افزایش 10 درصدی میانگین قیمت گوشی‌های هوشمند!

گزارش جدید موسسه Counterpoint Research دربردارنده اطلاعاتی پیرامون میانگین قیمت فروش (ASP) اسمارت‌فون‌ها در هر یک از بازارهای اصلی است. بر این اساس میانگین قیمت فروش اسمارت‌فون‌ها در بازارهای بزرگی شامل آمریکای‌شمالی، آمریکای‌لاتین، اروپا، خاورمیانه و آفریقا، منطقه آسیا پاسیفیک و چین در قالب نمودارهای گرافیکی به شکل زیر نمایش داده شده است. بر اساس اعلام گزارش میانگین قیمت فروش اسمارت‌فون‌ها در کلیه بازارها به جز آمریکای‌لاتین افزایش یافته است.

بیش‌ترین میزان افزایش ASP متعلق به بازار چین است؛ جایی که میانگین قیمت فروش اسمارت‌فون‌ها در آن به رقم 310 دلار رسیده است. در عین‌حال میانگین قیمت فروش اسمارت‌فون‌ها در آمریکای‌شمالی طی 3 ماهه دوم سال 2020 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد 7 درصدی را تجربه نموده و به 471 دلار رسیده است. بازار اسمارت‌فون در منطقه آمریکای‌شمالی بالاترین میزان شاخص ASP را به خود اختصاص داده است. همچنین گزارش ادعا می‌کند که میانگین قیمت فروش اسمارت‌فون‌ها در منطقه آمریکای‌لاتین با افت 5 درصدی نسبه به دوره مشابه پارسال به رقم 166 دلار رسیده است.

افزایش میانگین قیمت فروش جهانی اسمارت‌فون‌ها از این واقعیت ناشی می‌شود که اگرچه فروش گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان روندی نزولی را طی می‌کند؛ اما اسمارت‌فون‌هایی با قیمت‌گذاری ممتاز کماکان فروش مناسبی را تجربه می‌کنند و میزان فروش آن‌ها در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته تنها 8 درصد کاهش یافته است. این در حالیست که بازار جهانی اسمارت‌فون به‌طور کلی افت سالیانه 23 درصدی را تجربه نموده است. فروش اسمارت‌فون‌های ممتاز به اندازه سایر محصولات مربوط به حوزه سرگرمی، بهره‌وری و ارتباطات کاهش پیدا نکرد. با توجه به افزایش وابستگی مردم به هندست‌های خود در دوران تعطیلات گوشی‌های آی‌فون اپل کماکان با تقاضای چشمگیری از سوی مشتریان مواجه شدند.

همچنین معرفی اسمارت‌فون‌های 5G نیز موجب انعطاف‌پذیری بیش‌تر بازار گوشی‌های ممتاز شد. در 3 ماهه دوم سال 2020 حدودا 10 درصد فروش جهانی اسمارت‌فون‌ها متعلق به دستگاه‌های 5G بود و این محصولات 20 درصد از کل درآمد این حوزه را به خود اختصاص دادند. 72 درصد اسمارت‌فون‌های فروخته شده در چین 72 درصد از کل درآمد بازار جهانی گوشی‌های هوشمند طی 3 ماهه دوم سال 2020 را به خود اختصاص دادند و بخش عمده چنین دستاوردی مدیون هندست‌های ساخت شرکت هواوی است. در حالی‌که سایر کشورهای جهان با تبعات منفی ناشی از شیوع بیماری کووید 19 دست‌به‌گریبان هستند؛ اما روند بهبود اوضاع در بازار چین از پیش‌تر آغاز شده و این کشور 34 درصد از کل درآمد بازار جهانی اسمارت‌فون طی 3 ماهه دوم سال 2020 را تصاحب نموده است؛ رقمی که نشان‌دهنده بهترین عملکرد این بازار در ادوار 3 ماهه از سال 2016 به بعد است.

شرکت اپل با تخصیص سهم 34 درصدی از کل درآمد بازار اسمارت‌فون طی 3 ماهه دوم سال 2020 بیش‌ترین میزان فروش اسمارت‌فون در بازارهای جهانی را تجربه کرد. با این‌حال کمپانی‌های هواوی و سامسونگ به‌ترتیب با کسب درآمد 20 و 17 درصدی از فروش جهانی اسمارت‌فون‌ها طی 3 ماهه دوم امسال رتبه‌های دوم و سوم را تصاحب کردند. ویوو و اوپو نیز با تخصیص سهم 7 و 6 درصدی به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم جای گرفتند. اکنون هواوی (و برند فرعی آن موسوم به آنر) برای نخستین بار موفق به پیشی گرفتن از سامسونگ در هر 2 زمینه فروش و درآمدزایی شده است. این موفقیت با وجود تبعات منفی شدید ناشی از اعمال تحریم‌های دولت آمریکا علیه هواوی و ممنوعیت فروش اسمارت‌فون‌های این شرکت در خارج از بازار چین به دست آمده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH