با پردازشگر Snapdragon سری 800، بیشتر آشنا شوید!

Qualcomm-Snapdragon-800-Easily-Better-than-NVIDIA-Tegra-4-2

همانطور که در جریان هستید چند تن از مهم‌ترین اسمارت فون‌های مجهز به Snapdragon 600 ،معرفی شده‌اند و البته در تست‌های نرم‌افزارهای مختلف نیز سربلند بودند. حالا چشم‌ها همه به سوی پرچم‌دار کوالکام یعنی Snapdragon 800 می‌شود. کوالکام در هر مجلس و کنفرانسی، به تعریف و تمجید از پسر نوظهورش پرداخته و نشان داده که هیچ ترسی از تگرا 4 ندارد . حالا قصد داریم بررسی خیلی کوتاهی از ویژگی‌های این محصول پشت پرده داشته باشیم پس آی تی رسان را همراهی نمایید.

قدرت پردازشی

هسته‌های پردازشی Krait 400 که در سیستم روی یک چیپست Snapdragon 800 به کار گرفته شده‌اند می‌توانند تا 2.3 گیگاهرتز اورکلاک شوند و کوالکام ادعا دارد که صرفا همین کلاک هسته (بدون توجه به ساختار خود هسته‌ها) تا 35 درصد کارآیی بیشتری نسبت به اسنپدراگون 600 ارائه می‌کند. تکنولوژی به کار گرفته شده در L2 cache مموری ها نیز می‌تواند تا 50 درصد سرعت بیشتری نسبت به Snapdragon 600 ارائه کند. همچنین کوالکام ادعا کرده است که واحد گرافیکی اسنپدراگون 800 یعنی Adreno 330 نیز به راحتی تا 50 درصد بازده بیشتر نسبت به Adreno 320 را به ارمغان می‌آورد. لازم به ذکر است در شایعات گفته شده که فرکانس Adreno 330 تا 450 مگاهرتز افزایش یافته و این رقم 50 مگاهرتز بیشتر از Adreno 320 می‌باشد. البته ادعا می‌شود که این افزایش کارایی و قدرت به معنای افزایش مصرف باتری نیست و SoC در این زمینه نیز با معماری جدیدی بهینه‌سازی شده است. گفته شده است که اسنپدراگون 800 (و البته 600) به تمام تکنولوژی‌های گرافیکی OpenGL ES 3.0 ، OpenCL 1.2e ، DirectX 9.3 و WebGL 1.0 پشتیبانی می‌کند.

کیفیت بالاتر

اسنپدراگون 800 به راحتی می‌تواند رزولوشن‌های 4K را ساپورت کند. با وجود چینن پردازنده‌ای در صورتی که سازندگان اسمارت‌فون‌ها هم اراده کنند و لنز‌های قدرتمندی را در محصولاتشان قرار دهند شما توانایی عکاسی با کیفیت 55 مگاپیکسل را پیدا می‌کنید!

Snapdragon-800

نسل چهارم دنیای موبایل

همانطور که می‌دانید کوالکام از دیرباز پردازنده‌های خود را به صورت مجتمع با مودم LTE عرضه می‌کرد. به همین دلیل بود که اسمارت‌فون‌هایی همچون سری گلکسی اس 3 و گلکسی اس 4 یا HTC One X در نسخه‌های مختلف عرضه می‌شدند و نسخه‌های آمریکایی آنها مجهز به پردازنده‌های کوالکام می‌شد. البته کوالکام صرفا به این یکپارچه‌سازی بسنده نکرده و همیشه کیفیت ارتباطی LTE را نیز در SoCهای جدید بالا برده است. با استفاده از اسنپدراگون 800 و در شرایط خاص محیطی و شبکه‌ای شما می‌توانید دانلود را با سرعت عجیب 145 مگابایت بر ثانیه نیز تجربه کنید! البته فکر نمی‌کنم در این نسل شاهد چنین چیزی باشیم.

شارژ سریع

با کمک این پردازشگر قادر خواهید بود، تا 75 درصد سریعتر از مدل‌هایی،که به این تکنولوژی مجهز نیستند ، شارژ کنید.

فعال سازی صوتی

قرار است با کمک این تکنولوژی یکی از هسته‌ها همیشه آماده و منتظر صدا و فرمان‌های صوتی دلنشین شما باشد! این تکنولوژی که ذر Snapdragon 800 به‌کار گرفته شده هنوز معلوم نیست چه دامنه‌ای از فرمان‌ها را در بربگیرد اما باید فن‌آوری جالب و دل‌چسبی باشد.

تکنولوژی پردازش چندگانه نامتقارن

یکی از مواردی که کوالکام به آن افتخار می‌کند این تکنولوژی می‌باشد. البته این تکنولوزی همین الان هم در اکسپریا تبلت زد به کار گرفته شده و انتظار داریم تا در اسنپدراگون 800 نیز شاهد آن باشیم. این تکنولوژی رقیب معماری big.LITTLE می‌باشد و به جای استفاده از 2تا مجموعه چهار هسته‌ای برای کارهای سبک و سنگین ، فرکانس کاری پردازنده‌ها را کم و زیاد می‌کند تا مصرف باتری را کاهش دهد.

7 در مورد “با پردازشگر Snapdragon سری 800، بیشتر آشنا شوید!”

  1. باز هم سپاس ؛ حالا بین gpu هاشون کدوم قوی تر عمل می کنه؟ گفته میشه adreno نسبت به PowerVR خیلی قوی نیست!

  2. مرسی از پاسختون ولی چیزی که من یادم رفت ذکر کنم اینه که cpu مدل g302d از نوع cortex a9 تک هسته ای هست و گفته میشه به دلیل جدیدتر بودن معماری آن نسبت به مدل g330d که cortex a5 دو هسته ای هست بهتر عمل میکنه! در واقع من میخوام صحت این حرف رو بدونم.

  3. با سلام ؛

    مدل CPU گوشی Huawei Ascend G330D :
    Qualcomm MSM8225 Snapdragon Chipset – Dual-Core Cortex-A5

    مدل GPU گوشی Huawei Ascend G330D :
    Adreno 203

    سرعت پردازنده : 1GHz
    ————————————————-
    مدل CPU گوشی Huawei Ascend G302D :
    MediaTek MT6575 (تک هسته ای)

    مدل GPU گوشی Huawei Ascend G302D :
    PowerVR SGX531

    سرعت پردازنده : 1GHz
    ————————–
    به نظر شما کدوم گوشی در اجرای روان برنامه ها و اسناد و بازیهای گرافیکی موفق تر است؟ لطفاً با دلیل منطقی و علمی بفرمایید.

    موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH