زورگویی گوگل به ضرر دوستداران اندروید تمام خواهد شد

3-1

تولیدکنندگان نرم‌افزار معتقدند که گوگل با سو استفاده از قدرت خود موجب شده است تا هیچ درگاهی به‌جز گوگل پلی برای عرضه نرم‌افزارهای اندرویدی قابل استفاده نباشد و این زورگویی گوگل به ضرر دوستداران اندروید تمام خواهد شد.

در این میان شرکت اپتوید (aptoide) به این امر وجهه قانونی داده و با ارائه یک شکایت رسمی به اتحادیه اروپا، خواستار تغییر ساختار عرضه نرم‌افزار برای محصولات اندرویدی شده است.

اندروید به‌صورت کلی اجازه استفاده از بازارهای نرم‌افزاری به‌جز گوگل پلی استور را نمی‌دهد و همین امر موجب شده است تا برنامه‌ نویسانی که با ساختار گوگل پلی استور و قوانین آن کنار نمی‌آیند، نتوانند به سراغ عرضه نرم‌افزار بر روی این بازار بروند و این امر درنهایت به ضرر مصرف‌کنندگان تمام خواهد شد زیرا آن‌ها هستند که از برخی از برنامه‌ها محروم خواهند گردید.

اپتوید درباره این امر این‌چنین نظری دارد: «کمیسیون اروپا برای شناسایی موارد سو استفاده از قدرت، بسیار فعال است. ما باور داریم که پرونده ارائه شده توسط ما در این رابطه بسیار نیرومند است و به کمیسیون اروپا کمک خواهد نمود تا گوگل را مجاب به استفاده صحیح از امکانات اندروید برای عرضه نرم‌‌افزار بنماید.»

اپتوید به‌عنوان یک بازار نرم‌افزاری بسیار فعال و نیرومند موفق به جذب شش میلیون کاربر فعال ماهیانه شده است که این تعداد کاربر به‌صورت ماهانه میزان 50 میلیون دانلود نرم‌افزاری را خواهند داشت. این ارقام در صورت عدم وجود محدودیت‌های اعمال شده توسط گوگل در استفاده از سایر بازارهای نرم‌افزاری، می‌تواند تا حد بسیار بالایی افزایش بیابد و همین امر نیز موجب ارائه این شکایت شده است.

به‌این‌ترتیب گوگل که به‌تازگی پای خود را به پرونده اپل و سامسونگ نیز بازشده می‌بیند، باید با یک دادگاه دیگر نیز سروکار داشته باشد، دادگاهی که به‌هیچ‌عنوان شکست رد آن برای گوگل مقبول نخواهد بود و در صورت باختن دادگاه ممکن است آسیب فراوانی به درآمد گوگل در بخش نرم‌افزاری و سیستم گوگل پلی وارد بیاورد.

شرایط گوگل به‌نوعی رقم خورده است که به خاطر داشتن امکانات مناسب و کم‌هزینه بر روی سیستم‌عامل خود، برای کسب درآمد از طریق پخش نرم‌افزارهای دیگر تولیدکنندگان، نیاز مبرمی به برقراری و بهبود شرایط فعلی پلی استور دارد. گوگل پلی به‌صورت خودکار اقدام به حذف سایر بازارهای نرم‌افزاری از روی گوشی می‌کند و حتی سایر نرم‌افزارهایی که به دیگر بازارهای نرم‌افزاری لینک می‌دهند را نیز مسدود خواهد ساخت و همین امر به‌عنوان بحث اصلی این شکایت مطرح شده است.

البته با آزاد شدن استفاده از سایر بازارهای نرم‌افزاری بر روی اندروید می‌توان انتظار داشت که کاربران این سیستم‌عامل با حجم بالاتری از نرم‌افزار روبرو شوند و همین امر نیز درمجموع به نفع اندروید تمام شود.

2 در مورد “زورگویی گوگل به ضرر دوستداران اندروید تمام خواهد شد”

    1. احمد محمدحسینی

      این مشکلات میتونه منطقه ای باشه و بر اساس شرایط ایران شاید اصلا به سیستم های فعال در منطقه ایران کاری نداشته باشند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH