بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس (X Performance): آغاز مسیری جدید!

X-Performanceاین روزها سونی سخت مشغول است تا با ارایه محصولات متفاوت، دوباره به روزهای اوج خود بازگردد. در همین راستا چندی پش این کمپانی به صورت رسمی از موبایل‌های سری ایکس پرده برداشت. اکسپریا ایکس پرفورمنس گل سر سبد این سری بوده و محصولی با دوربین قدرتمند و سخت‌افزار بی‌نظیر به شمار می‌رود. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا نگاهی به این مدل بیندازیم. اگر می‌خواهید بدانید که اکسپریا ایکس پرفورمنس (X Performance) چگونه محصولی است، در ادامه با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

طراحی

X-Performance(1)

سونی یک زبان طراحی خاص را برای خانواده اکسپریای خود برگزیده و تمامی محصولات این سری را متناسب با همان طراحی و روانه بازار می‌کند. اکسپریا ایکس پرفورمنس نیز از این قاعده مستثنی نیست و از همان زبان طراحی خاص سونی بهره می‌برد. با اینکه بخش پشتی دستگاه کاملا تخت طراحی شده اما لبه‌های این فریم خمیده است. همچنین ایکس پرفورمنس فریم و بدنه‌ای فلزی دارد و پوشش روی صفحه‎نمایش آن نیز  2.5D است. این موبایل بالارده، در اطراف نمایشگر خود شاهد حاشیه زیادی نیست و می‌توان بر روی خوش‌دستی آن حساب باز کرد.

X-Performance(2)

نمایشگر

اکسپریا ایکس پرفورمنس از یک نمایشگر 5 اینچی با پنل IPS سود می‌برد. اگر قبول کنید که تفاوت وضوح‌های فراتر از فول اچ‌دی با چشم حس نمی‌شود، هیچ ایرادی نمی‌توان به این نمایشگر گرفت. این مدل از رزولوشن 1080 در 1920 پیکسل سود می‌برد و در هر اینچ آن شاهد 441 پیکسل خواهید بود. با توجه به پنل آن، نباید در نگاه از زوایا با مشکل رنگ پریدگی مواجه شوید. موتور براویا نیز کمک شایانی به بالا بردن وضوح و کنتراست نمایشگر کرده که در نتیجه آن شاهد رنگ‌های طبیعی در این نمایشگر خواهید بود.

X-Performance

سخت‌افزار

این اسمارت فون از چیپست قدرتمند کوالکام اسنپدراگون 820 سود می‌برد. این چیپ شامل 4 هسته پردازشی است که دو هسته آن، فرکانس 2.15 گیگاهرتز و دو هسته دیگر آن، فرکانس 1.6 گیگاهرتز را ارائه می‌دهند. پردازنده گرافیکی ایکس پرفورمنس نیز آدرنو 530 است و تا مدت‌ها می‌توانید بر روی اجرای بازی‌های گرافیکی بر رویش حساب باز کنید. اگر 3 گیگابایت رم را نیز به این مجموعه اضافه کنید، به قدرت بالای محصول جدید سونی ایمان خواهید آورد. حافظه داخلی دستگاه 32 گیگابایت است و از طریق کارت حافظه می‌توانید تا 2 ترابایت دیگر به آن بیفزایید.

دوربین

دوربین اصلی این گوشی ۲۳ مگاپیکسل است که از لنز ۱.۲۳ اینچی با دیافراگم f2.0 بهره می‌برد. این دوربین مجهز به قابلیت فوکوس خودکار هیبریدی با امکان پیش بینی است که این فناوری به شما امکان می‌دهد تا جسمی را که می‌خواهید روی آن فوکوس کنید انتخاب و سپس دوربین حرکات آن را پیش‌ بینی کرده و از تار شدن عکس جلوگیری می‌کند. تشخیص چهره و لبخند، ثبت تصاویر HDR و تنظیمات دستی مناسب از سایر قابلیت‌های دوربین اصلی این نسخه به شمار می‌روند. این دوربین همچنین می‌تواند به صورت 4K فیلم برداری کند.

X-Performance(4)

اما دوربین دوم از یک لنز با کیفیت ۱۳ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر و مکالمات ویدیویی استفاده می‌کند. علاوه بر این، سونی برنامه‌های متفاوتی همچون ماسک واقعیت‌افزوده و Style portrait را به رابط کاربری دوربین افزوده که ثبت تصاویر سلفی را متفاوت‌تر از گذشته می‌کند.

قابلیت‌های خاص

X-Performance(3)

بالا رده تازه به دوران رسیده سونی همچون سری Z این کمپانی ضد آب و گرد و غبار است و توانسته گواهینامه IP68 را از آن خود کند. بنابراین می‌توانید ایکس پرفورمنس را به مدت ۳۰ دقیقه در عمق 1.5 متری آب ببرید، بدون آنکه مشکلی برایش پیش بیاید. در کنار این، همچون خانواده Z5 شاهد استفاده سونی از سنسور اثر انگشت هستیم که امنیت دستگاه را تضمین می‌کند.

رابط کاربری و ارتباطات

X-Performance)7(

این محصول متفاوت در ابتدای ورودش به بازار از اندروید 6.01 سود می‌برد و به رابط کاربری اختصاصی سونی نیز مزین شده است. در رابط کاربری این محصول، نسبت به نسل‌های قبل کمی طراحی انیمیشن‌ها بهبود یافته‌اند و چندین قابلیت خوب نیز به آن افزوده شده است. اکسپریا ایکس پرفورمنس همچنین از نسخه 4.2 بلوتوث سود می‌برد و به GPS ،NFC و رادیو FM نیز مجهز است.

باتری

انرژی مورد نیاز ایکس پرفورمنس توسط یک باتری 2700 میلی‌آمپری تامین می‌گردد که با استفاده از سیستم مدیریت هوشمند باتری سونی و فناوری شارژ Qnovo می‌توان از آن انتظار عمر دو روزه را داشت. در کنار این سیستم نباید فراموش کنیم که در سخت‌افزار دستگاه و نرم‌افزار آن نیز نهایت تلاش برای بهینه شدن صورت گرفته و با توجه به رزولوشن نمایشگر نیز باید شاهد باتری قدرتمندی باشیم.

کلام آخر

X-Performance(5)

به‌طور کلی ایکس پرفورمنس با طراحی زیبا، سخت افزار قدرتمند، دو دوربین فوق‌العاده و قابلیت‌های خاصی همچون ضد آب و گرد و غبار بودن، دل هر خریداری را می‌رباید. این مدل قرار است تا چند ماه دیگر با رنگ‌های مشکی، سفید و طلایی و رز گلد به بازار بیاید و هر مدل نیز قاب‌های اختصاصی خود را در هر چهار رنگ خواهد داشت.

xperia  قابلیت‌های اصلی در یک نگاه:

+ سخت افزار قدرتمند
+ دوربین 23 مگاپیکسلی
+ دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی با امکانات خاص
+ نمایشگر با کیفیت
+ ضد آب و گرد و غبار
+ سنسور اثر انگشت
+ اندروید مارشمالو
+ نمایشگر 5 اینچی با تراکم پیکسلی 441ppi

5 در مورد “بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس (X Performance): آغاز مسیری جدید!”

  1. با سلام.
    من خیلی جستجو کردم ببینم آیا این محصول سونی هم مثل غولهای دیگر کمپانی های دیگر آیا قابلیت quick charge رو هم داره یا نه؟ اما جایی ندیدم…
    اگر ممکنه راجب اینم بگید و اینکه اگر داره ورژن 2 هست یا 3

  2. سلام آقای خرسندی
    با تشکر
    لطفا قسمت حافظه تا 200گیگ را
    به 2 ترابایت اصلاح کنید
    و زمان عکس برداری از زمانی که صفحه نمایش خاموش است تا گرفتن عکس تنها
    0.6 ثانیه هست
    ممنون از زحمات شما

    1. مهدی خرسندی

      ممنون بابت توجه‌تون
      البته، در روزهای اولیه سایت‌ها همون 200 گیگابایت رو زده بودند و تازه معلوم شده که 2 ترابایت هست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH