گوشی‌های ماژولار و مشکلاتی که ممکن است بر سر راه آن‌ها باشد

خریدن اسمارت‌فون برای بسیاری از ما، نیاز به تعهد و مسئولیت زیادی دارد. با توجه به بودجه‌ای که می‌خواهیم بپردازیم، باید زمان زیادی را به تحقیق، مقایسه قیمت‌ها و سنجیدن خوب و بد امکانات مختلف گوشی‌ها اختصاص دهیم. پس از اینکه گوشی را خریدیم، با توجه به اینکه برای خرید آن هزینه کرده‌ایم، دوست داریم تا زمان زیادی از آن استفاده کنیم.

حالا فکر کنید یک ماه بعد از اینکه گوشی را خریدید، مدلی جدیدتر به بازار بیاید که امکانات بسیار خوبی هم دارد. اینجاست که پشیمانی سودی ندارد، مگر اینکه جیبی پر پول داشته باشید! اما ممکن است که اسمارت‌فون‌های ماژولار این وضعیت را تغییر دهند.

البته قبلا نیز گوشی‌های ماژولار وجود داشته‌اند، اما در سال ۲۰۱۶ بود که سازندگان به طور جدی به فکر ساخت گوشی‌های ماژولار افتادند. ال‌جی G5 اولین گوشی پرچمداری بود که به صورت ماژولار عرضه شد. پروژه Ara از گوگل و گوشی‌های Droid از موتورولا از دیگر نمونه‌های بارز هستند. اما سوال این است که اسمارت‌فون‌های ماژولار به کدام سو می‌روند؟ برخی معتقدند که گوشی‌های ماژولار، حیله‌ای بیش برای فروش بیشتر نیستند و برخی معتقدند که این گوشی‌ها، تغییردهنده بازی خواهند بود.

البته اگر شما هم نسبت به این ایده، مشکوک هستید، چندان تعجب‌برانگیز نیست. سخت‌افزار این ‌گوشی‌ها پتانسیل بسیار بالایی دارد، اما استفاده از پتانسیل‌ آن، مستلزم دقت و کار بسیار زیاد است. برای موفقیت یک پلتفرم اسمارت‌فون ماژولار، ۳ چیز لازم است. اولین مورد، وجود سخت‌افزاری است که کاربران متمایل به خرید آن باشند. شرط دوم، پشتیبانی نرم‌افزاری قدرتمند است و نهایتا، این گوشی‌ها نباید در کارکرد روزانه و معمول کاربران، اختلال ایجاد کنند. در اینجا ما به برخی از مشکلاتی که ممکن است بر سر راه گوشی‌های ماژولار باشد، اشاره می‌کنیم. 

استفاده بهتر از سخت‌افزار یا بیشتر شدن مشکلات سخت‌افزاری؟!

این یک سوال مهم است، چون در واقع فلسفه وجودی اسمارت‌‌فون‌های ماژولار، دسترسی بیشتر به سخت‌افزارهای بیشتر و قدرتمند است. اما سوال اینجاست که آیا واقعا گوشی‌های ماژولار ما را از ارتقا گوشی‌های‌مان بی‌نیاز می‌سازد؟

ال‌جی G5، گوشی‌ ماژولار بسیار خوبی بود، اما نکته اینجاست که ماژول‌های زیادی برای انتخاب وجود ندارد. ال‌جی Cam Plus یکی از بهترین ماژول‌ها بود، اما ماژول صدای Hi-Fi Plus در بسیاری از بازارها (ایالات متحده، کانادا، کره‌جنوبی و پورتوریکو) عرضه نمی‌شود. حتی اگر در این بازارها هم عرضه میشد، باز هم دو ماژول، حق انتخاب را بسیار محدود می‌کند. ‌ال‌جی قول داده است که ماژول‌های بیشتری را معرفی کند، اما از آنجایی که سرکه نقد به از حلوای نسیه است، این قول باعث نمی‌شود که خریداران الان این گوشی را بخرند. ما کماکان باید با وعده و وعید سر کنیم و این مشکل تا زمانی که اکوسیستم قدرتمندی برای گوشی‌های ماژولار وجود نداشته باشد، توسعه این نوع گوشی‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

سازگاری با گوشی‌های آینده

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که خرید یک ماژول سخت‌افزاری چه تاثیری بر خرید گوشی در آینده خواهد داشت؟ اگر گوشی‌ها را به دو دسته گوشی‌های با امکانات بالا و گوشی‌های ماژولار تقسیم کنیم، کسانیکه می‌خواهند دسته دوم را انتخاب کنند، قطعا انتظار دارند که در گوشی‌های آینده خود نیز بتوانند از ماژول‌های خریداری‌شده استفاده کنند،‌ در غیر این صورت پرداخت هزینه اضافی چندان توجیه‌پذیر نیست. شاید در ابتدا گوشی‌های ماژولار قیمت کمتری داشته باشند، اما خرید ماژول‌های زیاد، هزینه بیشتری بر کاربران تحمیل می‌کند.

ال‌جی اشاره کرده است که استفاده از ماژول‌های فعلی را در گوشی‌های خود ادامه می‌دهد، اما هنوز هیچ اطمینانی به کاربران نداده است. به عنوان مثال، هنوز معلوم نیست که آیا ماژول‌های G5 با G6 و دیگر گوشی‌های آینده نیز سازگار هستند یا نه. آیا MotoMods موتورولا با گوشی‌های جدید این‌ شرکت سازگار است؟ شاید Project Ara گوگل بهترین مثال باشد، چون ماژول‌های استاندارد هسته اصلی آن را تشکیل می‌دهند. اما زمانی که ماژولار بودن به شکل خاص یک گوشی وابسته است، کار بسیار مشکل می‌شود. این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بخواهیم برند گوشی خود را عوض کنیم.

درحالیکه بسیاری از کاربران از گوشی فعلی خود رضایت دارند، اما قطعا با گوشی خود ازدواج نکرده‌اند و ممکن است بخواهند گوشی با طراحی باریک‌تر، یا بزرگتر و یا با خمش‌های متفاوتی را امتحان کنند. اگر ماژولار بودن وابسته به شکل و طراحی گوشی باشد، آیا چنین حق انتخابی برای ما وجود دارد؟!

کیس گوشی

کیس‌ اسمارت‌فون‌ها دوگانگی جالبی را پیش روی ما قرار می‌دهند. از یک طرف، بسیار خوب هستند که سخت افزار گوشی را حفاظت می‌کنند. از طرف دیگر، کمی گوشی را از زیبایی می‌اندازند و ظرافت‌هایی که در طراحی آنها بکار رفته است را پنهان می‌کنند. شاید بسیاری از ما به این نتیجه رسیده باشیم که کیس‌ها، شر خوب هستند: دوستشان نداریم، اما از نبودن‌شان بسیار می‌ترسیم. گوشی‌های ماژولار، اغتشاش کامل و زیادی را برای این قسمت ایجاد می‌کنند.

چطور می‌توان از یک گوشی محافظت کرد زمانیکه ماژول‌ها باعث شده‌اند که گوشی بلندتر یا چاق‌تر شود؟ آیا ماژول‌ها کیس مخصوص خود را خواهند داشت؟! یا باید به فکر کیس ماژولار هم بود؟ موتورولا MotoMod تا حدودی خود به کیس شباهت دارد و Project Ara نیز تا حدودی با کیس‌های بر آمده کار می‌کند. ولی این مسئله نیاز به راه‌حلی اساسی‌تر دارد.

البته به این لیست می‌توان مشکلات دیگری نیز افزود. یکی از این مشکلات، افزایش وزن است. ممکن است در ابتدا گوشی‌های ماژولار سبک‌تر باشند، اما زمانیکه ماژول‌ها را به آنها اضافه می‌کنید، به وزن آنها افزوده می‌شود. این اضافه وزن، فشار زیادی به دست وارد می‌کند که در طولانی‌مدت ممکن است برای بدن مضر باشد.

ara-blocksامکان اضافه کردن امکانات به گوشی‌های قدیمی بسیار عالی بنظر می‌رسد، اما مفیدبودن این ویژگی‌ها به پشتیبانی نرم‌افزاری از آنها وابسته است.

این مشکل منحصر به گوشی‌های ماژولار نیست، اما اگر ما وارد یک اکوسیستم قدرتمند ماژولار شویم و ماژول‌های زیادی هر روز به بازار بیایند، برای توسعه‌دهندگان بسیار مشکل است که با این تغییرات سازگار باشند. مورد دیگر، خود سازندگان ماژول‌ها هستند که ممکن است ماژول‌های خود را برای یک اپلیکیشن خاص طراحی کنند. به عنوان مثال، چه اتفاقی می‌افتد زمانی که شما یک ماژول اسپیکر خریداری کنید و بفهمید که فقط با یک اپلیکیشن مخصوص کار می‌کند؟ یا فرض کنید که اولین ماژول خود را خریده‌اید و بفهمید که با بسیاری از اپلیکیشن‌ها کار نمی‌کند، آیا شما باز هم مایل به خرید ماژول دیگری هستید؟

همه این دلایل باعث می‌شود که بفهیم استراتژی منتظر ماندن و دیدن بهترین استراتژی در برخورد با گوشی‌های ماژولار است. صنعت موبایل تجربه زیادی از درس‌گرفتن از اشتباهات خود دارد: پیداکردن چیزی که کار می‌کند و بهتر کردن آن، نه آزمایش چیزی، شکست خوردن و از میدان به‌در رفتن.

بسیاری از پلتفرم‌های گوشی‌های ماژولار شکست خواهند خورد. این امکان وجود دارد که شما سرمایه‌گذاری زیادی روی ماژول‌های یک سازنده داشته باشید، بعدا بفهمید که ماژول‌های سازنده دیگر بسیار بهتر هستند.

سازندگان موبایل و گوشی نیز شاید از عوامل بازدارنده باشند. درحالیکه بازار اسمارت‌فون‌ها به اشباع رسیده است و تعداد سازندگانی که اسمارت فون می‌سازند، هر روز بیشتر از پیش می‌شود و بسیاری از این سازندگان، در فروش مشکل دارند (سودآوری که به جای خود)، آیا منطقی به‌نظر می‌رسد که با ارایه چند ماژول، فروش گوشی‌های خود را کاهش دهند؟ آیا سازندگان راضی می‌شوند، که کاربران‌شان از ماژول‌های سازندگان دیگر استفاده کنند؟!

1 در مورد “گوشی‌های ماژولار و مشکلاتی که ممکن است بر سر راه آن‌ها باشد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH