منتخبی از بهترین تصاویر علوم پزشکی در سال 2016

همه‌ ساله یک مسابقه‌ عکاسی خاص تحت عنوان Wellcome Image Awards برگزار می‌شود. در این رقابت عکاسی برخلاف سایر مسابقات این حوزه، عکاسان با ارائه عکس‌های پرتره یا طبیعت با یکدیگر به رقابت نمی‌پردازند بلکه این مسابقه، عکاسی از مباحث تخصصی علمی در شاخه علوم زیست پزشکی است. از دیدگاه کارشناسان، تصاویر منتخب این مسابقه بهترین تصاویر علمی سال به‌حساب می‌آیند. برندگان این رویداد علمی عکس‌هایی بسیار جذاب و خیره‌کننده‌ای را به ثبت رسانده‌اند که شاید اگر توضیحاتی همراه این عکس‌ها نباشد، تصاویری با تکنیک‌های ویژه به نظر بیایند. باهم نگاهی می‌اندازیم به منتخبی از آثار برگزیده این عکاسی علمی:

مغز انسان

p1

این عکس جالب را عصب‌شناس آلمانی آلفرد انواندر (Alfred Anwander) زمانی به ثبت رسانده که در حال تحقیق بر روی شبکه‌های عصبی مغز بوده است. این تصویر مغز جوان و سالمی را نشان می‌دهد. در این تصویر بخش‌های رنگی، فیبرهای عصبی هستند که بخش‌های مختلف مغز را به هم مرتبط می‌کنند.

ویروس ابولا

p5

شاید باورش کمی سخت باشد که ویروس کشنده‌ای که جان بسیاری از انسان‌ها را گرفته است، این شکل و شمایل را داشته باشد! اما ثبت‌کننده این تصویر (David Goodsell) سعی کرده است تا هسته‌ مرکزی این ویروس را به شکل سه‌بعدی نشان دهد تا جزئیات بیشتری از ویروس ابولا را به تصویر بکشد. این ویروس ۱۰۰ نانومتر پهنا دارد. ظاهر کوچک اما مرگبار!

نوزاد نارس در اتاق نوردرمانی

p15

 دیگر  عکس برگزیده این مسابقه، تصویری احساسی از تلاش برای زنده نگه‌داشتن نوزادی است که زودتر از موعد به دنیا آمده و مبتلا به بیماری زردی است. عکاس این تصویر برگزیده (David Bishop) این عکس را در بیمارستانی در لندن ثبت کرده است. در این عکس، نوزاد در معرض نور ملایم آبی‌رنگ قرارگرفته (نوردرمانی) تا بیماری او درمان شود. زردی ازجمله بیماری‌های شایع در میان نوزادان سراسر دنیا و به‌خصوص ایران است.

پروانه‌ دم‌چلچله

p7

شاید در نگاه اول این عکس در حوزه عکاسی ماکرو قرار گیرد چراکه از نوعی پروانه بانام پروانه دم چلچله با تکنیک ماکرو عکاسی شده است اما کارشناسان این مسابقه این عکس را به دلیل وضوح، قسمت‌های مختلف دهان و چشم این پروانه در این مسابقه برگزیده‌اند. این عکس توسط عکاسی اهل کامرون (Daniel Saftner) گرفته‌ شده است که معلم فیزیک بوده و یکی از فعالان در حوزه بحران آب در جهان است.

آلرژی به حنای سیاه

p2

این تصویر جالب، دست زنی جوان است که به خال‌کوبی با حنای سیاه آلرژی داشته است. عکاس برای ثبت این عکس صبر زیادی داشته است چراکه تغییرات کامل شیمیایی حاصل از آلرژی بر روی پوست این زن جوان کاملا مشخص است. این عکس توسط Nicola Kelley در یکی از بیمارستان‌های دولتی بریتانیا به ثبت رسیده است.

سلول بنیادی

p3

این عکس تصویری از کهکشان‌های تو در تو و یا سیاه چاله‌های فضایی نیست بلکه تصویری بسیار دقیق از سلول‌های بنیادی مغز استخوان است. این تصویر توسط سه نفر با تجهیزات تصویربرداری ریزنگاری الکترونی از سلول بنیادی در مغز استخوان گرفته شده است.

واحد قرنطینه بیماری (ابولا)

p6

دیوید بیشاپ علاوه بر ثبت تصویر ویروس ابولا با عکس دیگری درباره همین ویروس در میان برگزیدگان قرار دارد. در این تصویر واحد قرنطینه بیماری ابولا در انگلستان را مشاهده می‌کنید. این واحد پس از گزارش یک مورد شیوع به بیماری ابولا در انگلستان به ثبت رسیده است. پرستاری انگلیسی اولین مورد ابتلا به بیماری ابولا در بریتانیا بوده است که خوشبختانه پس از معالجات و مراقبت‌ها بهبود یافت.

مهندسی بافت کبد انسان

001

این تصویر عجیب‌ و غریب مهندسی بافت کبد انسان را نشان می‌دهد. در این پروژه تکه‌ای بسیار کوچک از کبد انسان درون بدن یک موش با کبد آسیب‌دیده شده قرار گرفته است که کبد انسان در بدن موش شروع به رشد و ایجاد بافت می‌کند.

تشخیص سکته مغزی

002

این تصویر توسط یکی از دانشجویان دانشگاه مشهور کمبریج گرفته‌ شده است. در این تصویر یک رگ خونی مسدود شده در گردن یک فرد (که بارنگ سبز و آبی نشان داده‌ شده) را مشاهده می‌کنید که به مغز متصل است. جالب است بدانید که طبق پژوهش‌های انجام‌شده، مسدود شدن این رگ به‌ظاهر پیش‌ پا افتاده می‌تواند باعث سکته مغزی و یا آسیب‌های مغزی دیگر شود.

انگل توکسوپلاسموز

003

این تصویر تار گرفته نشده است بلکه به خاطر زوم بسیار زیاد به این شکل دیده می‌شود. این تصویر برگزیده انگل توکسوپلاسموز را نشان می‌دهد. این انگل در فضولات گربه‌ آلوده به این انگل یا گوشت خام وجود دارد و عامل بیماری است که برای زنان باردار و افرادی باقدرت ایمنی پایین به‌شدت خطرناک است. این تصویر با دقت بالا در دانشگاه گلاسکو اسکاتلند به ثبت رسیده است.

بیماری رینود

004

این دست‌های رنگی جالب درواقع تصویر حرارتی از دمای دست دو نفر است که دست سمت چپ متعلق به شخصی سالم و دست سمت راست متعلق به فردی است که به بیماری رینود مبتلا است، در این بیماری بدن شخص در سرما بی‌حس می‌شود و بسیار دیر به دمای عادی باز می‌گردد. دو دقیقه قبل از ثبت این عکس هردو فرد دست خود را در آب یخ قرار داده‌اند، در زمان ثبت تصویر دست فرد سالم به حالت عادی بازگشته اما دست فرد مبتلا به رینود همان‌طور که مشخص است به رنگ‌های آبی و بنفش است درحالی‌که دست فرد سالم به دلیل گرمای موجود به رنگ‌های زرد و نارنجی است.

درون چشم انسان

005

 این عکس زیبا به‌صورت سه‌بعدی از درون چشم انسان گرفته‌ شده است. در این تصویر درون رگ‌های پشت چشم انسان را مشاهده می‌کنید. این عکس با دقت بسیار بالا در دانشگاه بازل سوئیس گرفته‌ شده است.

قلب گاو

007

شاید در نگاه اول باورکردنی نباشد که این عکس قلب یک گاو است اما همین‌طور است و مدل اصلی این قلب در ظرفی شیشه‌ای نگه‌داری می‌شود. عکاس این تصویر جالب میشل فرانک Michael Frank به زیبایی هرچه‌ تمام‌تر نورپردازی و قاب مناسبی را برای ثبت این تصویر برگزیده است.

برگ ذرت

006

آخرین عکس این مجموعه تصویری از برگ ذرت است که یکی از زیباترین و اعجاب‌انگیزترین تصویر این مسابقات نیز هست و به کمک میکروسکوپ بسیار دقیقی ثبت‌ شده است. ساختار موزاییکی و زیبای این عکس جذابیت آن را دوچندان کرده! این عکس زیبا حاصل همکاری دو دانشگاه در انگلستان است هرچند که به‌ظاهر عکسی ساده بیاید اما برای ثبت آن زمان بسیاری صرف شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH