مدیاتک چیپست پرچم‌دار Helio X30 را معرفی کرد

کمپانی مدیاتک در ماه‌های اخیر چند بار از چیپ پردازشی 10 هسته‌ای خود با معماری 64 بیتی صحبت به میان آورده و از ماه جولای 2016، کم‌وبیش اطلاعاتی را از آن منتشر نموده است. حالا در کنفرانس جهانی موبایل وقت آن رسیده بود تا به‌صورت رسمی Helio X30 را معرفی کرده و جزئیات آن را منتشر کند. پیش از MWC 2017 اطلاعات چندانی از این پردازشگر در دسترس نبود اما اکنون این جزئیات در دسترس عموم قرار گرفته است.


در خلال این رویداد، مدیاتک از اعلام زمان عرضه آن نیز غافل نشده و بیان کرده که این SoC در سه ماهه دوم سال 2017 در اختیار سازندگان قرار خواهد گرفت. مدیاتک می‌گوید که Helio X30 قدرتمندترین تراشه‌ای است که تاکنون ساخته و انتظار دارد تا در پرچم‌داران 2017 مورداستفاده قرار گیرد.

پردازنده 10 هسته‌ای 64 بیتی مدیاتک براساس معماری «سه خوشه‌ای» ساخته‌شده و از تکنولوژی 10 نانومتری بهره می‌برد. در بحث مصرف انرژی، این محصول کاهش 50 درصدی را  نسبت به نسل قبلی یعنی Helio X20 تجربه کرده و درعین‌حال 35 درصد قدرتمندتر است. جفری جو می‌گوید:

Helio X30 معماری ساخت، تولید و اتصال را با یکدیگر ترکیب کرده و تجربه‌ای بی‌نظیر را فراهم خواهد کرد.

هسته‌های پردازشی این چیپست شامل دو هسته Cortex-A73 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز، چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A35 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز می‌شوند. مودم Helio X30 از نوع Cat. 10 5G LTE بوده و تجمیع سه مرحله‌ای برای دانلود و تجمیع دو مرحله‌ای برای آپلود در راستای استریم محتوا را در خود جای داده است.

پردازنده گرافیکی PowerVR Series7XT Plus نام داشته و فرکانسی برابر با 800 مگاهرتز دارد. این GPU بسیار قدرتمند است که در عملکرد Helio X30 بسیار مؤثر خواهد بود. همچنین پردازنده گرافیکی محصول جدید، 60 درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به نسل قبلی یعنی Helio X20 دارد و بااین‌وجود، 2.4 برابر قدرتمندتر است. تکنولوژی CorePilot 4.0 مدیاتک با سیستم دیکودینگ ویدئو 10 بیتی HDR 10 همراه شده که نقش به سزایی را در کاهش مصرف انرژی ایفا خواهد کرد.

چیپ مجتمع جدید، دو ISP 14 بیتی دارد که امکان پشتیبانی از دو سنسور 16 مگاپیکسلی را برای دوربین فراهم کرده و عملکردی حرفه‌ای خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، از لنزهای واید-زوم برای ایجاد عمق در تصویر و نیز فوکوس سریع و کاهش نویز تصویر در شرایط نوری ضعیف پشتیبانی می‌کند.


باید اشاره کنیم که تکنولوژی‌هایی چون ClearZoom و TNR نیز تحت پشتیبانی بوده و نیز یک VPU داخلی در آن وجود دارد که همراه با ISP مدیاتک بانام Imagiq 2.0 کار می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH