این ۵ دوربین‌ DSLR در رنج‌های مختلف را از بازار بخرید

صنعت، هنر یا سرگرمی! عکاسی را اگر از هر یک از این دیدگاه‌ها نگاه کنیم، علاقمندان بسیار و کاربردهای فراوانی دارد، از عکاسی هنری و خبری گرفته، تا سرگرمی از نوع ثبت و به اشتراک گذاشتن لحظه‌های خوب و بد زندگی در شبکه‌های اجتماعی!

بدیهی است که ابزار لازم برای عکاسی، با توجه به هدف عکاس متفاوت است؛ اگر فقط می‌خواهید که عکس‌هایی از زندگی یا سفرهای‌تان داشته باشید که روزی به خاطره‌ای شیرین تبدیل شود و روزگاری بنشینید و آلبوم خاطرات دیجیتال خود را که معلوم نیست در سالیان دور با چه فرمتی و از چه نوعی باشد ورق بزنید، یک دوربین دیجیتال کامپکت برای شما کافی است؛ یا حتی اگر یک تلفن همراه میان رده با دوربین نسبتا خوب دارید نیازی به دوربین کامپکت هم نیست؛ اما همانطور که گفتیم، بسیاری از عکس‌ها با اهدافی غیر از فقط سرگرمی به ثبت می‌رسند و حتما می‌دانید که برای کار حرفه‌ای نیاز به ابزار حرفه‌ای است.

دوربین (DSLR (Digital Single Lens Reflex ابزار اصلی عکاسی حرفه‌ای محسوب می‌شود و تصاویری خلاقانه و فوق‌العاده را ثبت می‌کند که از توان هیچ یک از انواع دیگر دوربین‌های عکاسی برنمی‌آید؛ اما لازمه استفاده از آن، داشتن دانش کافی در زمینه عکاسی است. اگر یک عکاس حرفه‌ای نیستید اما با هدفی فراتر از سرگرمی عکاسی را دنبال می‌کنید، باز هم به شدت توصیه می‌شود این نوع دوربین را به دلیل هزینه بالا، وزن و حجم زیاد و لزوم داشتن اطلاعات بالا در خصوص نحوه استفاده از آن نخرید و حداکثر به یک دوربین بریج یا شبه DSLR پسنده کنید و در صورتی که تصمیم دارید به صورت حرفه‌ای به عکاسی بپردازید و این کار را یاد بگیرید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا پنج دوربین DSLR خوب در قیمت‌های مختلف را به شما معرفی کنیم.

لازم به یادآوری است که پیشنهاد خرید یک دوربین DSLR اصلا کار آسانی نیست و یک دوربین خوب با توجه به نوع کار عکاس و شرایط کاربرد آن تعریف می‌شود؛ همچنین از نقش مهم لنز هم نباید غافل شد؛ پس توجه کنید که این نوشته یک راهنمای کلی برای انتخاب یک دوربین حرفه‌ای بوده و لازم است که پیش از تصمیم به خرید، ابتدا نیازهای خود را در نظر بگیرید و پس از مطالعه و تحقیق کامل در مورد دوربین مورد نظر خود، حتما از مراکز خرید مطمئن و با گارانتی اصلی خریداری کنید.

هاسلبلد H5D – ۵۰ C

hasselband

گران ترین دوربین موجود در ایران با قیمتی نزدیک به ۱۱۰ میلیون تومان (بدون در نظر گرفتن قیمت لنز)، هاسلبلد H5D – ۵۰ C یک محصول رده بالا محسوب می‌شود که خرید آن خارج از توان و نیاز بسیاری از عکاسان حرفه‌ای است؛ اما بد نیست با آن آشنا شوید. این دوربین یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی از نوع CMOS دارد که حداکثر مقدار ISO آن به ۶۴۰۰ می رسد و سازنده آن با استفاده از عباراتی مانند هیجان‌انگیز و حیرت‌آور، اعتقاد دارد که این دستگاه نهایت تکنولوژی عکاسی و بهترین دوربین تولید شده تاکنون است و عکاسان با استفاده از آن می‌توانند در تمام شرایط نوری، بهترین تصاویر را به ثبت برسانند. از دیگر مشخصات اعلام شده برای این گوشی فرمت متوسط، می‌توان تجهیز به WiFi به منظور انتقال مستقیم عکس‌ها به گوشی اندروید و آیفون، حداکثر زمان نوردهی (اکسپوژر) ۳۴ دقیقه، سیستم تفکیک رنگ ۱۶ بیتی، وزن ۲۲۹۰ گرمی و امکان فیلمبرداری را نام برد. اگر تصمیم به خرید یک دوربین عکاسی گران قیمت دارید، می‌توانید هاسلبلد مدل H4D-40 و یا مدل‌های مدیوم فرمت سری S کمپانی لایکا را با قیمت‌هایی بین ۴۰ تا ۹۰ میلیون تومان هم مد نظر داشته باشید.

کانن EOS 1DX

Canon-1DXm

کانن یکی از پرفروش‌ترین و بهترین برندهای دوربین، بخصوص در ایران است که طیف گسترده‌ای از دوربین‌ها را ارایه می‌کند. مهمترین ویژگی مدل EOS 1DX در کنار مشخصات حرفه‌ای، جنس بدنه بسیار مرغوب از جنس آلیاژ آلومینیوم و منیزیم و در نتیجه وزن کم (۱۳۴۰ گرم) و مقاومت بالای این دوربین است، همچنین در مقابل پاشش آب و باران مقاوم بوده و یکی از دوربین‌های توصیه شده توسط عکاسان حرفه‌ای به منظور استفاده در آب و هوای بارانی است. این دوربین فول فریم دارای سنسور ۱۸.۱ مگاپیکسلی از نوع CMOS و مجهز به دو پردازنده DIGIK 5 است و حداکثر رزولوشن فیلمبرداری آن به ۷۲۰p می‌رسد. EOS 1DX را می‌توانید بدون لنز با قیمت حدود ۱۶ میلیون تومان تهیه کنید.

نیکون D810

D810

DSLR مدل D810 از کمپانی نیکون، پیشنهاد ما و همچنین پیشنهاد بسیاری از عکاسان حرفه‌ای است. این دوربین با این که دو سال از زمان معرفی آن می‌گذرد همچنان یکی از بهترین‌ها به شمار می‌رود که سنسور ۳۶/۳ مگاپیکسلی فول فریم از نوع CMOS، توانایی ذخیره سازی تصویر در فرمت‌های غیر فشرده RAW و Tiff، پردازشگر قدرتمند تصویر EXPEED 4، سیستم فوکوس ۵۱ نقطه‌ای و دامنه ISO از ۶۴ تا ۱۲۸۰۰، مشخصات اصلی آن را تشکیل می‌دهند؛ وزن این دستگاه ۹۸۰ گرم است و توانایی ضبط ویدیو با کیفیت فول اچ‌دی در سرعت‌های ۲۴، ۲۵، ۳۰، ۵۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد. نیکون D810 با قیمت تقریبی ۸ میلیون تومان در بازر ایران موجود است (بدون لنز) و کاملا ارزش قیمت پرداختی را دارد.

پنتاکس K5IIs

Pentax K-5 II

ریکو پنتاکس یکی از بهترین سازندگان لنز و دوربین‌های حرفه‌ای است که درکشور ما محبوبیت برندهای کانن و نیکون را ندارد اما دوربین مدل K5IIs در سطح قیمتی خود یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. این دوربین به یک سنسور ۱۶/۹ مگاپیکسلی و پردازشگر تصویر Prime II مجهز است. یکی از ویژگی‌های شاخص دوربین‌های پنتاکس که در این مدل هم وجود دارد، استفاده از لرزشگیر مکانیکی داخل بدنه دوربین (Sensor Shift) است که نیاز به استفاده از لنز‌های دارای لرزشگیر و پرداخت هزینه یالاتر برای خرید این گونه لنزها را مرتفع می‌کند. بدنه این دوربین ۷۶۰ گرمی از آلیاژ منیزیم و استاینلس استیل ساخته شده و به خوبی در برابر عوامل نامساعد جوی مقاومت می‌کند. توانایی عکاسی تایم لپس، فیلمبرداری با رزولوشن ۱۰۸۰p، فلش داخلی و میزان ISO از ۱۰۰ تا ۱۲۸۰۰ از سایر ویژگی‌های این دستگاه مقرون به صرفه هستند. قیمت پنتاکس K5IIs (بدون لنز) در بازار ایران کمی بالاتر از ۳ میلیون تومان است.

نیکون D3300

D3300

این دوربین یکی از ارزان قیمت‌ترین دوربین‌های DSLR و گزینه مناسبی برای عکاسان مبتدی است که امکانات خوبی هم دارد. بخصوص این که به همراه یک لنز ۱۸ – ۵۵ میلی‌متری جمع شونده به فروش می‌رسد و به یک سنسور ۲۴ مگاپیکسلی از نوع CMOS مجهز است. از ویژگی‌های خوب این مدل می‌توان مواردی مانند پردازشگر تصویر Expeed 4، توانایی فیلمبرداری ۱۰۸۰p با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه، وزن ۴۳۰ گرمی و قیمت بسیار مناسب در حدود ۱/۲ میلیون تومان را برشمرد.

4 در مورد “این ۵ دوربین‌ DSLR در رنج‌های مختلف را از بازار بخرید”

  1. سلام دوربین Canon Powershot SX530 HS میخواستم بخرم ولی از کیفیتش مطمئن نیستم. این دوربین چطوره؟ چه دوربین دیگه ای رو در این رنج (هم قیمت هم کیفیت) پیشنهاد می کنید؟ برای من بیشتر کیفیت عکس مهمه و کمی هم زوم

    1. محمدضا احمدپور

      سلام. دوربین انتخابی شما یه مدل بریج یا به اصطلاح شبه DSLR محسوب میشه. تجربه کار با این دوربین را ندارم اما با توجه به قیمت مشخصات خوبی داره و هرچند که نباید انتظار عملکرد یک DSLR حرفه‌ای را داشته باشین کار با این نوع دوربین ها نسبت به DSLRراحت تره و خروجی بهتری از دوربین‌های کامپکت دارن. مدل مد نظر شما زوم خیلی خوبی داره و کیفیتش هم با توجه به نوع سنسور و سایر مشخصات انتظار میره که خوب باشه. در محدوده قیمت این مدل فوجی فیلم S9400w هم مناسبه و کیفیت خوبی داره. اگر هم فقط کیفیت و زوم برای شما اهمیت داره و شباهتش به DSLR مطرح نیست مدل های کامپکت سوپرزوم مثل سامسونگ WB800F را هم مد نظر داشته باشید.

  2. سلام آقای احمدپور، خسته نباشین، مطلب خوبی بود… من بین دو دوربین canon 700d with 18-135 stm و nikon d5300 with 18-140 مردد هستم، میشه یه راهنمایی کنید…کدومش راحت تر و به اصطلاح یوزر فرندلی تر هس؟ صفحه لمسی بهتره یا وای فای و جی پی اس؟ جنس بدنه کدوم بهتره؟ با توجه به اینکه استفاده فیلم برداری ندارم کدومش تو عکاسی و فوکوس بهتره؟ و اینکه پیشنهاد دیگه ای دارین تو این رنج قیمت؟

    1. محمدرضا احمدپور

      سلام. دو گزینه مورد نظر شما تقریبا در یک رده هستند. نیکون از نظر فوکوس بهتره، فیلتر پایین‌گذر (low pass) هم نداره که میشه عکس‌های شفاف تری برداشت. وزن کمتر و قابلیت تایم لپس داره و در مجموع به نظر من دوربین بهتریه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH