با ایلان ماسک بیشتر آشنا شوید

ایلان ماسک رئیس شرکت‌های Tesla ،SpaceX و موسس OpenAI است، در حقیقت او حداقل یکبار در هر زمینه‌ای کار کرده و تکنولوژی‌های جدیدی را به وجود آورده است. ماسک در گذشته گفته بود که در صورت فرار از زمین و سکونت در مریخ خوشحال خواهد شد! ایلان ماسک با ساخت راکت‌های فضایی، خودروهای برقی، باتری‌های خورشیدی، تحقیق در رابطه با ربات‌های قاتل و میلیاردها و موارد دیگر، تبدیل به تونی استارک در دنیای واقعی شده است (قسمتی از شخصیت تونی استارک در فیلم آدم آهنی از ایلان ماسک الهام گرفته شده است).

رسیدن به هدف‌ها برای او همیشه کار ساده‌ای نبوده است، در زیر نگاهی به زندگی او از دوران مدرسه تا تبدیل شدن به یک کارآفرین زبده و همچنین شکست کامل او می‌اندازیم.

ایلان ماسک ۲۸ ژوئن سال ۱۹۷۱ در پرتوریا آفریقای جنوبی متولد شد.

elon-musk-was-born-on-june-28th-1971-in-pretoria-south-africa

پدر او یک مهندس الکترونیک بود و در رابطه با ایلان گفته بود که او همواره یک متفکر درونگراست، در حالیکه بسیاری از مردم به مهمانی می‌رفتند و در رابطه با ورزش و مسائل دیگر بحث می‌کردند و اوقات خوشی را سپری می‌کردند، ایلان را در کتابخانه افراد و در جستجوی کتاب‌های آن‌ها پیدا می‌کردید.

۲B55989400000578-0-Elon_had_a_miserable_childhood_and_brutal_upbringing_in_South_Af-a-7_1439575309801

مادرش Maye ماسک یک تبعه آمریکایی و متخصص تغذیه حرفه‌ای است که تصویرش بر روی جعبه غلات Special K و کاور مجله تایم منتشر شده است.

landscape-1457720756-hbz-blaise-hayward-00-index2

در سال ۱۹۷۹، پدر و مادر ایلان از هم جدا شدند و او تصمیم گرفت تا با برادر کوچکترش، کیمبل، همراه پدرش زندگی کند.

in-1979-errol-and-maye-musk-divorced-the-nine-year-old-musk-and-his-younger-brother-kimbal-decided-to-live-with-his-father

در سال ۱۹۸۳ و در سن ۱۲ سالگی اولین بازی کامپیوتری خود به نام “Blaster” را به یک مجله کامپیوتری به قیمت ۵۰۰ دلار فروخت. ماسک در مصاحبه‌ای از آن به عنوان یک بازی بی‌اهمیت ولی بهتر از Flappy Bird یاد کرده است.

in-1983-at-the-age-of-12-musk-sold-a-simple-game-called-blastar-to-a-computer-magazine-for-500-musk-once-said-it-was-a-trivial-gamebut-better-than-flappy-bird

روزهای مدرسه برای او به سختی سپری می‌شدند، در کتاب “ایلان ماسک: تسلا، اسپیس اکس و جستجو برای آینده‌ای خارق‌العاده” نوشته که یکبار به علت افتادن از پله‌ها توسط  گروهی قلدر و کتک خوردن تا زمان بیهوش شدن، در بیمارستان بستری بوده است.

elon musk school

پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، به کانادا نقل مکان کرد و با مادر، خواهر و برادرش زندگی کرد. او دو سال در دانشگاه Queen در کینگستون تحصیل کرد.after-graduating-high-school-musk-moved-to-canada-along-with-his-mother-maye-his-sister-tosca-and-his-brother-kimbal-he-spent-two-years-studying-at-queens-university-in-kingston-ontario

اما از دانشگاه پنسیلوانیا با دو مدرک فیزیک و اقتصاد فارغ‌التحصیل شد. (تصویر زیر مربوط به سخنرانی او در سال ۲۰۱۲ است.)

but-he-finished-his-studies-at-the-university-of-pennsylvania-taking-home-one-degree-each-in-physics-and-economics

در زمان تحصیل در دانشگاه پنسیلوانیا، ایلان و دوست او Adeo Ressi یک خانه ۱۰ اتاقه را اجاره و تبدیل به یک کلوپ کردند که یک آزمایش کارآفرینی اولیه بود.

first entrepreneurial

او بعد از دانشگاه پنسلوانیا به دانشگاه استنفورد برای کسب مدرک PHD خود سفر کرد، اما بعد از تنها دو روز اقامت در کالیفرنیا پذیرش خود را لغو کرد و تصمیم گرفت شانس خود را در اینترنت امتحان کند. او هرگز برای اتمام تحصیل خود به دانشگاه استنفورد بازنگشت.

stanford university

ماسک همراه با برادش کیمبل، توسط ۲۸۰۰۰ دلار پدرشان Zip2 را تاسیس کردند، شرکتی که راهنمای شهری برای صنعت انتشارات روزنامه را توسعه داد و با روزنامه‌هایی مانند نیویورک تایمز قرارداد بست.

Kimbel Musk

این شرکت به مبلغ ۳۴۱ میلیون دلار به شرکت Compaq فروخته شد که ۲۲ میلیون دلار به حساب بانکی ایلان اضافه کرد.
Compaq Company

با ۱۰ میلیون از فروش Zip2، یک شرکتی بانکداری آنلاین به نام X.com را در سال ۱۹۹۹ راه‌اندازی کرد، یکسال بعد با سرمایه‌گذاری Peter Theil این شرکت به PayPal تغییر نام داد.

paypal-jpg

او به عنوان مدیرعامل Paypal معرفی شد ولی این سمت مدتی طولانی دوام نیاورد، در ماه اکتبر با موسسین Paypal درگیر شد تا سرورهای خود را از سیستم عامل رایگان یونیکس به سیستم عامل ویندوز مایکروسافت تغییر دهند، ولی هیئت مدیره و رئیس بخش تکنولوژی شرکت، Max Levchin، ایده او را نپذیرفت.

MaxLevchin

در اواخر سال ۲۰۰۰، ماسک به اولین تعطیلات بلند مدت خود در استرالیا رفت که اعضای Paypal او را اخراج کردند و Theil به عنوان رئیس جدید شرکت انتخاب شد. ماسک در آینده به مجله Fortune گفته بود که مشکل از وجود تعطیلات است.

Elon-Musk-interview-lead

با این‌حال او بیشترین سهم را از Paypal داشت که ۱۶۵ میلیون دلار از ۱.۵ میلیارد دلاری که Ebay برای خرید آن در اواخر سال ۲۰۰۲ هزینه کرده بود را شامل می‌شد.

things-worked-out-for-musk--he-stayed-the-single-biggest-shareholder-in-paypal-netting-him-165-million-of-the-15-billion-that-ebay-paid-for-paypal-in-late-2002

ماسک که طرفدار داستان‌های علمی تخیلی است تصمیم گرفت تا طرح دیوانه‌وار ارسال موش یا گیاه به مریخ را دنبال کند. او حتی تلاش کرد تا یک موشک از رده خارج شده شوروی را بخرد ولی وقتی فروشنده از او مبلغ ۸ میلیون دلار درخواست کرد، ایلان فکر کرد که می‌تواند با هزینه‌ای کمتر خودش موشک بسازد.

buy decommissioned soviet missiles

او در اوایل سال ۲۰۰۲ شرکت Space X را تاسیس کرد که هدف آن کاهش هزینه‌های سفرهای فضایی تا ۱۰ برابر بود.

so-in-early-2002-musk-founded-the-company-that-would-be-known-as-space-exploration-technologies-or-spacex-musks-goal-is-to-build-processes-that-would-make-spaceflight-cheaper-by-a-factor-of-ten

اولین وسیله نقلیه اسپیس ایکس، موشک‌های فالکون ۱ و ۹ بود که نام آن‌ها از وسیله مشهور “Millenniun Falcon” در فیلم جنگ ستارگان برداشته شده بود.

spacexs-first-vehicles-were-the-falcon-1-and-9-rockets-named-after-the-millennium-falcon-of-star-wars-fame

فضاپیما Space X Dragon براساس آهنگ “Puff the Magic Dragon” نامگذاری شده که پاسخ ایلان ماسک به افرادی بود که به موفقیت او در زمینه فضا شک داشتند.

Spacecraft Space X Dragon

هدف بلند مدت این شرکت، اقتصادی کردن سکونت در مریخ است و ایلان گفته تا حمل و نقل منظم به مریخ سهام شرکتش را عرضه عمومی نمی‌کند.

in-the-long-term-spacexs-goal-is-to-make-it-affordable-to-colonize-mars-hes-said-that-spacex-wont-ipo-until-what-he-calls-the-mars-colonial-transporter-is-flying-regularly

در سال ۲۰۰۴، ۷۰ میلیون دلار در شرکت Tesla Motors سرمایه‌گذاری کرد، شرکتی که خودروی الکتریکی تولید می‌کرد و موسس آن یک کارآفرین قدیمی به نام مارتین ابرهارد بود.

۲-fact-Tesla-Founders-Martin-Eberhard

ماسک به عنوان رئیس هیئت مدیره در این شرکت ایفای نقش و به ایجاد اولین رودستر تماما برقی تسلا در سال ۲۰۰۶ کمک شایانی کرد.

musk-took-an-active-product-role-at-the-company-and-served-as-chairman-of-the-board-he-helped-develop-the-all-electric-tesla-roadster-the-companys-first-car-which-launched-in-2006

فعالیت‌های قبل برای او کافی نبود، در نتیجه در سال ۲۰۰۶ تصمیم به تاسیس شرکت SolarCity گرفت تا با استفاده از انرژی خورشیدی به مقابله با گرمایش زمین بپردازد. وظیفه مدیریت آن را به پسرعموهایش، پیتر و لیندون ریو واگذار کرد.

۹۳۹۰۳۱_۱_۱۰۰۲-SolarCity_standard

اوضاع تسلا اصلا خوب نبود و تحت مدیریت ابرهارد، بیشتر سرمایه شرکت هدر رفت، در نتیجه ایلان توسط هیئت مدیره او را در سال ۲۰۰۷ برکنار کرد.

but-back-at-tesla-all-was-not-well-under-eberhard-tesla-was-burning-way-more-cash-than-it-was-taking-in-in-2007-musk-staged-an-boardroom-coup-and-ousted-eberhard

در سال ۲۰۰۸ تسلا با بحران مالی جدی روبرو شد و ایلان برای جلوگیری از ورشکستگی، ۴۰ میلیون دلار از دارایی خود و ۴۰ میلیون دلار قرض را در آن سرمایه‌گذاری کرد و به سمت مدیرعاملی برگزیده شد.

Ceo of Tesla 2008

او باید سه شرکت Space X ،SolarCity و Tesla را مدیریت می‌کرد. او سال ۲۰۰۸ را بدترین سال زندگی خود عنوان می‌کند چراکه تسلا در حال از دست دادن پول بود و مشکلاتی نیز در راه‌اندازی راکت Falcon 1 وجود داشت، اما او توانست تا سال ۲۰۰۹ با وام دوام بیاورد.

spacex-tesla-and-solarcity-musk-actually-ended-up-going-broke-he-describes-2008-as-the-worst-year-of-my-life-as-tesla-kept-losing-money-and-spacex-was-having-trouble-launching-its-falcon-1-rocket-b

در همان زمان‌ها، ایلان در حال طلاق گرفتن از جاستین ماسک بود، یک نویسنده کانادایی که از او ۶ پسر داشت.

around-the-same-time-musk-was-going-through-a-divorce-with-justine-musk-a-canadian-author-with-whom-he-had-six-sons

در کریسمس سال ۲۰۰۸، خبرهای خوبی به ماسک داده شد، ناسا قراردادی ۱.۵ میلیارد دلاری با اسپیکس ایکس برای رساندن محموله‌ها به فضا انجام داد و برای شرکت تسلا نیز سرمایه‌گذاران جدیدی پیدا شد.

christmas-2008-musk-got-two-pieces-of-good-news-spacex-landed-a-15-billion-contract-with-nasa-to-deliver-supplies-into-space-and-tesla-finally-found-more-outside-investors-things-were-suddenly

در سال ۲۰۱۰ تسلا ۲۲۶ میلیون دلار سهام را در بورس عرضه کرد تا به اولین شرکت تولید خودرو در عرضه سهام عمومی بعد از فورد تبدیل شود. ماسک ۱۵ میلیون دلار از سهام خود را فروخت تا دوباره اوضاع مالی خود را بهبود بخشد.

had-seriously-turned-around-that-june-tesla-held-a-226-million-ipo--the-first-car-company-to-go-public-since-ford-in-1956-in-that-offering-musk-sold-shares-worth-about-15-million-to-get-his-fina

زندگی شخصی او فراز و نشیب‌های زیادی داشت، در سال ۲۰۰۸ با بازیگر انگلیسی Talulah Riely ملاقات کرد که منجر به ازدواج آن‌ها در سال ۲۰۱۰ شد، اما در سال ۲۰۱۲ از هم جدا شدند و دوباره در سال ۲۰۱۳ ازدواج کردند. ایلان خواهان جدایی دوباره از او در سال ۲۰۱۴ شد اما انجام این طلاق تا سال ۲۰۱۶ به تعویق افتاد، تا اینکه در ماه مارس ۲۰۱۶ آن‌ها دوباره طلاق گرفتند.

۱۹۲۷

البته اوضاع کاری کاملا مساعد بود، تا پایان سال ۲۰۱۵ اسپیکس ایکس مجموعا ۲۴ محموله برای ایستگاه فضایی ارسال کرد که رکورد مناسبی تلقی می‌شود. اخیرا نیز راکت Falcon 9 به عنوان یک موشک با قابلیت چندبار استفاده، با موفقیت بر روی آب فرود آمده است.

spacex-had-made-24-launches-on-assignments-like-resupplying-the-international-space-station-setting-lots-of-records-along-the-way-most-recently-the-spacex-falcon-9-

ایده‌های جدید همچنان در ذهن او وجود دارند، آخرین آن‌ها مربوط به یک سیستم حمل و نقل بین شهرهای لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو با نام Hyperloop است که مدت زمان این سفر را به ۳۰ دقیقه می‌رساند، البته ایلان هنوز شرکت جدیدی برای عملی کردن این ایده تاسیس نکرده است.

coming-up-with-new-ideas-either-even-as-he-pushes-for-solar-power-electric-vehicles-and-the-colonization-of-mars-musk-also-designed-what-he-calls-the-hyperloop-a-transport-system-that-can-get-you

در اواخر سال ۲۰۱۵ ماسک از OpenAI رونمایی کرد، یک سازمان غیرانتفاعی که برای اطمینان از عدم خطرناک بودن هوش مصنوعی، تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌دهد. هوش مصنوعی یکی از نگرانی‌های جدی او محسوب می‌شود.

musk-unveiled-openai-a-nonprofit-he-cofounded-to-do-research-into-making-sure-that-artificial-intelligence-doesnt-destroy-humanity-thats-a-serious-concern-of-his

او حتی قابلیت رانندگی خودکار را نیز به برخی از تولیدات شرکت تسلا اضافه کرد.

musk-pushes-teslas-autopilot-self-driving-car-capabilities-available-on-a-few-select-models-today

در ژوئن امسال، او از تصمیم خود مبنی بر خریداری شرکت SolarCity توسط تسلا خبر داد، تصمیمی که باعث ادغام دو شرکت در زمینه مدیریت انرژی می‌شود.

musk-unveiled-a-plan-for-tesla-to-buy-solarcity-pushing-his-two-big-innovative-ideas-in-power-management-under-one-roof-and-the-rest-as-they-say-is-history

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH