بررسی تخصصی الفون P8000: تازه واردی خوش بها

اگر ناگهان تصمیم به خرید اسمارت فون بگیرید و از قضا هیچ اطلاعاتی در این حوزه نداشته باشید، خب ابتدا به جیب خود نگاه می‌کنید و پس از آن راهی بازار شده و در مغازه‌ها به دنبال گوشی متناسب با جیب خود می‌گردید. در زمانی مه چندان دور وقتی در بازار می‌چرخیدید، نهایت با نام‌هایی چون نوکیا و سونی اریکسون مواجه می‌شدید و در این موقع نیز با راهنمایی‌های معمولا جانب‌دارانه و عجیب و غریب مغازه‌دار، راضی به خرید یکی از این مدل‌ها شده و با خوشحالی راهی خانه می‌شدید (یادش به خیر).

اما این روزها با ظهور اسمارت فون‌ها شرایط بازار به کلی عوض شده است. نوکیا که به خاطرات پیوسته و برندهای معتبر و جدید جای آن را گرفته‌اند. خب اگر بخواهید زیاد سر کیسه را شل کنید، انتخاب‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد که بعضا با نام‌های معتبری می‌توانید آن‌ها را بخرید.

اما اگر از خرید پرچم‌دار و اسمارت فون‌های گران قیمت دست بکشید، در بازار با نام‌های زیادی روبرو خواهید شد که شاید هیچ کدام از آن‌ها را نشناسید و تنها به صحبت‌های مغازه‌دار دل خوش کنید.

یکی از برندهای که به تازگی وارد بازار کشور شده است، Elephone نام دارد. حال قصد داریم تا یکی از محصولات این برند کم‌تر شناخته شده چینی را کمی با هم مرور کنیم.

Full-Front

طراحی

در ابتدا با دیدن این اسمارت فون به هیچ وجه حس داشتن یک گوشی متفرقه و بی کیفیت را نخواهید داشت. صفحه نمایش بزرگ، در کنار شاسی فلزی و قاب طرح دار پشتی، نشان از یک طراحی به روز دارد.

این اسمارت فون با ابعاد 76.6 در 155.2 میلی‌متر عرضه شده است. ضخامت این اسمارت فون برابر 9.2 میلی‌متر است که البته کمی ضخیم به شمار می‌رود و وزن آن نیز برابر 203 گرم است. البته وجود شاسی فلزی در این وزن بی تاثیر نیست. به همین دلیل اولین بار که گوشی را در دست می‌گیرید، قطعا وزن بالای آن کمی شما را متعجب خواهد کرد.

بر روی پنل جلو و قسمت بالا، طبق معمول بلندگوی مخصوص مکالمه در کنار سنسورها و لنز دوربین دیده می‌شود.

up-front

در قسمت پایین نیز، این کمپانی کمی سلیقه به خرج داده و به جای بهره گیری از آیکون‌های ساده همیشگی اسمارت فون‌های اندرویدی، از سه دکمه بدون طرح استفاده کرده است که البته دکمه وسطی دایره‌ای بزرگ رنگ بوده و حکم چراغ نوتیفیکشن یا اعلانات گوشی شما را نیز دارد.

Down-Front

سمت راست گوشی متعلق به دکمه‌های افزایش و کاهش صدا و البته پاور است.

power-p8000

سمت چپ گوشی کاملا خالی بوده و هیچ پورت یا درگاهی در آنجا قرار ندارد.

Left-p8000

در قسمت بالایی تنها جک 3.5 میلی‌متری استاندارد دیده می‌شود. نهایتا قسمت پایین پی 8000 نیز میزبان پورت میکرو یواس‌بی و یک میکروفون است.

up-P8000

اما به پشت گوشی می‌رویم، جایی که کاملا متفاوت است. این قاب به طور تمام طرح‌دار بوده که البته در نوع خود جالب و شیک است. در قسمت بالا دوربین به همراه یک فلش LED درون یک قاب فلزی قرار گرفته‌اند و طراحی جالبی دارند.

back-up

کمی پایین‌تر فضای مربع شکلی دیده می‌شود که مربوط به سنسور اثر انگشت است. قابلیتی که در کمتر اسمارت فونی با این مشخصات یافت می‌شود.

Finger-2

در قسمت پایینی این قاب نیز ابتدا لوگوی کمپانی Elephone را به صورت برجسته و با رنگی متفاوت و البته بزرگ می‌بینیم و نهایتا در پایین‌ترین قسمت، قاب سوراخ‌های مربوط به اسپیکر این دستگاه دیده می‌شود.

back-Down-P8000

به طور کلی، طراحی این اسمارت فون با توجه به شاسی فلزی و قاب پلاستیکی تعبیه شده برای آن در نوع خود و در رسته اسمارت فون‌های غیر برند، مناسب بوده و شما را راضی نگه می‌دارد.

نمایشگر

وقتی به سمت خرید اسمارت فونی با نمایشگر بیش از 4 یا 4.5 اینچ می‌رویم، باید کمی دقت کنیم! چون همین مزیت دارا بودن نمایشگر بزرگ، می‌تواند با عدم دارا بودن چگالی پیکسلی مناسب تبدیل به یک فاجعه شود؛ اما الفون پی 8000 از چه نوع نمایشگری برخوردار است.

display-p8000

این اسمارت فون با صفحه نمایشی 5.5 اینچی از نوع IPS LCD عرضه شده است؛ اما بهره گیری از وضوح مناسب Full HD باعث شده تا چگالی پیکسلی آن نیز برابر 401 پیکسل در هر اینچ باشد و به همین دلیل در این حوزه نه تنها مشکلی وجود ندارد که تصاویر، رنگ‌ها و دیگر مسائل مربوط بدون هیچ مشکلی نمایش داده می‌شوند.

در این نمایشگر رنگ‌ها با عمق مناسب به نمایش درآمده و در کنار وضوح بالا هیچ مشکلی وجود ندارد.

 سخت افزار

اسمارت فون‌های کمتر شناخته شده بازار، اصولا برای اینکه قیمت نهایی تولیدشان آن‌چنان بالا نرود، خواه ناخواه در حوزه سخت‌افزار و به خصوص پردازنده به سوی تولید کنندگان بزرگی همچون کوالکام نمی‌روند و به همین دلیل برای انتخاب به سمت دیگر تولید کنندگان چیپست که البته محصولاتشان را با قیمت کمتری وارد بازار می‌کنند، متمایل می‌شوند.

کمپانی چینی الفون برای این اسمارت فونش خساست به خرج نداده و سعی کرده است تا بهره گیری از یک سخت افزار قدرتمند، کاربران را برای خرید P8000 خود تحریک کند؛ اما انتخاب الفون چه بوده است؟

بهره گیری از پردازنده 8 هسته‌ای و 64 بیتی مدیاتک مدل MT6753 یک انتخاب مناسب برای این دستگاه به شمار می‌رود. این چیپست مدیاتک با بهره‌گیری از معماری 28nm از 8 هسته Cortex-A53 استفاده کرده است. این چیپست دارای فرکانس 1.3 گیگاهرتز بوده و از رابط گرافیکی Mali-T720 MP3 نیز بهره می‌برد.

اما الفون در حوزه رم نیز انتخاب خوبی داشته است و با انتخاب 3 گیگابایت رم از نوع DDR3 اسمارت‌فون پر قدرتی را روانه بازار کرده است. برای اینکه قدرت واقعی پی 8000 را ببینیم، طبق روال آن را وارد آزمایشگاه آی‌تی‌رسان کردیم.

ابتدا برای بررسی این چیپست به سراغ نرم افزار سبک و البته قدرتمند بنچمارک Pi می‌رویم. در این تست عدد به دست آمده هر چه کمتر باشد، نشانه قدرت بیشتر اسمارت فون است. نتیجه را می‌بینید:

Pi

تست دیگر ما توسط بنچمارک معتبر AnTuTu انجام می‌گیرد. این عدد قطعا بیانگر میان رده بودن این اسمارت فون است. امتیاز ثبت شده را ببینید:

Antutu

سپس به سراغ تست گرافیکی Bonsai رفتیم، نتیجه راضی کننده است:

Bonsai

به صورت کلی باید بگویم که انتخاب این سخت افزار به همراه رم مناسب 3 گیگابایتی، تقریبا هیچ کمبودی نداشته و خبری از لگ‌های بی موقع و هنگ‌های پی در پی ندارد.

دوربین

این اسمارت‌فون، علاوه بر سخت افزار مناسب و نمایشگر خوب، در حوزه دوربین نیز سعی کرده است تا کاربرانش را راضی نگه دارد. الفون از یک دوربین 13 مگاپیکسلی بر روی قاب پشتی پی 8000 استفاده کرده است که قدرت مناسبی دارد. سنسور این دوربین تولید کمپانی سامسونگ بوده و از نوع CMOS BSI است. بهره گیری از دیافراگم F/2.0 در کنار یک فلش LED در زیر لنز به شما کمک می‌کند تا در فضاهای تاریک و کم نور نیز بتوانید تصاویر مناسبی را ثبت و ذخیره کنید.

این دوربین می‌تواند تصاویری با وضوح 4160 در 3120 پیکسل را ثبت نماید. از ویژگی‌های این دوربین می‌توان به سیستم Auto Focus، عکس‌برداری پشت سرهم، پانوراما، HDR، تشخیص چهره، تنظیمات مربوط به White Balance، تنظیمات ISO و دیگر تنظیمات ساده در این حوزه اشاره کرد.

به لطف حضور اندروید تقریبا خام بر روی این دستگاه، نرم افزار دوربین آن‌چنان امکانات خاص و تنظیماتی ندارد!

Camera

دوربین دوم این دستگاه، دارای یک لنز 5 مگاپیکسلی است که می‌تواند تصاویری با وضوح 2560 در 1920 پیکسل را ثبت نماید. در واقع برای مکالمات تصویری و ثبت تصاویر و فیلم‌های سلفی، با این دوربین کنار خواهید آمد.

اما برای فیلم‌برداری دوربین اصلی پی 8000 می‌تواند با رکورد فیلم‌هایی با وضوح Full HD و سرعت 30 فریم بر ثانیه در کنار شما باشد. حجم فیلمی یک دقیقه‌ای با وضوح فول اچ‌دی حدود 125 مگابایت شد که در نوع خود بالا بوده و نشان از ثبت خوب جزییات دارد.

با هم تصاویری که با دوربین این گجت ثبت شده است را می‌بینیم:

selfie
دوربین دوم
Camera-sample-4
با فلش در تاریکی

camera-sample camera-sample-2 Camera-sample-3

رابط کاربری

الفون P8000 هر چه در انتخاب سخت افزار خوب عمل کرده، در حوزه رابط کاربری هیچ کار خاصی انجام نداده است. این محصول از اندروید 5.1 به عنوان سیستم عامل خود بهره برده است؛ اما رابط کاربری خاصی نداشته و می‌توان آن را اندروید خام دانست.

شاید اگر پیش از این با اسمارت فون‌های دیگری همچون سامسونگ، ال‌جی، هوآوی، سونی و … کار کرده باشید، با دیدن منوها، امکانات و رابط کاربری ساده اندروید کمی از خریدتان پشیمان شوید! اما خب این همان اندروید اصلی است.

در مورد آپدیت نیز باید بگوییم که با توجه به رنج قیمتی این اسمارت فون، احتمال عرضه اندروید مارشمالو و نسخه بالاتری نسبت به لالی‌پاپ تقریبا وجود ندارد و باید با همین آب‌نبات چوبی سر کنید!

تصاویری از رابط کاربری ساده P8000 را می‌بینیم:

UI

سرگرمی و مولتی مدیا

در قسمت نمایشگر و وضوح انتخاب شده برای P8000 الفون هیچ مشکلی جهت اجرای بازی و یا دیدن فیلم ندارد. روشنایی نمایشگر در حد مناسبی بوده و می‌تواند همراه خوبی برای شما و تماشای سریال باشد.

صدای این اسمارت فون به لطف دارا بودن یک اسپیکر مونو مناسب، بلند و با کیفیت ارزیابی می‌شود. البته به دلیل قرارگیری این بلندگو در پشت گوشی، مشکلاتی نظیر پوشانده شدن آن‌ها توسط دست و … وجود دارد.

اما مثل همیشه تکرار می‌نمایم که حتما با نصب یک پلیر خوب و قدرتمند کاستی‌های این حوزه را جبران کنید!

باتری

از دیگر نقاط قوت این اسمارت فون ناشناخته، باتری غیر قابل تعویض آن است (البته غیر قابل تعویض توسط کاربر).

batrrey

الفون برای پی 8000 از یک باتری قدرتمند 4160 میلی آمپری بهره برده که انتخابی خوب و جذابی به شمار می‌رود. بر روی کاغذ این باتری می‌تواند تا 21 ساعت مکالمه در شبکه 2G و 20 ساعت مکالمه در شبکه 3G را تامین کند. این میزان برای حالت استندبای در حدود ۲۷۰ ساعت است. به یک ضرب و تقسیم ساده متوجه می‌شویم که قدرت باقی ماندن این باتری در حالت استندبای چیزی نزدیک به 11 روز است که در نوع خود بسیار عالی است.

در حالت تست، می‌توان گفت که این باتری با یک مصرف عادی تا دو روز کنار شما دوام می‌آورد که خود موضوع بسیار مهم و البته جذابی است.

دیگر امکانات

مهم‌ترین ویژگی این اسمارت‌فون، همان‌طور که در قسمت طراحی گفته شد، وجود یک حسگر اثر انگشت است. استفاده از این قابلیت این اسمارت‌فون را در حد محصولاتی بیش از میان رده معرفی می‌کند؛ اما باید بگویم که این حسگر قابل قیاس با سنسورهای اثر انگشت هیچ کدام از برندهای مطرح بازار نیست!

Finger-p8000

عملکرد این حسگر دارای تاخیر و اشتباهات بسیار زیادی بوده و شاید هر بار باید چند بار انگشت خود را بر روی آن گذاشته تا سرانجام عمل کند. در کنار این ایراد، باید بگوییم که هنگام خاموش بودن نمایشگر این حسگر فعال نبوده و باید ابتدا با دکمه پاور صفحه را روشن کرده و سپس با اثر انگشت خود وارد شوید! موضوعی که به هیچ وجه نمی‌توان با آن کنار آمد.

P8000 الفون در کنار شبکه‌های 2G و 3G خوشبختانه از شبکه 4G هم پشتیبانی می‌کند که خود مزیت بزرگی به شمار می‌رود. همچنین این اسمارت فون از سیستم شارژ سریع نیز بهره‌مند است. همچنین P8000 دارای امکانات عادی مثل وای‌فای، بلوتوث نسخه 4، فناوری GPS و رادیو بوده و قابلیت پشتیبانی از دو سیم‌کارت را نیز دارد (میکرو سیم).

کلام آخر

همان‌طور که در ابتدای بحث گفتیم، خرید اسمارت‌فون شرایط خاص خودش را دارد؛ اما وقتی به دنبال محصولی با قیمت پایین‌تر می‌روید، باید کمی از توقعات خود را کم کنید. الفون برند تازه واردی است که سعی دارد با محصولاتش مشتریان خاصی برای خود پیدا کند. این محصول با توجه به قیمت 600 تا 650 هزار تومانی‌اش، می‌تواند در این رنج قیمت انتخاب مناسبی باشد. پی 8000 در رنگ های نقره‌ای، طلایی و سفید تولید و به بازار عرضه شده است.

لبخند

نمایشگر با وضوح مناسب
میزان رم بالا
باتری قدرتمند
قیمت مناسب

اشک

عملکرد نامشخص حسگر اثر انگشت
بدون رابط کاربری و اندروید خام
وزن و ضخامت زیاد

17 در مورد “بررسی تخصصی الفون P8000: تازه واردی خوش بها”

  1. من این گوشی رو دارم تاچ ال سی دی شکسته اگر کسی داره این گوشی رو که قسمت دیگه ایش خرابه بیاره دوتا یکیش کنیم یا من ازش وردارم یا اون ورداره۰۹۳۷۶۷۷۶۶۳۷

  2. سلام من الفون دارم و زدم به شارژر ماشین آی سی تغذیه اش سوخت ، اگه کسی گوشی الفون داره که خراب شده ولی قطعاتش سالمه من میخرم ازش
    با این شماره تماس بگیرید لطفا ۰۹۱۰۱۷۶۲۶۰۲

  3. سلام من الفون دارم و زدم به شارژر ماشین آی سی تغذیه اش سوخت ، اگه کسی گوشی الفون داره که خراب شده ولی قطعاتش سالمه من میخرم ازش
    با این شماره تماس بگیرید لطفا ۰۹۱۰۱۷۶۲۶۰۲

  4. از این که وقت گذاشته بودید و مطالبی رو تهیه کردید و حتی برای مثال عکس هم گرفته بودید و زحمت کشیدید بسیار سپاسگزارم
    موفق باشید

  5. با سلام
    آقا چرا از honor 4x با این که گوشی پرطرفداریه هیچ بررسی نذاشتید.
    لطفا یه بررسی جامع بخصوص از صفحه نمایشش زیر نور آفتاب بذارید. با تشکر

  6. سلام بنده گوشی پی 7000 از الفون را دارم بعد دو ماه باطریش باد کرد مثل اینکه مشکل عمومی بوده.
    الان دو ماه بدون با طری موندم سفارش دادم نرسیده.
    به نظر من نخرید یکم بزارین روش یه گوشی ساپورت دار بخرید

  7. سنگینیش واقعا اذیت میکنه و اصلا خوش دست نیست.رنگ طلایی دارم و رنگ فریم بعد یه مدت کم کم داره میره.

      1. اتفاقا من نه آیفون دارم و نه با این قیمت گزاف میخرم. درباره آدما زود قضاوت نکنید.
        تا وقتی سونی و سامسونگ و الجی و اچ تی سی هستن چرا باید دنبال جنسای چینی بریم که تو کاغذ و مشخصات نسبت به قیمت عالین اما از بی کیفیت ترین قطعات ساخته میشن و اشعه SAR زیادی هم دارند.

        1. چون م اولا هواوی تو خیلی چیزا از برندایی که گفتین جلو افتادن
          بعدشم تو قیمت 650 چی از این بهتر تو برندایی که گفتید

        2. واقعا با این قیمت سونی و سامسونگ واچ‌تی‌سی چی دارن؟ شما اول برو چند تا گوشی رو نگاه کن و مقایسه کن. این گوشی های چینی هم جنس های بی کیفیتی نیستن. مارک های Xiaomi, Ele, Meizu و خیلی های دیگه کیفیت ساخت خوبی دارن، قیمتشون هم به خاطر یه اسم الکی بالا نمیبرن. (واقعا بعضی گوشی‌‌ها فقط قیمت مارکشون رو میگیرن در حالی که کیفیت چندانی هم ندارن)
          نقد این گوشی هم خیلی ضعیف بود، لطفا چند وقت با گوشی کار کنید و بعدا در مورد معایب و مزایاش رو بنویسید. چیزایی که تو نقد گفتید با یه نگاه به مشخصات گوشی میشه فهمید.

    1. محمد سعید بهمنی

      دوست عزیز، بازار داخلی همه نوع مشتری داره

      همین گوشی که شما می فرمایید، همین الان دست خیلی از دوستان هست و دارن استفاده می کنند، حالا خوب یا بد؛ انتخابشون بوده و محترم.

      ما همونطور که پرچمدار رو بررسی می کنیم ، باید هر از گاهی گوشی های میان رده و حتی پایین رده رو هم نگاهی بی اندازیم. و الا اصلا این وسط بحث تبلیغ مطرح نیست.

      1. من اصلا نگفتم چرا گوشی های میان رده و پایین رده. و بررسی میکنید اتفاقا این کار خیلی خوبه.
        جالبه سایتای دیگه هم این گوشیو بررسی کردن در روز های اخیر ولی حداقل نوشتن که ریپوتاژ آگهیه! هیچ سایتی نمیاد محض رضای خدای یه گوشی چینی و گمنام رو از جیب خودش بخره و به رایگان بررسی کنه.
        به نظرم شمام بنویسید که آگهیه یا حداقل انکارش نکنید احترام بیشتری برای شعور بازدیدکنندگان تون قائل میشید.

        1. محمد سعید بهمنی

          دوست عزیز، ما هیچ وقت گوشی های برای بررسی رو محض رضای خدا از جیب خودمون نمی خریم تا به رایگان بررسی کنیم!
          تمامی این گوشی ها از طریق نمایندگی های رسمیشون به دست ما میرسن برای بررسی!
          محصولی مثل نوت 5 ، با اون شرایطش توسط سامسونگ در موقع مناسب به دست ما نرسید و ما هم بررسی نکردیم، محصولی هم مثل این توسط نمایندگیش ارسال شد و ما هم یه بررسی رفتیم واسش!
          با این که به راحتی می شد نوت 5 رو تهیه اش کرد و یه بررسی واسش رفت، اما انجام نشد.
          اینکه سایر سایتها رپورتاژ بوده بررسیشون دلیل بر این نمیشه که همه یه جور هستند!
          ما هیچ وقت سعی نکردیم به شعور مخاطبان عزیزمون جسارت بشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH