مهم‌ترین پدیده‌های فناوری در سال 94 از نگاه آی‌تی‌رسان

سال 94 با تمام فراز و نشیب‌ها، چالش‌ها و مشکلات در عرصه فناوری به پایان رسید. در سال 94 نیز همانند سال‌های گذشته میزبان پدیده‌ها و رویدادهای متعددی در دنیای فناوری بودیم، پدیده‌هایی که مدت‌زمان بسیاری در صدر اخبار فناوری قرار داشت و بسیاری از ما را درگیر خود کرد. باهم نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین رویدادهای فناوری در سال 94 از نگاه آی‌تی‌رسان:

چالش‌های تلگرام

در سال 94 پیام‌رسان محبوب وایبر با اختلالاتی همراه بود، مشکلاتی که موجب شد بسیاری از کاربران ایرانی به طور خودجوش به تلگرام اپلیکیشن پیام‌رسان تازه‌کار روس مهاجرت کنند. این پیام‌رسان که پیش‌ازاین در میان کاربران محبوبیت چندانی نداشت پس از مشکلات و کندی وایبر به مقصد اصلی کاربران ایرانی تبدیل شد. تلگرام برخلاف وایبر قابلیت تماس صوتی نداشت اما در عوض قابلیت اضافه کردن استیکرهای جذاب و ارسال پیام‌های امن و رمزنگاری‌شده را داشت. پس از محبوبیت این شبکه پیام‌رسان در میان کاربران ایرانی سو استفاده‌هایی همچون استیکرها و کانال‌های غیراخلاقی کم‌کم این پیام‌رسان را تا مرز فیلتر شدن پیش برد اما با نظر مساعد مسئولان، تلگرام به بقای خود ادامه داد. تلگرام کم‌کم به قابلیت‌های خود افزود و به مرز 100 میلیون کاربر فعال نیز دست‌ یافت؛ اما هم چنان چالش‌های این شبکه پیام‌رسان ادامه دارد.

telegram

دابسمش!

پدیده دیگری که در سال 94 بسیاری از کاربران به‌خصوص جوانان را درگیر خود کرد؛ «دابسمش» بود. امکان ندارد که عضو شبکه‌های اجتماعی باشید و نام «دابسمش» به گوشتان نخورده باشد. سال گذشته تب ساخت دابسمش در شبکه‌های اجتماعی به حدی بالا گرفت که بسیاری از افراد حتی از این راه به شهرت رسیدند و دابسمش‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد. دابسمش پدیده سرگرم‌کننده‌ای بود که به لوازم خاص و عجیب‌وغریبی نیاز نداشت؛ یک تلفن هوشمند با دوربینی باکیفیت، کمی خلاقیت و اپلیکیشن دابسمش مواد لازم تهیه یک دابسمش جذاب و عامه‌پسند بود که بسیاری از جوان‌ها هر سه آن‌ها را داشتند! تب دابسمش حتی چهره‌های مشهور و برنامه‌های تلویزیونی را هم درگیر خود کرد!

dubmash-20150417_B52342F74D4640709A752665B9E81E4F

هشتگ

سال 94 از جمله سال‌هایی بود که کاربرد هشتگ در شبکه‌های اجتماعی خاصی همچون اینستاگرام و توییتر کارایی بیشتر از جنبه دسته‌بندی به خود گرفت و جنبه اجتماعی و حتی اعتراضی پیدا کرد. هشتگ‌های معروفی همچون: «من محمد را دوست دارم» جنبه نمادین و اجتماعی داشت و هشتگی همچون Mustseeiran جنبه تبلیغاتی و کمپین. تعداد هشتگ‌های معروف سال 94 کم نیستند و در آینده نیز به تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد.

HASHTAG

تب تند سلفی

در سال گذشته تب تند عکاسی سلفی هم چنان به پیشتازی خود ادامه داد. محبوبیت این سبک از عکاسی تا جایی پیش رفت که عنوان‌های «خطرناک» و «مرگ‌آور» نیز در کنار آن قرار گرفت. برخی از افراد به دلیل گرفتن سلفی در نقاط مختلف دنیا جان خود را از دست دادند و برای اولین بار کشور هند در شهر بمبئی عکاسی سلفی را ممنوع کرد. این پدیده با تولید وسایل جانبی و دوربین‌های جلوی باکیفیت تلفن‌های هوشمند هم‌چنان محبوب‌ترین سبک عکاسی در میان کاربران تلفن‌های هوشمند است.

سلفی-12

لغو تحریم‌های فناوری

سال 94 با اجرای برجام بخشی از تحریم‌ها در بخش‌های مختلف از جمله فناوری لغو شد، بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها گمانه‌زنی ورود رسمی شرکت‌هایی همچون اپل به کشورمان قوت گرفت هرچند که این شایعه هنوز به واقعیت مبدل نشده است اما لغو تحریم‌ها در آینده فناوری‌های مختلف کشورمان تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

تلفن‌های هوشمند

تلفن‌های هوشمند را می‌توان یکی از پدیده‌های همه‌گیر سال‌های اخیر نامید که در سال 94 به‌روزهای اوج خود رسید. مردم کشورهای جهان تمایل بسیاری به خرید تلفن‌های هوشمند پیدا کردند و کمپانی‌های مشهور نیز از این تب تند به نفع فروش محصولاتشان بهره گرفتند. تب تند تلفن‌های هوشمند بازار این گجت‌ها را نیز پر رونق کرده است.

استارتاپ‌ها

سال 94 یکی از بهترین سال‌ها برای شکوفایی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآورانه و خلاق در عرصه فناوری ایران بود. پس از موفقیت کافه بازار، دی‌جی کالا و سایر استارتاپ‌های موفق ایرانی، جوانان بسیاری تمایل به راه‌اندازی استارتاپ‌های خلاق و نوپا پیدا کردند. در سال 94 بسیاری از استارتاپ‌ها در ایران توسط جوانان علاقه‌مند به فناوری شکل گرفت. سال 94 را می‌توان سال شکوفایی استارتاپ‌ها نامید.

StartUP-header

سال 94 میزبان اتفاقات تلخ و شیرین فراوانی در عرصه فناوری بود که سعی کردیم در مقاله پیش رو برخی از مهم‌ترین آن‌ها را باهم مرور کنیم. به نظر شما مهم‌ترین پدیده و رویداد فناوری در سال گذشته چه بوده است؟!

1 در مورد “مهم‌ترین پدیده‌های فناوری در سال 94 از نگاه آی‌تی‌رسان”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH