درباره نام اندروید N بیشتر بدانیم

بالاخره پس از گمانه‌زنی‌های بسیار نام نهایی اندروید N مشخص و عنوان شد. نسخه هفتم سیستم عامل اندروید نوقا نام گرفته است که البته به انگلیسی ‌Nougat خوانده می‌شود. با معرفی این نام و نحوه تلفظ آن ابهام‌هایی برای هم‌وطنان عزیزمان ایجاد شد. خب طبیعی است که تحریم‌ها و دوری از مجامع جهانی تا به امروز باعث شده‌ است که هیچ انتظاری از این همه تشابهات فرهنگی و ریشه‌های مشترک با غربی‌ها را نداشته باشیم. درست است که این شیرینی خوشمزه برای ما ایرانی‌ها بسیار نام آشنا و خاطره‌انگیز بوده و یکی از سوغات‌های ما برای جهانیان است. ولی باید در نظر گرفت که نوقا در سنت‌های کشورهای مختلف مانند ترکیه، آلمان، اسپانیا و فرانسه نیز ریشه دارد و البته در آنجا روش‌های پخت متنوعی داشته و در شکل‌ها و طعم‌های مختلفی عرضه می‌شود. بطوریکه حتی در کشور عزیز خودمان هم هر شهر آن را به شکلی خاص درست می‌کند و به عنوان مثال در اصفهان‌ آن را گز می‌نامند. اینجاست که در بین هفت نسخه اندروید این ورژن نام آشناتر و دوست داشتنی‌ترین نسخه برای ایرانیان خواهد بود.

سیستم عامل اندروید که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، به جای شماره از حروف الفبای لاتین شروع کرد و حرف اول نام یک شیرینی یا دسر خوشمزه را مناسب نسخه جدید خود می‌دید. این سیستم عامل خوردنی از کیک فنجانی شروع کرد و سپس دونات، نان خامه‌ای، بستنی ماست، نان زنجبیلی، شانه عسل، بستنی حصیری، آب‌نبات ژله‌ای، کیت‌کت، آب‌نبات چوبی، مارشملو یا پف‌نبات و در نهایت به نوقا رسیده است.

maxresdefault

بالاخره پس از فراز و نشیب‌های بسیار، آپدیت‌های اصلی سیستم عامل اندروید نیز سالانه شده است و هر سال گوگل در مراسم افتتاحیه کنفرانس I/O اقدام به معرفی نسخه جدید آن می‌کند. منتها نامی برای آن انتخاب نکرده و نام‌گذاری را به اختیار کاربرانش می‌گذارد. سخنگوی گوگل علت این نام‌گذاری را محبوبیت بین کاربران و عام بودن و برند نبودن آن عنوان کرده است. به نظر ما نیز نام نوتلا به خاطر همین مورد آخر، یعنی برند بودن آن رد شده است، چرا که نام نوتلا پیشتاز نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌ها بود. پس از انتخاب نام کیت‌کت برای اندروید نسخه ۴.۴ استفاده تبلیغاتی از یک برند خوراکی دیگر بسیار محتمل به نظر می‌رسید. ولی حالا با این شرایط جدید دیگر می‌دانیم که برای نسخه O چگونه پیش‌بینی کنیم. حالا دیگر می‌توانیم روی شیرینی‌جات سنتی و جدید خودمان هم حساب باز کنیم.

googleiokeynote2016-androidn02

گوگل پس از کنفرانس I/O نسخه‌های بتای ویژه توسعه‌دهندگان را مرحله به مرحله تا کامل شدن نهایی آن منتشر می‌کند. در این به‌روزرسانی‌ها ما نیز کم‌کم با تمامی ویژگی‌های نسخه جدید اندروید آشنا می‌شویم. از مهمترین تغییرات در اندروید نوقا می‌توان به پشتیبانی کامل از واقعیت مجازی، عمر طولانی‌تر باتری، پیشرفت‌های بسیار در چند وظیفگی یا مالتی تسکینگ، ارتقای بخش اعلامیه‌ها، حالت استفاده در شب، مدیریت دیتای پیشرفته و پاسخ سریع اشاره کرد.

4 در مورد “درباره نام اندروید N بیشتر بدانیم”

  1. اصفهان هم مثل سایر شهرهای ایران خوب و زیباست اما اصفهان هررررررررر چی داره از آذربایجانه! قبول کنید این یه واقعیته! صنایع دستی از جمله منبت کاری و سفال و نقره کاری همه و همه از آذربایجان به منطقه رفته!تقریبا همه ی همه ی آثار تارخی که از اصفهان میشناسیم(پل ها و کاخها) هم صفوی ها ک اصالتا آذربایجانی اند ایجاد کردند نه در اصفهان که در جای جای ایران آثار خدمتشان به چشم میخورد(حمام فین کاشان و میدان امیر چخماق یزد و مساجد یزد و باغ ها و غیره حتما تاریچه ی آثار تارخی رو بخونید!!!)
    و در ضمن گز نگفته کههههه گفته نوقااااااا نوقا کجاس؟ تو تبریز
    یکطرفه حرف میزنید بدم میاد

    1. فازت چیه
      صفویه کجا بود؟
      اون معماری که تو میگی هنر معمار و کاشی کار و … بود نه شاهان متحجر صفوی

  2. قبول دارم که این نام گذاری به خاطر ایران یا نوقا (لوکا) تبریز نبوده و انتخاب کنندگان این نام اکثریت کاربران اروپا بودن ولی من موندم شما چجوری نوقا رو به اصفهان ربط میدید و میگید همون گز اصفهان ولی اسمی از تبریز که نوقا سوغات تبریز هست و در تبریز به همین نام میشناسن به زبون نمیارید
    نوفا یک شیرینی که در بین اقوام تورک (ترک) تهیه میشه و در کتابهای قدیمی گفته شده که برای اولین بار در جنوب ترکیه دیده شده و سپس به اروپا راه پیدا کرده
    حالا من جنوب ترکیه – اصفهان – تبریز ?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH