آیا اچ‌تی‌سی 10 می‌تواند ناجی ‌این کمپانی تایوانی باشد؟!

بالاخره پس از ماه‌ها شایعه و خبر و رندرهای مختلف، شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی در اواخر فروردین از پرچم‌دار سال ۲۰۱۶ خود رونمایی کرد و همان‌طور که در خبرها اعلام کردیم، مراسم معارفه این گوشی در ایران هم دیروز (۶ اردیبهشت) در تهران برگزار شد. در نگاه اول این گوشی حس خوبی را منتقل می‌کند، اما آیا اچ‌تی‌سی 10 می‌تواند شکوه گذشته تایوانی‌ها را به آن‌ها بازگرداند؟!

با وجود تمام مشکلاتی که در چند سال اخیر گریبان‌گیر اچ‌تی‌سی شده، این شرکت دست از تلاش برنداشته و سعی دارد با ساخت گوشی‌های مانند اچ‌تی‌سی A9 و اچ‌تی‌سی 10 جایگاه از دست رفته خود در بازار را پس بگیرد. پرچم‌دار جدید تایوانی‌ها یک ترکیب بسیار عالی از سخت افزار قدرتمند، نرم افزار به روز، کیفیت صدای فوق‌العاده و دوربین با کیفیت است که در قالبی از فلز جای گرفته‌اند. این همان اسمارت فونی است که قرار است اچ‌تی‌سی را در مقابل حریفانی مانند سامسونگ، ال‌جی، سونی و اپل سربلند کند. ولی آیا این معیار‌ها برای جذب کاربران قدیمی اچ‌تی‌سی و ترغیب آن‌ها به تعویض تلفن خود با نسخه جدید و یا جذب مشتریان جدید کافی است؟ با هم نگاهی داشته باشییم به چالش‌هایی که اچ‌تی‌سی 10 با آن‌ها روبرو است.

چالش اول: باز هم همان طراحی تکراری و خسته کننده

AndroidPIT-HTC-M10-launch-3963-w782

شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین عامل قرار گرفتن اچ‌تی‌سی در بحران فعلی استفاده از طراحی تکراری در پرچم‌دارانش است، ظاهری که از One M7 شروع شد و تا به حال ادامه دارد. این طراحی تکراری حتی صدای طرفداران سرسخت این کمپانی را هم درآورده. سامسونگ و ال‌جی، رقیبان کره‌ای اچ‌تی‌سی، در این حوزه خلاقیت بیشتری به خرج داده‌اند و توانسته‌اند با نوآوری‌های خود در طراحی کاربران بیشتری را به خود جذب کنند. سامسونگ با طراحی گلکسی S6 و گلکسی S6 Edge و توسعه آن در نوت 5 و گلکسی S7 توانست فروشی بسیار عالی را تجربه کند و با زبان طراحی جدیدش که تلفیقی از شیشه و فلز است، دل بسیاری را برباید.galaxy-s7-s7-edge

ال‌جی هم با معرفی G5 طراحی گوشی‌های فلزی را یک پله ارتقا داد و با ایجاد ماژول این امکان را به کاربران داد تا در صورت نیاز، بدون مراجعه به تعمیرگاه یا مرکز خدمات و به سادگی بتوانند باتری گوشی خود را تعویض نمایند، از قسمت ماژولار گوشی هم می‌توان برای اتصال لوازم جانبی مختلفی که ال‌جی آن‌ها را دوستان (Friends) نامیده استفاده کرد.

LG G5 11

اما در این میان اچ‌تی‌سی چه کرده؟ طراحی کاملا جدید اچ‌تی‌سی در واقع جدید نیست و اگر واقع‌ بینانه بنگریم هنوز هم ریشه‌های طراحی One M7 در آن دیده می‌شود. به شخصه معتقدیم که طراحی اچ‌تی‌سی 10 می‌توانست بهتر از این باشد، اما با وجود قدرت بالای سخت افزار و دوربین و کیفیت ساخت مرغوب آن، می‌توان از این موضوع چشم پوشی کرد.

HTC One M7
HTC One M7
HTC One M8
HTC One M8
HTC One M9
HTC One M9

چالش دوم: نوآوری خاصی در اچ‌تی‌سی 10 ندیدیم!

AndroidPIT-HTC-10-Hands-on-5063-w782

در سال ۲۰۱۳ اچ‌تی‌سی گوشی One M7 را با بدنه آلومینیومی یکپارچه معرفی کرد که در زمان خودش یک نوآوری جذاب بود. بلندگوهای استریو با کیفیت بسیار خوب که در گوشی‌های رقیب دیده نمی‌شد. حالا در سال ۲۰۱۶ یک گوشی پریمیوم دیگر با استاندارد بالاتر و ساخته شده از آلومینیوم و شیشه را شاهد هستیم که با قیمت بیش‌ از ۶۰۰ دلار عرضه می‌شود.

استفاده از بلندگو‌های استریو که در بالا و پایین صفحه نمایش هستند دیگر نوآوری محسوب نمی‌شود. سری جدی نکسوس‌های گوگل هم به بلندگوهای استریو مجهز هستند که کیفیت صدای مطلوبی را برای گوش دادن به موسیقی، تماشای ویدیو و بازی فراهم می‌کند. رقابت با سامسونگ، ال‌جی، سونی و اپل همچنان نفس‌گیر است.

AndroidPIT-Samsung-galaxy-s7-edge-review-w782با نگاه بی‌طرفانه و منطقی به اچ‌تی‌سی 10 باید بگوییم که این گوشی یک اسمارت فون قدرتمند است، ولی نوآوری و قابلیت فوق العاده‌ای ندارد که شما را از خرید دیگر پرچم‌داران موجود منصرف کند، حتی چیپ به کار رفته، میزان رم و حافظه آن‌ هم با ال‌جی G5 و شیائومی Mi 5 یکسان است. دوربین هم نسخه توسعه یافته نکسوس 6P است، با OIS و دیافراگم بزرگتر. ظرفیت باتری هم چیزی بیش از آن چه در گلکسی S7 تجربه می‌کنیم، نخواهد بود.

شاید بتوان دلیل کمبود نواوری را مشکلات مالی اچ‌تی‌سی دانست. شرکت‌های رقیب مانند ال‌جی و سامسونگ به غیر از فروش گوشی‌های هوشمند، منابع درآمد دیگری هم دارند مانند لوازم خانگی و صوتی و تصویری یا تجهیزات کامپیوتری و سخت‌ افزاری. تمام این منابع مالی به دو رقیب کره‌ای این امکان را داده تا هزینه بیشتری صرف تحقیق و توسعه و در نهایت نوآوری نمایند که نمونه آن صفحه نمایش‌های خمیده گوشی‌های سامسونگ و طراحی ماژولار ال‌جی G5 است.androidpit-lg-g5-3-w782

اما خوره‌های فناوری به جزئیات ریزی در اچ‌تی‌سی 10 دقت کرده‌اند که در سایر رقبا دیده نمی‌شود. برای مثال می‌توان به دوربین سلفی این گوشی اشاره کرد که مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال است، بلندگوهایی که به آمپلی فایر مجهزند و یکی از معدود گوشی‌های بازار که به گواهی صدای hi-res دارد. اما خریداران معمولی این جزئیات را ملاک قرار نمی‌دهند.

چالش سوم: نرم‌ افزار

AndroidPIT-HTC-10-Hands-on-5078-w782

طراحی و سخت افزار از معیارهای مهم برای موفقیت یک گوشی به شمار می‌آیند، اما نرم افزار یکی از بخش‌های پرکاربرد است که می‌تواند یک کاربر را جذب یا خیلی زود او را از انتخابش دلسرد کند. رابط کاربری اچ‌تی‌سی که سنس نام دارد یکی از بهترین رابط‌هایی است که در گوشی‌های اندرویدی دیده می‌شود، سادگی و روانی این رابط باعث می‌شود تا از کار کردن با آن لذت ببرید. اما این رابط هم مانند همه رقبایش مخالفانی هم دارد. کاربران خود اچ‌تی‌سی که به کار کردن با سنس عادت کرده‌اند کاملا از آن راضی هستند، اما یکی از مشکلات سنس را می‌توان عقب ماندن از به روز رسانی‌های بزرگ اندروید دانست.

اچ‌تی‌سی این مسئله را درک کرده و با معرفی One A9 تلاش کرد تا برنامه‌های غیر ضروری را از فریم‌ور خود حذف کند. بسیاری از اپلیکیشن‌های اچ‌تی‌سی در فروشگاه نرم افزاری گوگل قرار گرفتند تا کاربران این شرکت به دلخواه خود آن‌ها را نصب کنند. بنابراین تعداد اپ‌هایی که به طور پیش فرض بر روی گوشی نصب هستند کاهش یافته و تنها برنامه‌های ضروری باقی مانده‌اند. برای دیدن تصاویر، ارسال ایمیل و وب‌گردی فقط اپلیکیشن‌های خود گوگل در اچ‌تی‌سی 10 به کار گرفته شده‌اند.

AndroidPIT-galaxy-s7-vs-galaxy-s7-edge-8-w782اگر به هوآوی، سامسونگ و ال‌جی بنگریم، واضح است که این شرکت‌ها در کنار قرار دادن اپ‌های گوگل در گوشی‌های خود، تمام سعی خود را به کار گرفته‌اند تا کاربران را به استفاده از نرم‌ افزار خودشان ترغیب کنند. چرا کسی به دو نرم افزار مدیریت ایمیل نیازمند است؟ یا دو مرورگر متفاوت؟ مطمئنا وجود دو فروشگاه نرم افزاری در یک گوشی انتخاب را برای کاربران سخت و آن‌ها را درگیر تجربه اپ‌های متفاوت می‌کند تا در نهایت آن چه را که از نظر خودشان بهترین است انتخاب کنند. در گوشی‌های سامسونگ فروشگاه‌ Galaxy App و در گوشی‌های ال‌جی Smart World در کنار پلی استور، چنین حالتی را به وجود آورده.

androidpit-lg-g5-19-w782-w782

نرم افزار موجود در اچ‌تی‌سی 10 محدود به برنامه‌های کاربردی شده و ما امیدواریم این گوشی به‌روزرسانی‌های سیستمی را هم بهتر دریافت کند. البته اچ‌تی‌سی با به‌روزرسانی One A9 به اندروید مارشملو این موضوع را ثابت کرد و همان طور که قبلا اعلام کردیم One A9 جز اولین گوشی‌هایی بود که به اندروید 6 آپدیت شد. اگر گوگل در پاییز اندروید ‌N را عرضه کند، شاید اچ‌تی‌سی 10 در رده اولین پرچم‌دارانی باشد که به این نسخه به‌روز‌رسانی می‌شود. اما نباید این نکته را هم فراموش کرد که بسیاری از کاربران عادی زیاد خود را درگیر دریافت آخرین نسخه سیستم عامل نمی‌کنند و این مسئله بیشتر برای کاربران حرفه‌ای یا به اصطلاح فناورانه‌اش “گیک‌ها” مهم است.

مسلما اچ‌تی‌سی 10 یکی از بهترین گوشی‌های حال حاضر است که با سخت افزار عالی و دوربین و بلندگوهای با کیفیت به خوبی از پس نیازهای روزانه کاربران برمی‌آید. اما مشکل این است که شکست‌های قبلی اچ‌تی‌سی و سه چالش مذکور باعث شده تا این گوشی در مقابل گلکسی S7 و S7 Edge و هم‌چنین ال‌جی G5 تکراری به نظر برسد. اما اگر بخت با اچ‌تی‌سی یار باشد و کاربران در مقایسه جزئیات دقیق‌تر شوند، ممکن است اچ‌تی‌سی 10 بتواند کشتی به گل نشسته تایوانی‌ها را دوباره به حرکت درآورد.

نظر شما درباره پرچم‌دار فعلی اچ‌تی‌سی و نقش آن در پیشرفت و بهبود اوضاع این شرکت چیست؟

7 در مورد “آیا اچ‌تی‌سی 10 می‌تواند ناجی ‌این کمپانی تایوانی باشد؟!”

  1. قیافه ی تکراری و دکمه ی هوم شبیح به سامسونگ و دوربین جلوی لرزش گیر و اندروید شبیح به اندروید خام هم نو آوری به حساب میاد؟؟

  2. من سه ساله m7 دارم وهنوز به تعویض باتری نیاز پیدا نکردم.
    کیفیت ساخت و استحکامی که اچ تی سی داره هیچ کدوم از برندای دیگه ندارن.
    از نظر نرم افزاری هم بهترینه

  3. طراحی قسمت پشتش عالی و لوکسه…مشخصاتش هم که عالیه…
    فقط وقتی به جلوی گوشی نگاه میکنم
    انگار مال یه گوشیه دیگس
    انگار قدیمیه
    یجوری ضد حاله…

  4. اقای رضا جلالی بجای گشتن تو نت و ترجمه معدود مقالات منفی در مورد این گوشی کمی انصاف داشته باش و مقالاتی که خیلی از این گوشی تعریف شده رو ترجمه کن

    سایت های ایرانی متاسفانه کلا خبریو که باب میل نویسنده هاش هست رو ترجمه میکنند
    متاسفم

    1. دوست عزیز تو این مقاله به جنبه های مثبت هم پرداخته شده، ولی اون چه که عام مردم نیاز دارن بدونن مدنظر قرار گرفته و تنها به علایق طرفدارای htc توجه نشده….. دیدید که ما منکر دوربین خوب و سخت افزار قوی و صدای فوق العاده و دوربین سلفی عالی این گوشی نشدیم. شاد باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH