جمجمه شما ممکن است پسورد شما شود!

SkullConducts-system-uses-a-one-second-audio-clip-conducted-through-your-head-to-identify-youبخاطر سپردن پسوردها همیشه کاری خسته‌کننده و ملالت‌آور باشد. حتی ممکن است چیزهای اشتباهی را به جای پسورد، به ذهن بسپارید. حالا محققان راه‌حل بسیار خوبی برای اینکار پیدا کرده‌اند: استفاده از جمجمه شما!

محققان دانشگاه اشتوتگارت، سارلند و موسسه ماکس پلانک، SkullConduct را ابداع کرده‌اند که  سیستمی بایومتریک است که از سیستم هدایت صدای جمجمه و میکروفونی که در دستگاه‌هایی مانند گوگل گلس است، استفاده می‌کند تا شما را شناسایی کند. این محققان ادعا می‌کنند که دقت این دستگاه 97 درصد است. در مقاله این محققان، دو روش برای انتقال صدا معرفی شده است. اول روش شنوایی است. دومین روش انتقال صدا، هدایت استخوانی است. در هدایت استخوانی، صدا توسط جمجمه منتقل می‌شود،‌ نه گوش. به همین دلیل است که شما زمانی که صدای ضبط شده خود را گوش می‌دهید، احساس می‌کنید که صدایتان متفاوت است.

البته این اولین بار نیست که از هدایت استخوانی استفاده می‌شود. هدایت استخوانی یک عامل مهم در حمله‌ای بود که اسامه بن لادن را کشت. هدفون‌هایی که از این مکانیسم استفاده می‌کنند، از سال 2000 در بازار وجود دارند و برند AfterShokz حتی آنها را با قیمت 60 دلار نیز عرضه می‌کند!

این مکانیسم مانند اثر انگشت برای هر فرد، منحصر بفرد است، ولی تا بحال در بحث حریم خصوصی استفاده نشده است. SkullConduct برای محصولاتی مانند گوگل گلس توسعه یافته است. این سیستم اینگونه کار می‌کند: زمانی که صدا با استفاده از هدایت استخوانی در جمجمه شما منتقل می‌شود، توسط سر شما تغییر می‌یابد. از آنجایی که ساختار سر انسان شامل قسمت‌های مختلف از جمله جمجمه، بافت، غضروف و … است و ترکیب آنها نیز متفاوت است، تغییر روی سیگنال صدا برای هر شخص متفاوت است. این تغییرات دو قسمت است: متفاوت بودن سرعت انتقال سیگنال و کاهش سیگنال در قسمت‌های مختلف. SkullConduct با استفاده از یک نویز سفید گاوسی، این تغییرات را برای هر فرد شناسایی می‌کند و یک شناسه منحصربفرد از جمجمه می‌سازد و از آن برای تشخیص کاربر استفاده می‌کند.

این تکنولوژی هنوز در مرحله اولیه تحقیق است و مشکلاتی بر سر ارایه آن وجود دارد،‌ مثلا واکنش این سیستم زمانیکه نویز و سروصدای زیاد خارجی وجود دارد، چیست یا اگر جمجمه شخص آسیب دید، چگونه می‌توان از این سیستم استفاده کرد. البته تکنولوژی بنیادین آن، بسیار مطمئن است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH