افزوده شدن قابلیت بازبینی ویدیویی به مسابقات فوتبال!

شاید بتوان فوتبال را در میان تمامی ورزش‌های محبوب در جهان به‌عنوان یکی از سرسخت‌ترین ورزش‌ها در برابر استفاده از فناوری به‌حساب آورد. سازمان فیفا به‌عنوان بدنه مدیریتی این ورزش برای مدتی طولانی به سبک و سنگین کردن استفاده از تکنولوژی خط دروازه پرداخت و حتی پس تصویب بهره گرفتن از این قانون پس از سال‌ها، تنها لیگ‌های محدودی در جهان از این مزیت بهره می‌برند. علی‌رغم تمامی این موارد به نظر می‌رسد که قرار است تا فناوری نقشی جدید را در فوتبال ایفا کند.

اخبار جدید منتشر شده نشان از آن دارند که این سازمان نسبت به تغییر و تحول روی خوش نشان داده است و تصمیم دارد تا در زمینه استفاده از فناوری با سایر ورزش‌ها رقابت کند. بر اساس گزارش‌ها، فیفا و سازمان مدیریت بین‌المللی فوتبال یا IFAB، تصمیم دارند تا یک گام بزرگ را برداشته و از بازبینی تصاویر آهسته در طول برگزاری بازی به‌عنوان یک فناوری کمک به داوران بهره ببرند. به‌این‌ترتیب می‌توان صحنه‌های بحث‌برانگیز و ناواضح را به کمک این فناوری بازبینی کرد.

بر اساس اعلام IFAB، این پروژه قرار است تا به داوران کمک کند تا در اخذ تصمیماتی مانند اعلام پنالتی، اخراج مستقیم و آفساید منجر به گل که می‌توانند نتیجه یک بازی را تعیین کنند، دقیق‌تر عمل نمایند. دوره ابتدایی و آزمایشی این طرح قرار است تا اوایل سال آینده میلادی آغاز شود ولی هنوز از سوی فیفا و IFAB، تصمیمی در زمینه تبدیل این فناوری به یک قانون ثابت در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹ گرفته نشده است. البته قرار است تا آزمایش‌های میدانی در بازی‌های واقعی در سراسر جهان نیز به انجام برسند.

لیگ فوتبال آمریکا یا ام‌ال‌اس نیز قرار است تا در این طرح آزمایشی مشارکت داشته باشد، علاوه بر این نیز گفته می‌شود که بوندس لیگای آلمان، A لیگ استرالیا و چند لیگ دیگر که تحت نظارت فدراسیون‌های فوتبال برزیل، پرتغال و هلند فعالیت می‌کنند نیز در این طرح حضور خواهند داشت. به‌این‌ترتیب می‌توان آغاز این پروژه را مناسب دانست.

دون گرابر به‌عنوان مدیر لیگ ام‌ال‌اس در این باره بیانیه‌ای را صادر کرده که متن آن به این شرح است:

لیگ ام‌ال‌اس همواره یکی از قوی‌ترین حامیان استفاده از فناوری‌هایی در فوتبال است که بتوانند بازی را بهبود بخشند و هم‌اکنون نیز ما در جمع نخستین لیگ‌های جهان هستیم که در پروژه کمک ویدیویی به داوران شرکت کرده‌اند. ما معتقدیم که زمان آن فرا رسیده است که داوران بتوانند برای پرهیز از خطاهای داوری واضحی که می‌تواند به تغییر بازی منجر شود، از یک مکانیزم ویژه استفاده کنند. ما از همکاری با فیفا و IFAB برای آزمودن طرح کمک ویدیویی به داورانمان استقبال می‌کنیم.

3 در مورد “افزوده شدن قابلیت بازبینی ویدیویی به مسابقات فوتبال!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH