محققان دانشگاه کالیفرنیا و ساخت یک پردازنده ۱۰۰۰ هسته‌ای!

به احتمال زیاد، پردازنده‌های چندهسته‌ای به گوش شما خورده است، اما خبری چون این را احتمالا نشنیده‌اید. محققان دانشگاه کالیفرنیا در دیویس، پردازنده‌ای ساخته‌اند که ۱۰۰۰ هسته دارد!

پردازنده‌هایی که تابه‌حال ساخته شده‌اند، بیش از ۳۰۰ هسته نداشته‌اند. بیشتر آنها برای مقاصد تحقیقاتی ساخته شده‌اند و تعداد کمی به تولید تجاری رسیده‌اند. این پردازنده را IBM با استفاده از فناوری ۳۲ نانومتری CMOS ساخته است. هر پردازنده برنامه کوچک خود را اجرا می‌کند، اینکار باعث می‌شود که این پردازنده انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد. ایده این است که یک اپلیکیشن را به قسمت‌های بسیار کوچکی قسمت می‌کند و به این ترتیب پردازش بیشتر با انرژی کمتری انجام می‌پذیرد. بوان باس، پرفسور این دانشگاه و مسئول این تحقیق، می‌گوید:

تا آنجایی که ما می‌دانیم، این پردازنده، اولین پردازنده ۱۰۰۰ هسته‌ای است و در میان پردازنده‌هایی که در دانشگاه‌ها ساخته شده‌اند، بیشترین سرعت ساعت را دارد.

علاه بر قدرت زیاد، این پردازنده بهینه‌ترین مصرف انرژی را دارد. به عنوان مثال، این پردازنده می‌تواند با ۰.۷ وات انرژی، ۱۱۵ میلیارد محاسبه را انجام دهد. این میزان انرژی برابر با یک باتری قلمی است!! این پردازنده محاسبات را ۱۰۰ برابر بهتر از لپ‌تاپ‌های امروزی انجام می‌دهد. این پردازنده را می‌تواند در محاسبات علمی، رمزگذاری و هر کاربردی که نیاز به قدرت پردازش بالا دارد، استفاده کرد.

1 در مورد “محققان دانشگاه کالیفرنیا و ساخت یک پردازنده ۱۰۰۰ هسته‌ای!”

  1. مگه میشه پردازنده ۱۰۰۰هسته ای
    با این سرعت پیشرفت به زودی گوشی ها هم ۱۰۰۰ هسته ای میشن والا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH