معرفی موتور پرسرعتی که می‌تواند سفرهای هوایی را دگرگون کند

معرفی موتور پرسرعتی که می‌تواند سفرهای هوایی را دگرگون کند

معرفی موتور پرسرعتی که می‌تواند سفرهای هوایی را دگرگون کندبعد از توقف تولید کنکورد بودکه سفرهای هوایی پرسرعت، برای افراد غیر قابل دستیابی شد. در زمانه‌ای که شرکت‌هایی مانند SpaceX و Blue Origin در تلاش هستند تا موشک‌هایی با قابلیت فرود دوباره تولید کنند، هنوز هم سفرهای هوایی پرسرعت و سفرهای فضایی، گران‌قیمت و پر دردسر هستند. به تازگی موتور پرسرعتی توسط تیمی از مهندسان در هانتویل آلاباما معرفی شده است که می‌تواند رویای سفر به فضا را به واقعیت نزدیک‌تر کند. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

این موتور که به سرپرستی مهندس هوافضا John Bossard در BSRD LLC طراحی و ساخته شده است، طبق گفته سازنده، توروبوراکت [Turborocket] نام دارد. این موتور که ترکیبی از نازل سوخت مایع، محفظه احتراق و توربوپمپ را در محفظه‌ای تا حد امکان کوچک و سبک دارد، به هواپیما اجازه می‌دهد تا با سرعت جت به پرواز درآید و پس از بلند شدن از سطح زمین، با سرعتی بسیار بیشتر از جت حرکت کند و حتی از اتمسفر خارج شود. بوسارد معتقد است که سبکی و سادگی طراحی این موتور، برگ برنده آن است.معرفی موتور پرسرعتی که می‌تواند سفرهای هوایی را دگرگون کند

 طراحی این موتور به گونه‌ای است که سوخت و اکسیدکننده آن از طریق نازل وارد محفظه احتراق می‌شوند و پس از آن که محفظه روشن شد و سوخت مصرف شد، گازها از طریق اگزوز زاویه‌داری خارج می‌شوند. این زاویه به گونه‌ای است که علاوه بر حرکت دادن رو به جلوی موتور، باعث چرخش محفظه احتراق هم می‌شود و همین چرخش سانتریفیوژی، باعث می‌شود که سوخت در مرتبه بعدی با سرعت و فشار بیشتری به داخل محفظه کشیده شود.

این موتور کوچک که می‌توان به راحتی آن را با یک دست نگه داشت، توانایی ترکیب با موتور خود هواپیما را نیز دارد و نیازی به تغییر سوخت هواپیما یا جت نخواهد بود. البته موتور به یک محفظه جداگانه ماده اکسیدکننده نیاز دارد. موتور معرفی شده که هنوز در مراحل اولیه تست قرار دارد، دو حالت جت و توربو دارد که برای شروع پرواز و بلندشدن از سطح زمین و ادامه حرکت با سرعت بیشتر استفاده می‌شوند.

بوسارد 1 میلیون دلار از سرمایه شخصی خودش را صرف طراحی و آزمایشات اولیه این موتور کرده است و طبق گفته خودش برای آزمایشات نهایی نیاز به 2.5 میلیون دلار سرمایه کمکی دارد. شرکت‌های بزرگی نحوه کار این موتور بر روی جت‌های آزمایشی را مشاهده کرده‌اند اما هنوز شرکتی به طور نهایی برای تامین سرمایه‌های پروژه اقدام نکرده است.

شرکت‌هایی مانند SpaceX و Blue Origin با فرود آوردن موفقیت‌آمیز موشک‌ها بر روی زمین، گام بزرگی برای عمومی‌تر کردن سفرهای فضایی برداشتند و حالا می‌توان امیدوار بود که با تجاری شدن این موتور، هزینه‌های شروع سفر فضایی یعنی پرواز اولیه موشک‌ها و جت‌های فضایی، بسیار کاهش یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH