محققان با استفاده از گرافیت توانستند عمر باتری‌ اسمارت فون‌ها را افزایش دهند!

باتری، باتری و باز هم باتری! بزرگ‌ترین مشکل کاربران تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها که شرکت‌های تولیدکننده تنها چاره آن را در بیشتر کردن ظرفیت باتری و یا مثل اپل در معرفی قاب‌هایی با باتری اضافه یافته‌اند. تا به حال از این مشکل زیاد گفته‌ایم و اپلیکیشن‌هایی را هم برای افزایش عمر باتری معرفی کرد‌ه‌ایم، اما هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانسته کاربران را راضی کنند!

شرکت‌های بسیاری در تحقیق برای جایگزینی باتری‌های فعلی به در بسته خورد‌ه‌اند، اما خوش‌‌بختانه به تازگی خبری در یک نشریه Nature منتشر شده که نشان می‌دهد به لطف اکتشافات جدید، می‌توان به حل این مشکل امیدوار شد.

کارشناسان متفق‌القول گفته‌‌اند که باتری‌های لیتیوم اکسیژنی می‌توانند بهتر از نمونه‌های لیتیوم یونی فعلی باشند، اما چند مانع برای جایگزین کردن‌شان وجود دارد. قالب کردن باتری‌های لیتیوم اکسیژن دشوار است و به دلیل ناپایدار بودن سوپراکسید لیتیوم جامد از لحاظ ترمودینامیکی، هنگام سوخت و ساز بسیار فرار خواهد بود. در نتیجه این باتری‌ها هم ناپایدار  هستند و حتی اگر موفق به تولید چنین باتری شوند، باز هم مشکل داغ شدن بیش از حد آن باقی می‌ماند!

اما حالا دانش‌مندان راه جدیدی کشف کردند که در آن به لطف استفاده از گرافیت به عنوان کاتد و کریستال‌های ایریدیوم، نتیجه امیدوار کننده‌ای حاصل شده است. پس احتمالا به‌زودی شاهد حضور نوع جدیدی از باتری‌ها در گجت‌های آینده خواهیم بود. البته باتری‌‌هایی که در آن‌‌‌ها گاز لیتیوم را در فضای بسته محبوس می‌کنند هم می‌تواند راه حل دیگری باشد، این نوع هم ایمنی بیشتری دارد و هم می‌تواند ظرفیت بیشتری از باتری‌‌‌‌های لیتیوم اکسیژن داشته باشد.

بدون شک با تحول در دنیای باتری‌‌ها، تغییرات بسیاری در آن‌ها به وجود می‌آید. به خصوص در بخش طراحی که می‌توان گوشی‌هایی بسیار باریک‌تر و با عمر باتری حتی یک هفته و یا بیشتر را در دست گرفت. از این نوع باتری‌ها می‌توان در فناوری‌ها و ابزارهای مربوط به واقعیت مجازی هم استفاده کرد، اما گوشی‌های هوشمند و اینترنت اشیا اولین حوزه‌هایی هستند که به استقبال باتری‌‌های لیتیوم اکسیژن می‌روند.

1 در مورد “محققان با استفاده از گرافیت توانستند عمر باتری‌ اسمارت فون‌ها را افزایش دهند!”

  1. اگه شرکت های موبایل میتوانستند عمر باتری ها را نیز همزمان با دیگر قابلیت ها افزایش دهند که عالی میشد، ولی مشکلش اینه که هرچی قابلیت های دیگه بالاتر بروند، عمر باتری ها کمتر میشن و ناچار به بزرگتر کردن گوشی ها میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH