آشنایی با ۱۱ وب‌سایتی که زمانی بر اینترنت حکومت می‌کردند

بیایید برگردیم به زمان‌های نه چندان دور هنگامی که مثلا گوشی‌هایی مانند نوکیا ۳۳۱۰ پرچمدار بودند و خبری از اسمارت فون نبود. قطعا در آن زمان هم دنیای اینترنت بسیار متفاوت‌تر از حالا بود. یادمان می‌آید زمانی که از اینترنت Dial-Up برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کردیم و برای دانلود یک عکس حتی تا چند دقیقه هم باید منتظر می‌ماندیم. آیا واقعا باز هم می‌توانیم به دنیای گذشته برگردیم و به شیوه قدیمی زندگی کنیم؟!

قبل از اینکه فیس بوک و نتفلیکس، بر فعالیت ما در دنیای مجازی تسلط داشته باشند و ما به این شیوه استفاده از اینترنت عادت کرده باشیم، وب‌سایت‌هایی بودند که بر دنیایی که کاربران تا آن زمان با آن ارتباط خیلی نزدیکی نداشتند، حکومت می‌کردند و از مشهورترین‌ها در این زمینه بودند. با ما همراه باشید تا نگاهی بیاندازیم به تعدادی از این وب‌سایت‌ها تا هم اطلاعات‌مان بیشتر شود و هم برای بعضی از ما، می‌تواند مرور خاطرات باشد.

۱- AOL

۱۴۶۵۵۸۳۴۸۷-syn-pop-1465557689-aol

اگر قبل از سال ۱۹۹۵ میلادی متولد شده باشید، به احتمال زیاد اولین تجربه وب‌گردی خود در دنیای مجازی را با AOL آغاز کرده‌اید. این وب‌سایت که صفحه اول مرورگر بسیاری از افراد بود، در آن زمان نیازهای شما مانند دسترسی به ایمیل، اخبار روز دنیا، پیش بینی آب و هوا و حتی چند بازی سرگرم کننده را برایتان فراهم می‌کرد. حتی هنوز هم برخی افراد از امکانات مختلف این وب‌سایت مانند دانلود دسکتاپ برای کامپیوتر خود استفاده می‌کنند.

۲- NEW GROUNDS

۱۴۶۵۵۸۳۴۹۱-syn-pop-1465557851-new-grounds

شاید حالا با وجود کنسول‌های مختلف و دستگاه‌هایی که روی آنها بازی‌ها آنلاین انجام می‌دهیم، دیگر کسی به سراغ بازی‌های ابتدایی که با فلش ساخته می‌شدند نمی‌رود، ولی زمانی این نوع بازی‌ها از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین وسایل سرگرمی میان مردم دنیا بودند و بهترین وب‌سایت در آن زمان که جدیدترین این بازی‌ها را عرضه می‌کرد، NEW GROUNDS بود. بازی‌ها روی این وب‌سایت به شدت اعتیاد آور بود و خیلی‌ها برای گذراندن وقت و سرگرم شدن، از این وب‌سایت استفاده می‌کردند.

۳- KAZAA

۱۴۶۵۵۸۳۴۹۲-syn-pop-1465558451-kazaa

این وب‌سایت، مرجع دانلود رایگان فیلم، عکس و ویدیو بود. شاید در آن زمان جالب بود که آرشیو کامل فیلم‌ها و یا شاید موسیقی‌ها همه در یک وبسایت در دسترس باشند و بتوان به صورت رایگان آنها را دانلود کرد. فضای کاربری بسیار ساده سفید و سبز رنگ وب‌سایت، شاید بعد از مدتی خسته کننده می‌شد، ولی به دلیل امکانات زیاد، این وب‌سایت یکی از مشهورترین مرجع‌های دانلود در دنیا بود. kazaa به طور رسمی در سال ۲۰۱۲ تعطیل شد.

 ۴- NAPSTER

۱۴۶۵۵۸۳۴۹۴-syn-pop-1465558518-napster

یکی دیگر از قربانیان قانون کپی رایت، سایت napster بود. این وب‌سایت که به طور اختصاصی، محل به اشتراک گذاری فایل‌های MP3 بود، با آمدن رقیبانی مانند kazaaa Freenet و چندین وب‌سایت دیگر، کم کم افول کرد. تلاش‌های مدیران این وب‌سایت هم برای فروختن آن، خیلی نتیجه نداد. این وب‌سایت، در حال حاضر در اختیار Rhapsody است و به فعالیت در زمینه فروش آثار موسیقی می‌پردازد.

۵- MY SPACE

۱۴۶۵۵۸۳۴۹۶-syn-pop-1465558564-myspace

قبل از اینکه فیس‌بوک و توییتر، به پرطرفدارترین صفحات اجتماعی تبدیل شوند، شما در My Space اولین مفهوم یک صفحه اجتماعی و ارتباط با دیگران و چت کردن با دوستان را تجربه می‌کردید. وبسایتی که کاربران آن می‌توانستند مثلا قطعه‌ای از موسیقی که نواخته بودند را در آن آپلود کنند تا دوستان آن‌ها به کارهای او گوش کنند و نظر بدهند. امروزه هم My Space با وجود صفحات اجتماعی گوناگون در دنیا، طرفدارانی دارد که در آن فعالیت می‌کنند.

۶- YAHOO

۱۴۶۵۵۸۳۴۹۸-syn-pop-1465557581-yahoo
اگر شما در AOL فعالیت نداشتید، قطعا مقصد بعدی شما، وب‌سایت یاهو بود. این غول بزرگ آمریکایی که هنوز هم نام آشنایی برای ما دارد، در آن زمان که فضای مجازی پر بود از هایپرلینک‌های آبی رنگ، خیلی از امکانات مانند ایمیل، بازی، وضعیت هوا یا حتی طالع بینی را در خود جای داده بود و در زمان خودش، بسیار سرگم کننده و جذاب بود.

۷- LYCOS

۱۴۶۵۵۸۳۵۰۱-syn-pop-1465557950-lycos
LYCOS یکی از بزرگترین موتورهای جستجو با قابلیت ارایه خدمات ایمیل و خرید آنلاین برای کاربران بود. شما می‌توانستید برای گوشی موبایل خود، تصویر پس زمینه انتخاب کنید یا زنگ موبایل دلخواه خود را از آنجا دانلود کنید و از تاثیر تکنولوژی بر روی زندگی‌تان شگفت‌زده شوید.

۸- FRIENDS REUNITED

۱۴۶۵۵۸۳۵۰۲-syn-pop-1465557420-friends-reunited
قبل از اینکه فیس‌بوک مفهوم جدیدی از ارتباط میان افراد در سراسر دنیا را مطرح کند، این FRIENDS REUNITED بود که یک صفحه اجتماعی برای دوستیابی و آشنا شدن با افراد مختلف را ارایه می‌کرد. خانواده‌ها می‌توانستند با فرزندان خود که در یک جای دیگر در دنیا بودند، مکالمه کنند و دوستان از وضعیت یکدیگر با خبر شوند.

۹- Last.FM

۱۴۶۵۵۸۳۵۰۳-syn-pop-1465557294-lastfm
در این وب‌سایت شما می‌توانستید برای خود، یک پلی لیست شخصی بسازید. دقیقا همان کاری که امروزه با Spotify انجام می‌دهید. Last.FM امکان این را داشت که به صورت رایگان آهنگ‌های خواننده‌های مختلف دنیا را به شما معرفی کند و شما می‌توانستید با گوش کردن به آن‌ها در صورت تمایل، آن را به لیست اختصاصی خود اضافه کنید.

۱۰- ASK JEEVES

۱۴۶۵۵۸۳۵۰۵-syn-pop-1465557159-ask-jeeves
قبل از اینکه گوگل بزرگترین موتور جستجو دنیا را در دست داشته باشد، جستجو در مورد یک مطلب و پیدا کردن مرجعی مرتبط با آن و تحقیق در یک زمینه، کاری بود که Ask برای شما آن را انجام می‌داد. متاسفانه این وب‌سایت نتوانست ذر گذر زمان، خودی نشان دهد و در مقابل رقیب‌های سرسخت خود، کاری از پیش ببرد ولی هنوز هم به عنوان یکی از موتورهای جستجو در دنیا قابل استفاده است.

۱۱- LIVEJOURNAL

۱۴۶۵۵۸۳۵۰۶-syn-pop-1465557040-live-journal
این وب‌سایت را می‌توان یک مرجع خبری کامل و آنلاین در نظر گرفت که هر شخصی که در آن وارد می‌شود، می‌تواند با حساب کاربری خود، اخبار را دنبال کند و سوژه‌های خبری در سراسر دنیا را پوشش دهد. این کار امروزه توسط وبلاگ نویس‌ها انجام می‌شود، پس می‌توان Live Journal را یک صفحه اجتماعی مربوط به خبرنگاران یا وبلاگ نویسان دانست.

1 در مورد “آشنایی با ۱۱ وب‌سایتی که زمانی بر اینترنت حکومت می‌کردند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH