امسال سهم تبلت‌های ویندوزی در بازار از ۱۰ درصد بیشتر می‌شود

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی IDC، کاهش فروش سالانه تبلت‌ها در نیمه دوم سال نیز ادامه خواهد داشت. فروش تبلت‌ها با کاهش ۱۱.۳ درصدی به ۱۸۳.۴ میلیون واحد می‌رسد.

رشد مثبت فروش از سال ۲۰۱۸ شروع شده و تا سال ۲۰۲۰ که فروش به ۱۹۴.۲ میلیون واحد می‌رسد، ادامه پیدا می‌کند. بیشتر این افزایش ناشی از فروش تبلت‌های هیبریدی بوده که سهم بازار را از پی‌سی‌ها کسب می‌کنند. جیتش اوبرانی از IDC می‌گوید:

علاقه کاربران تجاری به تبلت‌های هیبریدی، عاملی مهم در افزایش سهم این تبلت‌ها خواهد بود. ویندوز و iOS هم اکنون گزینه‌های خوبی در رده تبلت‌های هیبریدی دارند و گوگل نیز با افزودن قابلیت چندکاره و افزایش امنیت در آخرین نسخه اندروید، به گود رقابت وارد می‌شود.

در میان گذار به تبلت‌های هیبریدی، تبلت‌های کوچک نیز سهم خود را به تبلت‌های بزرگتر واگذار می‌کنند. در سال ۲۰۱۶، تبلت‌های ۹ اینچ و کمتر، ۵۵ درصد سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهند. اما این سهم تا سال ۲۰۲۰ به ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. جین فیلیپ بوچارد از IDC می‌گوید:

ما شاهد هستیم که تبلت‌های کوچک با قیمت‌های رقابتی وارد بازار می‌شوند و این باعث می‌شود که درآمد به تعداد فروش و یا پلتفرم محدود بماند. فشار قیمت و تقاضای قوی برای تبلت‌های بزرگ و هیبریدی باعث می‌شود که سازندگان مدل‌های متنوعی را به بازار عرضه کنند.

گرچه تبلت‌های هیبریدی توجهات را به خود جلب کرده‌اند اما تبلت‌های معمولی بیشتر فروش را به خود اختصاص خواهند داد. در سال ۲۰۱۶، ۸۵ درصد تبلت‌های به فروش رسیده، تبلت‌های معمولی بوده که این میزان تا سال ۲۰۲۰ به ۶۸ درصد کاهش پیدا می‌کند.

IDC همچنین پیش‌بینی می‌کند که بر خلاف کاهش فروش تبلت‌ها، سهم تبلت‌های ویندوزی تا سال ۲۰۲۰ به ۱۹.۳ درصد برسد. سهم تبلت‌های ساکنان کوپرتینو، تا سالها ۲۲ درصد باقی می‌ماند. گرچه تبلت‌های اندروید در حال حاضر نمی‌توانند با دو رقیب قدر خود رقابت کنند، اما تا سال ۲۰۲۰ سهم این سیستم عامل از بازار تبلت به ۵۷ درصد می‌رسد.

با کاهش فروش تبلت‌ها، سازندگان تایوانی رویکردی محافظه‌کارانه در پیش گرفته‌اند. ایسوس و ایسر به قسمت‌های خاص بازار روی آورده‌اند و MSI کلا از بازار بیرون رفته تا بر ساخت پی‌سی‌های گیمینگ تمرکز کند. برخی از سازندگان چینی نیز کلا تولید تبلت را متوقف کرده‌اند. کاهش تقاضا باعث شده که فروش ایسوس به زیر ۳ میلیون واحد برسد و به این ترتیب اپل تنها سازنده‌ای است که از بازار تبلت سود زیادی می‌برد. ایسوس کارمندان اضافی بخش تبلت را به بخش‌های دیگر همچون واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و اسمارت‌فون انتقال داده است. ایسوس انتظار دارد با این تغییرات، بخش تبلت در نیمه اول سال ۲۰۱۷ بتواند به سوددهی برسد.

سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۶، بیشترین فروش تبلت را داشته، اما تبلت‌های جدیدی که در این فصل رونمایی شده، به فروش سامسونگ کمکی نکرده است. آمازون در این سه‌ماهه فروش قدرتمندی داشته و با پشت سرگذاشتن لنوو عنوان دوم را از آن خود کرده است. لنوو و هواوی نیز مقام‌های سوم و چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

در نهایت IDC معتقد است برای بقا در بازار تبلت سازندگان باید بر روی یک بخش خاص مانند صنعتی، تجاری، نظامی و آموزشی تمرکز کنند و حضور خود را در آن بخش گسترش دهند.

۶a0120a5580826970c01b8d2176e7f970c-800wi

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH