مقایسه آی‌فون SE با آی‌فون 5s: آیا باید SE را تنها یک آپدیت دانست!

Apple-iPhone-SE-box-Header-3در هفته‌ای که گذشت اپل از دو محصول جدید با نام‌های آی‌فون SE و آیپد پرو ۹.۷ رونمایی کرد. در این بین به آی‌فون SE توجه بیشتری شد، زیرا مدت‌ها بود کاربران اپل انتظار تولید یک آی‌فون ۴ اینچی جدید از این شرکت را داشتند. اما محصول نهایی چه مشخصاتی دارد و تا چه حد به شایعاتی که قبل از معرفی وجود داشت، شباهت دارد؟iphone SE (1)

در نگاه اول تنها چیزی که توجه شما جلب می‌کند، ظاهر گوشی است که مشابه آخرین آی‌فون ۴ اینچی موجود یا همان آی‌فون 5s است. با این وجود، ممکن است بسیاری از کاربرانی که هنوز از آی‌فون 5s استفاده می‌کنند از خود بپرسند که “آیا آپگرید به آی‌فون SE ارزش دارد یا نه؟” مسلما پاسخ این سوال تنها با نگاه به ظاهر و طراحی گوشی امکان پذیر نیست، بنابراین با آی‌تی‌رسان همراه شوید تا به قهرمان کوچک کوپرتینویی‌ها نگاهی عمیق‌تر داشته باشیم.

طراحی، صفحه نمایش…….تغییری ایجاد شده؟

iPhone-SE-vs-iPhone-5sدر پاسخ به پرسشی که درباره طراحی وجود دارد باید گفت، اگر کسی این گوشی را در دستان شما ببیند، تفاوت آن با آی‌فون 5s را تشخیص نخواهد داد، مگر این که رنگ رزگلد آی‌فون SE را بخرید. جدا از تفاوت‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، ممکن است تعدادی از کاربران طراحی سابق را برای گوشی جدید خود نپسندند. خب باید به آن‌ها حق داد، آی‌فون 5s شباهت‌های بسیاری به آی‌فون 5 داشت که خود مدلی دراز‌تر از آی‌فون‌های 4s و 4 است. بنابراین با تمام مزایایی که اپل برای نسخه کامپکت پرچم‌داران خود در نظر گرفته، به نظر می‌رسد انتخاب ظاهری که المان‌هایی از چند نسخه قبل در آن مشهود است، تصمیم چندان هوشمندانه‌ای نبود.

البته اگر واقع بین باشیم، این موضوع را می‌توان هم نقطه قوت و هم نقطه ضعفی برای SE به حساب آورد. بخش مثبت ماجرا این است که بسیاری از کاربران آی‌فون 5s و 5 می‌توانند در صورت خرید SE از لوازم جانبی گوشی‌های قبلی خود مانند کیس یا تجهیزات مربوط به دوربین استفاده کنند.

بازهم آی‌فون SE
بازهم آی‌فون SE

درباره صفحه نمایش هم باید گفت که دوباره از همان رزولوشن ۶۴۰x۱۱۳۶ پیکسل و ابعاد ۴ اینچ استفاده شده است. این نکته را هم باید یادآور شویم که با وجود معرفی آی‌فون SE با ۶ ماه فاصله از آی‌فون 6s، در این گوشی خبری از فناوری لمس سه بعدی اپل یا همان 3D Touch نیست. واضح است که کوپرتینویی‌ها برای کاهش قیمت گوشی جدید خود، مجبور شده‌اند تا از برخی امکانات چشم‌ پوشی کنند.

خب تا به حال به جنبه‌های منفی این تلفن که شامل طراحی تکراری، عدم بهبود صفحه نمایش و فقدان امکانات جدید اپل است اشاره کردیم، اما بیایید نیمه پر لیوان را هم ببینیم!

قدرت بسیار در کالبدی کوچک

اگر چه همان طور که اشاره شد این گوشی به ظاهر با آی‌فون دو نسل پیش‌تر فرقی نداشته باشد، ولی اپل زیر این ظاهر جمع وجور سخت‌افزاری بسیار قدرت‌مندتر را جای داده است. ۴ اینچی جدید اپل به چیپ اختصاصی A9 این کمپانی مجهز است که در آی‌فون 6s و 6s پلاس هم استفاده شد. طبق اعلام اپل قدرت پردازنده SE دو برابر بیشتر از 5s است و پردازشگر گرافیکی هم سه برابر از 5s قوی‌تر است. علاوه بر چیپ A9، اپل از پردازنده کمکی M9 هم کمک گرفته، این پردازنده کمکی مسئول انجام شمارش گام‌های شما، اندازه گیری و فعال کردن صفحه نمایش پس از گفتن دستور “Hey Siri” توسط کاربر است که باعث می‌شود پردازنده اصلی تمام توان خود را برای وظایف سنگین به کار بگیرد.The-power-of-iPhone-6s-in-the-body-of-iPhone-5s_003

متاسفانه مشخصات هر دستگاهی که توسط اپل معرفی می‌شود به طور کامل اعلام نمی‌شود، بنابراین نمی‌دانیم که میزان رم این گوشی چقدر است. اما با توجه به این که پرچم‌داران فعلی اپل از ۲ گیگابایت رم بهره می‌برند، انتظار نداریم نسخه کامپکت آن‌ها به میزان رم بیشتری مجهز شده باشد.

دوربین جدید

iPhone-SE-camera-3یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در طول حیات آی‌فون اتفاق افتاد، تصمیم اپل مبنی بر افزایش رزولوشن دوربین در آی‌فون 6s بود که لنزهای ۸ مگاپیکسلی قبلی به ۱۲ مگاپیکسل ارتقا یافتند. با وجود عملکرد قابل قبول سنسورهای ۸ مگاپیکسلی آی‌فون در اغلب موارد، هنگامی که با رقبای اندرویدی و حتی ویندوزی خود مقایسه می‌شدند کمبود‌هایی احساس می‌شد. حال به لطف سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی قدرت‌مند، آی‌فون 6s یکی از بهترین دوربین‌ها را در بین گوشی‌های موجود دارد.

خبر خوش این است که همان دوربین برای آی‌فون SE هم در نظر گرفته شده است. اگر خوره عکاسی و شبکه‌های اجتماعی هستید و می‌خواهید به جای دوربین‌های معمولی با استفاده از گوشی خود به عکاسی بپردازید، از طرفی کنار آمدن با گوشی‌های بزرگ برای‌تان دشوار است، آی‌فون SE یک گزینه ایده آل برای شماست.

این دوربین وضوح 4K را با نرخ ۳۰ فریم، ۱۰۸۰p با نرخ ۶۰ فریم، اسلوموشن با کیفیت ۱۰۸۰p با نرخ ۱۲۰ فریم و اسلوموشن با کیفت ۷۲۰p را با کیفیت ۲۴۰ فریم بر ثانیه ثبت می‌کند. متاسفانه دوربین جلویی هنوز از همان لنز قدیمی ۱.۲ مگاپیکسلی که در نسخه‌های قدیمی‌تر آی‌فون به کار گرفته شدند، استفاده می‌کند.

سرویس Apple Pay و عمر باتری

Apple-iPhone-SE---the-official-images-gallery_002بسیاری از کاربران سرتاسر جهان به سرویس‌های پرداخت موبایلی روی آورده‌اند. نسخه‌های قبل از آی‌فون 6 به دلیل عدم وجود چیپ NFC از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کردند. ولی آی‌فون SE با داشتن سخت‌افزار لازم این مشکل را حل کرده است. با توجه به این که این گوشی به آخرین نسخه iOS که iOS 9.3 است مجهز بوده و سخت‌افزار آن‌ هم قدرت کافی برای دریافت آپدیت (حداقل تا دو سال دیگر و شاید هم بیشتر) را دارد، کاربران از سرویس پرداخت اختصاصی اپل موسوم به Apple Pay بی‌نصیب نخواهند بود.

درباره عمر باتری این گوشی هم باید گفت که بر اساس اطلاعات منتشر شده، در برخی موارد حتی از آی‌فون 6s هم بهتر عمل کرده است مانند پخش ویدیو یا وب‌گردی.IPHONE SE-battery

جمع‌بندی و کلام آخر

Apple-iPhone-SE---the-official-images-gallery_009در آخر باید گفت که آیفون SE در ظاهر همان آی‌فون 5s است که قدرتی برابر با آی‌فون 6s را دارد. اگر قصد تعویض آی‌فون ۴ اینچی قدیمی خود را دارید، با خرید SE، به پردازنده و واحد گرافیکی قدرت‌مندتر، دوربین اصلی بهتر، سرویس اپل Pay و رنگ رزگلد دسترسی خواهید داشت.

اما این را هم در نظر داشته باشید که اگر از آی‌فون 6s به SE مهاجرت کنید، امکاناتی مانند لمس سه بعدی، دوربین سلفی با کیفیت‌تر، زبان طراحی جدیدتر و البته صفحه نمایش ۴.۷ اینچی را از دست می‌دهید.

با تمام این اوصاف، آیا باید از 5s به SE مهاجرت کرد؟

راستش را بخواهید نظر ما این است که تعویض آی‌فون 5 و یا 5c با SE انتخاب بسیار هوسمندانه‌ای است. اما آی‌فون 5s هنوز هم قدرت کافی برای انجام کارهای کاربران عادی را دارد، ولی اگر عاشق اسمارت‌ فون‌های جدیدتر هستید و آی‌فون جدید حس کنجکاوی شما را برانگیخته، می‌توانید به SE مهاجرت کنید.

به سوپر گروه گوشی‌های اپل ملحق شوید

37 در مورد “مقایسه آی‌فون SE با آی‌فون 5s: آیا باید SE را تنها یک آپدیت دانست!”

  1. سلام بین آیفون se و5s موندم کدوم بخرم واسم فقط خوش دستی و اینترنت و دوربینش مهم بنظرتون کدوم بهتر بگیرم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1
    0
    1. سعید صانعی

      سلام، فکرمیکنم ایفون se 2016 منظورتون هست، آیفون se بهتر هست، مقدار رم بیشتری داره، پرازنده و سیستم عاملش هم خیلی جدیدتره و قطعا بازدهی بالاتری خواهد داشت، از نظر دوربین هم ایفون se بهتره

  2. من برادرم۵sتازه خریده خودمم قصد خریدseرو دارم ممنون میشم بگید کدوم بهتر و بیشتر در اینده کار خواهد کرد

    0
    1
  3. من چند وقت پیش رفته بودم گوشی فروشی . گوشی فروشه گفت تا ۲۰۲۵ کار میکنه حالا دیگه راست ودروغش رو نمیدونم

    2
    1
  4. من نمیدونم باید آیفون se بگیرم یا 5s اما با این اوصاف به نظرم خیلی فرقی ندارن نمیدونم چکار کنم

    1
    3
  5. من از اول واقعا iPhone 5s دوست داشتم اما موقع خرید تازه 6 اومده بود که اون رو خریدم
    به نظرتون تغییر 6 به 5s خوب نیست؟

    6
    5
  6. وجدانن میخواستم بدونم باطری خوب نگه میداره یاانه من قصدخریدش رودارم قبلانم ی دونه 5اس داشتم ولی میخام ی اس ای بخرم فقط مشکل شارژ اس 5 خیلی اذیتم کرد فروختمش ممنون میشم کمکم کنید

  7. سلام خدمت دوستان و اقای جلالی عزیز.من مدتیه تصمیم گرفتم ک یک ایفون بخرم.مابین ایفون ۵s و se سردر گم شدم.!حداکثر بوجه هم تا ۱ و۶۰۰ میتونم پرداخت کنم.اگه میتونید راهنماییم کنید ک کدوم رو بخرم.واسه کسی ک اولین گوشی اپلشو میخواد خریداری کنه کدوم انتخاب ایده ال تریه?ممنون میشم کمکم کنید

    1
    3
    1. اگر بخواهم صادقانه بگویم، هیچ کدوم از این محصولات برای خرید اولیه شما مناسب نیست، ۵s یک گوشی قدیمی هست که پیش بینی می‌شه حتی تا چند وقت دیگه آپدیت‌های جدید iOS رو هم دریافت نکنه و SE هم با توجه به اندازه کوچک و استایل قدیمی‌اش، پرداخت چنین مبلیغی برای اون اصلا توجیه پذیر نیست.
      اگر اصرار به خرید گوشی اپل دارید، بهتر است کمی بودجه خودتون رو افزایش داده و به سراغ آی‌فون ۶ به بالا بروید

      7
      1
  8. سلام من قبلا ایفون ۵s داشتم و الان دو ماه میشه تقریبا که se خریدم..واقعا ازش راضیم..مثل فایو اس هستش ولی سرعتش یکم بالاتره و در کل راضیم خیلی خوبه..حتی از سیکس و سیکس اس و پلاس و…. هم بهتره چون اونا فقط الکی گنده ان ولی اس ای خیلی خوش دسته..

  9. سلام
    من یک آیفون ۵ مشکی دارم و یک آیفون ۵C سفید!
    جایی رو می شناسید بتونم این دو تا رو با یک آیفون SE گلد معاوضه کنم؟
    ممنون

    7
    4
  10. سلام و دردود بر شما ایا ایفون ۵s توانایی اجرای بازی csr2 که بسیار بازی سنگین و گرافیک بالایی است را دارد(خودم شاهد بودم که بازی در LG Lbelloدیر لود شد اما مراحل رو به خوبی لود کرد)میخواستم ببینم فایو اس در این سطح است یه بهتر یا بدتر با توجه به سنگینی بازی

    1
    1
  11. سلام.ممنون از توضیح خوبتون.میخواستم بپرسم که SE یا S در کشور ترکیه گرون تر یا ارزون هست؟؟؟! یا اینکه ایفون رو تو ترکیه بخرم یا تو ایران.از لحاظ قیمت برام خیلی مهمه.

    1
    3
  12. سلام من کاری با ۶اس ندارم فقط میخواستم بدونم ایفون۶ خوبه یا SE؟؟! صرف نظر از اندازه نمایشگر… لطفا جوابتون رو برام ایمیل کنید

    4
    1
    1. قطعا ایفون اس ای من هم ایفون iphone 5s داشتم و iphone6و الانم iphone seوباید بگم iphone se خیلی بهتر از اون دوتا بود از هر نظر.

      1
      4
  13. سلام. مرسی از مقاله خوبتون. میخواستم بدونم وضعیت آپدیت برای این دوتا گوشی چطوریه؟؟؟ یعنی جایی اعلام نشده که تا چند سال بعد ۵s براش آپدیت میاد؟ ios10 براش میاد؟ اگه آپدیت واسش نیاد چه مشکلاتی داریم؟

  14. با یک میلیونو پانصد میشود یک ۵s گرفت.به طور کلی ارزش داره ادم دو میلیون بده seبگیره.واسه کسی مثل من که اولین آیفونشه چطور.ممنون

    2
    5
    1. مهدی ده نبی

      بین این دو گوشی حتما توصیه میکنم که SE رو خریداری کنید. چون از نظر سخت افزاری بسیار قوی تر هست. پردازنده و گرافیک ۶S روی آیفون SE قرار گرفته

      2
      3
  15. برای کوچ از ۵S به SE، بدون در نظر گرفتن کیفیت بهتر عکس برداری، دیگه هیچ قابلیت فوق العاده ای که قابل لمس و درک باشه، به زندگی روزمره اضافه نمیشه. پس من ترجیه میدم که فعلا با ۵S به زندگی ادامه بدم، ببینیم بعدا چی میشه.

    3
    13
  16. جناب جلالی مقاله فوق العاده زیبا و دقیقی بود.جوابم رو بطور کامل گرفتم.همین 5s خودم رو ترجیح میدم!
    موفق باشین

    1
    20

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH