OneWeb، پروژه‌ای بزرگ برای دسترسی مناطق محروم به اینترنت!

BN-NP592_SATELL_M_20160418162731پروژه مشترکی بین ایرباس و یک استارتاپ فضایی قصد دارد که اینترنت پر سرعت و مقرون به صرفه را به مناطق روستایی و نقاطی که اینترنت وجود ندارد، بیاورد. این پروژه از سال 2018، سالیانه 900 ماهواره کوچک را در مدار قرار خواهد داد. این ماهواره‌ها در کارخانه‌ای در نزدیکی فلوریدا ساخته می‌شوند که قادر است ماهواره‌های ارتباطی پیشرفته را با سرعتی باورنکردنی تولید کند.

این استارتاپ که OneWeb نامیده می‌شود، هدفی بلندپروازانه دارد: ساختن زیرساخت واحد که تمام زمین را پوشش می‌دهد و قادر است که اینترنت مقرون به صرفه را به جاهایی که دچار بلایای طبیعی شده‌اند یا زیرساخت ندارند، برساند. برای اینکه اینکار را انجام دهد، نیاز به آن دارد تا ماهواره‌ها را با قیمت ارزان تولید کند و هدف کارخانه جدید نیز همین است. این کارخانه که تا به حال هیچ نمونه نظامی یا تجاری نداشته است، قادر است در هفته 15 ماهواره را بسازد و آزمایش کند. این ماهواره‌ها 136 کیلوگرم وزن خواهند داشت و به پیشرفته‌ترین تجهیزات ناوبری و انرژی مجهز هستند. ترکیبی از سنسورهای GPS و رهیابی دقت این ماهوره را تا متر کاهش می‌دهد و حتی اگر با زباله فضای روبرو شوند، سیستم آنها قادر به دور زدن این زباله‌ها است. تولید این ماهواره‌ها از سال آینده آغاز می‌شود.

این استارتاپ که منابع مالی خود را از ایرباس، کوالکام و ویرجین گلکتیک تهیه می‌کند،‌ انتظار دارد که تا سال 2019 بتواند 640 ماهواره را به مدار بفرستد. پس از آن نیز، صدها ماهواره دیگر را به فضا خواهد فرستاد. اما پیش از اینکار، باید فرایندهای ساخت،‌ کنترل و آزمایش شوند و 250 کارگر نیز به استخدام درآیند. البته این استارتاپ قصد دارد که برای مشتریان دیگر نیز ماهواره تولید کند. به خاطر اهمیت این کار، فرماندار فلوریدا نیز به مراسم اعلام این پروژه می‌آید.

ماهواره‌هایی که OneWeb می‌سازد، کوچکتر از ماهواره‌های فعلی هستند که گاها تا چندین هزار کیلوگرم وزن دارند. مدار این ماهواره‌ها، 750 کیلیومتری زمین خواهد بود که از مدارهای فعلی به مراتب پایین‌تر است. 10 نمونه آزمایشی اولیه توسط ایرباس در فرانسه در حال آزمایش هستند و قرار است که سال آینده به مدار پرتاب شوند. در مقام مقایسه، سازندگان فعلی ماهواره قادر هستند کمتر از 10 ماهواره در سال تولید کنند و هزینه آن‌ها نیز بسیار بالا است. این کارخانه قادر خواهد بود که ماهواره را تنها چند ساعت پس از تولید به فضا ارسال کند. آقای وایلر، بنیانگذار این استارتاپ می‌گوید که مطالعات متعدد، قابلیت تولید انبوه این ماهواره‌ها را نشان داده است.

کاربران روی زمین نیز می‌توانند با استفاده از یک گیرنده کوچک به این شبکه وصل شوند. OneWeb تصمیم دارد که تمام این شبکه را خودش مدیریت کند. البته تعدادی از این ماهواره‌ها را به دولت‌ها و کاربران تجاری کرایه داد.

البته فارغ از موانع مهندسی، OneWeb هنوز با موانع قانونی و مالی روبرو است. هزینه ساخت ایستگاه‌های زمینی، انتخاب و تولید گیرنده مناسب برای کاربران و پشت‌ سر گذاشتن موانع قانونی در کشورهایی که این نوع اینترنت را ممنوع کرده‌اند، از جمله این موانع هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH