بررسی هارد سی‌گیت بک‌آپ پلاس: ذخیره تا بی‌نهایت!

اکثر ما اگر بخواهیم یک فایل را ذخیره کنیم یا قصد داشته باشیم آن را از کامپیوتر خود به جای دیگری انتقال دهیم، از فلش مموری با حجم‌های کم استفاده می‌کنیم. حال اگر این فایل‌ها به مراتب بزرگ‌تر شوند یا به چندین فایل با حجم‌های بالا تبدیل گردند، چه می‌شود؟ خب قطعا پاسخ این است که از هاردهای اکسترنال با ظرفیت‌های مختلف استفاده کنیم. نیاز ما به هاردهای اکسترنال زمانی بیشتر نمایان می‌شود که بخواهیم از تعداد بسیار زیادی فایل یا پوشه نگه داری کنیم و یا از سیستم‌ خود یک نسخه پشتیبان تهیه و از آن نگه داری نماییم. پس هر چه حجم بیشتر و سرعت انتقال بالاتری بین کامپیوتر و هارد اکسترنال وجود داشته باشد، دست ما در ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات بازتر است.

اخیرا شرکت سی‌گیت برای چندین مدل از هارد درایوهای خود، نمونه‌هایی با حجم‌های بالاتر معرفی کرده است. همچنین آن‌ها از جدیدترین مدل از سری مدل‌های “بک اپ پلاس” با حجم ۶ ترابایت رونمایی کردند. از آن‌جایی که نیاز به ذخیره سازی اطلاعات روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و اینکه بتوان همه این اطلاعات با حجم‌های بالا را فقط در یک دستگاه ذخیره کرد، اهمیت این غول ۶ ترابایتی را بیشتر نمایان می‌سازد.

جدیدترین محصول کمپانی سی‌گیت،این امکان را فراهم می‌کند که شما از کل کامپیوتر خود پشتیبان تهیه یا عکس‌ها و مطالب مورد علاقه‌تان را در فضای مجازی ذخیره نمایید و از آن‌ها محافظت کنید. همچنین کاربران مک هم می‌توانند بدون نیاز به فرمت مجدد هارد و تنها با استفاده از یک درایور NTFS از پیش نصب شده بر روی آن، به راحتی از هارد استفاده کنند.

همانند مدل‌های قبلی، بک آپ پلاس هم از نرم‌افزار موبایل کمپانی سی‌گیت که در هر دو پلتفرم اندروید و iOS عرضه شده است، پشتیبانی می‌کند و این امکان را برای کاربر موبایل فراهم می‌سازد که از کلیه اطلاعات خود بر روی هارد اکسترنال و یا روی حافظه‌های مجازی (Cloud Storage) بک آپ تهیه کند. این کار از طریق اتصال وای‌فای، درست مثل ذخیره سازی بر روی دراپ باکس یا گوگل درایو انجام می‌پذیرد.

ویژگی‌های کلی

  • ظرفیت: ۶ترابایت
  • اتصالات: شامل یک پورت USB3.0
  • سیستم عامل های سازگار: ویندوز۷،۸،Vista،XP؛ نسخه  Mac OS 10.4.6 و تمامی نسخه‌های بعد از آن
  • ابعاد: ۱۷۹mm×۱۱۸.۱mm×۴۱.۵mm
  • وزن: ۰.۸۶ کیلوگرم

طراحی و ساخت

شکل ظاهری سی‌گیت بک آپ پلاس ۶ ترابایتی، همانند همین مدل از دستگاه‌ها با طرفیت‌ کمتر است که قبل‌تر کمپانی سی‌گیت معرفی کرده بود، با این تفاوت که ابعاد آن کمی بزرگ‌تر شده است. بالا و اطراف بدنه این دستگاه از پلاستیک مشکی رنگ و پایین هم از پلاستیک آبی رنگ ساخته شده است.

وقتی به کناره‌های این دستگاه نگاه می‌کنیم، در هر طرف چندین مثلث  مشاهده می‌شود که از سوراخ‌های در کنار هم قرار گرفته درست شده‌اند و کار تهویه و عبور هوا از طریق آن‌ها صورت می‌گیرد.

IMG_1273-min

در پشت دستگاه هم دو ورودی وجود دارد که یکی برای پورت USB3.0 و دیگری هم برای آداپتور برق این دستگاه تعبیه شده است. از آنجایی که این دستگاه ظرفیت بالایی دارد و ساختار آن با هاردهایی با ظرفیت کمتر فرق می‌کند، نیاز به منبع برق جداگانه دارد.

IMG_1258-min (4) - Copy

درست است که مثلث‌های تهویه، ظاهری متفاوت به این دستگاه دادند، ولی به نظر من طراحی بدنه آن می‌توانست اندکی ظریف‌تر و با جزییات بیشتر باشد.

عملکرد و سرعت خواندن و نوشتن

برای اندازه گیری کارایی و سرعت دستگاه در فرآیند خواندن از روی هارد یا نوشتن بر روی آن، دو حالت را بررسی می‌کنیم.

۱- در حالتی که پارتیشن بندی بر روی هارد انجام شده و فایل سیستم NTFS بر روی آن اعمال شده است. در این حالت ۵ گیگابایت از دستگاه اشغال می‌شود.

۲- در حالتی که پارتیشن بندی بر روی دستگاه انجام نشده باشد.

در حالت اول، سرعت خواندن و نوشتن بر روی دستگاه به ترتیب ۶۸.۸۳MB/s و ۳۷.۲۹MB/s است. در حالت دوم و بدون اعمال پارتیشن بندی، سرعت کمی افزایش پیدا می‌کند، به طوری‌که سرعت خواندن ۸۵.۶۹MB/s و سرعت نوشتن بر روی هارد ۳۸.۸۸MB/s است.

IMG_1267-min

مدیریت کاربر

داشبورد اختصاصی سی‌گیت، نرم افزاری بسیار راحت و دارای محیطی ساده است که توسط خود شرکت سی‌گیت ارایه شده و می‌توان با آن، فضای داخلی حافظه و اطلاعات درونش را مدیریت کرد. قابلیت‌هایی مانند ارتباط با شبکه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاری سریع و راحت اطلاعات از روی ‌هارد و همچنین قابلیت زمان بندی  فرآیند بک آپ گیری از سیستمی که هارد یا از طریق کابل و یا از طریق اپلیکیشن موبایل با آن اتصال دارد، از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

با اتصال این دستگاه به کامپیوتر، صفحه داشبورد مورد نظر برای شما باز می‌شود که در سمت چپ، شما می‌توانید دستگاه خود را مشاهده کنید. در سمت راست لیست دو گزینه مربوط به بک‌آپ موبایل و همچنین ارتباط با صفحات اجتماعی مشاهده می‌شود.

dashboardbackup - Copy

وقتی به روی اسم دستگاه خود کلیک می‌کنید، می‌توانید جزییات بیشتری از آن مانند حجمی که استفاده کردید یا شماره سریال دستگاه و چندین اطلاعات دیگر را مشاهده کنید.

dashboardinfo

در قسمت بعدی که مربوط به مدیریت است، کاربر این امکان را دارد که LED دستگاه خود را تنظیم کند و همچنین، از عملکرد آن تست بگیرد.

dashboardmanage - Copy

در آخرین قسمت که مربوط به پشتیبانی است، به کاربر این امکان داده می‌شود تا در صورت نیاز، سوالات و مشکلات خود را مطرح کند. همچنین برخی مقالات در مورد بررسی محصولات مختلف و یا دانلود جدیدترین نسخه نرم افزار را به کاربر می‌دهد.

dashboardsupport - Copy

همچنین نرم افزار iOS سی‌گیت، با فضای کاربری ساده، این امکان را به شما می‌دهد که از طریق اتصال وای‌فای در هر کجا که باشید از محتویات گوشی خود بک‌آپ تهیه کنید و در هارد یا در فضای ذخیره سازی مجازی، آن را ذخیره نمایید.

ipadbackupplan

ipadfilestobackup

جمع بندی

سی‌گیت بک‌آپ پلاس یک هارد اکسترنال با ظرفیتی بسیار بالاست که به طور خاص به منظور بک‌آپ‌گیری از سیستم‌ها و ذخیره سازی منابعی که در صفحات اجتماعی منشر می‌شوند، طراحی شده و این امکان را برای شما فراهم می‌سازد که هم تحت سیستم عامل Mac OS و هم با سیستم عامل Windows با آن کار کنید، بدون اینکه کاربرانی که از Mac OS استفاده می‌کنند، نیاز به فرمت کردن مجدد داشته باشند. از طرفی قابلیت بک‌آپ‌گیری به صورت اتوماتیک و طبق زمان‌بندی تعریف شده و گرفتن پشتیبان از موبایل با استفاده از اپلیکیشن را نیز دارد. همچنین ذخیره سازی هر گونه مدیا که در فضای مجازی مانند فیس‌بوک و ترامبلر منتشر می‌شود، از عهده این هارد غول پیکر برمی‌آید.

به هر حال این محصول، امکان این را فراهم می‌کند تا حجم بالایی از اطلاعات، همگی در یک جا محافظت شوند و بتوان آن‌ها را با داشبورد سی‌گیت به راحتی مدیریت کرد.

به نظر من از آنجایی که بعضی از ما علاقه به آرشیو کردن مطالب و عکس‌هایی که در صفحات اجتماعی منتشر می‌شود را داریم، به راحتی می‌توان از طریق این هارد با صفحات مجازی در ارتباط بود و حتی کار آپلود فایل‌ها را به طور مستقیم انجام داد، این محصول نمونه‌ی ایده‌آل از سرعت و راحتی را برای ما فراهم می‌کند.

علی‌رغم سرعت انتقال متوسط و ساده بودن طراحی ظاهری، سی‌گیت بک‌آپ پلاس، در حال حاضر بهترین انتخاب برای کسانی است که نیاز به داشتن یک حافظه ذخیره سازی با حجم بالا را همیشه احساس می‌کردند و برای این کار مجبور بودند چندین هارد با حجم های پایین تهیه کنند.

البته باید راه‌کاری برای محافظت از اطلاعات بر روی این هارد هم در نظر گرفت چون اگر این اطلاعات بنا به هر دلیلی از بین برود، بازیابی ۶ ترابایت اطلاعات کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد!

3 در مورد “بررسی هارد سی‌گیت بک‌آپ پلاس: ذخیره تا بی‌نهایت!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH