آخرین گزارش مالی مایکروسافت حاکی از عملکرد خوب نادلا است

کمپانی مایکروسافت به تازگی گزارش مالی سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۷ خود را منتشر کرده است. با توجه به این گزارش، یکی از مهم‌ترین محورهای درآمد این کمپانی بخش Cloud یا همان فضای ابری است که در بلندمدت شاهد تاثیر هرچه بیشتر آن بر درآمد ردموندی‌ها خواهیم بود. اگرچه این غول آمریکایی نتوانسته به درآمد مورد نظر خود دست یابد، اما در کسب سود بالاتر از حد مورد انتظار خود کاملا موفق بوده است. این نتیجه، ارتباط مستقیمی با درآمدهای حاصل از بخش ابری دارد. درآمد حاصل از این بخش، حداقل در زمان فعلی، امنیت بسیار بالاتری نسبت به درآمدهای حاصل از فروش ویندوز PC و ویندوز سرور دارد.

با بررسی گزارش مالی مایکروسافت، نکات جالبی استخراج می‌شود که نشان‌دهنده مسیر پیش روی این کمپانی آمریکایی است و بد نیست آن‌ها را با هم مرور کنیم. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

آزور

سه‌ماهه مالی گذشته، برای آزور بسیار خوب پیش رفت، به گونه‌ای که سود این بخش دو برابر فصلهای مالی گذشته بود. بخش تجارت ابری هوشمند، اکنون بیش از ۲۰ درصد درآمد کل را به خود اختصاص داده و سریع‌تر از هر زمان دیگری در حال رشد است. این روند باید به نحو احسن ادامه پیدا کند، چرا که نشانگر مسیر مایکروسافت در تبدیل شدن به یکی از غول‌های بخش ابری است. بیش از ۸۰ درصد کاربران آزور  به جای سرویس‌های پایه یا موارد گران‌قیمت دیگر، از سرویس‌های پریمیوم استفاده می‌کنند. این نکته مهمی است و نشان می‌دهد که امروزه مشتریان کمپانی‌ها، تنها با توجه به پایین‌تر بودن قیمت‌ها خرید نمی‌کنند، بنابراین رقابت مایکروسافت با سرویس وب آمازون که انتظار می‌رود قیمت‌های خود را کاهش دهد، از این نظر تاثیر چندانی بر درآمد و سود حاصل نخواهد داشت.

این خبر برای سهامداران مایکروسافت بسیار خوشحال‌کننده است، چرا که بسیاری نگران بودند که ورود مایکروسافت به یک جدال قیمتی با گوگل یا آمازون، به منافع آن لطمه بزند. به نظر می‌رسد کاربران تجاری، سرویس‌های رده بالای مایکروسافت را انتخاب کرده و در حوزه مورد بحث، این کمپانی را به سایر رقبا ترجیح می‌دهند. سرویس‌های پریمیوم آزور، از نظر خروجی نهایی، تفاوت بسیاری ایجاد می‌کنند و این دقیقا همان نکته‌ای است که مایکروسافت می‌تواند حاشیه سود خود را با استفاده از آن افزایش دهد. سرویس مایکروسافت نسبت به سرویس‌های تحت وب آمازون هم بالاتر محسوب می‌شود، چرا که محصول مایکروسافت می‌تواند افراد را به لایه‌های بالاتر فرایند کسب و کار سوق داده و موجب پیشرفت و رشد آ‌ن‌ها شود.

دستگاه‌ها

پلتفرم مشهور کامپیوترهای قابل حمل مایکروسافت که با نام سرفیس شناخته می‌شود، در سه ماهه نخست سال جاری شاهد کاهش ۲۶ درصدی فروش بوده است. این افول نشان می‌دهد که خط تولید این دستگاه‌ها نیازمند یک به‌روز‌رسانی جدی است. تا زمانی که مایکروسافت محصول جدیدی ارائه نکند، کاهش قیمت سایر محصولات بازار و ارائه دستگاه‌های جدید از سوی کمپانی‌های رقیب، موجب کاهش هرچه بیشتر آمار فروش سرفیس خواهد شد. شایعات حاکی از آن است که ردموندی‌ها قصد دارند محصول مورد انتظار این سری را در سال جاری معرفی کنند.

بخش موبایل این کمپانی در سه‌ماهه گذشته تغییر چندانی نکرده است. حتی در صورت رونمایی از سرفیس‌فون که البته به نظر ما بهتر است مایکروسافت دست به چنین اقدامی نزند، به دلیل عملکرد بسیار ضعیف این بخش، آینده‌ای برای آن متصور نیستیم. سایر دستگاه‌های مایکروسافت از جمله سرفیس‌هاب و هولولنز، آینده جالب و درخشانی دارند، اما به اعتقاد ما نمی‌توان فعلا یا حتی در آینده نزدیک، سود چندانی از آن‌ها برای این کمپانی متصور شد.

ویندوز

افزایش درآمد حاصل از نصب ویندوز بر روی دستگاه‌های جدید، بر کاهش درآمد حاصل از کمتر شدن فروش پی‌سی‌‌ها غلبه کرده است. اگر نگاهی به آمار فروش چیپ‌های اینتل بیندازید خواهید دید که میزان فروش این کمپانی برا کامپیوترهای دسکتاپ و حتی لپتاپ‌ها حدود ۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. تغییرات اخیر در درآمد حاصل از ویندوز، به دلیل حرکت بزرگ مایکروسافت به سمت استفاده از ویندوزهای رده‌بالاتری همچون ویندوز پرو بر روی درصد بالایی از دستگاه‌های ویندوزی است. بدیهی است که این تغییر، درآمد بخش ویندوز این کمپانی را به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد. از سویی دیگر، با مهاجرت روزافزون افراد به سمت فناوری ابری، درآمد مایکروسافتاز محل ویندوز سرور دائما با کاهش موجه است.

محصولات مرتبط با تولید محتوا (پروداکتیو)

داینامیکس ۳۶۵، با رشد شگفت انگیز ۸۶ درصدی مواجه شده است، و اگرچه نسبت به سایر کسب و کارهای مایکروسافت نسبتا کوچک‌تر است، اما آمار رشد مذکور نشان می‌دهد که اکنون کاربران تجاری بیشتری مایکروسافت را به عنوان رقیبی جدید برای محصولات پروداکتیو پیشین تولید شده برای کاربران قلمداد می‌کنند. در این بین درآمد حاصل از آفیس ۳۶۵ به تنهایی بیش از ۴۵ درصد بوده و حاکی از آن است که شرایط بازار برای اپلیکیشن‌های مبتنی بر تولید محتوای ابری بسیار خوب و رو به رشد است. آمار نشان می‌دهد که شمار چشمگیری از کاربران کنونی آفیس، در حال مهاجرت به مدل دیگر هستند که مبتنی بر فضای ابری است. همین امر موجب شده است که در یک بازه زمانی کوتاه، درآمد سرشاری به سوی مایکروسافت سرازیر شود.

مایکروسافت با افزایش تعداد کاربران محصولات تولید محتوا، ادغام فروش لینکدین و ویژگی‌های شغلی داینامیکس ۳۶۵ و آفیس ۳۶۵ و محصولاتی همچون Team، دقیقا پشت سر کمپانی‌هایی همچون Salesforce و اوراکل قرار گرفته و حرکت می‌کند. در سوی دیگر امروزه بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال آفیس ۳۶۵ در سراسر دنیا وجود دارد که تعداد آن‌ها نیز سالانه ۳۵ درصد افزایش می‌یابد. درآمد آفیس ۳۶۵ نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل، بیش از ۴۵ درصد افزایش را شاهد بوده است. این عنصری کلیدی در افزایش درآمد و رشد مایکروسافت در بلندمدت محسوب می‌شود. این آمار همچنین نشان‌دهنده پایگاه عظیمی است که می‌توان از آن برای تشویق هرچه بیشتر کاربران به خرید نرم‌افزارهای گوناگون استفاده کرد.

فضای ابری

امروزه محصولات مبتنی بر کلود (فضای ابری) مایکروسافت، سالانه ۱۵.۲ میلیارد دلار برای این کمپانی درآمدزایی دارند. محصولات ابری این کمپانی از آزور گرفته تا آفیس ۳۶۵، داینامیکس ۳۶۵ و ایکس‌باکس وان، همگی از یک پلتفرم مشترک بهره می‌برند. این مزیت به مایکروسافت اجازه می‌دهد که تمامی ابزارها و استراتژی‌های خود را برای همه محصولاتش مورد استفاده قرار دهد. به همین دلیل است که سرویس‌های رده بالا ابتدا برای آزور عرضه می‌شوند، اما با فاصله کوتاهی راه خود را به آفیس ۳۶۵ و داینامیکس ۳۶۵ باز می‌کنند. این امر، آزور را به نخستین پیشنهاد مایکروسافت به مشتریان تبدیل می‌کند، اما طبیعتا آخرین گزینه نیست. این رویه، مزیت فوق‌العاده‌ای در ایجاد و گسترش خدمات جدید در سراسر خط تولید به این کمپانی می‌بخشد.

نتیجه

مایکروسافت همچنان تمرکز خود را بر روی فضای ابری حفظ خواهد کرد. این غول آمریکایی، کم کم از آن کمپانی سابق که  به خاطر سیستم‌عامل و محصولات سری آفیس خود شناخته می‌شد فاصله گرفته و به سمتی می‌رود که به عنوان یک ارائه دهنده خدمات کامل، با تمرکز بر ارزش بالا و محصولات تجاری با پتانسیل درآمدزایی بالا شناخته شود. ساتیا نادلابه خاطر هدایت مایکروسافت به این مسیر جدید و اتخاذ تصمیمات صحیح برای رساندن این کمپانی به جایگاه فعلی آن شایسته تقدیر است. انتظار Vertical Solution های دیگری را در پلتفرم ابری مایکروسافت داریم که بتوانند به صورت فزاینده به رقابت با محصولات مشابه کمپانی‌های رقیب و VSP های بزرگ دیگری همچون Salesforce، اوراکل، SAP و IBM بپردازند. بدون شک این کمپانی از هیچ اقدامی برای تکمیل مجموعه محصولات خود فروگذار نخواهد کرد.

آیا شما هم از سرویس‌های ابری مایکروسافت استفاده می‌کنید؟ نظر شما در مورد کارایی آن‌ها چیست؟ دیدگاه خود را در این مورد با ما و سایر دوستانتان در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH