آیا محبوبیت گوشی‌های هوشمند در حال کاهش است؟!

امروزه پر کاربردترین ابزار در اطراف ما، گوشی هوشمندمان است. خیلی از ما عادت کرده‌ایم بخش زیادی از وقت روزانه خود را با آن‌‌ها مشغول باشیم، راستش را بخواهید باید اعتراف کرد که به اسمارت‌ فون‌‌های خود معتاد شده‌ایم! در بین تمامی گوشی‌های هوشمند موجود، آیفون محبوب‌ترین است.iphone6s-select-2015 اما بررسی دلایل افت سهام شرکت اپل در سال گذشته نشان می‌دهد که فروش آیفون نسبت به گذشته کاهش داشته است. در نهایت اهالی کوپرتینو اعتراف کردند که فروش آیفون سیر یکنواختی را طی می‌کند و ممکن است در سال ۲۰۱۶ حتی بیشتر از این شاهد کاهش تقاضا برای این محصول باشیم.

اکنون با دیدن حال و روز محبوب‌ترین اسمارت‌فون دنیا، این سوال‌ها برای‌مان ایجاد شده که:

  • آیا اسمارت‌فون‌ها دیگر جذابیت سابق را برای کاربران نداشته و خسته کننده شده‌اند؟ یا این فقط آیفون است که خسته کننده شده؟
  • چرا شاهد پیشرفت و بهبود مشخصات گوشی‌های میان‌رده هستیم اما این اتفاق شامل پرچم‌داران گران قیمت نمی‌شود؟!
  • چرا کاربران به سمت این تفکر متمایل شده‌اند که نباید برای تلفن جدید، زیاد هزینه کرد؟

وب‌سایت CNET در نوشته‌ای تحلیلی با عنوان “دلسردی از آیفون” نوشت:

آیفون‌ها… تلفن‌هایی که دیگر در شما انقلاب سابق را ایجاد نمی‌کنند.

همین طور BBC هم می‌پرسد: آیا آیفون کبیر در سراشیبی سقوط است؟!

علت چیست؟

خب دلیل چنین پرسش‌هایی مشخص است. در معرفی آیفون اخیر از نوآوری‌های انقلابی نسل‌های قبل مانند Siri یا سنسور تشخیص اثر انگشت و… که همه را محسور خود کرده بودند، خبری نبود و اپل تنها به چند قابلیت جدید و بهبودهای سخت افزاری قناعت کرد. با وجود رکود نوآوری در آیفون، چنین استقبالی دور از انتظار نبود.

در دنیای اندروید هم  اوضاع خیلی بهتر از آیفون نیست: سامسونگ با معرفی نسل جدید گوشی‌های خمیده از خانواده گلکسی S6، سونی با اکسپریا Z5 پریمیوم که اولین گوشی با رزولوشن 4K است، ال‌جی با تغییراتی در دوربین، سخت افزار و رابط نسل چهارم خانواده G و در نهایت HTC که نسخه به روز شده‌ای از M8 را به نام M9 معرفی کرد؛ هیچ یک از این شرکت‌ها هم درخشش سابق را نداشتند.HTC-One-M9-vs-LG-G4-vs-Samsung-Galaxy-S6-vs-Huawei-P8-speed-test

با این اوصاف آیا واقعا توسعه اسمارت‌فون‌ها به حد اعلای خود رسیده؟!

پرچم‌داران شرکت‌های نام برده همگی گوشی‌های قدرت‌مندی هستند، اما در واقع اکثرا نسخه‌هایی بهبود یافته از نسل پیشین هستند. به همین دلیل است که این سوال برای ما پیش آمده که این صنعت به نهایت پیشرفتش رسیده است.

نه! این جواب قاطعی است! ممکن است آیفون کمی محبوبیتش را از دست داده باشد و شرکت‌های دیگر هم به آپدیت‌های کوچک در سخت افزار و نرم افزار کفایت کرده باشند، اما  در سمت دیگری از دنیای اندروید، ستاره‌هایی در حال طلوع هستند!

نوآوری طلوع می کند!

۱. ترکیب مناسب سخت‌ افزار و نرم افزار

در بازار گوشی‌های بالارده، بلک‌بری Priv با ظاهر زیبا که وام‌دار گوشی‌های سابق این شرکت است و امکانات فوق العاده اندروید، توانست این کمپانی را از شکست حتمی نجات دهد به طوری که در بررسی‌ها از این گوشی با این عنوان یاد شده: Priv توانست جانی تازه به بازار غبار گرفته اندروید ببخشد!androidpit-BlackBerry-Priv-9-w782

این گوشی با کیبورد فیزیکی و کاربردی بلک‌بری در کنار اندروید، توانست توجه بسیاری را به خود معطوف کند و فروش خوبی برای این شرکت به ارمغان بیاورد.

۲. چیزهایی که ممکن است امسال در تلفن‌های اندرویدی ببینیم!

در ماه مارس سال ۲۰۱۵، کمپانی برندی که فعالیت مستقیمی در حوزه موبایل ندارد) فناوری تشخیص عنبیه را برای تلفن‌های هوشمند توسعه داد که با استفاده از آن می‌توانید به سادگی و سریع، تنها با یک نگاه قفل گوشی خود را باز کنید. امیدواریم فوجیتسو مجوز استفاده از این فناوری را به تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند بدهد.

شرکت Nextbit اما فکر متفاوتی دارد، این شرکت با معرفی تلفنی به نام Robin به شما امکان می‌دهد اطلاعات خود را در فضای ابری داشته باشید، در این صورت تلفن شما هیچ‌گاه با مشکل کمبود حافظه دست به گریبان نمی‌شود. امیدواریم امسال شاهد حضور این ویژگی‌ها در تلفن‌های هوشمند باشیم.

۳. عرضه گوشی‌هایی با قیمت مناسب و به وجود آمدن بازار رقابتی

جنبه مثبت بازار اندروید این است که بسیاری از تولیدکنندگان اقدام به تولید تلفن‌های ارزان قیمت با امکانات مناسب کرده‌اند. برای کاربران معمولی که قصد خرید گوشی‌های زیر ۴۰۰ دلار را دارند، این گوشی‌ها بسیار مناسب هستند. Honor 7، گوشی فلزی و خوش تراش هوآوی یکی از نمونه‌های مناسب این رده از محصولات است که با مشخصات بسیار خوب خود، تنها ۴۰۰ دلار قیمت دارد.honor7_t10715

نسخه ارزان‌تری که این شرکت معرفی کرده، Honor 5X است که با قیمت ۲۰۰ دلار راهی بازار شده است.Huawei-Honor-5X

شیائومی هم بیکار ننشسته و در مقابل سری Honor رقبای سر سختی را به میدان فرستاده، Redmi 3 که با بدنه فلزی و مشخصات عالی فقط ۱۰۰ دلار قیمت دارد. به این معنی که شما با بهای یک نسخه ۱۶ گیگابایتی آیفون 6s، می‌تواند ۶ عدد Redmi 3 بخرید. این یعنی خلاقیت در بازاریابی!xiaomi-redmi-3-1

با تمام این اوصاف، شما آینده صنعت گوشی‌های هوشمند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟!

به نظر شما این صنعت به انتهای راه خود رسیده یا تلفن‌های هوشمند واقعا برای کاربران خسته کننده شده‌اند؟!

1 در مورد “آیا محبوبیت گوشی‌های هوشمند در حال کاهش است؟!”

  1. دقیقا بین اطرافیان و دوستانم دیگه اون اشتیاق سابق برای ارتقای گوشی به پرچمدار جدید وجود نداره به نظرم تبی بود که داره فروکش میکنه و این خبر خوبیه برای جامعه مصرف گرای ما که تا همین یکسال پیش مردم عین اسب عصاری منتظر بودن آیفون 5و با 6عوض کنن .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH