پردازنده‌هایی که می‌خواهند از قدرت آتش بگیرند!

اگر پیگیر مقالات و اخبار آی‌تی‌رسان بوده باشید، احتمالا تا‌کنون از انواع معماری‌های پردازنده‌ها و تکنولوژی ساخت آن‌ها خبر دارید. همان‌طور که در مقاله نگاهی به فناوری تولید چیپست‌های 4 هسته‌ای در مجله الکترونیکی آی‌تی‌رسان بیان شد، nVidia برای تولید چیپ‌های Tegra 3 در اصل از 5 هسته استفاده نموده و با قراردادن یک هسته اضافه‌تر انجام فعالیت‌های سبک را به آن واگذار کرده است و انجام پردازش‌های سنگین و اساسی را برعهده 4 هسته اصلی قرار داده است. به نظر می‌رسد این روش قرار است در آینده بسیار دیده شود و کمپانی‌های تولید کننده SoCها در حال حرکت به این سو هستند. ARM نیز با معرفی معماری جدیدی به نام big.LITTLE در حال حرکت به همین سو می‌باشد. البته این معماری جدید بسیار بسیار قوی‌تر و کارامدتر از نمونه مشابه آن در Tegra 3 است.

arm_big-little

اولین مورد قابل اشاره این است که Tegra 3 در اصل 5 هسته‌ای بود اما معماری جدید big.LITTLE  هشت هسته‌ای می‌باشد ( البته اصل کاری همان 4 هسته قسمت Cortex A15 خواهد بود). سامسونگ اولین تولید کننده SoC بر مبنای این فن‌آوری است. این‌طور که در خبرها آمده بود سامسونگ در کنفرانس بین المللی مدارهای Solid State که در تاریخ 19 فوریه امسال که مطابق با اول اسفند 91 می‌باشد، قرار است از SoC جدیدش که بر مبنای همین فن‌آوری ساخته شده است رونمایی کند که البته این اتفاق در نمایشگاه CES امسال افتاد و سامسونگ رسما نسل جدید پردازنده‌هایش را تحت عنوان Exynos 5 Octa معرفی نمود.

4 هسته قدرتمند این مجموعه بر پایه فن‌آوری Cortex A15 ساخته شده‌اند. ARM ادعا دارد این هسته‌ها تا 5 برابر پردازشی سریع‌تر از پردازنده‌های کنونی را برای شما به ارمغان می‌آورد (البته احتمالا منظور از قدرت 5 برابری نسبت به پردازنده‌های غیر از A15 می‌باشد چون سامسونگ از همین معماری 28 نانومتری در تبلت Nexus 10 استفاده کرده است). این 4 هسته وظیفه پردازش‌های سنگین و اصلی را برعهده خواهند گرفت مثل اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای سنگین. فرکانس کاری این هسته‌ها 1.8 گیگاهرتز می‌باشد و 2 مگابایت نیز حافظه کش دارد.

4 هسته بعدی بر پایه فن‌آوری Cortex A7 ساخته شده‌اند و به راحتی وظیفه پردازش کلیه کاربری‌های ساده مانند پخش موسیقی یا وب گردی را برعهده می‌گیرند. لازم به ذکر است که فرکانس کاری این 4 هسته 1.2 گیگاهرتز است.

انویدیا نسل جدید پردازنده‌های Tegra را تحت عنوان Tegra 4 معرفی کرده است، Qualcomm نیز با معرفی چیپ‌های جدید سری 200، 400، 600 و 800 تمام رده‌های پردازشی را هدف گرفته است. از طرفی حضور احتمالی میهمان‌های تازه وارد این جمع یعنی intel و AMD نیز آینده این رقابت را بیش از پیش هیجان انگیز می‌کند. به نظر می‌رسد امسال نیز به لحاظ معرفی سخت‌افزارهای جدید سال پرهیجان و داغی باشد. امیدواریم گوگل نیز بیکار ننشیند و همراه با این پیشرفت سخت‌افزاری با بهبود بخشیدن به سیستم عامل محبوبش و هماهنگ کردن آن با چنین پردازنده‌هایی لبخند رضایت را بر روی لبان کاربران بنشاند و از طرفی انتقادها را نیز نسبت به عملکرد اندروید برای پردازنده‌های چند هسته‌ای و مختلف کاهش دهد.

به نظر شما کدام شرکت و کدام سری پردازنده می‌تواند در آینده موفق‌تر ظاهر شود؟

به زودی در آی‌تی‌رسان بررسی دقیق‌تری از این پردازنده‌ها خواهیم داشت و شما را بیشتر با این نسل جدید آشنا می‌کنیم.

[divide style=”2″]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

1 در مورد “پردازنده‌هایی که می‌خواهند از قدرت آتش بگیرند!”

  1. با سلام
    جناب مهندس چندتا سوال داشتم
    میخواستم اگر میشه کاربرد مفاهیم زیر را برای یک گوشی در حد یک جمله توضیح بدید در واقع می خوام بدونم با این ازمایش ها چه قسمت گوشی را مورد بررسی قرار میدهند
    benchmark pi *linpak *quadrant* glbenchmark *sunspider*browsermark
    با سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH