مقایسه برنامه‌های چت ویدیویی: فاصله‌ها، کم‌تر و کم‌تر می‌شوند!

امروزه ارتباطات از طریق اینترنت، به بخش جدایی ناپذیر زندگی افراد تبدیل شده است و بسیاری از ما، برای صحبت کردن با دوستان یا همکاران، از برنامه‌های مختلف پیام‌رسان استفاده می‌کنیم. اگر چه محبوبیت یک برنامه، سهم عمده‌ای در انتخاب ما، جهت استفاده از آن را خواهد داشت، اما به هر حال امکانات و راحتی کار، به همراه سرعت بالا در انتقال تصویر و صدا، از دیگر مواردی است که در هنگام نصب یک برنامه پیام رسان به آن توجه خواهیم کرد. در این مقاله سعی داریم مقایسه‌ای بین برنامه‌هایی با قابلیت چت ویدیویی را انجام دهیم تا ببینیم هر کدام، چه ویژگی‌هایی دارند و کدام یک، نسبت به سایرین، برتری دارد. اما پیش ار آن، لازم می‌دانیم چند نکته را یادآور شویم. کیفیت تماس ویدیویی از طریق هر کدام از این برنامه‌ها، به عوامل متعددی وابسته است. شاید مهم‌ترین موضوع، سرعت اینترنت است. هر چه سرعت انتقال داده‌ها بیشتر باشد، به طبع شاهد تاخیر کمتری در ارسال و دریافت صدا و تصویر خواهیم بود. مورد دیگر در خصوص کیفیت تصویر، دوربین سلفی دستگاه‌هاست. علاوه بر آن، نور محیط هم می‌تواند تاثیر زیادی در کیفیت تماس داشته باشد. عملکرد سخت افزاری دستگاه نیز یکی از عواملی است که در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود. البته پرچمداران موجود در بازار، مشکلی در این زمینه نخواهند داشت و تنها برخی گوشی‌های پایین‌رده یا میان‌رده، ممکن است با اشکالاتی مواجه شوند.

۱- اسکایپ (Skype)

اسکایپ، بدون شک پرطرفدارترین برنامه‌ای است که کاربران در سرتاسر دنیا، از آن استفاده می‌کنند. در ابتدا، اسکایپ کار خود را با پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس آغاز کرد ولی با همه گیر شدن تلفن‌های هوشمند، شکی نبود که این برنامه بر روی اندروید، ویندوزفون و iOS نیز عرضه شود. بر خلاف بسیاری از نرم افزارهای پیام رسان، اسکایپ از شماره تلفن شما جهت برقراری ارتباط استفاده نمی‌کند. تنها کافیست آدرس ایمیل خود را وارد کرده و یک حساب کاربری در برنامه بسازید.

می‌توان گفت که اسکایپ، همه انتظارات شما را از برنامه‌ای پیام رسان فراهم خواهد کرد. ارتباط از طریق متن، صدا و تصویر، در کنار قابلیت‌های کاربردی، این نرم افزار را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده است. علاوه بر این، در چند سال اخیر، تعداد اموجی‌ها و انیمیشن‌های موجود در فضای چت برنامه، افزایش چشم‌گیری داشته و رابط کاربری برنامه را بسیار جذاب‌تر کرده است. علاوه بر آن، امکان ارسال فایل و همچنین گرفتن عکس و ویدیو به صورت مستقیم توسط خود برنامه، سایر قابلیت‌هایی هستند که در طول این سال‌ها، به اسکایپ اضافه شده‌اند. شاید دلیل محبوبیت اسکایپ را بتوان به راحتی با استفاده از آن متوجه شد. کیفیت خوب صدا و تاخیر نسبتا کم، می‌تواند رضایت شما را از برقراری یک تماس ویدیویی فراهم آورد. در عمل شاهد آن هستیم که صدا به خوبی بین افراد انتقال می‌یابد و اثر چندانی از نویز و یا از بین رفتن صداها وجود ندارد. در خصوص تصویر، می‌توان گفت که اسکایپ، شاید بهترین کیفیت را در اختیار شما قرار ندهد، ولی به هر حال سعی می‌کند نیاز شما را از یک مکالمه تصویری فراهم سازد. یکی از قابلیت‌های خوب اسکایپ، امکان مکالمه گروهی است که با استفاده از آن، می‌توانید به راحتی اقدام به برگزاری ویدیو‌کنفرانس نمایید.AndroidPIT skype app 1

نکات منفی اسکایپ چیست؟

اسکایپ که از زیر شاخه‌های مایکروسافت است، کم کم توانست جای خود را در میان مردم باز کند تا جایی که میلیون‌ها نفر در دنیا، به طور روزمره از آن استفاده می‌کنند. به هر حال، حفاظت از اطلاعات شخصی افراد، مهمترین امری است که توجهات را به خودش جلب می‌نماید. اخبار زیادی تا کنون در مورد امنیت کاربران در اسکایپ شنیده شده است اما به هر حال، درز کردن اطلاعات افرادی که از این برنامه استفاده می‌کنند، ممکن است لطمه شدیدی به حیثیت این شرکت بزند. اسکایپ در مقایسه با سایر برنامه‌های پیام رسان، محیط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و این امر ممکن است باعث شود پس از مدتی، خیلی رغبت به دیدن پنجره‌ای به رنگ آبی آسمانی را در کامپیوترتان نداشته باشید. به هر حال این موضوع، کاملا سلیقه‌ای است.

۲- فیس تایم (Face Time)

فیس تایم، نرم افزاری است که به طور اختصاصی برای محصولات شرکت اپل طراحی شده است و به صورت پیش فرض بر روی تمامی مک‌بوک‌ها، آیپدها و تلفن‌های هوشمند آیفون وجود دارد. نرم افزار، تنها با هدف برقراری ارتباط از طریق صدا و تصویر طراحی گردیده است و هیچ امکان اضافی از قبیل ارسال پیام متنی، فایل، اموجی یا گیف در آن قرار ندارد. فضای کاربری بسیار ساده و منظم طراحی شده و کاربر می‌تواند به راحتی به کار با فیس تایم عادت کند. شاید بتوانیم بگوییم با ساده سازی نرم افزار، اپل بیشتر تمرکز خود را بر روی کیفیت تماس گذاشته است. ممکن است بسیار سخت باشد که از میان برنامه‌هایی که در این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، بتوان بهترین را انتخاب کرد اما به هر حال فیس تایم اپل، توانسته خیلی از توجهات را در این زمینه به خودش جلب کند.AndroidPIT facetime app 1

نکات منفی فیس تایم چیست؟

اشکال عمده فیس تایم، این است که برنامه به صورت اختصاصی برای کاربران اپل معرفی شده است. پس اگر بخواهید با دوست‌تان که از محصولات اپل استفاده نمی‌کند، ارتباط برقرار نمایید، قطعا فیس تایم هیچ کاربردی برای شما نخواهد داشت. علاوه بر آن، حتی اگر کاربر اپل هم باشید، برای اینکه بتوانید از طریق پیام متنی با دوستان‌تان ارتباط برقرار کنید، باید از سایر برنامه‌های پیام رسان مانند واتس اپ، وایبر، تلگرام و … استفاده نمایید.

۳-وایبر (Viber)

شاید وایبر در مقایسه با غول‌های ارتباطی به خصوص در زمینه ارتباط ویدیویی، خیلی پرطرفدار نباشد، ولی به هر حال امکانات متنوع آن، باعث شده افراد زیادی از آن استفاده نمایند. امکان ارسال متن، تصویر، ویدیو و اموجی، می‌تواند شما را از سایر برنامه‌ها بی‌نیاز سازد. از دیگر مزایای این برنامه، موجود بودن آن بر روی بسیاری از پلتفرم‌هاست. علاوه بر اندروید و iOS، سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس هم قادر هستند از امکانات وایبر بهره‌مند شوند. این گستردگی، می‌تواند به شما اجازه دهد در هر مکانی که قرار دارید و از هر دستگاهی که استفاده می‌کنید، بتوانید تماس ویدیویی برقرار نمایید. علاوه بر آن، وایبر می‌تواند، مخاطبان ذخیره شده بر روی دستگاه را به صورت اتوماتیک (در صورتی که از این نرم افزار استفاده نمایند)، به لیست خود اضافه کرده و شما را از وارد شدن یا خارج شدن آن‌ها از حساب وایببرشان مطلع سازد. در خصوص کیفیت تصویر و صدا، باید در نظر داشت که وایبر، شاید نتواند سرعت انتقال اسکایپ یا کیفیت فیس تایم را به ارمغان بیاورد، اما به هر حال می‌تواند تجربه خوبی از یک تماس ویدیویی را در اختیار شما بگذارد.AndroidPIT viber app 1

نکات منفی وایبر چیست؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در خصوص وایبر، امنیت سرورهای این نرم افزار است. علاوه بر داستان امنیت، سرعت پایین پیام رسانی، به خصوص در وقتی که از اینترنت سیم کارت خود استفاده می‌نمایید، باعث خواهد شد رغبت کمتری به استفاده از وایبر داشته باشید. همچنین در مقایسه با نرم افزارهای زیادی که در این زمینه فعالیت دارند، وایبر به اندازه سایرین همه گیر نیست و بسیاری از افراد، برنامه‌های دیگری را جایگزین وایبر می‌کنند.

۴- فیس‌بوک مسنجر (Facebook Messenger)

شاید بتوان بزرگترین مزیت پیام رسان فیس‌بوک را در این دانست که بسیاری از افراد در حال استفاده از آن هستند. خیلی از کاربران برای راحتی دسترسی به حساب فیس‌بوک‌شان، از اپلیکیشن فیس‌بوک استفاده می‌‌نمایند. علاوه بر آن، حتی کسانی که حساب کاربری فیس‌بوک ندارند، قادر خواهند بود با وارد کردن شماره تلفن، از امکانات این برنامه استفاده کنند. ارسال پیام متنی، اموجی و همچنین تصاویر متحرک، وسایلی هستند که می‌توانند اطلاعات (یا حتی احساسات) شما را انتقال دهند. همچنین، قابلیت برقراری تماس هم به صورت صوتی و هم به صورت تصویری، از ویژگی‌های این نرم افزار محبوب است. با وجود امکانات زیاد، شاید بتوان گفت که فیس‌بوک، نتوانسته در زمینه کیفیت تماس‌ها به خصوص در انتقال تصویر با کیفیت بالا، کاری از پیش ببرد و از رقیبان سر سختش، کمی عقب افتاده است. به خصوص وقتی تجربه کار با فیس تابم و اسکایپ را داشته باشید، کاملا متوجه این موضوع خواهید شد.AndroidPIT messenger app 1

نکات منفی فیس‌بوک مسنجر چیست؟

هر چه تعداد افرادی که از یک برنامه پیام رسان استفاده کنند، بیشتر شود، به همان میزان مسئله امنیت و حفاظت اطلاعات کاربران، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. باید در نظر داشت که از طریق برنامه مسنجر، می‌توان به اطلاعات شخصی اکانت فیس بوک و حتی شماره تلفن شخص نیز دسترسی داشت، لذا در صورت به وجود آمدن هر گونه مشکلی، ممکن است اطلاعات کاربران به دست افراد ناشناس بیافتد و باعث شود که سو استفاده‌هایی از اطلاعات شخصی کاربران صورت بگبرد. فیس‌بوک سعی کرده با استفاده از کدگذاری اطلاعات و برقراری ارتباط End to End میان کاربران، برای هر مکالمه، مسیر جداگانه‌ای را ایجاد کند که اطلاعات از آن طریق به شکل رمز گذاری شده عبور کنند و پس از پایان تماس نیز، مسیر به طور خودکار بسته شود. یکی دیگر از مشکلات عمده برنامه، این است که نوتیفیکیشن‌ها، دسته بندی خاصی ندارند. به عنوان مثال، شما نمی‌توانید اعلانات مربوط به تماس‌ها، پیام‌ها و مکالمه‌های ویدیویی را دسته بندی کنید و تمام آن‌ها، به صورت یکجا به شما نمایش داده می‌شوند که ممکن است شما را سر در گم سازد.

۵- گوگل دو (Google Dou)

گوگل به تازگی، این سرویس را راه اندازی کرده و به نظر قرار است رقابت تنگاتنگی با فیس تایم اپل داشته باشد. شاید خیلی زود باشد تا بخواهیم در مورد برتری این نرم افزار نسبت به سایر رقیبان بحث کنیم، اما موضوعی که باید به آن توجه کرد، استقبالی است که از این سرویس نو پا گوگل انجام گرفته است. گوگل دو، توانست در فروشگاه گوگل، بالاتر از بازی پوکمون‌گو قرار بگیرد. فضای کاربری، بسیار ساده طراحی شده است و می‌توانید از طریق آن، اطلاعات تماس‌ها و مخاطبان‌تان را بررسی نمایید. علاوه بر آن، می‌توانید قبل از جواب دادن به تلفن، حرکات طرف مقابل را ببینید.AndroidPIT duo app 1

نکات منفی گوگل دو چیست؟

سادگی رابط کاربری، علاوه بر خوبی‌هایی که دارد، می‌تواند به عنوان یک نکته منفی نیز در نظر گرفته شود. درست است که کاربران خواهند توانست به راحتی به محیط نرم افزار عادت کرده ولی این سوال مطرح می‌شود که چرا افراد باید از برنامه استفاده کنند که فقط قادر به برقراری تماس ویدیویی باشد در صورتی که حق انتخاب‌های بهتری نیز وجود دارد؟ مشکل عمده دیگری که در خصوص گوگل دو وجود دارد، این است که کاربر تنها قادر خواهد بود بر روی یک سیستم از آن استفاده نماید. به این ترتیب، شما نخواهید نوانست بر روی تبلت و یا کامپیوتر شخصی‌تان، از امکانات آن بهره ببرید. البته باید اشاره کرد که این سرویس، در ابتدای راه خود قرار دارد و امکان دارد در آینده، با امکاناتی که به آن اضافه می‌شود، بتواند علاقه مندان بیشتری را به سمت خودش جذب کند.

شما عزیزان نیز اگر تجربه کار با نرم افزارهای مختلف جهت ارتباط ویدیویی را دارید، می‌توانید تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با سایرین با اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH