۵ دلیل برای اینکه لینوکس را روی لپ‌تاپ خود نصب کنید

شما می‌توانید سیستم عاملی به جز Mac OS یا ویندوز ۱۰ را روی کامپیوتر خودتان نصب کنید. اگر برای کمی ماجراجویی آماده هستید، لینوکس شمار قابل توجهی از قابلیت‌های شگرف را در اختیارتان قرار می‌دهد که باعث صرفه‌جویی در وقت شما شده و کار کردن با کامپیوتر را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

بهترین بخش این ماجرا این است که شما می‌توانید به کمک قابلیت نصب زنده یا Live Installation قبل از اقدام به پاک کردن تمامی فضای هارد دیسک خود، نرم‌افزارهای مختلف را نصب، اجرا و امتحان کنید. لینوکس دارای «طعم»ها یا توزیع‌های متعددی است و شما می‌توانید برحسب نیاز هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید. اوبونتو محبوب‌ترین توزیع دسکتاپ لینوکس و نقطه شروع خوبی برای مبتدیان است، بنابراین در این مقاله روی این توزیع تمرکز خواهیم کرد، هرچند پس از اینکه موفق به درک اصول اولیه حاکم بر لینوکس شدید آنگاه خواهید توانست نقاط ضعف و قوت سایر توزیع‌های آن را نیز پیدا کنید.

۱- نیازی به حذف ویندوز (یا OS X) ندارید

۲

برای امتحان کردن لینوکس، لازم نیست با ویندوز (یا Mac OS) خداحافظی کنید. اوبونتو می‌تواند بسیار آسان بر روی یک سیستم با بوت دوگانه یا حتی به طور مستقیم از روی یک فلش USB اجرا شود. دستورالعمل‌های ارایه شده بر روی وب‌سایت اوبونتو را از این لینک دنبال کنید تا با مراحل نصب آشنا شوید. شما به یک DVD خام یا فلش USB با حداقل ۲ گیگابایت فضای آزاد نیاز خواهید داشت و انجام فرآیند نصب و راه‌اندازی نیز بسیار سر راست و ساده است.

مزیت استفاده از یک فلش USB یا DVD این است که سیستم عامل فعلی شما دست نخورده باقی می‌ماند. از طرف دیگر اما عملکرد و پاسخگویی به اندازه کافی مطلوب نخواهد بود و شما برای انجام برخی از عملیات‌های سیستمی با محدودیت‌هایی مواجه خواهید شد (برای نصب برنامه‌ها و ذخیره دائمی فایل‌ها نیاز به ایجاد یک فلش USB دارید که گزینه ثبات (presistence) آن فعال شده باشد).

۲- راه‌اندازی آن آسان است

۳

در گذشته، نصب نرم افزار و کدک‌های محبوب بر روی لینوکس برای افرادی به‌جز خوره‌های کامپیوتر بسیار مشقت‌بار بود، اما امروزه دیگر این چنین نیست. به طور مثال، اوبونتو، شما را برای دانلود کدک‌ها برای فرمت‌های رایج صوتی و تصویری تنها با یک چک باکس، یاری می‌کند و در بسیاری از سیستم‌های مدرن می‌تواند به طور مستقیم شبکه‌های وای‌فای در دسترس را شناسایی کرده و به آن‌ها متصل شود.

کاربرانی که قبلا طعم ویندوز و Mac OS X را چشیده‌اند، ممکن است گاهی اوقات هنگام کار با اوبونتو دچار سردرگمی‌ شوند و این برای آن دسته از کاربران که بین سیستم عامل‌های مختلف رفت‌ و آمد می‌کنند، طبیعی به نظر می‌رسد. با این وجود، مطالب آموزشی بسیار سودمندی روی وب‌سایت‌های مختلف در دسترس بوده و کاربران می‌توانند با صرف تنها چند دقیقه از زیر و بم نصب، راه‌اندازی و اجرای لینوکس آگاه شوند.

۳- تمام آنچه نیاز دارید در لینوکس گنجانده شده است

۴

اوبونتو همراه با مرورگر فایرفاکس برای وب‌گردی، تاندربرد برای ارسال و دریافت ایمیل و لایبرآفیس برای ایجاد اسناد، صفحات گسترده و اسلایدهای سخنرانی عرضه شده است. از دیگر برنامه‌های رایگان و متن‌باز اوبونتو نیز می‌توان به GIMP (ابزار ویرایش تصویر)، Evolution (نسخه لینوکسی Outlook) و Kodi (ابزار مدیریت چندرسانه‌ای) اشاره کرد.

برنامه‌های شناخته شده دیگری که همراه با نسخه‌های لینوکسی عرضه شده‌اند، شامل گوگل کروم، پلکس (Plex)، مدیا پلیر VLC، اسلک (Slack)، دراپ باکس، اسکایپ و اسپاتیفای هستند. علاوه بر این‌ها، تمامی برنامه‌هایی که تحت وب اجرا می‌شوند را فراموش نکنید، از نسخه آنلاین مایکروسافت آفیس گرفته تا سرویس Play Music گوگل! اگر احساس کردید که در اوبونتو به یکی از برنامه‌های ویندوز نیاز دارید، سری به وب‌سایت Wine بزنید.

۴- بسیار امن است

۵

به طور نسبی تعداد افرادی که از لینوکس به عنوان یک سیستم عامل دسکتاپ استفاده می‌کنند، کم است؛ بنابراین هکرهایی که به دنبال سواستفاده از این کاربران هستند نیز معدودند. فارغ از این آمار اما لینوکس یک سیستم عامل فوق‌العاده امن است، چرا که از پایه به صورت ایمن طراحی شده و از امتیازات پیش‌فرض آن این است که به کاربران اجازه می‌دهد کدهای لینوکس را توسعه داده و آن‌ها را حفظ کنند.

لینوکس نیز آسیب‌پذیر است و می‌تواند همانند هر سیستم عامل دیگری دچار اشکال شود، اما تعداد اندکی از بدافزارها یا نرم‌افزارهای مخرب می‌توانند روی این پلتفرم اجرا شوند و هر آسیبی که به آن وارد کنند با محدودیت مواجه خواهد شد و این بدان معناست که لینوکس همچنان انتخابی قطعی برای خبره‌های امنیت است. علاوه بر این، لینوکس، کمتر زیر بار اجرای برنامه‌های متعدد و کندی‌های خزنده سیستمی کمر خم کرده و از این نظر از سایر رقبای خود یک سرو گردن بالاتر است.

۵- توسط نرم افزارهای آزاد و متن‌باز پشتیبانی می‌شوید

۶

لینوکس، چیزی فراتر از یک سیستم عامل و در اصل یک «فلسفه» است. نه تنها رایگان بوده (مانند گوگل کروم) بلکه متن‌باز و آزاد نیز هست (برخلاف گوگل کروم). شما می‌توانید از این سیستم عامل و نرم‌افزارهای همراه با آن به طور کاملا رایگان استفاده کنید. علاوه بر این، مشاهده کدها و ایجاد تغییرات دلخواه در آن‌ها نیز برای هر کاربری می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد.

هنگامی که از لینوکس استفاده می‌کنید، در واقع از پشتیبانی همه‌ جانبه جامعه جهانی کاربران لینوکس که متعهد به توسعه نرم‌افزارهای آزاد برای نصب و استفاده در آن هستند، بهره‌مند ‌می‌شوید. این فلسفه منجر به ایجاد نوآوری‌هایی روی وب، ویندوز و سیستم عامل OS X و همچنین خود لینوکس نیز شده است و اگر می‌خواهید بیشتر از همیشه در فضای توسعه نرم افزار غرق شوید، لینوکس یک نقطه عالی برای شروع است.

1 در مورد “۵ دلیل برای اینکه لینوکس را روی لپ‌تاپ خود نصب کنید”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH