آیا وسایل متصل به Gear VR بیش از اندازه گرم می‌شوند؟ (با راه حل)

گرمای بیش از حد گوشی‌های هوشمند می‌تواند به صاحب آن احساس ناخوشایندی بدهد. با این که این اتفاق کمتر پیش می‌آید اما در بین استفاده کنندگان هدست‌های “وی آر” به شکایتی معمول تبدیل شده است. مشکل این جاست که استفاده از گوشی در هدست وی آر، دمای پردازنده را بالا برده و به شدت زمان کار با هدست وی آر را محدود می‌کند. چرا این اتفاق می‌افتد؟

هدست‌های وی آر نقاط ضعف اساسی دارند. مانند این واقعیت که لنزها به سرعت بخار می‌گیرند، رزولوشن صفحه نمایش بسیاری از گوشی‌های هوشمند هنوز به اندازه کافی بالا نیست و تعداد اپلیکیشن‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، بسیار کم است. هرچند گفته می‌شود، این مشکلات در آینده رفع خواهد شد و نقطه ضعف واقعی که می‌ماند، میزان بالای باتری مورد نیاز وی آر است که همیشه دشمن بزرگ گوشی‌های هوشمند بوده است. با این مصرف بالا – حتی اگر گوشی را با کابل به برق متصل کنید – گرمای بیش از حد  گوشی تنها با جدا کردن آن از هدست ممکن خواهد بود.

شما با دست و دلبازی حدود ۳۵۰ هزار تومان برای Gear VR هزینه کرده‌اید اما با یک‌بار فقط ۱۵ تا بیست دقیقه می‌توانید از آن استفاده کنید. چه حسی دارید؟ اگر در بعضی از فروم‌های تخصصی جستجو کنید، می‌بینید که همه وسایل ریسک بالای دما را تحمل نمی‌کنند. با این حال گرمای بالای گوشی‌ها در زمان اتصال به گیر وی‌آر واقعی است.

بسیاری از نویسندگان بلاگ‌ها در پست‌های مختلف، گیر وی آر را بررسی کرده و حتی به صورت شخصی روی آن آزمایش انجام داده‌اند. از سال ۲۰۱۴ چیزی که متخصصان درباره هر دو نسخه  SM-R321 و SM-R322 گفته‌اند، این است که گوشی‌تان در ۴.۵ سانتی‌متری چشمان‌تان بیش از اندازه گرم می‌شود.

“تاره یک (Gear VR (SM-R322 برای کریسمس هدیه گرفته‌ام… با این حال بعد از ۱۰ -۱۵دقیقه کار با آن، با تعدادی زیادی پیام “گرمای بیش از اندازه” مواجه شدم. حتی زمانی که کاور پشت را هم خارج کردم”

“من (Gear VR) در فرانسه خریداری کردم اما بعد از پنج دقیقه استفاده، پیام گرمای بیش از اندازه دریافت کردم”

آیا وسایل متصل به گیر وی‌آر بیش از اندازه گرم می‌شوند؟

گوشی گلکسی اس۶ را به نسخه SM-R321 هدست گیر متصل کردم. این گوشی در تست انرژی برای ۳۴ دقیقه و در تست گرما برای ۲۵ دقیقه در گیر وی‌آر قرار داشت. در هر دو نمونه تمامی برنامه‌های پیش زمینه را بسته و سه تا چهار ویدیو گرفته شده‌ در المپیک ۲۰۱۶ را تماشا کردم.

در هر صورت این ویدیوها خیلی خوب بودند. احتمالا فیلم برداری آن‌ها با رزولیشن ۲k انجام شده است. نه سامسونگ  و نه اپلیکیشن Oculus اطلاعاتی در مورد کیفیت فیلم به کاربران ارایه نمی‌کند و برای فهمیدن آن شما باید گوشی روت شده داشته باشید.

نکته خیلی مهم این است که گیر وی‌آر نیست که بیش از اندازه گرم می‌شود، بلکه وسیله متصل به آن است که چنین گرمایی دارد.

تست مصرف انرژی

باتری ۹۹ درصد شارژ شده در۳۴ دقیقه، ۲۵ درصد شارژ خود را از دست داد. این مصرف نسبتا بالاست، مخصوصا برای محصولی که برای نمایش ویدیو طراحی شده است.

bateria-galaxy-s6-gear-vr-w782

در ۳۴ دقیقه گیر وی ار ۲۵ درصد باتری گلکسی اس۶ را مصرف کرده است

bateria-galaxy-s6-gear-vr-2-w782

اپلیکیشن Oculus  شارژ اس۶ را به شدت کاهش می‌دهد

تست افزایش دما

برای این تست و مشاهده افزایش دمای گلکسی اس۶ در زمان کار با گیر وی‌آر، از اپلیکیشن CPU-Z استفاده کردم. دمای CPU در زمان استفاده از هدست وی آر ۵۲.۶ درصد افزایش پیدا کرد. به اضافه این که دمای باتری هم ۳۳.۳ درصد زیادتر شد که می‌تواند باعث شود، انرژی گوشی سریع‌تر مصرف شود.

bateria-superaquecimento-galaxy-s6-gear-vr-w782

در سمت چپ CPU-Z  دمای گلکسی اس۶ را بعد از ۲۵ دقیقه استفاده از گیر وی‌آر نمایش می‌دهد و سمت راست میزان خنک شدن دستگاه بعد از استراحت ۱۵دقیقه‌ای

خوب است بدانید، لازم نیست بابت گرم شدن گوشی نگران باشید، آن‌ها برای کار در این شرایط طراحی شده‌اند. اما اگر گرما بیش از اندازه باشد، باید مراقب باشید.

زمانی که گوشی به دمای خطرناک می رسد، سرعت پردازشگر کاهش می‌یابد و کارایی را محدود می‌کند. در دمای بیشتر پیغام هشدار بر روی صفحه ظاهر می‌‌شود و تا خنک شدن دستگاه به شما اجازه کار را نمی‌دهد. اما بر خلاف این، در تست گلکسی اس۶ با هدست گیر وی‌آر، این هشدار نمایش داده نشد. کاربران هدست‌های واقعیت مجازی در کار با گوشی‌های سامسونگ گزارش این مشکل را داده‌اند.

چگونه از گرم شدن بیش از حد گوشی در زمان کار با هدست وی‌آر جلوگیری کنیم

حرکت گرما تولید می‌کند. میزان گرمایی که گوشی ایجاد می‌نماید، به میزان حرکت الکتریکی داخل گوشی بستگی دارد. اگر شما یک فیلم با کیفیت ۲K در فرمت ۳۶۰ درجه می‌بینید، باید بخش‌های بیشتری از پردازشگر شما فعال باشد و همه آن‌ها در یک چیپ جمع شده‌اند. زمانی که این واحدها برای پردازش به انرژی بیشتری نیاز دارند، گرم‌تر خواهند شد و مجبور کردن GPU به ادامه کار یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای گرم کردن بیش از حد گوشی‌تان خواهد بود.

پس در زمان کار با گیر وی‌آر برای کم کردن یا جلوگیری از گرم شدن گوشی‌تان، باید زمان دیدن فیلم و بازی کردن با این گجت را محدود کنید. به یاد داشته باشید که اگر دستگاه شما در زمان کار با هدست وی‌آر بیش از حد گرم شود، زمان به خواب رفتن (standby) گوشی افزایش می یابد.

آیا شما هم هدست وی‌آر دارید؟ تجربه کار با این گجت چگونه بوده؟ در کامنت‌ها تجربه‌تان را به اشتراک بگذارید.

8 در مورد “آیا وسایل متصل به Gear VR بیش از اندازه گرم می‌شوند؟ (با راه حل)”

  1. خیلی خوبه و لذت بخش
    فقط باتری گوشیم بعد از یه ماه استفاده خراب شده که باید عوضش کنم
    فکر کنم برای مغز هم ضرر داره چون جدیدا کارای عجیب میکنم ??

  2. سلام خدمت همه گجت دوستان
    منم به تازگی اقدام به خرید کردم گر وی ار و متاسفانه با مشگل گرما که باعث زود از بین رفتن گوشی و باتری و…میشه درگیرم
    از دید من دوتا راه حل بیشتر نداره
    یا شرکت سامسونگ ابدیتی رو ارایه کنه که این مشگل رفع بشه اونم با این قیمتهای نجومی که داریم بابت این دستگاه ها پرداخت میکنیم
    راه حل دوم اینکه دوتا فن ببنیدیم پشت دستگاه که اونم مطمعنن مشگلات خودشو داره

  3. سلام من یه هفته ای میشه گیر وی آر ۲۰۱۶ رو از دوبی خریدم
    روز اول عالی بود خیلی کیف کردم
    ولی از روز دوم هی پیام داغ شدن گوشی میومد
    گوشیم s7 edge که انقدر داغ میشه که نمیشه تو دست گرفت
    از خرید هدست با اون قیمت نجومی ۵۰۰ هزار تومن واقعا ناراضیم
    من برا دیدن فیلم سینمایی خریدم
    که فیلم میخوام ببینم همش پیام داغی میاد
    بعد از یهر ربع دیدن افتضاح
    من از دیروز یه حرکت جدید زدم
    لباس گرم میپوشم میرن تو حیاط نگاه میکنم و به مشکلی بر نمیخورم
    ولی باید برا تابستون فکر دیگه ای کرد
    در ضمن رزولوشن بالا باعث داغی بیش از حد میشه و همچنین حرکت دادن زیاد سر
    امیدوارم توانسته باشم کمکی بکنم

    1. از گیر وی ار خود راضی هستم با ان به فیلم های سینمایی ۲ساعته نگاه میکنم گرم نمیشه اما در فیلم های ۳۶۰ دجه ای ۱۵ میکشه تا گرم شود

    2. از گیر وی ار خود راضی هستم با ان به فیلم های سینمایی ۲ساعته نگاه میکنم گرم نمیشه اما در فیلم های ۳۶۰ دجه ای ۱۵ میکشه تا گرم شود

  4. محمد صادقی

    سلام.من گوشی note4 _sn910cدارم.اخیرا گیروی ار خود بخود نصب شده وتمام سیستم اجرای نرم افزارهارا بهم ربخته.خیلی را غیرفعال کرده.وبرای اجرای انهاباید چند پیام را تایید یارد کنی …نمیدانم چطور میشود ازشراین گیروی ار راحت شد.

  5. من با هدست vr box 2 و گوشی هوآوی میت ۷ در مدت ۱۵ دقیقه یه فیلم ۳۶۰ درجه دیدم که بعد از درآوردن گوشی از هدست گوشیم به طور وحشتناکی داغ شده بود که تا حالا این حد داغی روی گوشیم رو تجربه نکرده بودم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH