گزارش چهارمین استارتاپ ویکند تهران

StartupWeekend-Final-Live

استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی (Experiental Education) در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب ها و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده ای را اجرا کند.

هدف این رویداد آموزش و ترویج کارآفرینی می باشد و تا به حال بیش از 1000 بار در 478 شهر بزرگ و کوچک برگزار شده است.

۱) خلاصه برگزاری سه دوره استارتاپ ویکند در تهران

این رویداد 26 شهریور سال 1391 برای بار اول در تهران برگزار شد.

در پی بازخورد خوبی که از شرکت کنندگان، رسانه و شرکت های حامی داشت، این رویداد برای بار دوم در آبان 91، که مصادف با هفته کارآفرینی جهانی نیز بود برگزار شد. در این هفته 130 شهر در سر تا سر دنیا همزمان استارتاپ ویکند را در شهر خود برگزار کردند و برنده هر شهر به مسابقات جهانی سعود نمود. تیم «مرشد» که برنده دوره دوم استارتاپ ویکند بود، نماینده تهران و ایران در این مسابقه جهانی بود و رتبه 17 را از بین 130 گروه دیگر کسب کرد.

دوره سوم این رویداد با میزبانی دانشگاه صنعتی امیر کبیر در اسفند 91 برگزار شد.

۲) روز اول و دوم

برنامه با قرائت قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در تالار مرکزی دانشگاه امیر کبیر با حضور 115 شرکت کننده، 10خبرنگار و عکاس و بیش از 50 مهمان آغاز گردید. سخنرانی های کلیدی در ابتدای مراسم توسط آقایان سید جهانگیر آقازاده (دبیر برگزاری استارتاپ ویکند) و محسن ملایری (نماینده استارتاپ ویکند جهانی)، ایراد گردید.

سپس از شرکت کنندگان دعوت گردید برای ارائه ایده هایشان در صف قرار گیرند.53 ایده توسط 53 شرکت کننده مطرح شد. افراد طی یک دقیقه (۶۰ ثانیه) ضمن معرفی خود مختصری از مشکلی که ایده آنها راه حلی برای آن ارائه می نماید اعلام می نمودند و در پایان از نیروهای لازم برای اجرای آن دعوت می نمودند.

ایده ها بر روی دیوار بیرون سالن قرار گرفت و هر یک از شرکت کنندگان به ۳ ایده برتر رای دادند. پس از شمارش آرا ۱۰ ایده برتر اعلام گردید و 10 گروه برای اجرای آن ایده ها تشکیل گردید. هر تیم متشکل از افراد فنی، گرافیست و متخصصین کسب و کار بود.

در روز دوم شرکت کنندگان از ساعت ۸ صبح با انرژی فراوان وارد محل برگزاری شدند. پذیرایی صبحانه تا ساعت ۹ صبح برقرار بود و پس از ارائه کوتاه محسن ملایری، تیم ها به کلاسها برگشتند و فعالیت خود را آغاز کردند.

در طول برنامه مربیان با حظور در جمع تیم ها، تجربیات و دانش خود را در محیطی صمیمی به اشتراک می گذاشتند. روز پنجشنبه بیش از 10 مربی از تیم ها بازدید کرده و راهنمایی های لازم را ارائه نمودند.

نهایتا پس از پذیرایی شام از ساعت ۸ الی ۹ شب و ادامه فعالیت ها بعد از آن، شرکت کنندگان محل برگزاری را در ساعت ۱۰ شب ترک نمودند. بسیاری از تیم ها در طول روز پنجشنبه پیشرفت چشمگیری در روند اجرای پروژه داشتند.

۳) روز سوم روز سرنوشت

در ادامه می توانید گزارش آنچه در روز سوم استارت آپ ویکند اردیبهشت ٩٢ گذشت را از دید سایت خبری / تحلیلی «آی کلاب» بخوانید.

در روز جمعه سرنوشت ده ایده برتر چهارمین استارت آپ ویکند در سالن اجتماعات دانشگاه امیر کبیر رقم خورد و گروه ها توانستند خود را ارزیابی کنند و ببینند آیا می توانند با ایده هایشان در ۵۴ ساعت، خالق یک کسب و کار باشند یا خیر.

صبح روز جمعه همگی دوباره به دانشگاه امیرکبیر بازگشتیم و بعد از صبحانه تصمیم گرفتیم که یک عکس دسته جمعی بگیریم و بعد از گرفتن عکس، همگی در سالن آمفی تئاتر دانشکده کامپیوتر و فناوری جمع شویم.

در آمفی تئاتر آقای ملایری بر روی سِن آمدند و خوش و بشی با شرکت کنندگان کردند و بعد از آن شرکت کنندگان را به تحقیق در مورد استارت آپ های خارج از کشور تشویق کردند سپس به دلیل اینکه شرکت کنندگان باید بعد از ظهر نتیجه کار روی ایده هایشان را ارائه کنند، آقای ملایری نکاتی در این مورد ذکر کردند. بعد از ارائه آقای ملایری قرعه کشی ای انجام شد که ترتیب ارائه ها تعیین گردد و بعد از آن شرکت کنندگان به سوی کلاس هایشان راهی شدند.

سپس مربی ها دوباره مشغول به راهنمایی دادن به شرکت کنندگان شدند و تغییرات جدیدی رخ داد که مهمترین آنها تغییر نام تیم SOS web به SOS COM بود و همچنین گروه یاسمین نامش را به HiKids تغییر داد.

وقت ناهار فرا رسید و خیلی جالب بود که ناهار این روز را برنده دوره قبل استارت آپ ویکند، یعنی مامان پز آماده کرده بود.بعد از ناهار گروه هایی که کارشان به اتمام رسیده بود برای امتحان کردن ارائه طرحشان به سال آمفی تئاتر رفتند.

مراسم اختتامیه با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و شنیدن سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.سپس آقای شلیله بر روی سن آمدند و دبیر کل استارت آپ ویکند، آقای جهانگیر آقازاده را به روی سن دعوت کردند.ایشان از کسانی که سعی کردند و توانسته اند استارت آپی را به سرانجام برسانند قدردانی کردند و در مورد استارت آپ ویکند صحبت کردند، بعد از ایشان، رئیس دانشکده کامپیوتر امیرکبیر، آقای همایون پور به روی صحنه آمدند.ایشان در مورد فعالیت های دانشکده کامپیوتر و فناوری اطلاعات توضیح دادند و گروه ها را تشویق کردند که به کار کردن ادامه دهند.

بعد از آقای همایون پور، آقای شلیله روی صحنه آمدند و استارت آپ ویکند را به حضار معرفی کردند.سپس آقای شلیله از مهندس بابایی، مدیرعامل شرکت سه نان، یکی از کارآفرینان موفق کشور دعوت کردند تا روی صحنه بیایند و از مسیری که در طول کارآفرینی هایشان طی کرده اند، برای حضار توضیح بدهند.ایشان در زمینه ساختمان سازی و صنایع نان فعالیت دارند و گفتند که نباید جوانان نا امید باشند، چون نا امیدی دشمن رشد است. ایشان گفتند که ایرانی ها با استعداد هستند و باید با سعی و تلاش ادامه دهند تا به یک نتیجه مطلوب برسند.

سپس آقای ملایری روی سن آمدند و حرفشان را با این شروع کردند که فردی که مؤسس یک شرکت است و یک کالا یا خدمتی را ارائه می دهد باید پیگیر رضایت مصرف کننده اش باشد.سپس آقای ملایری از یکی از افراد گروه برنده دوره قبلی استارت آپ ویکند دعوت کردند که به روی سن بیایند.خانم تبسم لطیفی روی صحنه آمدند و در مورد موفقیتشان صحبت کردند و کمی هم در مورد رویداد پنج هفته ای نکست صحبت کردند و تاکید کردند که باید برای یک موفقیت وقت صرف کرد.سپس یک وقت استراحت اعلام کردند.

بعد از استراحت مجری برنامه بر خط، آقای آرش برهمند روی صحنه آمدند و در مورد استارت آپ سنتی خود صحبت کردند که نامش یک استارت آپ کاغذی بود.این استارت آپ در مورد استارت آپ نشریه پیوست بود. ایشان تأکید کردند استارت آپ نیاز به کسی دارد که شاغل نباشد.

آقای جهانگیر آقازاده، دبیر استارتاپ ویکند دوباره روی سن آمدند و صحبت هایی را درمورد گروه های شرکت کننده شروع کردند.سپس ایشان نام داوران را اعلام کردند که اسامی و سوابق علمی-تجاری آنها عبارتند از: دکتر محمد مهدی همایون پور از سال ١٣٧۴ در سمت عضوهیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیر کبیر به تدریس و تحقیق مشغول می باشد. ایشان علاوه بر تدریس،راهنمایی پروژه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات و نیز هدایت تعداد زیادی پروژه های صنعتی و ملی را برعهده داشته است. نامبرده عضو انجمن های علمی کامپیوتر،ارتباطات و فناوری اطلاعات و رمز می باشد و مسئولیت های اجرایی متعدد ازجمله ریاست و معاونت های آموزشی و پژوهشی دانشکده مهندسی کامپیوتر وفناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیر کبیر و شرکت در برگزاری چندین کنفرانس و مسابقه علمی را بر عهده داشت و موفق به انتشار بیش از ٨٠ مقاله علمی- پژوهشی در مجلات و کنفرانس های علمی داخل و خارج از کشورگردیده است.

سعید رحمانی خضری بنیانگذار، مدیر عامل شرکت سرآوا است. این شرکت یک صندوق سرمایه گذاری متمرکز بر روی استارتاپ ها میباشد. آقای رحمانی قبل از فعال شدن در این حوزه مدیر کل منطقه ای و نماینده نسپرز در خاورمیانه بود. وی در این سمت مسئول استراتژی تجاری، بازاریابی، مشارکتهای استراتژیک، واحدهای تولیدی مشترک، سرمایه گذاری منطقه ای، ادغامها و خریدها و عملیات کشوری بوده است.

حمید محمدی که مدیر عامل شرکت نوآوران فن آوازه (دیجی کالا) می باشند.حمید محمدی در زمستان ١٣٨۵ دیجی کالا را به عنوان سایت نقد و بررسی و فروش محصولات دیجیتال راه اندازی کرد. دیجی کالا یکی از داستانهای موفق شروع یک استارتاپ و در حال حاضر یکی از پربازدیدترین وبسایتهای ایرانی میباشد.

عطا خلیلی یکی از بنیان گذاران پرشین بلاگ و مدیر شرکت پویا سافت هستند.

احسان گلابگیر که ایشان مدیر مرکز خرید اینترنی البسکو هستند.

پس از معرفی داوران، آقای آقازاده تیم اول یعنی «دست به دست» را به روی سن دعوت کردند و بعد آن ارائه تیم دست به دست آغاز شد که در مورد سمساری به صورت آنلاین بود.این تیم که اول آی تویلت نام داشت حتی ایده اولیه خود را به صورت یک کار جانبی ارائه دادند.اولین سوال داوران در مورد نحوه درآمد زایی بود که گروه دس به دس درآمدشان را می خواستند اینگونه توجیه کنند که خیلی از مردم وسایل دست دوم خود را به مبلغ کمی واگذار کرده و این گروه می تواند با قیمت بیشتری آنها را به فروش برسانند.یکی دیگر از داوران به آرم گروه انتقاد کردند.

بعد از دس به دس نوبت به کتاب اولی ها رسید و آنها روی سن آمدند.ارائه آنها در مورد فروش کتاب به صورت آنلاین بود که دارای مشاوره ای مجازی با کاربر برای راهنمایی در خرید کتاب بود.به نوعی پاسخ به سوال چه کتابی بخرم و چه کتابی بخوانم به عهده این سایت می باشد.درآمد این سایت از طریق خرید و فروش کتاب و تبلیغات می باشد.پرسش اول داوران در مورد این بود که چند درصد مردم جذب این ایده می شوند و جواب این سوال را با نموداری تشریح کردند.سوال دوم داوران در مورد این بود که این اطلاعات مورد استفاده را از چه منبعی بدست می آورند و پاسخ آنها این بود که می توان از طریق نظر ها این اطلاعات را بدست آورد.

گروه سوم، یعنی گروه گشت نورد روی سن آمدند و ارائه آنها در مورد ایجاد تور و مشاوره گشت و گذار و سفر بود.این گروه ایده خود را روی وب و سیستم عامل آندروید ارائه دادند.اولین سوال داوران در مورد ربط این ایده به وب بود و گروه پاسخشان این بود که می توان به جز پیشنهاد تور، با قرار دادن اطلاعات در مورد گردشگری وب سایت را گسترش داد.سوال دوم داوران در مورد این بود که گشت نورد تور خود را طراحی می کند یا از تور های موجود در شرکت های دیگر را پیشنهاد می کند و پاسخ آنها این بود که آنها اول تور های خود را طراحی کرده و برای اجرا به شرکت های دیگر ارائه می کنند.

بعد از گروه گشت نورد، گروه کلیک زار روی سن آمدند، این ایده را داده بودند که سایتی طراحی کنند که به محیط زیست کمک کند.ایده آنها در حقیقت ایجاد واسطه ای بین کسانی بود که علاقه به حفظ محیط زیست دارند و می توانند هزینه کنند و کسانی که زمین لازم برای درخت کاری و ایجاد فضای سبز را دارند.سوالاتی که از طرف داوران مطرح شد بیشتر در مورد نحوه درآمد زایی و این بود که صاحب درخت کسی است که زمین دارد یا کسی که خرج کاشت درخت را از طریق اینترنت می دهد و جواب این سوالات را گروه کلیک زار این گونه دادند که درآمد از طریق ایجاد نهال ها ایجاد می شود یعنی از مبلغ اصلی که خریدار پرداخت کی کند، مقداری سود روی آن کشیده شده و حتی می توان برای درآمد زایی از محصول درخت بهره برد و صاحب اصلی درخت خود زمیندار می باشد.

بعد گروه پارک یاب برای ارائه روی صحنه آمدند که روی ایده ای کار می کردند که به کاهش ترافیک کمک کند. این ایده از این قرار بود که برنامه ای برای موبایل طراحی کنند که محل پارک های ماشین که خالی و اشغال هستند را نشان دهد. تنها سوالی که از پارک یاب شد این بود که آیا می شود جای پارک را در این برنامه رزرو کرد یا خیر و پاسخ گروه خیر بود و گفتند که پارک یاب فقط مکان پارک ماشین را نشان می دهد.

بعد از گروه پارک یاب، گروه HiKids روی سن آمدند.ایده آنها در مورد وبسایتی برای امنیت کودکان در اینترنت بود.مخاطب این محصول والدینی که دارای بچه ۵تا ١٢سال دارند هستند و دارای یک بانک اطلاعاتی می باشد.نحوه کسب درآمد توسط داوران مورد سوال قرار گرفت که پاسخ آنها این بود که طرح هایشان را به والدین می فروشند.

بعد از HiKids نوبت به جزوه یاب رسید یا بهتر است بگویم Note Share. ایده این طرح فروش جزوه به کسانی است که نتوانسته اند در طول سال تحصیلی جزوه بنویسند و این جزوه های به فروش گذاشته شده از کسانی که جزوه کامل دارند، خریداری می شود. ٧٠ در صد مبلغ فروش به نویسنده جزوه و ٣٠ درصد آن به سایت تعلق می گیرد.سوال مهم داوران در مورد حجم بالای جزوات بود و پاسخ آنها این بود که با دسته بندی درست می توان این مسئله را کنترل کرد.

گروه S.O.S Com روی سن آمدند و در اول کار تیزری را پخش کردند.طرح کلی این ایده درمورد اینه که کاربران بتوانند سؤالات خودشان را در زمینه نرم افزار و سخت افزار از طریق وب سایت و نرم افزار موبایل از متخصصان کامپیوتر بپرسند. روش های ارزش یابی و درجه بندی هم بین سؤالات وجود دارد و کاربران معمولی هم می توانند جواب سؤالات دیگران را بدهند و پس از مدتی درخواست کارشناس شدن در وب سایت را بدهند و حتی سرویسی دارند که بتوان از طریق گفت و گو مشکلاتشان را حل کنند. این روش را با قرارداد بستن با شرکت های کامپیوتری انجام می دهند. اولین سوال داوران در مورد چگونگی تعیین ارزش سوال بود و پاسخ این بود که با رای گیری، جوابی که بیشترین رای را دارد در سطر اول پاسخ ها قرار می گیرد.سوال دوم در مورد نحوه رقابت با دیگر سایت های این زمینه بود که پاسخ آنها این بود که با کمترین هزینه سریعترین پاسخ را می دهند.

بعد از SOS Com نوبت به تیم دَدَری رسید.ایده دَدَری حول یک وب سایت می چرخد که با برگزار کننده های تورهای مختلف ارتباط برقرار می کنه و به اونا امکان فروش بلیط از طریق وبسایت خودشان رو میدهد و امکانات خرید و فروش مشاوره و اطلاع رسانی را برای برگزارکنندگان رویدادها و همینطور کاربران مهیا می کند تا بتوانند وقت آزاد خودشان و هزینه هایشان را بهتر تنظیم کنند.تبلیغات هوشمند، ارائه محور اطلاعات وسیع و شبکه اجتماعی راه هایی است که این گروه می خواهد با آنها با مخاطبانش ارتباط بر قرار کند.اولین سوال داوران در مورد درآمد است که سرپرست گروه گفتند که این مسئله با فروش بلیط ها برای رویداد های خودشان حل می شود.

نوبت به تیم آخر یعنی Time is Gold رسید. ارائه دهنده این گروه در مورد شرکتش در دوره قبل صحبت کرد و گفت این دفعه تصمیم گرفته که ایده جزئی تری را دنبال کند.کارآیی این وبسایت به پوشش کارهای مربوط به تایپ، ویراستاری، ترجمه و … محدود شده است و جزئی تر شده تا کسانی که در این زمینه ها فعالیت دارند بتوانند کارهای خودشان را تقسیم کنند و از وقت محدود استفاده بیشتری ببرند و هزینه های مربوط به این فعالیت ها رو هم پرداخت کنند. اولین سوال داوران در مورد گروه مخاطب است که پاسخ ارائه کننده در مورد دانشجویانی است که وقت کمی برای ارائه یک تحقیق دارند. سوال بعدی این بود که Time is Gold چه ربطی به تایپ دارد و ارائه دهنده گفتند که تایپ اولین قسمت کار ما می باشد و در آینده در زمینه های دیگر فعالیت خواهیم داشت.

پس از پایان ارائه ها داوران به اتاقی خارج از سالن رفتند تا در مورد رده بندی بحث کنند.آقای شلیله روی صحنه آمدند و آقای امیدوار را به روی سن دعوت کردند.آقای امیدوار توضیحات کلی و نصیحت هایی درمورد رشد و پیشرفت و توسعه کارآفرینی ها برای شرکت کننده ها ارائه دادند. بعد از سخنرانی آقای امیدوار، آقای ملایری رو سن آمدند و برای اعلام نتاج آماده شدند.

مقام سوم: گشت نورد

مقام دوم: دَدَری

و برنده چهارمین دوره استارت آپ ویکند: پارک یاب

پس از آمدن گروه پارک یاب روی سن یکی از اعضا گروه اعلام کردند که امکان همکاری این گروه با شهرداری بوجود آمده و ممکن است این ایده به ثمره برسد.

سپس آقای آقازاده روی سن آمدند و از شرکت کنندگان، مربیان و دست اندرکاران تشکر کردند و اختتامیه چهارمین استارت آپ ویکند به پایان رسید.

در صحبتی که شایان شلیله بعد از مراسم اختتامیه با چند تن از مربیان و داوران داشت، همه آنها گفتند که در این رویداد نیاز به خلاقیت بیشتری داریم و ایده پردازان باید با ایده های نوین تری وارد این رویداد شوند و این خیلی اهمیت دارد که بتوان استارت آپ را ادامه داد و آن را به یک کسب و کار و منبع در آمد تبدیل کرد.

پس از گفت و گو های خارج از سالن اجتماعات دانشگاه امیر کبیر همه راهی منزلهایشان شدند و پرونده چهارمین استارت آپ ویکند در اینجا بسته شد.

2 در مورد “گزارش چهارمین استارتاپ ویکند تهران”

  1. سلام.آقای گلکار این آخرین باری که سایت شما رو باز میکنم.آخه دارم میرم سربازی. از شما متشکرم.
    جواب بده.که دفعه بعد اومدم بخونم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH