مجموعه ماموریت‌های سازمان فضایی اروپا درباره وجود حیات در سیاره مریخ از دوشنبه آغاز می‌شود!

1457707736-exomars2016-proton-launch-pad-160311-lc-ait-15px-625wروز دوشنبه آژانس فضایی اروپا و Roscosmos یک راکت Proton-M را به سوی مریخ پرتاب می‌کنند. هنگامی که این سفینه به مریخ برسد، کاوشگران ExoMars برای مدت بیش از ۴۰ سال ماموریت خود را برای پیدا کردن نشانه‌هایی از حیات در کره مریخ، چه در زمان حال و چه در گذشته، آغاز می‌کنند.

در واقع ExoMars تعدادی ماموریت است. با پرتاب روز دوشنبه، دو ماموریت اول آغاز می‌شوند و مابقی تا سال ۲۰۱۸ کار خود را شروع خواهند کرد. دو ماموریت اول را دو کاوشگر Trace Gas Orbiter و Schiaparelli EDM بر عهده دارند.

Gas Tracer Orbiter به دنبال آثاری از انباشت متان در سطح مریخ است که یکی از نشانه‌های وجود فعالیت‌های حیاتی احتمالی در سطح سیاره سرخ است. همچنین این کاوشگر مسئول پیدا کردن مکان مناسب برای فرود بقیه کاوشگرانی است که در سال ۲۰۱۸ به مریخ ارسال می‌شوند و به دنبال علایم حیاتی میکروبی از گذشته و حال خواهند بود. به علاوه این Orbiter به عنوان راه ارتباطی برای سایر ماموریت‌های سازمان فضایی اروپا در مریخ خواهد بود.

Schiaparelli فضاپیمای دیگری است که انتظار می‌رود در ماه اکتبر روی سطح مریخ بنشیند و یک تحلیل مختصر چهار روزه از ترکیب خاک این سیاره سرخ و آب و هوای آن خواهد داشت. این آنالیز شامل رطوبت بالقوه، میدان‌های الکتریکی و سایر پدیده‌ها در سطح و اتمسفر پایین مریخ است. این کاوش‌گر در منطقه Meridiani فرود می‌آید که گفته می‌شود به دلیل جغرافیای منحصر به فردش احتمالا منطقه‌ای بوده که در آن پدیده‌هایی مانند آب‌فشان در گذشته یا در حال اتفاق می‌افتد.

پرتاب این فضاپیماها در ساعت ۴:۳۱ صبح به وقت استاندارد اروپا و در پایگاه بایک‌نور قزاقستان خواهد بود. اگر اهل زود بیدار شدن هستید، سازمان فضایی اروپا این اتفاق را به صورت زنده و از طریق این لینک پخش خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH