10 پروژه جالب در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای آینده‌ای پاک

Energy-projects

هرچند در کشورهایی از جمله کشور خودمان هنوز میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر چندان زیاد نیست اما در اکثر نقاط دنیا پروژه‌های بزرگی برای بهره‌برداری از این نوع انرژی ایجاد می‌شود که گاها بسیار شگفت‌انگیز هستند. در ادامه قرار است با 10 پروژه شگفت‌انگیز در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر آشنا شویم، برخی از این پروژه‌ها با اینکه چندین دهه از ساخت آن‌ها می‌گذرد اما هنوز هم در نوع خود شگفت‌انگیز هستند.

1- Ivanpah

Ivanpah

این پروژه در صحرای Mojave در چهل مایلی جنوب غرب لاس‌وگاس قرار دارد، در این مجموعه 173500 آینه خورپا (خورپا (heliostat) ابزاری مجهز به ساعت‌ران است که همواره جهت خورشید را در آسمان دنبال می‌کند. به آن آفتاب‌یاب هم می‌گویند.) به گستره 3500 جریب قرار دارند که نور خورشید را به دیگ‌های بخار موجود در بالای سه برج می‌تابانند، این پروژه توسط Bechtel و به سفارش  NRG Solar، گوگل و BrightSource Energy ساخته شده است و در اصل بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی حرارتی دنیا است.

2- Ouarzazate

sahara

این نیروگاه در مرکز مراکش قرار دارد و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان با استفاده از فتوولتائیک (PV) است که انرژی مورد نیازش توسط آفتاب سوزان صحرا تامین می‌شود.

3- PST10

pst10

PS-10 نیروگاهی عظیم است که در Sanlucar la Mayor اسپانیا قرار دارد و اولین برج خورشیدی تجاری دنیا است که توسط شرکت اسپانیایی Solucar ساخته شده و می‌تواند برق مورد نیاز 6000 خانه را فراهم کند.

4- AGL’s Docklands office

AGL’s Docklands office

این پانل‌های خورشیدی بر روی سقف کمپانی AGL Docklands در ملبورن استرالیا قرار دارند. این سیستم 20 هزار متر مربع پشت‌بام این شرکت را پوشش می‌دهد و می‌تواند در سال 110,000 کیلو وات ساعت برق تولید کند.

5- نیروگاه زمین گرمایی ICE geothermal

ICE geothermal power plant

برج‌های سرد نیروگاه زمین گرمایی شرکت برق کاستاریکا یکی از نمونه‌های جالب استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. این شرکت در سال 2015 توانست تمام برق مورد نیاز مردم کشور را برای بیش از 80 روز متوالی توسط انرژی‌های تجدید پذیر با استفاده از نیروگاه‌های برق آبی و ترکیبی از باد، خورشید و زمین گرمایی تامین کند.

6- London Array

Offshore wind farms

اروپا را می‌توان پیشرو در زمینه استفاده از توربین‌های بادی اطراف دریا دانست، پروژه London Array بزرگترین مزرعه دریایی بادی در جهان است که کار خود را از 8 آوریل 2013 آغاز کرده است. این مجموعه در حدود 12 مایل وسعت دارد و در منطقه Kent و Essex انگلستان قرار دارد و با استفاده از 175 توربین خود می‌تواند 630 مگاوات برق تولید کند که برای 500 هزار خانه کافی است.

7- AK-1000

Ak-1000

AK-1000 بزرگترین توربین جزر و مدی در دنیا است که هم‌اکنون در مرحله آزمایشی به سر می‌برد، این توربین 130 تن وزن دارد و در سواحل اورکنی اسکاتلند قرار دارد و می‌تواند 380 مگاوات برق تولید کند که برای 200 هزار خانه یا بیش از نیمی از اسکاتلند کافی است.

8- Egg-beaters

Egg-beaters

این مجموعه نیروگاهی از توربین‌های بادی عمودی تشکیل شده و در شمال کالیفرنیا قرار دارد و یکی از اولین نیروگاه‌های بادی ساخته شده در آمریکا است. در این نیروگاه شاهد استفاده از 5000 توربین بادی با اندازه‌های مختلف هستیم.

9- Azura

Azura

Azura نوعی از دستگاه‌های تولید برق توسط امواج است که توسط نیروی دریایی ایالات متحده در هاوایی در حال آزمایش است، ویژگی منحصر به فرد Azura این است که می‌تواند از هر دو نوع حرکت عمودی و افقی آب انرژی تولید کند.

10- SeaGen

SeaGen

SeaGen اولین نیروگاه تجاری دنیا برای تولید برق از انرژی جذر و مد است که در بندر Strangford و در دریای ایرلند واقع شده است. این نیروگاه می‌تواند برق مورد نیاز برای 1500 خانه در اطراف خود را تامین کند. این نیرو توسط دو روتور زیر آبی تامین می‌شود که توسط جریان آب قوی می‌توانند تا 20 ساعت در روز را بالا و پایین شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH