با مصرف این ۹ ماده غذایی با پیری مبارزه کنید!

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که در تعدادی از مواد غذایی خواص ضد پیری وجود دارد و این غذاها اگر به صورت منظم مصرف شوند، در به تاخیر انداختن پیری مفید خواهند بود. این غذاها علاوه بر افزایش طول عمر، ما را در برابر بیماری‌های ناشی از کهولت سن مانند مشکلات قلبی، دیابت و پوکی استخوان محافظت می‌کنند. هر از گاهی افرادی برای کاهش سرعت روند پیری تلاش می‌کنند، اما دانشمندان تاکنون موفق به کشف چشمه جوانی نشده‌اند؛ با این حال، حفظ تعادل در رژیم غذایی حتی اگر به تاثیرش در کاهش سرعت پیر شدن اعتقاد نداشته باشیم، کار بدی نیست!

در پی بالا رفتن سن، درد‌ها و مشکلاتی هر چند جزئی بروز می‌کنند که باعث خستگی زودرس و آسیب‌پذیری ما می‌شوند، اما هنوز جای امیدواری هست؛ غذاهایی وجود دارند که می‌توانند با اثرات نامطلوب پیری مقابله کنند. این غذاها معجزه نمی‌کنند اما آن طور که سازمان ملی بهداشت ایالات متحده می‌گوید، موجب افزایش سلامت عمومی و نشاط می‌شوند.

در حالی که رژیم غذایی مناسب و ورزش کافی به سلامتی و حفظ تناسب اندام کمک می‌کند، غذاهایی هم وجود دارند که در جلوگیری از بروز مشکلات و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن و سال تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند؛ برای این که با ۹ ماده غذایی مبارزه کننده با پیری آشنا شوید، ادامه مطلب را بخوانید:

 گردو و انواع آجیل

mixed_nuts_ itresan

بر اساس یافته‌های دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، گردو و آجیل‌هایی مانند فندق، ضد پیری و سرشار از اسید چرب امگا ۳ و غنی از مواد معدنی بوده و به تنظیم سطح کلسترول خون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که آجیل‌ها با وجود کالری و چربی زیاد، تاثیر چندانی در افزایش وزن ندارند؛ چون با ایجاد احساس سیری زودرس مانع مصرف بیش از اندازه می‌شوند؛ همچنین بدن فقط تا ۲۰ درصد از آجیل مصرف شده را جذب می‌کند.

 انواع توت‌ها

berries itresan

پژوهشگران دانشگاه Tufts کشف کرده‌اند که در بلوبری و توت، موادی هستند که خواص ضد التهابی دارند؛ همچنین این مواد غذایی از آسیب‌ اکسیداتیو ناشی از افزایش سن، جلوگیری می‌کنند.

 سبزیجات سالم

healthy-greens itresan

سبزیجات سالم، حاوی کلسیم، فولات و مواد مغذی گوناگون هستند که هنگام افزایش سن، به سلامت استخوان‌ها و چشم‌ها و حفظ قدرت استدلال کمک می‌کنند. رژیم غذایی سرشار از سبزیجاتی مانند کلم و کلم بروکلی، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان و از دست دادن حافظه می‌شود.

شکلات تلخ

Dark chocolate

بر اساس تحقیقات ژورنال زیبایی پوست، دانه‌ کاکائو که شکلات از آن بدست می‌آید سرشار از آنتی اکسیدان فلاوانول است و التهاب و آسیب پوست در نتیجه تابش نور ماورای بنفش را کاهش می‌دهد؛ همچنین مصرف شکلات تیره گردش خون را تقویت و به حفظ رطوبت طبیعی و کاهش چین وچروک پوست کمک می‌کند و باعث می‌شود که پوست جوان‌تر به نظر بیاید.

حبوبات

B64_Bean__Pea_Blend

تحقیقات نشان می‌دهند که حبوبات غذای خوبی برای قلب و یک منبع پروتئین عالی و بدون چربی، بخصوص برای افراد دارای رژیم گیاه‌خواری هستند؛ همچنین مقدار زیادی فیبر، انواع ویتامین‌ها بخصوص گروه B، مواد معدنی، آنتی اکسیدان، پتاسیم و آهن دارند.

غلات سبوس‌دار

Whole grains, oats, flax, poppy, wheatgerm, granola, sunflower seeds.

غلات سبوس‌دار به دلیل داشتن فیبر، مواد معدنی، انواع ویتامین‌ها بخصوص گروه B و آنتی‌اکسیدان می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به افزایش سن، مانند سرطان و مشکلات قلبی عروقی را کاهش دهند و به دلیل هضم آهسته، برای پیشگیری از دیابت و فشار خون بالا مناسب هستند. برنج قهوه‌ای و بلغور جوی دوسر از بهترین غلات سبوس‌دار به شمار می‌روند.

ماهی

american-shad

بر اساس اطلاعات بدست آمده از مقاله The Omega Diet نوشته دکتر Artemis P. Simopoulos، غذاهای دریایی مقدار زیادی امگا ۳ دارند و این اسید چرب، بخشی از مغز را که به خلق و خو و رفتار افراد سالم مربوط است، تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب احساس خوشایند و رضایت از زندگی در سنین بالا می‌شود؛ همچنین اسیدهای چرب موجود در قزل آلا و ماهی تن اثرات ضد التهابی قوی دارند.

 روغن زیتون

OLIVE-oil-for-hair-650x365

به تازگی دانشمندان دریافته‌اند که روغن زیتون دارای مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع نشده و برای سلامت قلب بسیار مفید بوده و افزودن روغن زیتون طبیعی خالص به غذا در حفاظت از سلامت انسان و کاهش عوارض پیری بسیار موثر است.

 آووکادو

img-nutrition-banner

مهم نیست که آووکادو را به صورت پوره مصرف نمایید یا به صورت خرد شده به سالاد اضافه کنید؛ این میوه خواص ضد پیری زیادی دارد. بر اساس تحقیقات مرکز پژوهشی، آموزشی و توانبخشی سالمندان بوستون، آووکادو سرشار از فولیک اسید و ویتامین B است؛ به علاوه مقدار فراوانی از آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های اشباع نشده، پتاسیم و ویتامین E دارد که برای کاهش کلسترول، کاهش فشار خون و حفظ طراوت و انعطاف پذیری پوست مفید هستند. فولات موجود در این میوه هم مانع از حمله قلبی و پوکی استخوان می‌شود.

نتیجه‌گیری:

مجله پزشکی New England می‌گوید که دریافت روزانه ویتامین‌ها به صورت استاندارد، می‌تواند هموسیستئین را که با تصلب شرایین در ارتباط است به زیر محدوده ریسک برساند؛ همچنین غذاهای ارگانیک دارای ویتامین‌های گروه B و کلسیم، مانند هویج، کلم بروکلی، طالبی، بادام، زردآلو و بادام زمینی خطر پوکی و شکستگی استخوان را کاهش می‌دهند. به طور کلی رژیم غذایی خوب بهترین راه مقابله با پیری بوده و آنچه خواندید و غذاهایی که به آنها اشاره شد، نظر کارشناسان و محققان است؛ همچنین سیر و فلفل قرمز را هم می‌توانید به لیست اضافه کنید که اولی باعث کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود و دومی منبع غنی ویتامین C بوده و کلاژن را افزایش می‌دهد. هویج به تقویت سیستم ایمنی و محافظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش کمک می‌کند و سویا هم با داشتن مقدار بالای ایزوفلاوون به کاهش خطر از دست دادن توده استخوان در دوران یائسگی زنان کمک می‌کند.

3 در مورد “با مصرف این ۹ ماده غذایی با پیری مبارزه کنید!”

  1. وای اقا احمد پور گل کاشتید.اون مطلب سنسور دوربین ها که حرفی برای گفتن نذاشت این هم که از ین مطلب.
    خسته نباشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH