کمک به توسعه یک رایانه کوانتومی با انجام بازی!

quantum_computing.jpg.CROP.promovar-mediumlarge

مرکز RIKEN در سایتاما ژاپن که تحقیقات علمی انجام می‌دهد علاقمند است تا شما بازی پازلی آن‌ها را انجام دهید. این بازی meQuanics نام دارد و در آن بازیکنان هرکدام مقابل شخص دیگری قرار داده می‌شوند. ساختار این بازی به گونه‌ای است که با انجام دادنش مدارهای کوانتومی را خواهیم داشت و سیمون دویت که یک محقق در زمینه پردازش‌های کوانتومی‌ در RIKEN است، امید دارد تا از نیروی ذهن هر کدام از بازیکن‌ها و جمع‌آوری داده‌ها بتواند قدرت زیادی را تولید کرده و در نهایت این امر به پردازش‌های رایانه کوانتومی کمک کند.

یک رایانه اتمی دارای مدار‌هایی حامل است که اندازه آن‌ها در سطح اتم بوده و هر چیز دیگری نیز در آن در همان سطح اتمی است. برای مثال ماده در این فناوری می‌تواند در هر لحظه در دو مکان مختلف حضور داشته باشد. این مشخصه‌های کوانتومی فیزیک نیوتون و اینشتین را به چالش می‌کشد و راه‌های جذابی را برای مدارهای کوانتومی می‌تواند بازطراحی کند که در آن حجم کوچک‌تر شده ولی در عملکرد و کارایی مدار هیچ تغییری بوجود نخواهد آمد. اشکالی که در بازی مورد اشاره وجود دارند و نوع جابجایی آن‌ها از قوانین و تئوری‌های فیزیک پیروی می‌کند که در آن ماده تحت تاثیر سطح کوانتومی خواهد بود.

اگر ما مدار‌های کوانتومی را کوچک‌تر کنیم، آنگاه تنها چند بیت کوانتوم برای اجرای یک رایانه کوانتومی نیاز خواهد بود که این موضوع پتانسیل بسیار قدرتمندی برای ساخت آسان نیز دارد. اگر می‌خواهید در مورد اینکه پایه‌ و اساس محاسبات کوانتومی چگونه است بیشتر بدانید سری به این سایت بزنید.

اما افراد RIKEN بر این عقیده هستند که این روش یک راه خسته کننده است که نمی‌تواند برای مدارهای کوانتومی بهترین باشد. آن‌ها می‌خواهند از یک هوش مصنوعی رایانه‌ای با روش‌های محاسباتی عادی استفاده کنند تا تمامی داده‌هایی که از بازی بدست می‌آید را به خودش یاد دهند که چگونه در یک بخش کوچک باشد و سپس در صورتی که به اندازی کافی در مدار کوچک شد، برای استفاده در رایانه کوانتومی آماده خواهد شد.

طرح کلی این بازی را می‌توانید در اینجا ببینید و RIKEN نیز اخیرا کمپینی در کیک‌استارترز راه انداخته تا این بازی را برای اندروید و iOS هم آماده کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH