اندروید One

تفاوت بین اندروید One و اندروید Go در چیست؟!

در سال 2014، گوگل از یک گوشی ارزان قیمت با سخت‌افزار ضعیف با نام Android One رونمایی کرد و در سال 2017 نیز طرح دیگری را معرفی کرد که Android Go نام‌گذاری شده‌ بود. اکنون این سوال مطرح می‌شود که تفاوت بین این دو در چیست؟

 

androidone

 

Android One دقیقا چیست؟

در یک تعریف ساده و روشن، اندروید وان، دستگاهی با مشخصات سخت‌افزاری پایین و ضعیف است که برای بازار‌های در حال گسترش توسط گوگل طراحی و ساخته شده است. در حقیقت ضعیف و ارزان بودن مشخصه بارز اندروید وان است.

اما این تمام ماجرا نیست، به جز بحث سخت افزار ضعیف و قیمت پایین، پای قوانینی مخصوص نیز در اندروید وان در‌ میان است. قوانینی برای اجرای اهداف اصلی از طراحی و توسعه اندروید وان، که توسط گوگل وضع شده است. گوگل سه چیز را برای هندست‌های اندروید وان مشخص کرد:

  1. اندروید استوک، بدون تغییر: طبق این قانون هر شرکتی که بخواهد محصول خود را با اندروید وان عرضه کند، حق هیچگونه تغییر و سفارشی سازی اندروید را ندارد. حتی در پوسته ظاهری آن
  2. به‌روز‌رسانی‌های امنیتی مرتب: هر شرکتی که محصولی با اندروید وان روانه بازار کند، ملزم است به طور مرتب به‌روز‌رسانی‌های امنیتی را نیز ارایه دهد.
  3. الزامات سخت‌افزار دقیق و مشخص: گوگل به طور دقیق حداکثر سخت‌افزاری که می‌توان بر روی گوشی‌های اندروید وان نصب کرد را مشخص نموده‌ است و هیچ شرکی حق ندارد از این میزان تخطی کند.

اساسا گوگل می‌خواهد با استفاده از اندروید وان کنترل کاملی بر روی گوشی داشته باشد. از سخت‌افزار گرفته تا به‌روزسانی نرم‌افزار آن، باید تحت نظر و برنامه گوگل مدیریت و مشخص شود. تولید‌کنندگان نیز مجبورند این شرایط را بپذیرند. اینطور تصور کنید که اندروید وان، یک گوشی پیکسل یا نکسوس ارزان قیمت است که گوگل به دلخواه خود آن را عرضه می‌کند.

در حالی که در ابتدا، ایده اندروید وان برای ارایه به کشور‌های جهان سوم و بازار‌های نو‌ظهور طراحی شده بود اما با یک تغییر رویکرد و گردشی 180 درجه، شاهد عرضه اندروید وان در سایر نقاط دنیا بودیم. برای مثال Project Fi گوشی موتو ایکس 4 (Moto X4) که از اندروید وان بهره می‌گیرد را در بازار ایالات متحده عرضه کرد و یا گوشی شیائومی MI A1 با سیستم عامل اندروید وان در سراسر جهان به فروش می‌رسد.

خب، اکنون Android Go چیست؟

در طرف دیگر اندروید GO قرار دارد که برای لمس و درک بهترین تجربه نرم‌افزاری طراحی شده است. اساسا این اندروید، یک نسخه سفارشی از اندروید اوریو بوده که قادر است تنها با کمی بیش از نیم‌ گیگابایت رم به خوبی کار کند. در اینجا نیز سه نکته برای اندروید GO وجود دارد:

  1. یک سیستم عامل سفارشی: اندروید GO همچنان هم اندروید اوریو است. اما تا حد ممکن برای گوشی‌هایی با سخت‌افزار ضعیف‌تر بهینه‌سازی شده است.
  2. مجموعه اپلیکیشن‌های اختصاصی: یک مجموعه اپلیکیشن ویژه با پسوند “GO” مناسب سخت‌افزار‌های ضعیف، برای استفاده با اندروید GO، طراحی و آماده سازی شده است. از جمله یوتیوب GO، فایل GO و … .
  3. یک پلی‌استور محدود شده: این پلی‌استور ویژه در اندروید GO از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با پلی‌استور دیگر محصولات اندرویدی ندارد و تنها نکته در آن این است که، اپلیکیشن‌هایی که نیاز به سخت‌افزار‌های قوی برای اجرا ندارند، در اولویت هستند و بیشتر در جلوی‌ چشم قرار می‌گیرند. برای مثال، فیس‌بوک لایت.

androidgo

از زمانی که اندروید GO برای سخت‌افزار‌های ضعیف و کم‌هزینه عرضه شده است، نرم‌افزار‌های مدیریت اطلاعات نیز ویژگی‌های خود را متناسب با آن، هم در زمینه ذخیره‌سازی داخلی و هم اطلاعات خود موبایل، بهبود داده‌اند. حجم اندروید GO تقریبا نصف حجم اندروید استوک است و حجم زیادی در حدود هشت گیگابایت از حافظه داخلی را خالی می‌کند. همچنین اپلیکیشن‌های طراحی شده در مجموعه GO نیز تنها 50 درصد اندازه نمونه‌های اصلی حجم دارند.

androidgo

خب پس تفاوت‌ها مشخص شد. اندروید وان دستگاهی است که سخت‌افزار و نرم افزار آن توسط گوگل مشخص و مدیریت می‌شود و اندروید GO، نرم‌افزاری خالص است، برای اجرا بر روی هرگونه دستگاه اندرویدی، با هر سخت‌افزاری (چه ضعیف و چه قوی). برخلاف اندروید وان، در اندروید GO هیچ‌گونه محدودیت سخت‌افزاری وجود ندارد، هر‌چند که صراحتا اعلام شده است که برای دستگاه‌های با سخت‌افزار ضعیف طراحی و توسعه یافته است.

در هر صورت اگر شرکتی قصد تولید گوشی با سخت‌افزار ضعیف و قیمت پایین دارد، گوگل بسیار خوشحال خواهد شد که از اندروید GO به عنوان سیستم‌عامل آن استفاده کند. چون در حقیقت این چیزی است که برای آن طراحی شده است. به نظر می‌رسد اندروید GO، پرچم‌دار مسیری است که ابتدا برای اندروید وان طرح ریزی شده بود. یک سیستم عامل عالی برای گوشی‌های عرضه شده در بازار‌های نو‌ظهور و کشور‌های جهان سوم.

androidgo

هر چند چنین چیزی تاکنون به صراحت بیان نشده است اما می‌تواند پیشنهادی قابل اعتنا در این زمینه باشد. البته اپلکیشن‌های مجموعه GO، مانند یوتیوب GO و گوگل GO، محدود به مناطق جغرافیایی خاصی هستند و در داخل ایالات متحده دسترسی به آنها امکان‌پذیر نیست. با این حال گوگل اعلام کرده است که اندروید GO در سراسر جهان در دسترس است. اکنون باید منتظر ماند و دید آیا دسترسی کامل به اندروید GO و مجموعه اپلیکیشن‌هایش در داخل ایالات متحده نیز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت یا آنها همچنان از مزایای آن محروم خواهند بود!؟

همچنین هنوز نیز مشخص نیست که آیا اندروید GO در گوشی‌های اندروید وان به کار گرفته خواهد شد یا خیر؟ هیچ پیش‌بینی هم نمی‌توان کرد، زیرا طرف حساب ما گوگل است.

4 در مورد “تفاوت بین اندروید One و اندروید Go در چیست؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH