابخانه‌ها، نیروهای فعال در آن‌ها با شرکت در کارگاه‌های آموزشی، ضمن یادگیری نحوه‌ی استفاده از تجهیزات الکترونیکی موجود در کتابخانه‌ها، با شیوه‌های آموزشی مناسبِ کودکان نابینا و نحوه‌ی برخورد با آن‌ها آشنا شدند.
طرح «کتابخانه‌های دیجیتالی گویا» که شرکت سامسونگ مبتکر آن بوده، الهام‌بخش کودکان و نوجوانان نابینا و کم‌بینا است تا بتوانند آینده‌ای پرامید برای خود بسازند. امید است که به مرور زمان، خانواده‌های بیش‌تری از فرصت‌های موجود در این کتابخانه‌ها آگاه شوند و تعداد بیش‌تری از نابینایان کوچک کشورمان، از این خدمات بهره بگیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH