بررسی شیائومی Mi5 (می ۵): قدرت در کنار ظرافت

این روزها کمپانی‌های چینی با پیشرفت فراوانی که در زمینه تکنولوژی مخصوصا تلفن‌های هوشمند داشته‌اند، بازار را برای دیگر تولید کنندگان تلفن همراه رقابتی‌تر کرده‌اند. یکی از این کمپانی‌های نوپا که از ورودش به عرصه موبایل‌ مدت‌‌ زیادی نمی‌گذرد، شیائومی است. می ۵ که یکی از جدیدترین تولیدات این شرکت بوده و نام پرچمدار را به یدک می‌کشد، امروز در آزمایشگاه آی‌تی‌رسان حضور پیدا کرده است. با بررسی یکی از هیجانی‌ترین پرچمداران چینی روز بازار همراه شما عزیزان هستم.

ابتدا نگاهی به مشخصات این پرچمدار چینی بر روی کاغذ می‌اندازیم.

  • جنس بدنه از شیشه و پوشیده شده از گوریلا گلس ۴، ابعاد ۱۴۴.۶ در ۶۹.۲ در ۷.۳ میلی‌متر، وزن ۱۲۹ گرم
  • صفحه نمایش ۵.۱۵ اینچ، رزولوشن فول‌اچ‌دی، پنل IPS LCD، توانایی نمایش ۱۶ میلیون رنگ، تراکم پیکسلی ۴۲۸ppi، نسبت ۷۳.۱ درصدی صفحه نمایش به بدنه دستگاه
  • دوربین اصلی با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم F/2.0، اندازه سنسور ۱/۲.۸ اینچ، همراه با فلاش دو رنگ LED، لرزشگیر اپتیکال ۴ جهته، فیلمبرداری تا رزولوشن ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، عکاسی HDR و پانوراما، دوربین سلفی ۴ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم F/2.0، اندازه سنسور ۱/۳اینچ، فیلمبردرای فول‌اچ‌دی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
  • پردازنده ۴ هسته‌ای بر روی چیپست کوالاکوم مدلMSM8996 اسنپدراگون  ۸۲۰، پردازنده گرافیکی Adreno 530، حافظه رم ۳ و ۴ گیگابایتی ( بسته به نسخه سخت افزاری)، موجود در سه حافظه داخلی ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی، عدم پشتیبانی از کارت حافظه خارجی
  • باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری غیرقابل تعویض، قابلیت شارژ سریع نسخه ۳
  • اندروید نسخه ۶ همراه با نسخه ۷ از رابط کاربری MIUI، محافظت دستگاه توسط حسگر اثرانگشت، موجود در رنگ های مشکی، سفید، طلایی و سرامیکی، پشتیبانی از USB Type-C، پشتیبانی از اشعه مادون قرمز و NFC

با بررسی تخصصی این غول کوچک چینی همراه باشید.


طراحی و ساخت: زیبا و ظریف

ظرافت و زیبایی را می‌توان از اصلی‌ترین صفات این گوشی دانست. با آن بدنه شیشه‌ای نازک استفاده شده و ضخامت ۷.۳ میلی‌متری تجربه‌ای باورنکردنی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در بخش جلویی دستگاه، صفحه نمایشی دیده می‌شود که به طرز فوق‌العاده‌ای درون قاب جاسازی شده است. مرز‌های بین این صفحه نمایش با بدنه دستگاه به راحتی قابل رویت نیست و همین موضوع زیبایی این هندست را دوچندان می‌سازد. فریم فلزی ظریفی به طور کامل دور تا دور نمایشگراین گوشی را پوشانده است.

MI-5-5

بالای این صفحه نمایش کم حاشیه، بلندگو، دوربین سلفی و سنسورها با نظم خاصی قرار گرفته‌اند. کمی پایین‌تر از نمایشگر  یک دکمه هوم سخت‌افزاری مشابه آن‌چه در سامسونگ دیده‌ایم حضور دارد. این دکمه هوم که با یک فریم فلزی پوشیده شده، بعنوان حسگر اثرانگشت نیز عمل می‌‌کند. سمت راست و چپ این دکمه هوم دو کلید لمسی حضور دارند که با لمس کردن‌شان و یا قرار گیری در محیط تاریک، با یک نور پس زمینه روشن می‌گردند و در حالت عادی قابل مشاهده نیستند.

به بخش‌های کناری می ۵ که می‌رسیم، دیگر شاهد آن متریال شیشه‌ای نیستیم. یک فریم فلزی که از کیفیت مناسبی نیز برخوردار است بخش‌های کناری می ۵ را پوشانده است. بر روی این فریم فلزی دکمه‌ها و پورت‌ها قرار گرفته‌اند که همه از جنس فلز هستند. لبه سمت راست گوشی از دکمه‌های کنترل صدا و پاور تشکیل شده است. تقریبا سه لبه باقی‌مانده خالی از هر دکمه و کلیدی است. در لبه سمت چپ تنها محفظه قرار گیری سیمکارت حضور دارد. ورودی پورت USB که از نوع تایپ C نیز هست، در کنار اسپیکر و میکروفون در لبه پایینی جاخوش کرده‌اند. هنگامی که به لبه بالایی دستگاه نگاه می‌کنیم، ورودی هدفون، اشعه مادون قرمز و میکروفون مشاهده می‌گردند. به طور کلی چینش و قرار گیری دکمه‌ها بر روی می ۵ بسیار خوب ارزیابی می‌شود، همچنان که شیائومی از متریال باکیفیتی در این بخش استفاده کرده است.

بعد از بخش‌های کناری و روبه‌رویی می ۵ به قاب پشتی دستگاه می‌رسیم. محلی که لوگوی‌ شیا‌ئومی در میانه پایینی، لنز دوربین و فلاش دو گانه در بخش بالایی حضور دارند. دو بخش چپ و راست دستگاه از یک انحنا با زاویه خیلی کم تشکیل شده است که ما را به یاد طراحی S7 سامسونگ می‌اندازد. این انحنا در دو لبه باعث می‌گردد به راحت‌ترین حالت ممکن، گوشی را دست بگیرید. قاب پشتی دستگاه هم از شیشه تشکیل شده، که البته مدلی با بدنه سرامیکی نیز برای فروش موجود است.

MI-5-17

نمی‌دانم چرا با در دست گرفتن می ۵ آن‌چنان حس شیشه‌ای بودن که در محصولات سامسونگ و سونی یافت می‌شود، به من القا نشد! شاید این قضیه به دلیل کم بودن بسیار زیاد ضخامت در این بخش باشد که حتی حس می‌کنید این گوشی حسابی شکننده است. علاوه بر این‌ها، این شیشه استفاده شده در بدنه حالتی دارد که با قرارگیری در دست، می‌خواهد مدام لیز بخورد و به زمین بیفتد (که با به زمین افتادن خدا می‌داند دستگاه به چند تکه تبدیل می‌شود). با اینکه کل قسمت‌های شیشه‌ای با فناوری گوریلا گلس ۴ پوشیده شده، اما باز مدام نگران آسیب رسانی به آن خواهید بود. البته خوشبختانه خبری از به جا ماندن اثرانگشت بر روی بخش‌های شیشه‌ای این گوشی نیست. به طور کلی می توان گفت طراحی می ۵ بسیار زیباست و ظرافت خاصی دارد. اگرچه این ظرافت کمی بیش از مقدار معمول حضور دارد، اما در کنار فاکتورهای دیگر، یک ترکیب مناسب را می‌سازد. این موضوع هم بدانید که لغزندگی بدنه می‌تواند با کمی غفلت باعث آسیب دیدگی‌های جدی شود.


صفحه نمایش: با کیفیت و کم مصرف

سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بود که رزولوشن مطلوب برای صفحه نمایش اکثر تلفن‌های هوشمند، فول‌اچ‌دی محسوب می‌گردید. این مقدار رزولوشن با تراکم پیکسل مناسبی که ارایه می‌داد، عملکرد خوبی هم داشت. بعد از گذشت چند مدت، بدون توجه به این‌که شاید حتی تفاوت آن‌چنان محسوسی با نسل‌های قبلی مشاهده نشود، یکی‌ یکی کمپانی‌ها اعداد و ارقام را بالا بردند. کمپانی شیائومی بر خلاف سایر هم‌رده‌ها و رقبا، از رزولوشن فو‌ل‌‌اچ‌دی بر روی می ۵ استفاده کرده است که با ۵.۱۵ اینچ صفحه نمایش، تراکم پیکسلی ۴۲۸ppi را ارایه می‌دهد. این تعداد پیکسل در هر اینچ برای یک تلفن‌همراه بسیار خوب محسوب می‌گردد و شما قادر نخواهید بود این پیکسل‌ها را از هم تفکیک کنید. پنل استفاده شده در این محصول شیائومی IPS LCD بوده و توانایی نمایش ۱۶ میلیون رنگ‌ را نیز دارد.

MI-5-19

روشنایی این نمایشگر در حداکثر مقدار خودش می‌تواند به ۶۲۸ نیت و در حداقل به ۰.۷ نیت برسد که عملکردی فوق‌العاده محسوب می‌شود. با این مقدار حداقل روشنایی، کار کردن با این گوشی در محیط‌های تاریک و هنگام شب به راحتی و بدون هیچ مشکلی انجام می‌پذیرد. کنتراست می ۵ با این‌ که به اندازه کنتراست در پنل‌های امولد سامسونگ نیست اما با مقدار ۱۲۲۷ یکی از بهترین‌ها در این بخش محسوب می‌گردد. رنگ‌های تولید شده توسط نمایشگر می ۵ نزدیک به واقعیت بوده و این پنل سعی دارد صحیح‌‌ترین رنگ‌ها را به نماش بگذارد. روشنایی مناسب و شارپنس بالای آن یک ترکیب عالی را در این بخش ایجاد کرده است. همچنین عملکرد این صفحه نمایش در نمایش رنگ سفید بسیار عالی MI-5-27است. با تغییر دادن زاویه دید شاهد تغییرات رنگ نیستیم، اما هنگام نمایش نور سفید با تغییر زاویه دید، گرم شدن رنگ‌ مشاهده می‌گردد. به طور کل صفحه نمایش در این بخش عملکرد خوبی دارد. خوشبختانه کمپانی شیائومی داخل منوی تنظیمات می ۵ قسمتی را برای شخصی سازی‌های مربوط به نمایشگر قرار داده است که توسط آن‌ها می‌توانید گرمی و سردی رنگ و همچنین کنتراست را افزایش و یا کاهش دهید ولی خبری از مودهای از پیش ثبت شده در این بخش نیست. قسمت دیگری در منوی تنظیمات نمایشگر دیده می‌شود که Reading Mode نام دارد. با فعال کردن این گزینه صفحه نمایش گوشی تنظیماتی را اعمال می‌کند که توسط آن خواندن متن‌ها را برایتان آسان‌تر کرده و مشکلاتی مانند اذیت شدن چشم‌ها دیگر وجود نخواهند داشت.

در تصاویر زیر می‌توانید شاهد کیفیت صفحه نمایش این گوشی و مقایسه‌اش با S7 Edge باشید. می ۵ در سمت چپ قرار گرفته است.

s7-edge-vs-mi5-20 s7-edge-vs-mi5-21 s7-edge-vs-mi5-22-2

همان طور که مشاهده کردید با وجود رزولوشن فول‌اچ‌دی، نمایشگر از کیفیت مطلوبی برخوردار است. رنگ‌ها با طبیعی‌ترین حالت ممکن نمایش داده می‌شوند و خبری از اغراق در آن‌ها نیست.

در تصویر زیر می‌توانید عملکرد این گوشی را هنگام قرار گیری در زیر نور آفتاب مشاهده کنید.

MI-5-20


سخت‌افزار: قدرتمند در عین سادگی

مانند اکثر پرچمداران معرفی شده در این سال، Mi5 هم از آخرین نسل از پردازنده شرکت کوالکام با مدل اسنپدراگون ۸۲۰ بهره برده است. این پردازنده که ۴ هسته فعال کریو دارد، قادر است تا از دو هسته تا سرعت ۱.۸ گیگاهرتز و دوتای دیگر تا سرعت ۱.۳۶ گیگاهرتز برای پردازش استفاده کند. علاوه بر این‌ها Adreno 530 حضور دارد تا با تمام قدرت مسئولیت پردازش گرافیکی می ۵ را به عهده داشته باشد. با پیشرفت دنیای بازی‌های ویدیویی قابل حمل و همچنین حرفه‌ای‌تر شدن اپلیکیشن‌ها، نیاز تلفن‌های هوشمند به حافظه رم برای مدیریت برنامه‌ها افزایش یافته است. ۳ گیگابایت حافظه رم بر روی می ۵ حضور داشته، تا از عهده مدیریت سنگین‌ترین برنامه‌ها به راحتی بر بیاید.

MI-5-21

اما موردی را که در این قسمت باید بدانید، موجود بودن این هندست با سه حافظه داخلی ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی است که هر کدام حافظه رم و سرعت پردازش متفاوتی را نیز ارایه می‌دهند. مدلی که ما برای بررسی در دسترس داشتیم، ورژن ۳۲ گیگابایتی با ۳ گیگابایت رم بود. متاسفانه در این گوشی خبری از ساپورت کارت حافظه خارجی نیست و در نسخه ۳۲ گیگابایتی هم چیزی حدود ۲۵ گیگابایت برای استفاده کاربر در دسترس است. همچنین شاهد ورودی پورت تایپ C نیز هستیم.

در طی مدتی که با گوشی کار کردیم، شاهد هیچ لگ و کندی در بخش‌های مختلف دستگاه نبودیم. همه چیز خیلی روان و سریع اجرا و بارگذاری می‌شوند. اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی با این پردازنده قوی به آسانی صورت می‌گیرد و با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. با این که شخصا به اعداد و ارقام آن‌ چنان اعتمادی ندارم، اما دیدن نتایج بنچمارک‌های مختلف از این دستگاه که بخش‌های مختلفش را مورد تست قرار داده‌اند، خالی از لطف نیست.

MI 5 2 mi 5

MI-5-25
بنچمارک بخش گرافیکی دستگاه

همان طور که مشاهده کردید اعداد به دست آمده در بنچمارک‌ها درخور یک پرچم‌دار سال ۲۰۱۶ بوده و قدرتمندی این گوشی به وضوح مشخص است.


نرم‌افزار: شیک و با کلاس

بخش نرم‌افزاری می ۵ جایی است که بدون شک با کمی کار کردن با آن، شیفته‌اش می‌شوید. از باز شدن قفل دستگاه، دقیقا هنگامی که زمان نمایان می‌شود، تا منوهای مختلف و برنامه‌های کاربردی پیش‌‌فرض، همه و همه با یک هارمونی و زیبایی خاص در کنار هم قرار گرفته‌اند. کاملا مشخص است که کمپانی شیائومی زمان زیادی را صرف شکل گیری رابط کاربری اختصاصی خود که با نام MIUI شناخته می‌شود، کرده است.

۱-۱۹ ۲-۱۷

این رابط در کنار اندروید ۶ تجربه کاری بسیار مناسبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در MIUI 7 شاهد کشوی برنامه‌ها نیستیم و همه چیز بر روی همان صفحه اصلی حضور دارند. MIUI به هیچ وجه شباهتی به اندروید خام نداشته و تقریبا شاهد شخصی سازی در اکثر بخش‌های مختلف هستیم. قسمت خاصی برای عوض کردن تم و دانلود از مارکت شیائومی حضور دارد که توسط آن می‌توانید بخش‌های مختلف رابط را به دلخواه تغییر دهید. افکت‌هایی که هنگام گشایش و یا بسته شدن اپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار دلنشین و به جا است. همچنین کیفیت و نوع ساخت آیکون‌های بکار رفته در UI از کیفیت بالایی برخوردار هستند. مانند همه هندست‌های اندرویدی با پایین کشیدن دست خود از بالای گوشی تا پایین، نوار اعلانات ظاهر می‌گردد. نوار اعلاناتی که به دو بخش مختلف تقسیم شده و هیچ شباهتی به اندروید خام ندارد. البته اگر از وسط نمایشگر هم دستان خود را به جهت پایین بکشید، این نوار اعلانات خودش را نشان می‌دهد. مورد جالبی که در نوار نوتیفیکیشن دیده می‌شود، گزینه‌ای به نام Buttons است که با فعال کردن آن سه دکمه سخت‌افزاری هوم، Back و مدیریت برنامه غیرفعال شده و هیچ عملکردی را از خودشان نشان نمی‌دهند. این قابلیت برای زمانی که می‌خواهید در یک شرایط سخت، عکس‌برداری و یا فیلمبرداری کنید، به کارتان می‌آید. به طوری‌که دیگر این دکمه‌ها سر راه شما قرار نمی‌گیرند و مشکل ساز نمی‌شود. بر روی صفحه اصلی شاهد یک فولدر با نام Tools هستیم که شامل تعدادی برنامه کاربردی پیش‌فرض می‌شود. برنامه‌هایی مانند ضبط صدا، مدیریت ایمیل‌ها، ماشین حساب و… هنگامی که وارد منوی تنظیمات می‌شویم، با یک استایل سفید رنگ مواجه شده که ما را کمی به یاد iOS می‌اندازد. دکمه‌های لمسی Back و مدیریت برنامه با دو نقطه و یک روشنایی پس زمینه نمایش داده می‌شوند. در ابتدا برایم جای سوال بود که چرا مانند سامسونگ این کلید‌ها با شکل‌های خاص خودشان نشان داده نشده‌اند اما بعد از کمی گشت و گذار در محیط گوشی به جواب رسیدم. در بخشی از تنظیمات شما قادر خواهید بود تا جای این دو دکمه با هم عوض کنید. به طور پیش فرض کلید مدیریت برنامه سمت چپ و کلید Back سمت راست قرار دارد. همچنین بخشی با نام One handed mode در تنظیمات حضور دارد که توسط آن با کوچک‌کردن صفحه نمایش می‌توانید راحت‌تر با یک دست با گوشی کار کنید.

MI-5-28


دوربین: تیزبین و باهوش

با حرفه‌ای‌تر شدن دوربین‌های موجود بر روی نسل‌ جدید تلفن‌های هوشمند، کمپانی‌های تولید گوشی با مشکلی در طراحی مواجه شدند که طی آن لنز دوربین می‌بایست کمی از قاب دستگاه بیرون‌تر باشد. این موضوع مخصوصا زمانی خودش را بیشتر نشان می‌دهد که ضخامت گوشی کم باشد. اما کمپانی شیائومی موفق شده است تا لنز دوربین موجود در می ۵ را بدون کوچک‌ترین بیرون‌زدگی درون قاب جای دهد. البته این موضوع به لطف انحنا‌های پشتی دستگاه صورت گرفته است.

MI-5-18

این دوربین، ۱۶ مگاپیکسل رزولوشن و گشودگی دیافراگم F2/0 دارد. در کنار این لنز شاهد یک فلاش دو رنگ LED  هستیم که در محیط‌های تاریک به کار می‌آید. همچنین شما قادر خواهید بود با رزولوشن‌های ۴K، فول‌اچ‌دی و اچ‌دی به ضبط فیلم‌‌ها بپردازید. علاوه بر این‌ها امکان فیلم‌بردری صحنه آهسته نیز وجود دارد. در بخش دوربین سلفی شاهد ۴ مگاپیکسل رزولوشن و گشودگی دیافراگم F2/0 هستیم. این دوربین دوم قادر است با رزولوشن فول‌اچ‌دی و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم بگیرد. در بخش نرم‌افزاری دوربین تنظیمات جامعی برای شخصی‌سازی‌های مختلف هنگام عکس‌برداری در اختیار شما قرار دارد. مود‌های متفاوتی مانند عکاسی پانوراما، عکاسی رتوش شده، فیش‌آی، عکاسی هنگام شب، HDR و تعدادی دیگر دیده می‌شوند. همچنین با سوایپ به سمت چپ به جمعی از فیلترهای متفاوت دسترسی خواهید داشت که می‌تواند در ثبت تصاویر زیبا شما را یاری کنند. تنظیمات دستی حرفه‌ای دوربین که این روزها حضورش در رابط کاربری گوشی‌های مختلف جزیی از الزامات محسوب می‌گردد، در می ۵ حضور داشته و امکاناتی کاربردی در این بخش قرار گرفته است. تنظیماتی مانند تغییر سرعت شاتر، افزایش و یا کاهش ایزو، میزان گرمی و سردی و فوکوس دستی دربخش دوربین می ۵ یافت می‌شود. در قسمت دوربین سلفی یک فیلتر برای رتوش خودکار عکس حضور دارد و خبری از قابلیت HDR  هم نیست. تصاویر ثبت شده توسط لنز تیزبین پرچم‌دار شیائومی، کیفیتی فوق‌العاده‌ دارند. جزییات به بهترین حالت نمایش داده می‌شوند. خبری از اغراق‌‌های رنگی بیهوده در عکس‌ها نیست. اما می ۵ در جذب نور نسبتا مناسب عمل نمی‌کند و کمی از سایر رقبا و هم‌رده‌های خود جا می‌ماند. فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین این گوشی مخصوصا به لطف حضور لرزشگیر اپتیکال، بسیار روان و با کیفیت بوده و شاهد عملکرد قابل قبولی در این بخش هستیم. البته متاسفانه کمی مشکل تفکیک نور نقطه‌ای مانند زمانی که نور آفتاب وجود دارد، در بخش فیلم‌برداری هستیم. کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط دوربین سلفی هم بسیار خوب بوده و با روشن کردن مود Beauty به جای بلور کردن تصاویر، شاهد رتوشی حرفه‌ای‌تر هستیم. همچنین یک امکان جالب در بخش دوربین وجود دارد که آن حدس سن شما از روی چهره است. به صورتی که با قرار دادن چهره‌تان مقابل لنز دوربین، دستگاه سن‌ شما را حدس زده و این عدد به عنوان جزیی از اطلاعات عکس‌‌تان ثبت می‌گردد. در تصاویر زیر می‌توانید کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط دوربین می ۵ را مشاهده کنید.

MI 5 1s7-edge-vs-mi5-24s7-edge-vs-mi5-23s7-edge-vs-mi5-25s7-edge-vs-mi5-42s7-edge-vs-mi5-40-1MI 5 2

همان طور مشاهده کردید، کیفیت تصاویر ثبت شده واقعا بالاست و چیزی از سایر رقبا کم ندارد. رنگ‌ها واقعی و بدون اغراق ثبت شدند و به لطف رزولوشن بالا، جزییات به خوبی نمایان هستند. فقط هنگام عکسبرداری در محیط تاریک، کمی با مشکل جذب نور مواجه می‌شویم که شاید ایرادی جدی نباشد.MI-5-29

 

برنامه گالری هم با بهترین عملکرد در خدمت شماست تا آرشیوی از تصاویرتان را داشته باشید. هنگامی که وارد برنامه گالری Mi 5 می‌شوید، چهار سربرگ مختلف رویت می‌گردند. اولین مورد Photos است که تمامی تصاویر را طبق زمان از جدید به قدیم دسته بنده کرده است. سربرگ بعدی که با نام Offline حضور دارد، تصاویر را بر اساس پوشه‌های موجود در دستگاه تقسیم‌بندی می‌کند. دو بخش آخر که برای فعال شدن نیاز به سینک شدن با اکانت گوشی را دارد، با اسم‌های Cloud و People دیده می‌شوند. Cloud در واقع عکس‌هایی را نشان می‌دهد که داخل فضای اینترنت ذخیره شده‌اند و People یک دسته بندی با توجه به چهره اشخاص از تصاویر شما می‌سازد. همچنین یک قسمت برای ویرایش تصاویر موجود بوده و می‌توانید به صورت ابتدایی به ادیت عکس‌‌ها بپردازید.

 


پخش چند رسانه‌ای: کوچک و سرگرم کننده

در قسمت پخش چند رسانه‌ای، می ۵ حضورش را با یک صفحه نمایش ۵.۱۵ اینچی با رزولوشن فول‌اچ‌دی و یک اسپیکر مونو به ثبت می‌رساند. در کنار این دو فاکتور اصلی، موزیک پلیر و ویدیو پلیر‌ی قدرتمند قرار گرفته است. تماشای ویدیو بر روی نمایشگر با کیفیت و کم حاشیه می ۵، بسیار لذت بخش است. ویدیو پلیر‌‌ با قدرت تمام حضور دارد تا از تمامی فرمت‌های ویدیویی رایج پشتیبانی کند. در بخش تنظیمات این پلیر گزینه‌های افزایش و کاهش صدا و نور صفحه، نحوه قرار گیری تصویر و توسعه کیفیت صدا حضور دارند. البته این ویدیو پلیر از زیرنویس‌های فارسی نیز پشتیبانی می‌کند.

MI-5-24
MI-5-30

اسپیکر استفاده شده  در می ۵ هم از نوع مونو بوده که حجم و کیفیت مناسبی دارد. اما این صدای خروجی کمی گرفته بوده و همین موضوع با زیاد کردن ولوم بیشتر خودش را نشان می‌دهد. کیفیت این اسپیکر در مقابل رقبایی مثل جی ۵ و S7 کمی پایین‌تر بوده، اما اصلا آزاردهنده نخواهد بود. خروجی صدای هدفون این گوشی در کنار امکانات نرم‌افزاری زیادی که برای شخصی سازی حضور دارند، بسیار خوب و لذت‌بخش است. البته این شخصی‌ سازی‌های موجود فقط هنگامی که هدفون به گوشی متصل می‌گردد، فعال می‌شوند و نمی‌توانید هنگام گوش دادن به موزیک توسط بلندگوی اصلی از آن‌ها استفاده کنید.


باتری: با استقامت و قدرتمند

باتری استفاده شده در می ۵ از نوع لیتیوم یونی بوده که ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ظرفیت دارد. با وجود صفحه نمایش با رزولوشن فول‌اچ‌دی این مقدار ظرفیت برای گوشی بسیار مناسب است. پس نگاهی به نتیجه تست‌های باتری این اسمارت فون می‌اندازیم.

mi5

عملکرد این باتری که غیر قابل تعویض هم هست، بسیار خوب بوده و با یک بار شارژ کامل شما قادر خواهید بود یک روز کامل از آن استفاده کنید. البته به لطف پشتیبانی می ۵ از شارژ سریع، شما قادر خواهید بود در مدت ۳۰ دقیقه ۸۳ درصد گوشی را از صفر تا ۱۰۰ شارژ کنید.


سایر امکانات: مورد نیاز و کاربردی

در بخش امکانات اضافی موجود در می ۵، شاهد سنسور اثرانگشتی هستیم که مسئولیت حفاظت دستگاه را بر عهده دارد. این سنسور که در بخش جلویی گوشی و داخل دکمه هوم تعبیه شده است، سرعت بالایی در باز کردن قفل دستگاه دارد.

MI-5-9

متاسفانه حسگر اثرانگشت می ۵، برخلاف آن چیزی که در محصولات هواوی دیده‌ایم، در حالت استندبای و بدون زدن کلیدی عمل نمی‌کند و شما مجبورید ابتدا دکمه هوم را فشار داده و سپس دستگاه را بازگشایی کنید. البته سرعت باز شدن قفل دستگاه آن‌چنان بالاست که گاهی اوقات با همان فشردن کلید، بازگشایی صورت می‌گیرد. علاوه بر سنسور اثرانگشت بر روی می ۵، شاهد اشعه مادون قرمز هستیم که این روزها بر روی کمتر تلفن‌هوشمندی یافت می‌شود. توسط این قابلیت شما قادر خواهید بود تا کنترل دستگاه‌هایی که از مادون قرمز پشتیبانی می‌کنند را به دست بگیرید. همچنین شیائومی نرم‌افزاری اختصاصی با نام Mi Remote برای این قابلیت قرار داده که تعداد زیادی برند و مدل از دستگاه‌های مختلف را پشتیبانی می‌کند. بلوتوث نسخه ۴.۲ و NFC از دیگر قابلیت‌هایی هستند که بر روی این گوشی یافت می‌شوند. متاسفانه خبری از پشتیبانی شارژر بیسیم بر روی این گوشی نیست.


قیمت گذاری: ارزش خرید بالا

در حال حاضر شما می‌توانید با مبلغی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، یک عدد می‌ ۵ را خریداری کنید. این درحالی است که هم اکنون رقبا و هم‌رده‌ها قیمتی فراتر از این‌ها دارند.


سخن پایانی

در مدتی که با می ۵ کار می‌کردم، با مورد خاصی که بخواهد مشکل اساسی ایجاد کند، مواجه نشدم. همه چیز خیلی خوب و مناسب عمل می‌کرد. در بخش طراحی شاید اگر ظرافت کمی در کنار کیفیت قرار می‌گرفت آن حس شکننده و آسیب‌پذیر بودن را نشان نمی‌داد. کیفیت صفحه نمایش واقعا عالی‌ است. کنتراست، نمایش رنگ‌ها، حد‌اقل و حداکثر روشنایی همه در بهترین حالت خودشان حضور دارند. سخت‌افزار قدرتمند و به روز تمامی نیاز‌های‌تان را از یک گوشی هوشمند برطرف می‌کند. حتی گاهی باعث شگفت‌زدگی شما نیز می‌گردد. بخش نرم‌افزاری می ۵ بسیار زیبا و در عین حال ساده ساخته شده است و تجربه کاری لذت بخشی را در اختیار شما قرار خواهد داد. دوربین استفاده شده در می ۵ واقعا چیزی از سایر رقبا کم ندارد و مطمعن باشید پا به پای هم‌رده‌های خود در این زمینه می‌آید. در این مدت عملکرد باتری می ۵ بسیار خوب بود و با کاربری نه آن‌چنان سبک و نه‌آنچنان سنگین، یک روز کامل دوام آورد. در آخر بحث قیمت کاربر را بی نهایت وسوسه می‌کند تا به فکر خرید می ۵ بیفتد. قیمت گذاری این گوشی آن‌چنان خوب صورت گرفته که ارزش خریدش را بسیار بالا می‌برد. این در حالی است که هم‌رده‌هایی مانند S7 و جی ۵ قیمتی بسیار بالاتر دارند. در پایان، شما را به مشاهده ویدئوی اختصاصی از بررسی این گوشی دعوت می‌کنیم.


 

18 در مورد “بررسی شیائومی Mi5 (می ۵): قدرت در کنار ظرافت”

  1. با سلام خسته نباشید گوشی ml5دارم چرا باطریش حداکثر که باهاش کار می کنم چهار ساعت نیم بیشتر نمیره چکارش کنم

  2. حسین واعظی

    سلام یه سوال داشتم
    من مدل می آ 5 اس را گرفتم و مشکل من اینست که دوربین آن به رنگ های که طیف قرمز دارند را بیشتر از حد قرمز نشان می دهد و اندروید گوشی من 6 هست سوال داشتم با ارتقا اندروید میشه این مشکل را حل کرد یا نه،؟

  3. سلام
    توی گوگل که سرچ کنید در مورد این گوشی ویدئوها بررسی ها مقایسه ان باسایر گوشی ها رو میتونی ببینی ولی در مورد mi5s هیچگونه بررسی وجود ندارد در حالی که گوشی بهتر و بروزتری هست چندتا سوال اولا اینکه چرا به mi 5s کمتر توجه شده در سایتهای فارسی دوما چرا سایت شما mi5s رو بررسی و مقایسه با سایر گوشی ها نکرده؟ سوما در مورد قطعات و لوازم جانبی حتما توی بررسی عنوان کنید ممنون

    1. گوشی mi5sهیچ برتری بزرگی نسبت mi5 نداره فقط چیپستش ۸۲۱ولی برای این ۸۲۰ رمش هم ۳ هست فقط نسخه ۱۲۸گیگ ۴گیگ رم داره که واسهmi5هم همینجوریه
      تازه اون اینفرارد نداره این داره

  4. سلام. عزیز میخواستم بپرسم آیا شیائومی می ۵ کابل otg ساپورت میکنه یا نه؟ یعنی میتونم فلش بهش وصل کنم؟

  5. بازم سلام عرض میکنم خدمت شما جناب گل کار شما بین Mi5 نسخه ۶۴ گیگ و سامسونگ A9 2016  کدومش رو بهم پیشنهاد می کنید

    1. شما باید نیازهای خودتون در خرید گوشی را ابتدا مشخص کنید تا بسته به اون، بشه بهترین مدل رو انتخاب کرد
      ضمن اینکه بهتر است سوالات مشاوره‌ای را در مطالب بخش مشاوره بپرسید

  6. سلام جناب آقای گلکار عزیز من میخوام تا سقف ۱.۲۰۰.۰۰۰ یک گوشی مناسب بگیرم ، توی شیراز گوشی شیائومی Mi5 نسخه ۶۴ گیگ به رنگ سفید با قیمت ۱.۱۸۰.۰۰۰ و گوشی مایکروسافت ۹۵۰ رو باقیمت ۱.۱۴۰.۰۰۰ البته پلم و فروشگاه مطمئن پیدا کردم ولی این وسط موندم چه گوشی انتخاب کنم ممنون میشم راهنماییم کنید ، من با اکثر سیستم عاملها به غیراز Blackberry os کار کردم اولویتهای انتخابم اجرای بدون مشکل اپ هایی مثل واتس آپ و تلگرام و اینستاگرام هست و اجرای بازیهای گرافیکی بدون لگ زدن خلاصه میخوام گوشی بگیرم که تا دوسال کم نیاره و جوابگو باشه آخه من هرگوشی که تا الان داشتم بجز گوشی های برند htc باقی شون سر سال نکشیده شروع به هنگ کردن و لگ زدن کردن و چیز دیگه ای هم که آزارم میده این هست که برندهایی مثل هواوی به زور یک بروز رسانی برای سیستم عامل به گوشی هاش میده و این من رو اذیت میکنه از نظر شما آیا برند شیائومی هم ازلحاظ سخت افزاری و کیفیت ساخت و هم از لحاظ نرم افزاری آیا برند قابل اعتمادی هست آخه شنیدم چون مخصوص چین هست حتی نسخه های رام گلوبال هم به مشکل میخوره ، حالا با این اوصاف شما تو این رنج قیمت و با این شرایط چه گوشیهایی و از چه برندهایی به من پیشنهاد مکنید راستی نظرتون راجبه گوشی Blackberry priv چی هست ، اگر هم سوالم طولانی شد از شما عذر خواهی میکنم و ممنون میشم هرچه زودتر بهم پاسخ بدید .
    باتشکر از زحمات شما و همکاران محترم و همچنین وبسایت خوبتون انشا الله پاینده باشید

    1. با توجه به نیازهای شما، خرید گوشی ویندوزفونی توصیه نمی‌شود. در ارتباط با محصول شیائومی، بایستی عنوان کرد که با توجه به قدرت سخت‌افزاری و قیمت، انتخاب بسیار خوبی است. ضمن اینکه نسخه‌های جهانی این گوشی هم عرضه شده و به طور معمول محصولات شیائومی (نه فقط موبایل) دارای دو ورژن چین و جهانی هستند.
      در ارتباط با آپدیت البته به اندازه شرکت‌هایی چون سامسونگ و سونی نمی‌توان از آن انتظار داشت اما در کل محصول خوب و ارزشمندی در قبال قیمتش است.
      گوشی بلک‌بری پریو محصول خاصی است، اگر به کیبورد فیزیکی اهمیت می‌دهید آن را تهیه کنید وگرنه دلیلی ندارد که به سمتش بروید

      1. از پاسخ سریع شما ممنون هستم جناب آقای گل کار عزیز پس بنظر شما شیائومی خوب هست ؟ مدل دیگه ای هم مدنظر دارید ممنون

        1. در این رنج قیمتی، انتخاب خوبی است اما اگر بخواهید بودجه خودتان را بیشتر کنید، می‌توانید نگاهی به هواوی P9 و ال‌جی G5 نیز داشته باشید

  7. خروجی هدفون این گوشی تو چه حدیه تو بررسی های ترجمه اصلا در موردش خوب گفته نشده.ممنون میشم بیشتر توضیح بدین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH