بالا و پایین! (بررسی تبلت دیمو ۹۰۰ پلاس)

cover-dimo-900-plusدنیای تبلت‌ها واقعا عجیب است! اینکه دستگاه‌هایی با چنین عمر پایینی (از لحاظ سابقه) که شاید به ۳ سال هم نرسد (در مفهوم نوین خود)، توانسته‌اند چنین جایگاه و فروشی را در سطح جهانی به دست بیاورند، شاید حتی بی‌سابقه هم باشد. در کشور ما این روند به نظر می‌رسد کمی عجیب‌تر هم باشد و کلا بازار به سمتی رفته است که پیش‌بینی نمی‌شد. اگر نگاهی به سهم مارکت جهانی بیندازیم، اپل با اقتدار و به کمک آی‌پد در صدر است و پس از آن نکسوس ایسوس، کیندل فایر آمازون، سری گلکسی سامسونگ و… قرار دارند. اما در کشور ما اوضاع بدین منوال نیست. البته نمی‌توان به طور دقیق آمار فروش کشور را در آورد اما با کمی پرس و جو و توجه به سلایق کاربران و همچنین نظر به امر مهمی چون تبلیغات، می‌توان فهمید که بازیگران عرصه تبلت بسیار متفاوت هستند.
شرکت ارتباطات ایرانیان اروند با محصولی به نام دیمو، یکی از همین بازیگران اصلی و شاید بر هم زننده تعادل موجود (با مقایسه در سطح جهان) بوده که توانست به کمک تجربه خوب تیم هدایت کننده، تبلیغات گسترده و آشفتگی ناگهانی اوضاع ارز در داخل کشور، به فروش بسیار بالایی دست یابد، به نحوی که پس از گذشت کمتر از ۶ ماه از ورود دو تبلت دیمو ۷۰۰ و دیمو ۹۰۰ به بازار، حال دو مدل جدید که به نظر ارتقا یافته همان قبلی‌ها است را برای فروش عرضه کرده است. در اینجا قصد داریم تا قدرتمندترین تبلت تولیدی این شرکت با نام دیمو ۹۰۰ پلاس را از نزدیک برایتان بررسی کرده و ببینیم چه حرف‌های برای گفتن و به خصوص در مواجهه با رقیبان قدرتمند خویش در بازار دارد.

طراحی: فلزِ سرد!
اولین چیزی که پس از خرید این تبلت به آن بر می‌خورید چیست؟ واضح است، جعبه! در اینجا باید یک امتیاز مثبت به سازنده داد زیرا حداقل در این بخش، به روز رسانی خوبی صورت گرفته و ظاهر جعبه شکیل‌تر شده و بر خلاف جعبه دیمو ۷۰۰، از فونت‌های مناسب فارسی نیز استفاده شده است. البته شاید به این امر بسیاری از افراد توجه نکنند اما اینکه یک شرکت ادعای ایرانی بودن محصول خویش را دارد، پس بایستی در بخش بومی سازی (حتی موارد کوچکی چون فونت نوشتاری) نیز نهایت دقت و ظرافت را داشته باشد.

in-box

محتویات درون جعبه در حد مناسبی است

ظاهرا یکی از مواردی که دیمو ۹۰۰ پلاس خیلی به آن می‌بالد، ضخامت کم (البته نسبتا کم!) 9.8 میلی‌متری‌ است. اما آیا این امر صحت دارد؟! بایستی پاسخ بدهیم هم بله و هم خیر! بخش پشتی دستگاه به نحوی ساخته شده که به سمت مرکز آن قوس داشته و به همین خاطر کناره‌های دستگاه از همه نازک‌تر بوده و بخش مرکزی ضخیم‌تر است. ظاهرا هم سازنده نیمه پر لیوان که همان کناره‌ها است را دیده و نخواسته بخش مرکزی دستگاه را اندازه بگیرد و اگر شما بخواهید دقیق شوید، متوجه ضخامت بالاتر از ۱۰ میلی‌متری خواهید شد. خوشبختانه شرکت اروند (اسمش انقدر طول و درازه که ما به صلاحدید خودمان کوتاهش کردیم!) بدنه پشتی را از آلومینیوم پرداخت شده استفاده کرده که سبب شکیل شدن تبلت گردیده و سبب می‌شود حس خوبی از کار کردن (یا حداقل به دست گرفتن) تبلت داشته باشید (در این روزهای سرد زمستانی، نقش یخچال را نیز دارد!). البته این حس شاید خیلی هم دوام نداشته باشد زیرا وزن ۶۵۰ گرمی از نمونه‌های موجود در بازار کمی بیشتر بوده و بایستی لقب سنگین وزن را به دیمو ۹۰۰ پلاس اعطا کرد (گلکسی نوت 10.1 سامسونگ: ۶۰۰ گرم، ایسوس اینفینیتی: ۵۹۸ گرم، هواوی مدیا پد 10: ۵۸۰ گرم). البته از آنجایی‌که وزن آی‌پد ۴ با همین ابعاد نمایشگر ۶۵۲ گرم است، پس خرده زیادی نیز نمی‌توان بر آن گرفت (پس بریم خرده را به اپل بگیریم!).
در کناره‌های تبلت‌ها معمولا دو کلید وجود دارد، یکی کم و زیاد کردن صدا و دیگری پاور، اما در اینجا ما سه کلید می‌بینیم که عملکردهای بیشتری نیز دارند. کلید پاور در سمت راست همان پاور همیشگی است که وظیفه قفل کردن نمایشگر را نیز بر عهده دارد. در بالا کلید کم و زیاد کردن صدا با اولین فشار، یکی شما را به منوی اصلی می‌برد و دیگری تنظیمات را فعال می‌کند و با نگه داری طولانی است که به وظیفه اصلی خود یعنی کم و زیاد کردن صدا می‌پردازند.

dimo-900-keys

البته به شخصه این حرکت را نپسندیدم زیرا به طور معمول دسترسی سریع به عملکرد صدا حیاتی‌تر است و این تغییر کاربری برای اکثر افراد – به خصوص در ابتدای استفاده- سبب سر در گمی و اشتباه نیز خواهد شد. کلید دیگر وظیفه یک مرحله بازگشت به عقب را بر عهده دارد، موردی که کلید مجازی آن (همچون صدا) همیشه بر روی نمایشگر اصلی وجود دارد و واقعا نیاز خاصی به آن نیست، اما سازنده با دست و دلبازی تمام این کلید را نیز بر روی تبلت گنجانده است. یکی از ایراداتی که در کار کردن با این کلیدها برخورد کردم، جنس سفت، برآمده و خشک آن‌ها بود. حال شاید بپرسید چه ایرادی دارد؟ اگر یک بار دست خود را نسبتا سریع و از گوشه به آن‌ها بزنید، متوجه خواهید شد که تیزی کناره‌های کلیدها، می‌تواند سبب آسیب رساندن به انگشتان شما شود. پس شاید بهتر باشد از همان ابتدا برای تبلت خود یک کاور تهیه کنید.
در سمت راست دیمو ۹۰۰ پلاس، پورت‌های زیادی دیده می‌شود که خبر از امکانات بالایی برای تبلت دارد که این گزینه حداقل برای ایرانی‌ها یک نکته مثبت است (اگر گفتید چرا گفتم برای ایرانی‌ها؟!). این پورت‌ها شامل دو درگاه micro USB (که یکی از طریق کابل OTG فقط قابلیت اتصال به فلش یو‌اس‌بی را دارد)، پورت مینی HDMI، ورودی کارت حافظه جانبی، جک استاندارد 3.5 میلی‌متری و درگاه شارژ می‌شود. برای اینکه شلوغی این بخش تکمیل شود، بلندگوی تبلت نیز در این قسمت کار گذاشته شده است.

dimo-portsیکی از مواردی که من را کمی متعجب کرد، حضور درگاه شارژ جداگانه سوزنی بود که حتی در تبلت‌ها و تلفن‌های همراه امروزی نیز استفاده نمی‌شود. اما خیلی زود دلیل آن را فهمیدم، تبلت با این هیکل و ادعا، از طریق درگاه استاندارد میکرو یواس‌بی شارژ نمی‌شود! این امر یعنی اینکه شما باید شارژر سوزنی خود را همیشه همراه داشته باشید زیرا روش دیگری برای شارژ تبلت وجود ندارد.
اما داستان به همین جا خاتمه نمی‌یابد! بار اولی که تبلت را خواستم به لپ‌تاپ متصل کنم، از کابل گوشی خودم استفاده کردم که از استاندارد جهانی میکرو یو‌اس‌بی استفاده می‌کرد. اما هر کاری که کردم، تبلت متصل نشد! کابل دیگری را انتخاب کردم و باز ماجرا به همین شکل تکرار شد! دوباره یک کابل دیگر که این بار به سختی وصل شد و آخر سر به سراغ جعبه تبلت رفتم و از کابل خودش استفاده کردم. در همین هنگام بود که دیمو ۹۰۰ پلاس غریبی کردن را به طور کامل کنار گذاشت و وصل شد! با کمی دقت متوجه نکته ظریفی شدم، پایه فلزی سر کابل تبلت دیمو کمی بلندتر از سایر کابل‌ها بود و همین امر سبب می‌شد تا بتواند به ورودی میکر یو‌اس‌بی تبلت متصل شود (به دلیل فر رفتگی بیش از حد)، در واقع این امر سبب می‌شود تا اسم این بخش را درگاه غیر استاندارد میکرو یواس‌بی بگذاریم! زیرا تنها با استاندارد تعریفی خودش کار می‌کند.

پایه فلزی کابل اتصال دیمو، کمی بلندتر از حد معمول است (سمت راست)
پایه فلزی کابل اتصال دیمو، کمی بلندتر از حد معمول است (سمت راست)

نمایشگر: آیا فناوری IPS حلال مشکلات است؟
زمانی که تبلت دیمو ۷۰۰ را در آزمایشگاه آی‌تی رسان بررسی می‌کردیم، بزرگ‌ترین ایراد آن نمایشگر بی‌کیفیتش بود که به خصوص با کمی تغییر زاویه، به سرعت رنگ خود را از دست می‌داد. موردی که حداقل در ابتدای کار با دیمو ۹۰۰ پلاس، فهمیدم وجود ندارد (یک نفس راحت بکشید!). البته وضوح تصویر 768×1024 پیکسلی یک حد متوسط محسوب می‌شود اما استفاده از فناوری IPS شاید نقطه عطف آن باشد. این کلمه که مخفف In-Plane Switching است، یک فناوری مورد استفاده در نمایشگرهای ال‌سی‌دی است که برای حل مشکلاتی چون تاخیر در زمان واکنش به لمس، ضعف نگاه از زاویه‌ها و پایین بودن عمق رنگ‌ها ابداع شده است. حال فکر می‌کنید عملکرد آن بر روی دیمو ۹۰۰ پلاس چگونه است؟
برای بررسی این موضوع به سراغ یک تبلت با همین فناوری رفتیم. نکسوس 7 مدلی بود که از IPS در ساخت نمایشگرش استفاده شده و بدین خاطر گزینه خوبی جهت مقایسه است. در تصاویر زیر هر دو تبلت در کنار یکدیگر گذاشته شده و نور آن‌ها در بالاترین حد است. طبیعی است که نمایشگر کوچکتر مربوط به نکسوس ۷ است. با کمی دقت می‌توان متوجه شد که حداقل در نگاه از زاویه، عملکرد دیمو ۹۰۰ پلاس کاملا مطلوب بوده و حتی در برخی موارد از نکسوس ۷ هم به نظر می‌رسد بهتر باشد! (صادقانه بخواهم بگویم، انتظار چنین کیفیتی را نداشتم)

dis2 dis-5 dis1 dis4 dis3در انتهای این بخش گوشی سونی اکسپریا اس هم با اصرار خواست که یک عکس یادگاری با تبلت‌ها داشته باشد و ما هم چون خیلی مهربانیم! نمایشگر 4.3 اینچی اکسپریا اس را نیز جهت مقایسه بهتر وارد بازی کردیم.

dis6 dis7سخت‌افزار: آیا همیشه تئوری درست است؟!
بر روی کاغذ، دیمو ۹۰۰ پلاس بایستی قدرت مناسبی داشته باشد و در واقع اصلی‌ترین بهبود این تبلت نسبت به مدل قبلی خود، همین افزایش قدرت سخت‌افزاری آن است که علاوه بر استفاده از دو هسته با معماری A9، فرکانس کاری هر کدام را نیز تا 1.6 گیگاهرتز افزایش داده (برنامه AnTuTu این میزان را ۱۵۱۲ مگاهرتز اعلام کرد) که بر روی کاغذ، از اکثر مدل‌های دو هسته‌ای بازار بایستی قوی‌تر باشد. میزان حافظه جانبی یا RAM همان مقدار یک گیگابایت (مقدار مطلوبی است) و از نوع DDR3 است.
حالا برای بررسی بهتر توانایی دیمو ۹۰۰ پلاس، به سراغ آزمون‌های خودمان رفتیم تا ببینیم در میدان عمل این تبلت چگونه عمل می‌کند و آیا بر روی کاغذ فقط بهترین است و یا در مواجهه با این مراحل دشوار نیز برتر عمل می‌کند.

در نخستین گام به سراغ برنامه بنچمارک پی رفتیم تا ببینیم عکس العمل دستگاه در محاسبه این عدد چگونه است. رقم به دست آمده ۳۴۰ میلی ثانیه، به قدری خوب است که حتی می‌توان آن را با دستگاه‌های چهار هسته‌ای به مقایسه گذاشت. در نمودار زیر، عدد کمتر نشان از قدرت بیشتر دارد و تمام نمونه‌ها، از میان گوشی‌های دو هسته‌ای انتخاب شده‌اند.

benchPi

آزمون بعدی، quadrant advanced بود که برای مقایسه از مدل‌های دو هسته‌ای فقط استفاده کردم. در اینجا امتیاز بیشتر، نشان از قدرت بالاتر دارد.

cpu graphik io memory

واحد گرافیکی Mali400 MP شهرت خودش را بیشتر مدیون سری گلکسی سامسونگ است اما بر روی همه دستگاه‌ها بسته به فرکانس و هماهنگی با چیپست، عملکرد متفاوتی را به نمایش می‌گذارد. به همین خاطر برنامه NenaMark2 را جهت تست آن بر روی تبلت اجرا کردم که عدد 50.1 فریم بر ثانیه، نشان داد که می‌توان بر روی توانایی این واحد گرافیکی بر روی دیمو ۹۰۰ پلاس به خوبی حساب باز کرد.

در آخرین گام نیز تصمیم گرفتم تا از طریق برنامه اسمارت بنچ، عملکرد واحد گرافیکی و پردازنده را در کنار یکدیگر بسنجم. نمودار زیر به خوبی نشان می‌دهد که دیمو ۹۰۰ پلاس، از لحاظ عملکرد سخت‌افزاری در حد بسیار مطلوبی قرار دارد.

smartbench

دوربین: باشم یا نباشم؟
به شخصه برای دوربین‌های تبلت دو نظریه دارم: اول اینکه دوربین یک جز ضروری برای تبلت نیست (البته دوربین جلویی لازم است) و دوم اینکه اگر یک تبلت دوربین داشت، حداقل نوع با کیفیتش را داشته باشد. ظاهرا دیمو ۹۰۰ پلاس راه دیگری را انتخاب کرده و آن داشتن یک دوربین اما از مدل بی‌کیفیتش است. در کل فلسفه عکاسی با تبلت، مانند شمشیر بازی با تفنگ است! شاید قابلیت یک سلاح گرم ذاتا بیشتر باشد اما در این کار خاص استفاده از آن هم سخت است و هم چندان ضروری به نظر نمی‌رسد. در واقع این روزها همه افراد حداقل یک گوشی درون جیب خودشان دارند که اکثریت آن‌ها نیز دوربین دارند. پس چه اصراری به عکاسی یا فیلم‌برداری با یک تبلت بزرگ 9.7 اینچی است که نه تنها فوکوس خودکار هم ندارد، بلکه وضوح عکس‌های آن به ۲ مگا پیکسل محدود شده و هیچ فلاشی هم برای عکاسی در نور کم برایش در نظر گرفته نشده است. کیفیت عکس‌های گرفته شده در حدی بود که ترجیح دادم حتی نمونه‌ای هم از آن اینجا نگذارم و فقط از شما بخواهم که با همان گوشی خودتان عکس بگیرید! البته دوربین جلوی تبلت برای مکالمه تصویری با برنامه‌هایی چون اسکایپ و مسنجر خوب است زیرا در اینجا حجم کم و کیفیت پایین با توجه به سرعت اینترنت در کشور ما، گزینه معقولانه‌تری است.
وضعیت فیلم‌برداری در حدی است که شاید واژه نبودن برای آن گزینه بهتری باشد! در بررسی گجت قبلی که گوشی سونی اکسپریا تی ایکس بود، پس از یک دقیقه فیلم‌برداری و با کیفیت فول اچ‌دی، حجم کلیپ بالغ بر ۱۵۰ مگابایت شد که نشان از جزئیات بالای فیلم داشت. حال فکر می‌کنید با تکرار این عمل و ضبط همان یک دقیقه که با دیمو ۹۰۰ پلاس گرفتم، حجم کلیپ چقدر شد؟ ۱۰۰ مگابایت؟ ۵۰ مگابایت؟ ۲۰ مگابایت؟! خیر! تنها ۲ مگابایت!! در واقع کیفیت فیلم‌برداری به قدری پایین است که به جز چند تصویر تار و صدای ضبط شده مبهم، چیزی را نخواهید دید؛ پس بهتر است از همین ابتدا تصور کنید که تبلت کلا فیلم‌برداری و شاید هم دوربین ندارد!

dimo-900-cameraرابط کاربری: سکوت!
قبل از آنکه تبلت را بخواهم روشن کنم، حقیقتا انتظار نداشتم که پوسته اختصاصی دیمو را ببینم که مثلا سعی دارد با تاچ ویز سامسونگ و یا سنس اچ‌تی‌سی رقابت کند. اما خوشبختانه پوسته اندروید به خصوص از نسخه ۴ به بعد در حدی است که سبب آزار کسی نخواهد شد. البته برخی تغییرات جزیی همچون وجود کلیدهای مجازی صدا وجود دارد اما این موارد در حدی نیست که بتوان به آن‌ها لقب طراحی را داد.
شاید برخی با ورود به منوها، تصور کنند که رابط کاربری بسیار متفاوت است، بایستی گفت این حدس درست بوده و خیلی از چیزها دارای تغییر هستند. حتی شکل حرکت منوها که به صورت سه‌بعدی و زیباست اما این موارد تنها حاصل دسترنج یک برنامه به نام Go Launcher است که با غیر فعال کردن آن، به همان پوسته پیش فرض اندروید می‌رسید، موردی که به شخصه بیشتر هم دوست دارم!
منوها به صورت پیش فرض فارسی هستند، صفحه کلید فارسی نیز برای دستگاه تعریف شده و حداقل برای کسانی که آشنایی چندانی با اندروید و کار با سیستم عامل ندارند، سهولت خوبی در کار تدارک دیده شده است.

سایر امکانات: یکی بود، یکی نبود!
خوشبختانه در این دستگاه شرکت اروند تصمیم گرفته تا از بلوتوث نیز استفاده کند (درست شنیدید، همان بلوتوث عهد دقیانوس!)، اگرچه همچنان خبری از GPS نیست و امیدوارم که حتی به ذهنتان هم خطور نکرده باشد که از NFC بپرسید!
حافظه داخلی دستگاه ۸ گیگابایت (5.8 گیگابایت قابل دسترس) است که قابلیت افزایش از طریق کارت حافظه جانبی برایش فراهم شده است و از آنجایی که تبلت نمی‌تواند از سیم کارت استفاده کند، پس تنها راه اتصال به اینترنت شبکه بی‌سیم دستگاه است که از استاندارد n نیز پشتیبانی می‌کند و به همین خاطر می‌توان به توانایی‌اش در اتصال امید بست.
باتری نیز یک نمونه ۸۰۰۰ میلی‌آمپری است که عملکرد آن در سطح معمولی بوده و طبق اعلام سازنده توانایی پخش تا ۵ ساعت فیلم اچ‌دی را دارد.
چند برنامه نیز به صورت پیش فرض توسط شرکت اروند نصب شده و از بازی‌ها، نسخه Space پرندگان خشمگین بر روی تبلت وجود دارد و نکته جالب استفاده از تصاویر بازی Where is my water بر روی جعبه دستگاه است، در صورتی‌که خبری از خود بازی نیست (شاید بهتر بود جای پرندگان خشمگین، این بازی نصب می‌شد که حداقل با طراحی جعبه مرتبط باشد).

dimo-box

سخن پایانی
قیمت این تبلت در بازار هم اینک چیزی در حدود ۹۳۰ هزار تومان است که نمی‌توان آن را یک دستگاه ارزان قیمت قلمداد کرد. البته بایستی گفت که حداقل در سایز تبلت‌های ۱۰ اینچی، از برندهای مشهور در این رنج قیمت، نمی‌توان تبلتی یافت و تبلت‌هایی چون نکسوس ۷ ایسوس و کیندل فایر اچ‌دی که سایز نمایشگر کوچک‌تری دارند، در این حول و حوش قیمتی قرار می‌گیرند.
دیمو ۹۰۰ پلاس نسبت به دو محصول قبلی شرکت ارتباطات ایرانیان اروند، دچار بهبودی شده و به خصوص در بخش سخت‌افزار، بسیار خوب و حتی قابل رقابت با بزرگان این بخش عمل می‌کند. اما برخی ایرادات همچون استفاده غیر ضروری از پورت‌های زیاد، دوربین بی‌کیفیت یا برخی اشکالات در طراحی، همچنان نشان می‌دهد که این شرکت بایستی استوارتر از گذشته، گام در راه بهبود و رفع نواقص خویش بر دارد. البته محصولات این سازنده داخلی از پشتیبانی خوبی برخوردار بوده و حتی تا یک ماه پس ار فروش، کالای تولیدی خویش را در صورت وجود هر گونه ایراد تعویض می‌کند.
از آنجایی که دیمو ۹۰۰ پلاس تحت عنوان یک کالای ایرانی شناخته می‌شود، امید دارم که با همت همه ایرانیان بتوان تا یک محصول در خور و شان یک ایرانی را تحویل آن‌ها داد.

dimo-900-plus-backلبخندBig Smile
استفاده از فلز در ساخت بدنه
سخت افزار توانمند
نمایشگر با زاویه دید بسیار خوب

اشکUnhappy
دوربین بی‌کیفیت
پورت‌های الکی زیاد!

[box type=”info”]
مشخصات فنی
ابعاد: 242×184×9.8 میلی‌متر
وزن: 650 گرم
نمایشگر: 9.7 اینچ لمسی با وضوح تصویر 768×1024 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه 4.0
پردازنده: Dual-core 1.6 GHz Allwinner A10
دوربین: 2 مگاپیکسل بدون فلاش
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n
باتری: 8000 میلی‌آمپر
[/box]

[divide style=”3″]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

78 در مورد “بالا و پایین! (بررسی تبلت دیمو ۹۰۰ پلاس)”

  1. ممنونن میشم اگه منو راهنمایی کنید…
    تبلت دیمو من وقتی ب حالت استندبای میره یا دکمه پاور شو فشار بدم که صفحه اش خاموش شه، ولی کلن خاموش میشه و باید دکمه پاور رو چند مین بگیرم تا از اول روشن شه . از وقتی ریست کردم به تنطیمات کارخونه اینجوری شد،چیکارش کنم حالا؟؟ لطفا راهنمایی کنید

  2. من الان از طریق ویچت با پشتیبانی شرکت دیمو تماس گرفتم و در مورد دیمو 900 سیمکارت خور سوال کردم که گفت برنامه تولید اون حتمی شده و تا دو ماه دیگه وارد بازار میشه.

  3. تبلت ایرانی کجا بوده گوشی ایرانی کجا بوده اینا همه یه مشت جنس چینی که اگه خیلی بخوایم خوش بین باشیم ایرانی ها فقط سر همشون کنن!!!!!

  4. انقدر از این دیمو 900 پلاس بد گفتند که آدم فکر میکرد واقعا بده ، بابا همه چیش به غیر از دوربینش خوبه.
    آقای گلکار از شما که با این تبلت کار کردین و ازش بد گفتین انتظار دشتم.
    شما چرا آخه؟!

  5. salam
    hame chizha ke migin doroste
    vali hich khadamati man ta hala mesle dimo nadidam
    1mah taviz bedoon soal
    1sal taviz gete mayub .manam fekr mikardam dorooge vali vagean avaz mikonan kolan too ganoonesh tamir vojood nadare

  6. بسیار از نظرات تخصصی شما متشکرم من این تبلت رو خریدم اما مدتی که مشکلی به این شرح برایم پیش آمده که اگر پاسخ آن را برایم بفرستید(گرچه انتظار ندارم اتفاق خاصی بیافته ولیکن اینبار با شما هم آزمایش میکنم)متشکر خواهم شد
    مدتی که وقتی تبلت را در حالت استندبای رها میکنم هیچ عکس العملی از دستگاه مشاهده نمیشود و روشن نمیشود مگر دکمه ریست آن را باشی نوک تیز فشار دهم
    لطفا اکر پاسخ را میدانید مرا راهنمایی کنید

    1. پیمان گل‌کار

      مشکل تبلت شما به احتمال زیاد سخت افزاری است، توصیه می‌کنم به بخش خدمات پس از فروش دیمو مراجعه کنید

      1. hich khadamati be dimo nemirse
        manam bavaram nemishod ta roozi ke unja shoroo be kar kardam
        aslan behemoon ejaze tamir nemidan fagat taviz
        taze aksaran ham taviz bord na taviz gete

    2. من هم دیمو 900 پلاس دارم، پس از استندبای شدن بایستی کلید پاور را حدود 40 ثانیه نگهدارید تا تبلت روشن شود، بهتر است تنظیمات استندبای را تغییر دهید تا تبلت خود بخود استندبای نشود
      نیازی به ریست نیست

  7. دوستانی که دیمو رو متهم می کنن به چینی بودن باید بدونن تبلت های دیگه هم از خود امریکا نمیان!
    فقط دو تا از مارک های تب دارن خودشون تولید می کنن و قطعات عمدتا چینیه و این موضوع تو ی بیشتر مارک ها هست اما منم قبول دارم که این تب نسبت به تب چینی با در نظر گرفتن سخت افزار حدود15 درصد گرونه ولی باید در نظر داشته باشم که با خرید این محصول هم گارانتی داریم هم نمایندگی و هم پولمون توی جیب یه کارگر ایرانی میره!
    من خودم عاشق تب گالکسی 10.1 سامسونگ هستم چون حرف نداره اما هیچ زمان تب دو میلیونی رو با تب کمتر از یه میلیون مقایسه نمی کنم چون این مقایسه عقل منو زیر سوال می بره اما خیلی از تحلیل پردازا در خصوص مارک دیمو عقل خودشونو زیر سوال می برن و این کارو می کنن!!
    در کل تحلیل این سایت خوب و واقعی به نظر می اومد..ممنون

    1. هزینه تولید بادر کشوری مثل کره یا چین (خرید مواد اویله ، هزینه انرژی وارداتی که مهمترینش نفت و گاز هست ، دستمزد بالاتر کارگران در این کشورها) چند برابر ایرانه ولی قیمت محصول در ایران بخاطر سودجویی و دلال بازی
      اینه که میگن:
      من از بیگانگیان هرگر ننالم که هرچه کرد بامن آن آشنا کرد

    1. محمد جهانی

      اون دیگه با شماست که کدومو انتخاب کنید…چون نمیشه گفت کدوم بر دیگری برتری داره چون یکی ای او اس روش هست دیگری اندروید رو داره،

  8. با سلام
    نظره شما درباره تبلت آینول 7 کریستال چیه.
    ارزش خرید داره……….
    با تشکر از بررسی دقیق شما

  9. مرسی ازراهنمایی خوبتون اگه امکان داره بین تب ۷.۷ سامسونگ ومدیاپد کدوم رو پیشنهادمیدین وچراببخشین که زیادمیپرسم آخه بودجم براخرید تبلت ۱.۵میلیون ومیخوام تواین رنج قیمت بهترین روبخرم پیشنهادی ندارین تاازسردرگمی دربیام

  10. باسلام مجددوممنون ازراهنماییتون بین این تبلت وهواوی مدیاپد کدوم گزینه بهتریه البته قیمت روهم لحاظ کنیدبخصوص درموردنمایشگر زاویه دیدوضوح درزیرنورخورشید

  11. باسلام من الان یه تب ۷ هیوندادارم کاراییش خوبه ولی ازصفحه نمایشش باهمین رزولیشن دیمواصلا راضی نیستم اون که ۷اینچه بدردنمیخوره حالاچطوردیموبانزدیک ۱۰اینچ خوبه این قضیه اگه واسم حل شه میخرمش لطفاراهنمایی کنید

    1. پیمان گل‌کار

      همه چیزه یک نمایشگر وضوح تصویر اون نیست بلکه فناوری ساخت، میزان کنتراست، روشنایی، نشان دادن رنگ‌ها، زاویه دید نمایشگر و… همگی از موارد تاثیر گذار هستند

    1. امیر ندرلی

      سلام.ایرانی ها انسان های بافرهنگی هستند… ایران میتواند چیز هایی که کشور های دیگه ندارند تولید کند…ایرانی دوست دارد ازتولیدات ملی خرید کند.این هم حساب کنید .برند دیمو وجی ال ایکس .چند سال زیادی نیست که کار خود راشروع کرده اند…اگر مااز تولیدات کشورمان استفاده نکنیم .ظلمش به خودمون میرسه چون هموطنامون بی کارمیشن .من اعتقاد دارم این دو برند در چند سال آینده بهترین گوشی های دنیا را تولید کنن…

  12. سلام آقای گلکار من مطالب تان را خواندم ولی با خواندن نظرات دیگران و یا مطالب از سایت های دیگران هنوز نتونستم تصمیم بگیرم. من واسه پسر دوم دبستانی خود ( 8-9 سال سن) تبلت می خوام بخرم که در حد بازی و چیزهای معمولی باشه قیمت زیادی هم نمی خوام داشته باشه . اگه بتونید منو کمک کنید بسیار بسیار ممنون می شم. اگر نظرتان را به ایمیل من بفرستید باز ممنونم

    1. پیمان گل‌کار

      شما باید سقف بودجه خودتون را بفرمایید تا در حد توان کمک کنم
      لطفا سوالات خودتان درباره مشاوره خرید را در بخش مربوطه بپرسید

  13. تا اپل هست چرا دیمو بخرم حالا حالا زود است ایران تبلت تقلبی چینی بسازد . در ضمن هیج کدام از مشخصات گفته شده درست نیست نه بلوتوس دارد ونه رزیلوشن خوب صفحه لمسی از همه بدتر است به دوستان توصیه می کنم نه خرید در ضمن گرون هم هست اگر قرار افراد پول بدهند جنس با کیفیت می خرند نه اشغال چینی

  14. سلام خیلی خیلی تشکر می کنم از نویسنده نقد پیمان گل‌کار که یه لحظه واقعا حس کردم مطلب برگردون از سایت خارجی هست ولی وقتی یادم به تبلت دیموی ایرانی افتاد شکم برظرف شد که مطلب کار خودتونه,تیکه هایی که انداختین واقعا جالب و از نوعه جی اس ام ارنایی بودن که خیلی خوشم اومد از صراحت لحجه و عامیانه نوشتنتون.واقعا ممنون و امیدوارم نقد ها و آنباکسینگ های بیشتری ازتون ببینیم.
    در ضمن نظرم هم در مورد این تبلت اینه که اصلا با این قیمت ارزش خریدن نداره.
    من این چند وقته خیلی دنبال تبلت های ارزون و با کیفیت چینی بودم که قابلیت مکالمه هم داشته باشن,باید بگم با قیمت های تو رنج 570 تا 850 واقعا تبلت های شگفت آوری پیدا کردم که هم ارزون بودن هم با کیفیت و هم چینی!!! و با پردازنده های 2 هسته ای و رم 1 گیگ و صفحه نمایش hd و همچنین قابلیت ارسال اس ام اس و مکالمه و gprs و ,وای فای
    بله همه اینا با هم ! ریز 850 تومن که نظر اکثر کاربرایی که اونها رو خریده بودن واقعا مثبت بود و راضی بودن.مثلا تبلت Aoson M71G 7 inch یا Freelander PD10 3G GPS یا …(اگه خواستین بگین لینکشو براتون پیدا می کنم)
    حالا اینا به کنار ولی کیندل فایر hd 7 اینچ هم که از این تبلت ارزون تره با این مشخصات عالیش معلومه که ازش استقبال میشه

  15. سلام منظورشما از 3 سال عمر تبلت ها چیه؟ یعنی اگر من یه تبلت ایسوس tf300tg با قیمت حدودا 1799000 تومان بگیرم ارزش نداره و پولمو انداختم دور؟من خیلی اهل عوض کردن این جور وسایل نیستم.میخوام زیاد عمرکنه.واقعا 3 سال عمر میکنه؟لطفا راهنماییم کنید.

    1. پیمان گل‌کار

      نه عزیز، منظور به از زمان حضور جدی تبلت‌ها در بازار است که آی‌پد اپل در حدود ۳ سال پیش آن را رقم زد

  16. واقعا فکر می کنید ساخت داخله؟!!!!!!! من خودم ۱۰۰۰ تا از این تبلتای ۱۰ اینچی چینی تو بازار بههتون معرفی می کنم که براحتی از شرکت تولید کنندش می تونین بخواین اسم شما رو روش بزنه
    مثلا یه سری به این سایت بزنین http://www.esys.ir/
    آخه ما فناوری طراحی کدوم بخش این تبلت ها رو داریم؟ می تونیم مادربرد طراحی کنیم براش. نه آقا همش یا چینیه یا اسباب بازی opensource هر چند من ۱۰۰ درصد مطمنم چینیه باور کنین .پوشش هم داخلی نیست

  17. با تمام انتقادات و پیشنهاداتی که تو این مقاله ارائه شده موافقم

    ولی ای کاش یه نمونه از قطعات این تبلت ساخت ایران بود. هرچند کوچیک، ولی باز هم برای اول راه مایه افتخار ایرانه. مثلاً همین کابل یو اس بی – شارژر و دیگر وسایل جانبیش

    یعنی اون روز رو خواهیم دید که اسم یه برند سازنده گدجت ایرانی بین دیگر برندهای معروف دنیا قد الم کنه؟

  18. واقعا عالی بود تو نمایشگاه دیدمش ولی فکر نمیکردم انقدر خوب باشه
    من میخوام انشا الله یکیش بخرم چون لب تابم در حال پر کشیدن به آسموناست

  19. محمد وكيلي

    بنظر من اگر در مورد مقایسه ها همه موارد را بایکسری موارد مشابه در نظر میگرفتید بهتر بود
    نمیتوان گرافیک را با یک سریتبلت و پردازنده را با یکسری دیگر مقایسه و انتظار تایید هم داشت
    ولی در کل من مارشال رو به دیمو ترجیح میدهم
    حداقلش اینه که میدونم چینیه

    1. پیمان گل‌کار

      در اکثر موارد گوشی‌ها یکسان هستند و چند مدل تفاوت هم به دلیل نتایجی بود که در آرشیو خودمان داشتیم زیرا برای صحت و دقت بنچمارک‌ها، تنها از نتایج خودمان استفاده می‌کنیم

  20. امیر شاه کرمی

    سلام یه سوال
    گرافیک اون با نوت 2 یکیه ؟؟؟؟ در حال حاضر بالاترین گرافیک مال کدوم گوشیه ؟

    1. فعلا بهترین گرافیکی که رو گوشی های جدید اومده ادرنو 320 هست که ایکسپریا زد
      البته هنوز فراگیر نشده
      تو بازار ایران ایکسپریا تی ایکس هست که ادرنو 225 داره
      که هم قدرت گرافیکی بالایی داره
      هم مقدار رم کمتری نسبت به مالی 400 ام پی استفاده میکنه

  21. سلام و شب و روزتان خوش . ممنون که زحمت کشیدین . راستش بهترین بخش سایتتون همین بررسی هاست که خیلی جالبن . یه سوال از خدمتتون داشتم ، من می خوام که یه گوشی سایز بزرگ بگیرم که هم کار تبلت رو برام بکنه و هم موبایل . تب 7.7 رو داشتم ولی فروختمش جون قابل حمل نبود . الان نمی دونم چی بگیرم . تو نمایشگاه ces هواوی دو تا گوش یمعرفی کرد که خیلی دلم رو گرفت . به نظر شما چی بگیرم که هم قیمتش مناسب باشه و هم سایز اسکرینش بزرگ باشه ؟ البته نوت 2 خوبه ولی خیلی گرونه !

    1. پیمان گل‌کار

      دوست عزیز، محل پرسیدن سوال در اینجا نیست!
      اما خلاصه جواب بدم، هواوی مدیا پد 10.1 گزینه خوبی است

    2. والا الان تا اینجایی که من فهمیدم شما فبلت میخواید که فعلا قبلتای بازار ایران یا چینی هستند (منظورم چینی طرح اصل هستا اشتباه برداشت نشه)
      یا نوته 1 هست یا نوت 2
      که البته هر دوشون فضایی گرونن
      این گوشی هایی هک که هواوی و الکاتل و زوویو معرفی کردند حالا حالا ها ایران نمیاد و اگرم بیاد از نوت گرون تره

  22. ممنون از بررسى خوبتون

    امیدوارم هر چه زودتر و تا به طوفان ولخرجى عید نخوردیم دیمو 700s هم وارد بازار بشه

    اون سیم کارت هم مى خوره

  23. کاش برخی سازنده های این تبلت ها ( ایرانی )، حداقل از نظر بعضی از کارشناس ها یا حتی مردم عادی استفاده کنند برای ساخت ! مثلا همین مورد پورت های الکی که گذاشتن ! خب اگر شرکت سازنده این متنو خونده باشه ، نباید در مدل بعدی از پورت های این چنینی استفاده کنه !!

  24. ببخشید…
    الان من نگاه کردم عدد بنچ مارک ها تقریبا با اون سه تا چهار هسته ای که بررسی کردین یکی بود…
    کیفیت تصویرش در حد کدوم تبلت معروفه که بیشتر بفهمیم؟

    1. پیمان گل‌کار

      کیفیت نمایشگر مثل بنچمارک نیست اما برای چنین تبلتی، در کل مطلوب است اما به پای نمایشگرهای تبلت‌های رده اول بازار نمی‌رسد

    2. نه داداش
      اصلا به پای چهار هسته ای ها نمیرسه عزیز
      این تبلت در حد همون دو هسته ای ها بود
      اصلا تو این بررسی تبلت 4 هسته ای ای برای رقابت نیومده بود

  25. خیلی ممنون از بررسی کاملتون…
    انتظار نداشتم این جوری باشه ولی فکر کنم محصول بعدی واسه فکر کردن ارزش بیشتری داشته باشه…
    ای کاش چند تا عکس از خودش می گذاشتین…
    انصافا قیافش خوبه؟

    شاید جو ایرانی بودن گرفت و خریدمش…

  26. الان کامل بررسی رو خوندم
    یک سوالی دارم اقا پیمان
    شما واقعااگر بهتون یک نکسوس 7 و دیمو 900 رو پیشنهاد بدن
    کدومو انتخاب میکنید (حمایت از کار و سرمایه چینی فراموش نشه :)) )

  27. واقعا باید بهشون تبریک گفت. انتظار چنین پیشرفتی رو نداشتم. مخصوصا تو صفحه نمایش و باتری و جنس بدنه.

    1. دوست من از خودت نگو صفحه رزولشن ان اینقدر پایین است که حتی یک بچه 10 ساله هم متوجه می شود در ضمن تبریک ندارد چون ساخت چین است کمی بیشتر تحقیق کن

  28. سلام
    اصلا یه این تبلت علاقه خاصی ندارم
    ولی تنها دلیلی که خوندم این بود که شما برای اون زحمت کشیدید و چون همیشه جذاب بررسی میکنید میخواستم نظرتون رو راجبش بدونم
    دستتون درد نکنه

  29. علیرضا محمدی

    شخصا نه از سخت افزارش انتظار داشتم نه از صفحه نمایشش اما واقعا خیلی خوب عمل کرده.

    توی نسخه های بعدی یه دستی به سر و روی بقیه جاها بکشن و البته حواسشون به قیمت هم باشه قطعا گزینه مناسبی برای خرید میشه (به نوعی اولین گزینه ایرانی که برای خریدش دیگه توجیه هست!).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH