E3، نمایشگاهی برای تمام دوران (قسمت اول)


امسال نیز بنا به روال هرساله نمایشگاه ویژه بازی‌های کامپیوتری E3 در چهار روز برگزار گردید که در نوع خود با غافلگیری‌های بی نظیری همراه بود، در این نمایشگاه تقریبا تمامی شرکت‌های عظیم بازی سازی در سطح بین المللی شرکت کرده بودند و مطابق معمول تعداد بازدید کننده‌ها و میزان استقبال از نمایشگاه به حدی بالا بود که آینده این صنعت روشن‌تر از سالهای گذشته به چشم می‌آمد، در این دوره از E3 به طور طبیعی توجه اصلی به کنفرانس‌های خبری شرکت‌های اصلی ساخت کنسول یعنی نینتندو، مایکروسافت و سونی دوخته شده بود و هواداران هر یک از این شرکت‌ها در پایان نمایشگاه، شرکت خود را برنده رقابت‌های امسال می‌دانستند ولی به هیچ عنوان نتیجه حاصله نتوانست نشان از برتری خاص یک شرکت داشته باشد. از جمله نکات ویژه این دوره که در میان تمامی شرکت‌های اصلی مشترک به نظر می‌رسید عدم توجه به ساختارهای سخت افزاری و تمرکز بر روی امکانات نرم افزاری و شرایط ویژه بازی‌ها بود.

سایت آی تی رسان وقایع رخ داده در این رویداد عظیم صنعت بازی را به طور کامل بررسی کرده که به طبع این مقاله از حجم بالایی برخوردار است. ناگزیر در جهت سهولت خوانندگان گرامی، این مطلب را به سه قسمت جداگانه به ترتیب از روز اول تا چهارم نمایشگاه تقسیم کردیم (البته روزهای سوم و چهارم به صورت پیوسته و تحت عنوان قسمت سوم تهیه شده اند). در ادامه همراه ما باشید که با یکدیگر به بررسی روز اول یا شروع E3 خواهیم رفت.

دوشنبه – روز اول

شروع نمایشگاه E3 سال 2012 به صورت رسمی با نمایشهای ویژه و کنفرانس شرکت مایکروسافت انجام پذیرفت، در این کنفرانس به صورت طبیعی مایکروسافت بر روی عناوین محبوب خود مانند Gears Of War: Judjment, Splinter Cell: Black list, Halo4 و … تاکید داشت و با عرضه پیش نمایش‌های ویژه ای از این بازیهای محبوب تماشاگران حاضر در سالن را به شدت هیجان زده نمود. در پیش نمایش‌های این عناوین برای کنسول Xbox 360 نیز تماشاگران به شدت هیجان زده شده بودند واین سطح از هیجان به حدی بود که در برخی موارد بیشتر تصنعی به نظر می‌رسید ولی میزان استقبال از این عناوین در هنگام عرضه به خوبی نشان دهنده میزان صحت این استقبال خواهد بود. نوع صحنه پردازی شرکت مایکروسافت نیز بسیار منحصر به فرد و همخوان با طراحی رنگ کنسول Xbox 360 به نظر می‌رسید که با حاشیه و نوشته‌های سبز رنگ بر روی سطح مشکی به خوبی توجه تماشاگران به موارد مورد پخش جلب می‌گردید.

در بخش سخت افزار و خدمات جانبی کنسول نیز مایکروسافت چندان دست خالی نبود ولی به هیچ عنوان از سخت افزار ویژه و جدیدی در این کنسول پرده برداری نگردید، شرکت مایکروسافت در کنفرانس ویژه خود در نخستین گام تکنولوژی Xbox SmartGlass را معرفی نمود، این تکنولوژی به عنوان یک تکنولوژی اشتراک داده‌های آنلاین به صورت اختصاصی برای کنسول شرکت مایکروسافت خواهد بود که به کاربران XBL اجازه استفاده از شرایط جدید برای به اشتراک گذاشتن داده‌های مربوط به بازی و یا غیر از آن را خواهد داد. دیگر تکنولوژی معرفی شده توسط شرکت مایکروسافت XboxMusic بود که بیشتر به عنوان یک بخش خدماتی در کنسول Xbox شناخته خواهد شد، این فناوری کاربران این کنسول را به فروشگاه آنلاین موسیقی متصل خواهد نمود و خدمات کاملی را در این زمینه به آنها عرضه خواهد کرد تا رویایی که به گفته مسئولان مایکروسافت برای مدتها در سر آنها بوده است به دنیای واقعی پای بگذارد.

دومین شرکتی که در این نمایشگاه به معرفی کارهای جدید خود پرداخت شرکت Electronc Arts بود که با معرفی دو محصول خود برنامه را آغاز نمود، در نخستین گام بازی Dead Space 3 به صورت زنده توسط یکی از مسئولان این شرکت بازی شد تا گیم پلی آن به خوبی برای افراد حاضر در سالن معرفی گردد، در این مدت کوتاه نیز شرکت EA بیشتر تلاش بر نشان دادن توانایی‌های بالای بازی و تغییرات بهینه آن داشت که البته در انجام آن نیز موفق بود، در گام بعد بازی SimCity برای شبکه‌های اجتماعی به نمایش درآمد که طرح قابل پیش‌بینی‌ای از این شرکت به حساب می‌آمد و عملا غافلگیری چندانی برای حاضران در برنداشت.

بازی بعدی شرکت EA که با تشویق شدید حاضرین در سالن روبرو گردید عنوان Need For Speed: Most Wanted بود که این بازی محبوب را در دنیای باز قرار داده و قصد تجدید خاطرات بسیار خوب گیمرها با این بازی را داشت، البته در این پیش نمایش شباهت زیاد این بازی با عنوان BurnOut کاملا محسوس بود.

در ادامه برنامه‌های روز اول شرکت UbiSoft به معرفی کارهای خود پرداخت، البته این شرکت در نمایش خود چندان موفق به نظر نمی‌رسید و بیشتر مواقع صحنه معرفی آثار این شرکت از مدل‌های مختلف پوشانیده شده بود که چندان به مذاق حاضرین در سالن خوش نمی‌آمد ولی با تمامی این تفاسیر دو عنوان این شرکت بسیار جالب به نظر می‌رسیدند که شامل Watch Dogs و ZombieU بودند، البته با توجه با سابقه این شرکت در چند سال گذشته تا زمان عرضه این دو بازی نمی توان از کیفیت مشابه با نسخه نمایش در نسخه نهایی نیز اطمینان داشت.

در ادامه روز اول، دومین شرکت بزرگ این نمایشگاه تماشاگران را به محل برگزاری کنفرانس خود کشاند؛ انتظار می‌رفت سونی در این نمایشگاه مانور زیادی بر روی کنسول دستی خود یعنی PSVita بدهد ولی برخلاف تصور این شرکت در کنفرانس خود به هیچ عنوان انتظارات در زمینه این کنسول را برآورده ننمود. در زمینه بازی نیز تنها دو عنوان The Last of Us و Beyond توانستند نظر حاضرین را به خود جلب نمایند و برخلاف سال‌های گذشته خبری از عناوین انحصاری خیره کننده نبود تا کنفرانس سونی یکی از ضعیف‌ترین کنفرانس‌های این شرکت در چند سال گذشته باشد. در ادامه نیز عنوان بچه‌گانه‌ای بر اساس کتاب‌های J.K.Rowling معرفی شد که شامل اجرای وِردهای جادویی به سبک فیلم‌های هری پاتر بود و بیشتر از هر چیزی برای سرگرم کردن مخاطبان کم سن و سال مناسب به نظر می‌رسید. پایان کنفرانس سونی نیز با معرفی محصول Happy Action Theatre همراه بود که به صورت رسمی برای رقابت با کینکت شرکت مایکروسافت طراحی شده بود. به کمک این سیستم افراد می‌توانند با قرار گیری در مقابل دوربین، خود را در محیط مجازی ساخته شده در پلی استیشن 3 ببینند که البته با توجه به وجود نام تیم شیفر در این پروژه می‌توان از جذاب بودن آن اطمینان حاصل نمود.

به صورت رسمی کنفراس شرکت سونی مهم ترین رخداد روز نخست این نمایشگاه به حساب می‌آمد، البته با توجه به روند روز اول و ترافیک بالای کاری در این روز عملا جای اجرای کار توسط شرکت دیگری باقی نمانده بود و به این ترتیب روز اول به عنوان شلوغ‌ترین روز کاری E3 به پایان رسید.

گزارش روز دوم

گزارش روز سوم و چهارم

1 در مورد “E3، نمایشگاهی برای تمام دوران (قسمت اول)”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH