تکنولوژی جدید دوربین اکسپریا XZ و نمونه تصاویر ثبت شده توسط آن

ساعاتی پیش سونی از دو اسمارت فون جدید خود پرده برداشت. اکسپریا XZ به عنوان پرچمدار و اکسپریا X کامپکت که یک دستگاه کوچک ولی قدرتمند محسوب می‌شود. هر دو از طراحی تکامل‌یافته، تکنولوژی باتری و برخی ترفندهای جدید در رابط کاربری بهره می‌برند، البته مهم‌ترین خلاقیت سونی مربوط به بخش دوربین این دو دستگاه است.

این شرکت ژاپنی آخرین تولیدکننده‌ای است که هنوز به دوربین‌های با مگاپیکسل بالا اعتقاد دارد چراکه هر دو به دوربین‌های اصلی ۲۳ مگاپیکسلی با سنسور IMX300 که توسط خود سونی تولید شده، مجهز هستند و اندازه آن‌ ۱/۲.۳ اینچ است. اگر این اعداد برای شما گیج‌کننده هستند اجازه دهید خیلی واضح بگوییم که این سنسور، بزرگترین سنسور استفاده شده در یک گوشی هوشمند امروزی است که این اندازه بزرگ انتظار ما را به شدت بالا می‌برد. در این سنسور از لنز با کیفیت بالای سونی G با دریچه دیافراگم f2.0 و ۶ المان استفاده شده و سونی ادعا می‌کند که پیشرفت‌های این دوربین سه قسمت اصلی فوکوس، لرزشگیر و پردازش تصویر را شامل می‌شود که ما باید صحت این گفته را آزمایش کنیم.

Sony-Xperia-XZ-hands-on---17

 

سونی به دستگاه اکسپریا X کامپکت فوکوس لیزری اضافه کرده که با استفاده از یک مادون قرمز کوچک (در نور عادی قابل دیدن توسط چشم نیست) پرتو لیزر را پرتاپ می‌کند که تا ۹۰ سانتی‌متر را پوشش می‌دهد و این نور ساطع شده به انجام بهتر فوکوس کمک می‌کند. این سیستم برای شرایط نوری ضعیف کاملا مناسب است چراکه فوکوس خودکار تشخیص فاز در صورت کم شدن نور، عملکرد واقعی خود را از دست می‌دهد و همچنین فوکوس لیزری با کسب اطلاعات مربوط به فاصله جسم، به لنز کمک می‌کند تا با تنظیم سریعتر خود، بر روی جسم سریعا فوکوس کرده و قفل شود.

۵-axis-h1

بعد از فوکوس لیزری نوبت به لرزشگیر می‌رسد؛ البته دوباره سونی از لزرشگیر اپتیکال در گوشی‌های هوشمند خود استفاده نکرده، البته با بهبودهای گسترده در نرم‌افزار مربوط به لرزشگیر خود و امکان جذب آن‌ها در ۵ محور شامل تغییر و تکان خوردن، سعی در رفع این کمبود دارد. سونی یک نمونه ویدیو شگفت‌انگیز گرفته شده توسط این نرم‌افزار را منتشر کرده که ثبات تصویر را در فاصله‌های دور و نزدیک نشان می‌دهد. اجتناب از لرزشگیر اپتیکال با برخی مزیت‌ها همراه بوده، برای مثال این نوع لرزشگیرها تنها در ویدیوها ارزش واقعی را نشان می‌دهند که اثر لرزشی قابل‌توجهی را در اطراف لبه‌ها ایجاد می‌کنند.

Sony-Xperia-XZ-hands-on---20

در نهایت، بهبود در پردازش تصویر باعث پویایی بهتر و متعادل‌شدن قسمت‌های پرنور و سایه‌ها می‌شود. سونی تصاویری منتشر کرده که مناطق پرنور در اکسپریا XZ بسیار بهتر و رنگ پوست نیز دقیق‌تر ثبت شده است، سپس این شرکت چند عکس گرفته شده در موقعیت‌های کم نور را نشان داد که تلفن‌های جدید آن قادر به ثبت تصاویر بسیار واضح‌تر بوده‌اند. علاوه بر این ۳ بهبود اصلی، یک سنسور رنگ جداگانه نیز برای شناسایی تعادل رنگ سفید با دقت بیشتر، برای این دو مدل مورد استفاده قرار گرفته که کیفیت بالای تصاویر ثبت شده در تمامی شرایط نوری را تضمین می‌کند. این سنسور تنها نور وارد به خود را تشخیص می‌دهد و با استفاده از آن تعادل رنگ سفید را به‌درستی تنظیم می‌کند.

xperia-xz-2

اکسپریا XZ به دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی و سنسوری ۱/۳ اینچی مجهز است که با استفاده از نرم‌افزار لرزشگیر ۵ محوره، تصاویری واضح و ویدیوهایی صاف و نرم ثبت خواهد کرد. وجود سنسور بزرگ و لرزشگیری قدرتمند برای دوربین‌ جلو گوشی‌های هوشمند، بسیار نادر است در نتیجه اکسپریا XZ به انتخابی مناسب برای دوستداران سلفی تبدیل خواهد شد. از بحث فنی که بگذریم به تصاویر واقعی گرفته شده توسط اکسپریا XZ می‌رسیم، البته این مسئله را در نظر داشته باشید که دستگاه موردنظر نمونه نهایی نیست و سونی امکان تغییر یا بهبود کیفیت دوربین آن را تا زمان عرضه به بازار دارد. تصاویر زیر با رزولوشن ۸ مگاپیکسل ثبت شده‌اند.

2 در مورد “تکنولوژی جدید دوربین اکسپریا XZ و نمونه تصاویر ثبت شده توسط آن”

  1. تو دوربین خوب کار کرده اما سخت افزار نه.
    انتظار صفحه نمایش بزرگ تر،باکیفیت تر،پردازنده و کارت گرافیکی بالارو داشتم.
    صفحه نمایش از نوع hdr 10همچون نوت ۷ که قابلیت برگشت از qhdبه hd وfhdداشته باشه.
    از لحاظ رم هم انتظار داشتم ۶گیگ رم روش باشه تا حد اقل ازنظر روانشناختی هم که شده خیلی هارو به سمت خودش بکشه.
    امیدوارم سونی روزهای خوبی درپیش داشته باشه.

    1. از کی تا الان گوشی “کارت” گرافیک داشته و ما نمیدونستیم!

      گوشیا هوشمند به جایی رسیدن که دیگه سخت افزار قوی تر نیاز نیست . مگه با گوشی میخوایم چیکار کنیم دیگه؟ رندر ک نمیخوایم بگیریم یا سرورش کنیم!
      الان برتری گوشیا رو به نظر من باید با مقایسه دوربین و باتری و رابط کاربری و روون بودنش سنجید و چیزایی مثل داغ نکردن

      یا وجود امکاناتی مثل سنسور هایی که سامسونگ استفاده میکنه که واقا جاش رو گوشیا دیگه خالیه که اگه سونی اینکارم بکنه همه چی تمومه گوشی هاش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH