بررسی سونی اکسپریا XA: میان‌رده‌ای کم حاشیه!

کمپانی سونی در طی ماه‌های اخیر وضعیت خوبی را در زمینه تلفن همراه سپری نکرده و کمی دچار سردرگمی شده به طوری که روند سابق تولید تلفن هوشمند خود را به طور کلی تغییر داده است. دیگر خبری از سری Z اکسپریا‌های سونی نیست. این کمپانی ژاپنی چندی پیش از سری X تلفن‌های هوشمند خود پرده برداشت.

اکسپریا XA یکی از این مدل‌های تازه عرضه‌ شده سونی است. پایین رده‌ای که همراه با برادران خود یعنی اکسپریا X و اکسپریا X پرفورمنس معرفی شده است.

IMG_1513

در ابتدا نگاهی به مشخصات اکسپریا XA بر روی کاغذ می‌اندازیم:

  • ابعاد دستگاه برابر ۱۴۳.۶×۶۶.۸×۷.۹ میلی متر، وزن ۱۳۷ گرم
  • نمایشگر ۵ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل که تراکم پیکسلی ۲۹۴ppi را ارایه می‌دهد. نسبت صفحه نمایش به بدنه ۷۱.۸ درصد همراه با فناوری Scratch-resistant glass
  • دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی، حسگر تصویر IMX258 سونی با اندازه ۱.۳ اینچی، همراه با فناوری phase detection focus، فلاش از نوع LED، عکاسی پانوراما و تشخیص چهره، همراه با کلید شاتر سخت افزاری، فیلمبرداری با رزولوشن ۱۰۸۰p با ۳۰ فریم بر ثانیه
  • دوربین دوم ۸ مگاپیکسلی، توانایی فوکوس خودکار، عکاسی پانوراما و قابلیت HDR، فیلم‌برداری با رزولوشن فول اچ‌دی
  • چیپست Helio P10 شرکت مدیاتک، پردازنده ۸ هسته‌ای با معماری Cortex-A53 با سرعت پردازش ۲.۰ گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی Mali مدل T860 دو هسته‌ای
  • حافظه رم ۲ گیگابایتی، حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی و پشتیبانی از کارت حافظه
  • باتری غیرقابل تعویض با ظرفیت ۲۳۰۰ میلی آمپر 
  • اندروید ۶.۰.۱، موجود در رنگ‌های سفید، مشکی، طلایی و صورتی

همان طور که مشاهده می‌کنید، مشخصات سخت افزاری استفاده شده در این تلفن همراه خبر از میان‌رده بودن دستگاه می‌دهند. ‌‌هندست‌های زیادی در این رنج سخت افزاری وجود دارند اما باید دید عملکرد این محصول ژاپنی چگونه است. پس با بررسی قسمت‌های مختلف اکسپریا XA با ما همراه باشید.

طراحی

زبان طراحی سری X اکسپریا دست‌خوش تعییرات اندکی شده و سونی سعی داشته است که طراحی سری X را یکپارچه و هماهنگ بسازد، به طوری‌که این سری شباهت کمی به پرچم‌داران پیشین این شرکت دارد. اما XA سعی دارد تا تازه بودن طراحی خود را به کاربر القا کند.

اولین نکته‌ای که در طراحی به شدت خودنمایی می‌کند، حاشیه بسیار کم قسمت کناری این دستگاه است. به طوری که مرز بین صفحه نمایش و کناره‌ بدنه به راحتی قابل تشخیص نیست و این طراحی، زیبایی دل انگیزی را به قسمت جلویی بخشیده است.

صفحه نمایش ۲.۵D که این روزها میان کمپانی‌های موبایل بسیار باب شده، در صفحه نمایش اکسپریا XA نیز استفاده شده است. این تکنولوژی که یک انحنا با زاویه کم ایجاد می‌کند، در کنار صفحه نمایش کم حاشیه‌، زیبایی وصف نشدنی را به دستگاه بخشیده است.

xperia xa

جنس بدنه‌ پشت دستگاه، پلاستیک بوده اما پلاستیک استفاده شده از استحکام بالایی برخوردار است و حس خوبی را القا می‌کند. لبه‌های دستگاه از نواری فلزی تشکیل شده که دور تا دور آن را پوشانده است.

قسمت جلویی صفحه نمایش به طور یکنواختی از شیشه تشکیل شده و شیشه از فناوری ضدخش (Scratch-resistant glass) بهره‌مند شده است. بر روی قسمت جلویی گوشی هیچ کلید سخت افزاری وجود ندارد و طراحی مینیمال مانندی را القا می‌کند. شخصا از این نوع طراحی بسیار لذت بردم.

در قسمت بالایی دوربین دوم، حسگرها، چراغ اعلانات و نام برند سونی خودشان را نشان می‌دهند. در قسمت پشت نیز، شاهد دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و فلاش تک رنگ LED هستیم. لبه‌ سمت چپ، محل قرارگیری سیم‌کارت و کارت حافظه است که به راحتی با دست باز می‌شود و نیاز به ابزار دیگری نیست.

سمت راست نوار فلزی دکمه سخت افزاری شاتر دوربین، کلیدهای صدا و پاور قرار دارد. طرز قرار گیری دکمه‌ها در بهترین جای ممکن است اما دکمه‌ کنترل صدا می‌توانست بالاتر و با فاصله‌ بهتری قرار بگیرد.

به دلیل کم حاشیه بودن صفحه نمایش، اکسپریا XA به راحتی در دست جای می‌گیرد و بزرگ بودن صفحه نمایش ۵ اینچی، آنچنان حس نمی‌گردد. همچنین وزن ۱۳۷ گرمی و ضخامت ۷.۹ میلی‌متری، نسبتا خوب ارزیابی می‌شود اما رقیبان هم‌رده‌ای مثل Galaxy A5 2016 و HTC A9 از ضخامت کمتری برخوردار هستند. اما در تجربه‌ کاری، ضخامت زیاد آن آزار دهنده نخواهد بود.

موردی که کمی مارا راجع به طراحی دلسرد کرد، حاشیه‌های زیاد در قسمت بالایی و پایین دستگاه است که این موضوع باعث افزایش اضافی طول گوشی شده است. درست است که سونی تمام سعی و تلاش خود را برای اینکه اسم کم حاشیه بودن را روی دستگاه خود بگذارد، انجام داده اما با حاشیه‌های پایینی و بالایی چه کنیم؟ در واقع حاشیه‌ها از کنار دستگاه زده شده و به بالا و پایین آن منتقل شده که کاربرد آنچنانی نیز ندارد چراکه هیچ دکمه‌ سخت افزاری روی آن نیست.

 

نمایشگر

به اندازه کافی راجع به کم حاشیه بودن صفحه نمایش صحبت کردیم پس سریع‌تر سراغ مشخصات اصلی نمایشگر می‌رویم. صفحه نمایش استفاده شده در اکسپریا XA اندازه ۵ اینچی از نوع IPS LCD دارد که رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل را ارایه می‌دهد. درست است که تراکم پیکسلی ۲۹۴ این روزها عدد بالایی شناخته نمی‌شود، اما به یاد داشته باشید که با چه محصولی و در چه رنجی سر و کار دارید. رنگ‌ها در اکسپریا XA آنچنان دقیق نیستند و کمی تمایل به سردی دارند، همچنین کنتراست خروجی صفحه نمایش اگر چه روی کاغذ از برادر قدرتمندش اکسپریا ایکس، بیشتر است اما در ظاهر چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. همچنین شما در قسمت تنظیمات می‌توانید با روشن کردن ‌Bravia engine به رنگ‌های گرم‌تری دست یابید. خبری از فناوری‌هایی مانند تریلومینوس در این دستگاه نیست. همچنین خوانایی صفحه نمایش در زیر نور آفتاب، برای یک میان‌رده خوب است. زاویه‌ دید در این دستگاه تقریبا از ثبات خوبی برخوردار نیست و با روشن‌تر شدن رنگ‌ها همراه است.

xperia-xa-9

این صفحه نمایش از نوع ۲.۵D بوده و برخلاف دیگر محصولات فناوری، گوریلا گلس در آن استفاده نشده‌ است.

به طور کلی باتوجه به قیمت (البته بعد از ثبات در بازار) و رنج این تلفن هوشمند، صفحه نمایش استفاده شده “خوب” ارزیابی می‌شود؛ اما کنتراست می‌توانست بهتر باشد. در ادامه مقایسه رنگ نمایشگر اکسپریا XA را با ال‌جی G4 قرار داده‌ایم که دیدنش خالی از لطف نیست (سمت چپ سونی اکسپریا XA و در سمت راست ال‌جی G4 قرار دارد):

xperia-xa-10xperia-xa-11

همان طور که مشاهده می‌کنید در XA، رنگ‌ها سرد‌تر و مشکی آن روشن‌تر است. با تغییر جهت دید سردی رنگ‌ها و روشن شدن رنگ مشکی بیشتر خودنمایی می‌کند. رنگ‌ها در الجی G4 واقعی‌تر نشان داده شده‌اند.

رابط کاربری

دیگر خبری از رابط کاربری نسل پیشین اکسپریا‌ها نیست و بالاخره طراحی رابط کاربری به صورت متریال صورت گرفته است. با وجود اینکه شرکت‌های مختلف اقدام به حذف بعضی از برنامه‌های کاربردی خود برای سبک سازی می‌زنند و سعی در استفاده از برنامه‌های پیش‌فرض گوگل دارند اما سونی همچنان اصرار بر حفظ آن‌ها دارد.

رنگ‌های استفاده شده در رابط کاربری شاد هستند و حس خوبی را به کاربر القا می‌کند.

xperia-xa-12

با زدن کلید پاور، صفحه‌ قفل نمایان می‌شود که با سوایپ کردن به سمت چپ به صفحه اصلی هدایت می‌شوید. همه چیز خیلی خوب کنار هم چیده شده است و دسترسی به بخش‌های مختلف آسان است. در طی تجربه کاری ما با این سری از اکسپریا، هیچ گونه لگ و کندی در رابط کاربری مشاهده نشد.

اما موضوعی که کمی ما را دل‌سرد کرد، بهینه نشدن کافی رابط کابری توسط سونی است، به طوری که نیمی از ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی به‌ واسطه رابط کاربری اشغال شده است. در صورتی که این دستگاه تنها در مدل ۱۶ گیگابایتی تولید می‌شود. اما باز هم جای نگرانی وجود ندارد چرا که امکان استفاده از کارت micro sd تا ظرفیت ۲۰۰ گیگابایت وجود دارد.

برنامه‌ Sketch برای طراحی ابتدایی و انجام تغییرات بر روی عکس‌ها وجود دارد به طوری‌که فیلتر‌ها و تنظیمات مختلفی را برای ویرایش به شما ارایه می‌دهد.

xperia-xa-14

 

xperia-xa-15

منو تنظیمات، نوار اعلانات، منو مخاطبین و تماس شباهت زیادی به اندروید خام دارد و تقریبا بدون تغییر است.

xperia-xa-16

به طور کلی، رابط‌کاربری با رنگ‌های شاد و طراحی متریال خود بسیار خوب عمل کرده و همه چیز را برای کاربر در دسترس گذاشته است. با همه این‌ها هرچه گشتیم خبری از زبان فارسی در این دستگاه نبود (احتمالا به‌خاطر سمپل بودن دستگاه مورد بررسی است)!

دوربین

دوربین اصلی این دستگاه با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسلی، حسگر تصویر IMX258 سونی و دریچه دیافراگم f/2.0 توانایی ثبت تصاویر زیبایی را دارد. سونی از رابط کاربری جدید خود در این دستگاه استفاده کرده و تغییرات به نسبت مناسبی در رابط کاربری به‌وجود آمده است.

xperia-xa-17

بدون شک گشادگی دیافراگم نسبتا خوب دوربین این دستگاه، تصاویری روشن و واضح در نور کم را ثبت می‌کند که البته وجود نویز در عکس‌ها کمی آزاردهنده است. یک فلاش LED تک رنگ در کنار لنز دوربین، در محیط‌های کم نور شما را کمک می‌کند.

فوکوس در اکسپریا XA به سرعت انجام می‌گیرد اما فوکوس دقیقی را ارایه نمی‌دهد، به طوری که برای فوکوس بر روی یک موضوع خاص می‌بایست دستگاه را به عقب و جلو حرکت دهید. به عکس زیر توجه کنید، با قرار دادن نشانگر ماوس در سمت چپ و راست تصویر می‌توانید مقایسه‌ای بین دو تصویر گرفته شده با اکسپریا XA و G3 داشته باشید.

[baslider name=”SonyXperiaXA”]

در گرفتن عکس بالا، با تمام سعی و تلاش نتوانستیم فوکوس مناسبی داشته باشیم و بهترین حالت ممکن به این صورت بود. با اینکه سونی از فوکوس هیبریدی در این دستگاه استفاده کرده است اما فوکوس دقیق انجام نمی‌گیرد و کمی آزار دهنده است، همچنین که عکس‌های خروجی در رنگ کمی میل به زردی دارند و گرم‌ هستند. ناگفته نماند که شارپنس عکس‌های خروجی کمی از حد نرمال کم‌تر است و با مقداری بزرگ‌نمایی روی عکس متوجه آن خواهید شد.

فیلمبرداری فول اچ‌دی آن با حداکثر سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه انجام می‌گیرد که قابلیت‌های HDR در حین فیلم‌برداری نیز وجود دارد اما روشن کردن آن‌را پیشنهاد نمی‌کنیم، چرا که اصلا عملکرد مناسبی نداشته و بهتر است که کاری به کارش نداشته باشید. فقط بدانید که چنین توانایی در این دستگاه وجود دارد.

عکاسی به دو صورت خودکار و دستی انجام می‌گیرد. در قسمت دستی شما توانایی انتخاب صحنه، نور و ISO را خواهید داشت که تنظیمات آنچنان پیشرفته‌ای هم نیست. اما باز جای شکرش باقی است چرا که در یک گوشی میان‌رده انتظار چنین چیزی هم نداریم. سرعت باز شدن دوربین و عکس گرفتن بسیار خوب و مناسب است. عکاسی با نسبت ۴:۳ با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل و ۹ مگاپیکسل با نسبت ۱۶:۹ انجام می‌گیرد.

دوربین ۵ مگاپیکسلی استفاده شده در بخش جلویی دستگاه دارای فوکوس خودکار بوده و توانایی عکاسی HDR را دارد و عکس‌های با کیفیتی را ارایه می‌دهد. شخصا از عملکرد دوربین جلو بیشتر رضایت داشتم. فیلمبرداری دوربین جلو هم با رزولوشن فول اچ‌دی و ۳۰ فریم بر ثانیه انجام می‌گیرد. 

در ادامه تصاویرگرفته شده با اکسپریا XA را مشاهده می‌کنید.

xperia-xa-29
تصویر سلفی با اکسپریا XA

xperia-xa-25 xperia-xa-26 xperia-xa-27 xperia-xa-28xperia-xa-24 xperia-xa-23

برای جمع بندی، عملکرد دوربین را “مناسب” ارزیابی می‌کنیم. اگر چه فوکوس هیبریدی می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد اما برای این رنج دستگاه راضی کننده است.

سخت افزار و عملکرد

چیپست استفاده شده در این دستگاه از شرکت مدیاتک مدل Helio P10 بوده و با سرعت پردازش ۲.۰ گیگاهرتز همراه با ۲ گیگابایت رم داخلی است که عملکرد مناسبی را برای یک میان‌رده ارایه می‌دهد. پردازش گرافیکی آن نیز توسط چیپست Mali T860 با دو هسته انجام می‌پذیرد.

سونی در اکسپریا XA از چیپست‌های گران‌قیمتی مانند اسنپدراگون ۶۵۰ که در اکسپریا X دیدیم، استفاده نکرد اما همچنان این نسخه از پردازنده به اندازه‌ای قدرتمند است که در کارهای روزمره شما را دچار مشکل نکند.

درست است که اعداد و ارقام در بنچمارک‌ها همه اولویت ما برای ارزیابی قدرت دستگاه نیستند اما باز دیدن تعدادی از آن‌ها خالی از لطف نیست. توجه شمارا به نتایجی که از بنچمارک‌های این دستگاه به دست آمده جلب می‌کنیم:

اولین بنچمارک مربوط به AnTuTu است.

xperia-xa-32

همانطور که مشاهده می‌کنید امتیاز ۴۷۶۴۴ برای این دستگاه در بنچمارک AnTuTu بدست آمد. بنابراین عملکردی متوسطی را از اکسپریا XA انتظار داریم. رتبه‌ دستگاه بالاتر از ال‌جی استایلوس ۲ و پایین‌تر از گلکسی J7 قرار گرفته است.

بنچمارک بعدی، Bonsai است که به قسمت گرافیکی دستگاه مربوط می‌شود.

xperia-xa-33

امتیاز بدست آمده، عدد مناسبی است و برای یک محصول میان‌رده در قسمت گرافیک “خوب” ارزیابی می‌گردد.

در آخر به سراغ بنچمارک Quadrant رفتیم که می‌توانید امتیازات بدست آمده توسط این مدل را ببینید و با رقبا مقایسه کنید:

همان طور که مشاهده می‌کنید از این دستگاه نباید توقع پردازش‌های سنگین و گرافیکی را داشت. اما باز متذکر می‌شوم که در طی کار کردن با XA با هیچ لگ و کندی روبه‌رو نمی‌شوید و عملکرد مناسبی را به شما ارایه می‌دهد. بازی‌ها نیز به راحتی اجرا می‌گردند و افت فریم آن‌چنانی در عملکرد وجود ندارد.

xperiaa_xa

پخش چندرسانه‌ای

برنامه‌های Album ،Video و Music همچنان پابرجا هستند و به بهترین شکل عمل می‌کنند. بلندگوی استفاده شده در اکسپریا XA، یک عدد اسپیکر مونو است که صدای قابل قبولی ارایه نمی‌دهد! صدا بی‌کیفیت و گرفته است و حجم پایینی هم دارد و نکته‌ مثبتی درباره‌ آن دیده نمی‌شود. به نظر ما اگر طرفدار موسیقی هستید، این تلفن هوشمند شما را راضی نخواهد کرد اما خروجی صدا در هدفون به نسبت مناسب است (هرچند که همراه با این مدل یک هندزفری خشک و خالی هم ارایه نمی‌شود).

xperia-xa-13

برنامه موزیک هم مانند آلبوم، ساده و به بهترین شکل در دسترس است. تنظیمات اضافی در قسمت ستینگ وجود دارد و در اینجا شما می‌توانید کیفیت صدا را شخصی سازی کنید. البته این شخصی سازی‌ها زمانی کاربرد خواهند داشت که از هدفون استفاده کنید.

برنامه ویدیو، تنظیمات خاصی ندارد و در ابتدا از شما می‌خواهد که به تلویزیون و سایر دستگاه‌های هوشمند سینک شوید که به‌راحتی می‌توانید فیلم‌ها را بین دستگاه‌های خود به اشتراک بگذارید.

در تجربه کاری ما با این سری از اکسپریا، فیلم‌ها به‌راحتی پخش شدند و زیرنویس‌های فارسی نیز کاملا پشتیبانی شد. همچنین شما قادر به اضافه کردن زیرنویس خارجی خواهید بود.

باتری

باتری این دستگاه از نوع غیرقابل تعویض بوده و ظرفیت ۲۳۰۰ میلی آمپر را دارد. بدون شک این حجم از باتری برای این دستگاه با تراکم پیکسلی پایین و این نوع از پردازنده باید کافی باشد و عملکرد نسبتا مناسبی داشته باشد.

به طور کلی عملکرد باتری کمی پایین‌تر از حد انتظار است. هنگامی که ما با نور صفحه‌ ۵۰ درصد، خاموش بودن دیتا و وای‌فای، ده دقیقه یک کلیپ ویدیویی اچ‌دی را تماشا کردیم از میزان باتری ۳ درصد کاسته شد که با توجه به این موضوع می‌توان به عملکرد نه چندان مناسب در آن پی برد. البته بعد از نصب آپدیت‌ها انتظار بهبود آن‌را داریم. اما نکته جالب که ما را خوشحال کرد، شارژ شدن سریع آن بود. به طوری‌که در مدت ۳۰ دقیقه بیش از ۵۰ درصد گوشی شارژ می‌شد.

xperia-xa37-

جمع بندی

گلکسی A5 2016 و اچ‌تی‌سی A9 رقیبان اصلی این محصول سونی هستند که می‌توانید از طریق دانشنامه سایت مشخصات آن‌ها را ببینید و با یکدیگر مقایسه کنید.

اکسپریا XA یکی از بهترین میان‌رده‌های بازار است چرا که طراحی آن با حاشیه‌های کم صفحه نمایش بسیار زیباست. عملکرد آن طی این مدت که در آزمایشگاه ما بود، کاملا خوب و مناسب ارزیابی شد که با توجه به قیمت و رنجی که در آن قرار گرفته می‌تواند شما را تا حد زیادی راضی کند اما شگفت‌زده‌تان نخواهد کرد!

18 در مورد “بررسی سونی اکسپریا XA: میان‌رده‌ای کم حاشیه!”

  1. یک ماهه خریدمش عالیه حرف نداره گوشی قبلیم گلکسی j5بود نسبت به اون که خیلی سرتره طراحی شیک و خوشدس دوربینش عالیه بخصوص دوربین جلوش هشتصدوبیس خریدمش با این قیمت عملکردش عالیه دو تا ایراد داره باتریش ضعیفه و سنسور اثر انگشت نداره

  2. ناصرصالحی راد

    بنظرم فرق انچنانی با پرچمداران قبلیش نداره وهمه یجورن منکه تفاوتی احساس نکردم…

  3. رابط کاربری گوشی های سونی فوق العاده شیک و سبک هست من خودم عاشقشم این ایرادایی که یه عده از رابط کاربری میگیرن ریشه ی دیگری دارد!!
    در مورد طراحی باید بگم زیباترین طراحی متعلق به سونی هست و خیلیا به خاطر طراحی شیک و زیبا ی گوشی های سونی میرند سمتش
    مگه شرکت های دیگه طراحی شون هرساله چقد تغییر داره مثلاً شکل و شمایل دمپایی مانند شرکت xاز ابتدا تا الان چقد دگرگونی داشته؟؟!! منظورت از اینکه میگی مستطیل شکل هست اینه که به مثلت یا مربع تغییر شکل بده؟
    اخه چرا یه عده چشاشونو میبندن دهنشونو باز میکنن چرا؟؟

  4. سلام و خسته نباشید به همه عزیزان زحمت کش ایتی رسان.
    اقا دارین بدقولی در میارین دیگه…
    پس برسی هواوی پی۹ چی شد.چند وقت پیش قولشو دادن.
    یک هفته هم از پستش توی اینستگرام و تلگرام گذشته ولی روی سایت نزاشتین… چرا

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      عزیز بررسی یه محصول کار چندان آسونی نیست و نیاز به تایم داره
      به‌زودی می‌تونید بررسی پی ۹ رو هم در سایت بخونید
      شاد باشید

  5. دو نکنته منفی در همه گوشی های سونی وجود داره که xa از آن مستثنا نیست !

    رابط کاربری واقعا خسته کننده ، بی روح ، خشک و سرد …دقیقا مانند رابط کاربری جدید ال جی

    طراحی واقعا تکراری گوشی های سونی . دیکه یک مستطیل واقعا داره حال بهم زن میشه !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH