تکنولوژی کدام بخش‌های زندگی ما را تغییر داده است؟!

تکنولوژی و فناوری‌های جدید تغییرات فراوانی را بر روی زندگی ما ایجاد کرده‌اند، تغییراتی که برای رفاه و زندگی راحت‌تر ما تدارک دیده‌ شده‌اند. هرچند شاید فناوری در کنار تأثیرات مثبت بر روی زندگی ما اثرات منفی نیز گذاشته است اما چه بخواهیم چه نخواهیم زندگی امروز ما بدون این فناوری‌ها بسیار سخت و حتی غیرممکن خواهد بود؛ اما این تکنولوژی‌ها و گجت‌های جدید که روزبه‌روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود در زندگی ما چه تغییراتی ایجاد کرده‌اند؟ در ادامه نگاهی می‌اندازیم به تمام بخش‌هایی از زندگی روزمره‌مان که فناوری آن‌ها را تصاحب کرده و تغییر داده است:

روابط اجتماعی

بی‌شک فناوری و در رأس آن اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، تلفن‌های هوشمند و نرم‌افزارهای ارتباطی ازجمله مواردی هستند که روابط اجتماعی ما را در مقایسه با گذشته تغییر داده‌اند. امروزه به کمک فناوری‌های جدید ارتباطی به‌راحتی می‌توانیم با مردم سراسر دنیا ارتباط برقرار کنیم و به تبادل افکارمان با آن‌ها بپردازیم. با تغییر شکل ارتباطات ما، روابط اجتماعی و اجتماعات‌مان نیز دست‌خوش تغییرات عمده شده است. درگذشته حس و حال نامه‌ها، چشم‌انتظاری برای شنیدن صدای آشنایی از پشت تلفن و دورهمی‌های مداوم بخشی از روابط اجتماعی ما را تشکیل می‌دادند اما اکنون گروه‌های شبکه‌های اجتماعی، صفحات و هشتگ‌ها جایی برای گردهمایی و ارتباطات جمعی ما هستند. به کمک فناوری و سرعت انتقال اطلاعات، دیگر همانند گذشته برای اطلاع از حال اقوام و دوستان‌مان نیازمند نامه و نامه‌نگاری نیستیم و با یک پیامک، ایمیل و تماس تصویری می‌توانیم از حال یکدیگر مطلع شویم.

tech-and-relationships

اقتصاد

تکنولوژی توانسته زندگی اقتصادی ما را هم به‌سادگی تصاحب کند. این روزها به‌راحتی می‌توانیم خریدهای اینترنتی داشته باشیم بدون اینکه نیازی به مراجعه حضوری و جابه‌جایی در سطح شهر باشد. علاوه بر اینکه می‌توانیم حساب‌های بانکی‌مان را به‌راحتی مدیریت کنیم و به کمک کارت‌های اعتباری تمام‌کارهای اقتصادی خود را انجام دهیم.  شاید درگذشته با توجه به محدودیت امکانات، تجارت کار چندان ساده‌ای نبود و تاجران شغل پرخطری داشتند اما اکنون به کمک فناوری تمام جنبه‌های اقتصادی تغییرات فراوانی را شاهد بوده و کارهای اقتصادی نیز به سهولت انجام می‌شود.

15-567f10

مشاغل

به کمک تکنولوژی کم‌کم ردپای مشاغل جدیدی در عرصه‌های مختلف پیدا شد، مشاغلی که پیش‌ از این وجود نداشتند، در عصر حاضر جایگاه بسیار مهمی پیدا کرده‌اند. علاوه بر این شکل استخدام‌ها نیز به کمک تکنولوژی تغییر بسیاری کرده است اگر قبلا سابقه کاری با پرس‌وجو از کارفرمایان قبلی رصد می‌شد اینک کارفرمایان و مدیران با چند کلیک ساده می‌توانند از رزومه افراد مطلع شوند. اگر درگذشته پرس‌وجو راه آشنایی باشخصیت و سابقه رفتاری جوینده کار بود اینک با رصد شبکه‌های اجتماعی و فعالیت آن‌ها می‌توان به‌طور کامل رفتار و سبک زندگی‌شان را آنالیز کرد.

jobs1

اطلاع‌رسانی 

امروزه سرعت انتقال اطلاعات و اخبار به حدی بالا رفته است که خبرها در کسری از ثانیه تغییر می‌کنند. به کمک فناوری‌ها و قابلیت‌هایی همچون اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های پیام‌رسان به‌سرعت از اخبار و رویدادهای سرتاسر جهان مطلع می‌شوید. شاید درگذشته مطلع شدن از اخبار محدود به روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون می‌شد اما اینک حتی ساعت هوشمند شما نیز می‌تواند شما را از اخبار مطلع کند.

bigstock-Business-technologies-today-43292197

سلامت و پزشکی

سلامتی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که فناوری توانسته تأثیرات مثبت و بسیار مهمی را بر روی آن بگذارد. از گجت‌ها و ابزارهای جدید و بسیار کاربردی در عمل‌های جراحی و مراقبت‌های پزشکی که بگذریم به کمک گجت‌های سلامتی و دست بندهای هوشمند افراد به‌راحتی می‌توانند در هر زمان و مکانی بدون نیاز به دانشی خاص به مراقبت از سلامتی خود و آنالیز وضعیت جسمانی خود بپردازند. این نکته را نیز فراموش نکنید که دانشمندان به کمک تکنولوژی‌های جدید واکسن‌ها و داروهای بسیاری از بیماری‌ها را ساخته‌اند. علاوه بر اینکه تکنولوژی توانست کمک بسیاری به معلولان حرکتی، نابینایان و ناشنوایان کند؛ طراحی و تولید اعضا مصنوعی دقیق به کمک چاپگرهای سه‌بعدی، طراحی گجت‌هایی برای کمک به زندگی نابینایان و ناشنوایان و حتی بازگرداندن بینایی و شنوایی تنها بخشی از خدماتی است که علم و پیشرفت تکنولوژی برای ما به ارمغان آورده‌اند.

Healthcare_IT_12

سرگرمی

شاید واضح‌ترین بخشی از زندگی ما که تکنولوژی بر روی آن تأثیر مستقیمی گذاشته است، ایجاد تغییر در سرگرمی‌های‌مان باشد. توپ‌های چندلایه، اسم‌فامیل‌های جمعی، گل‌ یا پوچ و… کم‌کم در حال تبدیل‌شدن به خاطره و نوستالژی هستند و کنسول‌های بازی، تلفن‌های هوشمند و بازی‌های آنلاین جایگزین این سرگرمی‌ها شده‌اند.

pstv-remoteplay-imageblock-v2-us-07aug14

شهرنشینی

فناوری‌های جدید روزبه‌روز در حال پیشروی در تمام بخش‌های زندگی ما هستند اما شهرها با سرعت بیشتری به سمت فناوری‌های جدید می‌روند. تکنولوژی‌های جدید در شهرهای دنیا و حتی کشورمان چندان نیاز به جست‌وجو ندارند و با یک نگاه ساده می‌توانید متوجه شوید که فناوری از حمل‌ونقل شهری گرفته تا طراحی‌های شهری همه و همه را دست‌خوش تغییرات فراوانی کرده است.

aug1

با تمام این تفاسیر، فناوری روزبه‌روز درحال‌ توسعه و ایجاد تغییرات فراوانی در زندگی ماست، تغییراتی مثبت و منفی که خواسته یا ناخواسته همه ما را درگیر خود می‌کند؛ اما سؤال اینجاست که تأثیر مثبت فناوری بر روی زندگی ما بیشتر است یا تأثیرات منفی آن؟ نظر شما چیست؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH