همه کاره! (بررسی تخصصی هندزفری خاص سونی SBH52)

sony-sbh52-cover

هر چه سایز گوشی شما بزرگ‌تر می‌شود، نیازتان به یک هندزفری خوب نیز فزونی خواهد یافت. به نظر می‌رسد که این گجت‌های معمولا کوچک، با پیشرفت فناوری دچار تحول شده و مدل‌های رنگارنگی از آن‌ها را در بازار می‌بینیم. حال سونی تلاش کرده تا با دستگاهی به نام SBH52 که آن را تحت عنوان رافائل نیز می‌شناسیم، کمی تحول را چاشنی این قسمت از بازار کند. در ادامه با آی‌تی‌رسان و بررسی تخصصی این گجت دوست داشتنی همراه باشد.

چرا باید SBH52 را بخریم؟

  • چند کاره است: هندست و هدست
  • از اتصال وان تاچ NFC پشتیبانی می‌کند
  • تجربه‌ای عالی از پخش موزیک ارایه می‌دهد
  • مجهز به جک 3.5 میلی‌متری صدا است
  • سازگار با برنامه‌های اندروید است

شاید بتوان گفت این اولین بار است که کاربران اسمارتفون می‌توانند از داشتن  آخرین و بهترین Smart Bluetooth Wireless Technology بهره ببرند.
سونی SBH52 نسل بعدی هندست‌های هوشمند بلوتوث است که هر چه را که می‌خواهید تنها با فشردن یک دکمه ارایه می‌دهد.
گجتی سیاه رنگ است (تنها به رنگ مشکی عرضه می‌شود) که به دارندگانش چیزی بیش از صدا می‌بخشد. درست مثل یک ریسیور بلوتوث، سونی SBH52 می‌تواند تماس‌های شما را ازطریق دو هدفون که به جک 3.5 میلی‌متری صدا متصل می‌شوند، دریافت کند.
با جدا کردن هدفون‌ها این گجت به شکل یک دریافت کننده تماس ظاهر خواهد شد و با نزدیک کردن به گوش‌هایتان امکان برقراری تماس و صحبت را می‌دهد (درست مثل یک گوشی!).
فکر می‌کنید همه چیز، همین جا به پایان می‌رسد؟ باید بگویم خیر، در اشتباهید.‍ این وسیله همچنین به عنوان یک بلندگو نیز عمل می‌کند. آن را روی میز بگذارید و از قابلیتش لذت ببرید. این ویژگی در واقع می‌تواند برای کنفرانس‌ها و البته زمانی که دستانتان بند است مفید باشد. کیفیت صدای آن نیز با توجه به ابعاد کوچکش، در حد رضایت بخشی قرار دارد.
حالا به تمام این چیزهایی که گفتیم، رادیوی اف‌ام، صدای اچ‌دی، پخش استریو و ضد آب بودن را بیفزایید و اعتراف کنید که همین الان از شگفتی انگشت به دهان مانده‌اید!

طراحی

موقر، کلاسیک و سیاه، SBH52 یک محصول تمام عیار از سونی است. قطعا از همان ذهن‌هایی آمده است که طراح اکسپریا Z1،  تبلت Z و آلترا Z بوده است. گیره صاف و ظریف آن هم که دیگر گفتن ندارد. اگرچه باید اعتراف کنیم کمی سست به نظر می‌رسد و در برخی از مواقع امکان جدا شدن آن از لباس وجود دارد.

gire

کنترل‌های موزیک هم در کناره سمت راست تعبیه شده است و کار با آن‌ها آسان و دکمه روشن خاموش نیز در زیر قرار گرفته است.

keys

کنترل‌های صدا در سمت چپ در کنار پورت میکرو یو‌اس‌بی که زیر یک دریچه کوچک قرار گرفته است، جای دارند و جک 3.5 میلیمتری هم در قسمت بالایی قرار گرفته است.

micro-usb-port

این وسیله جفت بسیار مناسبی برای سری Z سونی است. ضد آب بوده و در زیر باران هم به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. با گیره‌ای که در طراحی آن استفاده شده است، اتصال آن به هر قسمتی از لباس که می‌خواهید به سادگی امکان پذیر خواهد بود.
با طولی برابر با 88 میلی‌متر، پهنای 22.7 میلی‌متر و ضخامت 8 میلی‌متر، برای اتصال به یقه یا حلقه کمربند به نظر مناسب نمی‌آید.
در ضمن از نظر تعدا دکمه‌ها هم کمی زیاده روی شده است، به گونه‌ای که شاید در ابتدای کار، پیدا کردن دکمه‌های مورد نظر کمی گیج کننده به نظر برسد.

طریقه استفاده

اگر می‌خواهید گجت خود را از طریق NFC به یکی از اکسپریاهای سونی متصل کنید، ساده‌تر از این کار نخواهید یافت. گیره مجهز به لوگوی NFC است و از وان تاچ سونی پشتیبانی می‌کند. برای اتصال کافیست تنها SBH52 را در پشت اکسپریا نگه دارید و اتصال بلوتوث برقرار خواهد شد.

برای اتصال به گوشی‌هایی غیر از اکسپریا، می‌توانید با فشردن و نگه داشتن دکمه پاور، دریافت کننده بلوتوث را روشن کرده تا SBH52 قابل رویت شده و پس از آن عملیات جفت شدن به راحتی صورت بگیرد.

پس از اتصال از دکمه وسط این گجت برای پاسخ به تماس‌ها یا قطع کردن آن‌ها استفاده کنید. با دکمه‌های تعبیه شده در سمت راست نیز قادرید به منو بروید و آنجا به تنظیمات، فعال سازی رادیو و حتی بازگرداندن به تنظیمات کارخانه‌ای دسترسی داشته باشید.

تماس‌ها

SBH52 از طریق راه‌های زیادی می‌تواند صوت را به شکل بی‌سیم انتقال دهد، اما ما در این بخش می‌خواهیم به پیش فرض انتقال صوت که مرتبط به ایجاد یا دریافت تماس است بپردازیم.
زمانی که دریافت کننده SBH52 روی گوشمان و قسمت پایینی نزدیک دهانمان است، در واقع در حد و اندازه‌های یک اسمارت‌فون مینی ظاهر می‌شود.
ارایه صدای اچ‌دی واقعا بی نقص است و فشردن دکمه Back در حین مکالمه باعث فعال شدن اسپیکر می‌شود.
استفاده از همین اسپیکر بزرگ‌تر در درون آن، پخش صدا را واضح‌تر و رساتر می‌کند.

speaker

البته نگذارید واژه بلندگو شما را به اشتباه بیندازد، صدای تولید شده در محیط‌های پر سرو صدا و شلوغ به گوش نمی‌رسد و همین کاستی در زمان زنگ خوردن هم نمود می‌کند. متاسفانه حساسیت میکروفون‌ها هم در این شرایط ضعیف خواهد بود.

اگر SBH52 با یک میکروفون مثل MDR-1R ترکیب شود، این گجت اولویت را به میکروفون کابلی می‌دهد و به شما این امکان را خواهد داد به تماس‌ها، با رسیوری که در جیبتان است پاسخ دهید.

headphones

در کل عملکردش عالی‌ست و آن را تبدیل به یک وسیله ضروری در کنار اسمارت‌فون‌های بزرگ اندازه می‌کند و برای آن‌هایی که به دنبال یک دریافت کننده بلوتوث با عملکرد تمام عیار و البته با ویژگی ضد آب هستند، بهترین انتخاب است (به خصوص کسانی که Z Ultra دارند).

اجرای موزیک

طبیعی است که برای گوش فرا دادن به موسیقی، هدفون خود را متصل کنید و از شنیدن آن لذت ببرید.

با در نظر گرفتن اینکه نرم‌افزار مربوطه برای پشتیبانی از apt-X در تلفن‌های سونی گنجانده نشده است ، این رسیور نیز، با اینکه شاید به مزاق موزیک دوستان خوش نیایید از apt-X پشتیبانی نمی‌کند، اما کیفیت به طور کلی خوب است.

با استفاده از کابل (همان هدفون خود دستگاه) به عنوان آنتن، SBH52 در شکل یک رادیوی اف‌ام ظاهر می‌شود. مود رادیو فقط در زمان اتصال کابل کار می‌کند. کیفیت صدایی که SBH52 ارایه می‌دهد، چیزی فراتر از ذهن بوده و حتی در شرایط بد شبکه‌ای هم خارق العاده عمل می‌کند.

lcd

کارایی

عمر باتری یکی از نقاط ضعف این دریافت کننده است. عمر باتری SBH52 تنها یک روز  است و با یک شارژ حدود 10 ساعت کار می‌کند. این در حالی است که دیگر رسیورها تا 2 الی 3 روز کار می‌کنند. البته شاید دلیل این کوتاه بودن مدت عمر باتری، ارتقای سطح عملکرد آن بوده است. مثلا اسپیکرها خود جزء خالی کننده‌ترین بخش‌های یک دستگاه هستند.

زمانی که این دریافت کننده به گوشی‌هایی غیر از اکسپریا وصل می‌شود، اتصال گه‌گاهی ریست می‌شود. مثلا در یک امتحان چند روزه، شاهد بودیم که این اتفاق 3 بار افتاد (با گوشی گلکسی سامسونگ).

ویژگیهای فنی

  • ابعاد: 8×25×88
  • ضخامت با احتساب گیره: 13میلی متر
  • وزن: 23 گرم
  • اتصالات: میکرو USB و جک 5/3 میلی‌متری هدفون
  • محدوده بلندی صدا: 500 هرتز – 15 کیلو هرتز
  • محدوده پخش صدا: 20 هرتز – 20000 هرتز
  • سازگار با اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترها با بلوتوث فعال
  • زمان صحبت به عنوان هدست: تا 8.1 ساعت
  • زمان صحبت به عنوان هندست: تا 4.8 ساعت
  • زمان صحبت از طریق اسپیکر تا 5.5 ساعت
  • باتری 115 میلی آمپر

power-key

کنترل‌ها

  • دکمه پاور
  • دکمه‌های پاسخ و قطع تماس
  • دکمه‌های پخش/توقف
  • دکمه‌های ترک بعدی/قبلی
  • دکمه بازگشت
  • دکمه منو

ویژگیها

  • بلوتوث نسخه 3.0
  • NFC
  •  اتصال چند سویه
  • رادیو اف‌ام با RDS
  • سازگار با اندروید و برنامه‌ها
  • صدای اچ‌دی

sbh-52

معایب

خب در اینکه این دستگاه کوچک پر از چیزهای خوب است، شکی نیست، اما از نظر قیمتی قطعا انتخاب گرانی خواهد بود. مخصوصا اینکه به تنهایی کاربردی ندارد و باید حتما با تلفن یا تبلت هوشمند استفاده شود.

مزایا

SBH52 سبک است و باریک، ضد آب است و به راحتی حمل می‌شود و می‌تواند یک همراه خوب و جمع و جور، برایتان باشد.

با SBH52 می‌توانید به موزیک مورد علاقه‌اتان در دو  فرمت MP3 یا رادیو اف‌ام گوش فرا دهید و کیفیت صدا هم که نگو و نپرس!

این گجت استثنایی امکان برقراری تماس بدون دست را می‌دهد.
چه از طریق هدفون‌ها و چه از طریق اسپیکر و صدای اچ‌دی، کیفیت بی نظیری را به شما می‌بخشد.

SBH52 در نگاه آخر

SBH52 یک دستگاه سطح بالاست. مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید و پیشرفته است و ظاهر و احساسی که از کار با آن به انسان دست می‌دهد، عالیست.

دیگر فکر نمی‌کنم چیزی باشد و SBH52 نتواند آن را به عنوان یک رسیور بلوتوث بر آورده کند. اگر بتوانید با قیمت نسبتا بالا و باتری نه چندان خوب این گجت کنار بیایید، صاحب یک وسیله خاص و رویایی شده‌اید.

sbh52-and-z1

21 در مورد “همه کاره! (بررسی تخصصی هندزفری خاص سونی SBH52)”

  1. یه سوال از دوستانی که Z3 Dual (یا هر سونی دوسیم کارت دیگه) دارن ؛
    زمانی که از هندزفری بلوتوث استفاده میکنید، وقتی میخواید با خود هندزفری تماس بگیرید (یعنی دوبار دکمه تماس رو فشار بدی یا از تو sbh52 از لیست تماس ها انتخاب کنی) ، بازهم باید تو گوشی سیم کارت تماس رو انتخاب کنی یا خودش سیم دیفالت داره ؟
    اگر بخواد برای هر تماس گوشی رو از جیبت دربیاری که خیلی مسخرس…

  2. سلام دوستان
    گوشی من ال جی G3 هست، نرم افزار رو هم نصب کردم ولی نمیتونم از امکانات sbh52 استفاده کنم. ممنون میشم کمکم کنید.

  3. هومن توسکی

    معذرت من یک چیز را متوجه نشدم فقط به سونی اکسپریا میشه با NFC متصل شد و بقیه گوشی ها که از NFC پشتیبانی هم بکنه مثلا گلکسی بازم باید از بلوتوث استفاده کرد
    اگر میشه هندز فری Voyager Legend را هم بررسی کنید و این که توی باکسی که توی ایران میفروشن آیا فرستنده بلوتوث جهت اتصال به دستگاه های دیگر را دارد یا نه؟
    ممنون برای زحمات

  4. هومن توسکی

    بسیار ممنون از بررسی صادقانه شما و این که ایرادات آن را هم بیان کردین
    خوب من قبلا هم هندز فری سونی داشتم و این مشکل از دست دادن ارتباط با دستگاه ارتباطی را داشت … اونم لحظه ای که لازمش داری …. خیلی بده … یعنی بد میخوره تو ذوق آدم که میبینی با اون پولی که دادی انگار داری با دیوار الو الو میکنه و آخرش باید گوشیت را بذاری دم گوشت

  5. سید مصطفی حسینی تلگردی

    باسلام
    من این هدفون بلوتوث را خریدم ولی هرجور که با دکمه ها و منوی آن کار کردم امکان ورود به مخاطبین و خواندن پیامک و تماس از دست رفته را ندیدم

  6. ممنون از بررسی و ارائه مطالبتون
    میخواستم بدونم آیا امکان خواندن پیامک و دیدن شماره تماس گیرنده روی این هندفری هست؟

  7. سلام دوستان
    ممنون از نویسنده بخاطر مطالب مفیدشون
    دوستان من چند مدل از این هندزفری سونی استفاده کردم ازجمله MW1 ، SBH50 و آخریشم که sbh52 بود از دبی آوردن برام
    ولی هیچ کدوم تو کارآییی و باتری به sony ericsson MW600 نمیرسن چون یه بار شارژ می کن راحت 10 روز جواب میده وله اون یکیه یکی دو روزم دووم نمیارن

    1. سلام دوست عزیزم….
      شما هندست SBH52 را به چق قیمتی خریدید ؟؟؟ تا چند ساعت مشیه باهاش صحبت کرد ؟؟؟؟
      مدت زمان شارژ شدنش چقدر است ؟؟؟
      در کل کیفیت خود دستگاه و صدای خروجیش به عنوان گوشی چطور هستش ؟؟؟؟ ممنون

  8. سلام خسته نباشید.
    آیا میدانید این هندست کی به بازار ایران می آید ؟؟؟ چه مدت باید صبر کنیم ؟؟؟

  9. سلام و تشکر بخاطر مطلب مفیدتون
    راستش از این دیوایس خیلی خوشم اومد مخصوصا که من واقعا زد اولترا به کارم میومد ولی خوب وقتی فکر می کردم برای هر تماسی باید یک فبلت رو روی صورتم بگذارم از خریدش منصرف شده بودم ولی حالا که می تونم با این دستگاه مشکلم رو حل کنم خیلی برام رضایت بخشه
    ولی یک سوال خیلی مهم دارم
    با توجه به اینکه این وسیله از بولوتوث استفاده می کنه و در نتیجه احتمالا بولوتوث تلفن همراه نیز باید دائماً‌ روشن باشه در این صورت به نظرتون چه میزان می تونه به افزایش مصرف باتری زد اولترا منجر بشه اخه خیلی با شارژ کردن مرتب باطری تلفن میونه ای ندارم
    حالا لطفا راهنمایی کنید
    ممنون

  10. لطفا امکان چاپگیری از مطالبتان را به امکانات سایت مانند سایر سایتهای بزرگ اضافه نمایید.متشکرم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH