آیا Reset Factory تمام اطلاعات موجود بر روی گوشی را پاک می‌کند؟!

Reset Factory قابلیتی است که به صورت پیش فرض بر روی گوشی‌های اندرویدی قرار گرفته تا کاربر در زمان مواجهه با مشکلاتی مانند به وجود آمدن برخی باگ‌های نرم افزاری یا حتی در مواقعی، برای نصب مجدد سیستم عامل، بتواند از آن استفاده نماید. بسیاری از افراد بر این باور هستند که با استفاده از این ویژگی، می‌توانند به صورت کامل تمام نرم افزارها و داده‌های موجود بر روی گوشی را پاک کنند. اما حقیقت امر این است که اطلاعات به صورت کامل از بین نخواهند رفت و با انجام چند عملیات، یک هکر قادر خواهد بود دوباره آن‌ها را بازیابی نماید. در این مقاله سعی داریم بیشتر در مورد این قضیه بحث کنیم و با جزییات این امر آشنا شویم.

مشکل Reset Factory، توسط برخی از محققان دانشگاه کمبریج کشف شد. این گروه پژوهشی که بر روی امنیت سیستم عامل اندروید کار می‌کردند، به این نتیجه دست یافتند که قابلیت Reset Factory، به صورت کامل قادر به حذف اطلاعات ذخیره شده بر روی دستگاه اعم از مخاطبان، پیام‌ها، برنامه‌ها و … نخواهد بود.ANdroidPIT-Recovery-Menu-Factory-Reset-w628

چرا قابلیت Reset Factory خیلی کارآمد نیست؟!

محققان در این پروژه از تعداد زیادی گوشی دست دوم با اندرویدهای نسخه ۲.۳ تا ۴.۳ استفاده می‌کردند. پس از انجام آزمایش‌های مختلف، مشخص شد که اطلاعات پاک شده از روی گوشی به وسیله Reset Factory، مخصوصا پسوردهایی که برای عملیات احراز هویت بر روی دستگاه ذخیره شده است را می‌توان در ۸۰ درصد موارد بازیابی کرد.

به دست آوردن اطلاعاتی مانند رمز عبور، می‌تواند کلید دسترسی به قسمت‌های مختلف گوشی باشد. یعنی حتی اگر قوی‌ترین بسته‌های نرم افزاری و امنیتی را بر روی سیستم خود داشته باشید، باز هم این احتمال وجود دارد که داده‌های موجود بر روی گوشی، قابل بازیابی باشند. دقیقا مانند این که شما در یک گاو صندوق را با دقیق‌ترین روش‌های امنیتی قفل نمایید و کلید آن قفل را در کنار خود گاو صندوق نگه داری کنید! به محض این که یک نفر توانایی بازیابی اطلاعات پایه ذخیره شده بر روی گوشی را داشته باشد، با استفاده از آن‌ها حتی می‌تواند به اکانت‌هایی که از روی دستگاه به آن‌ها متصل می‌شدید (مانند اکانت ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی) هم دسترسی پیدا کند.

fire-tv-stick-reset-factory-defaults-guy

این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟!

دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها، شرکت‌های سازنده نرم افزاری‌ باشند که راه‌کارهای مناسبی را جهت پاک شدن کامل اطلاعات از روی گوشی طراحی نکرده‌اند. اما باید مقصر اصلی در این داستان را خود گوگل دانست. زیرا همان طور که مشخص است، شرکت اصلی سازنده سیستم عامل باید بتواند بیشترین حد امنیت را برای محصول تولیدی خود در نظر بگیرد.

گروه تحقیقاتی در ادامه گزارش خود اعلام کردند نتایج نهایی این پروژه را در اختیار سازندگان نرم افزارهای امنیتی و آنتی ویروس قرار می‌دهند تا با استفاده از آن‌ها، اقدام به بالا بردن سطح تولیدات خود نمایند.

متاسفانه حتی دستگاه‌هایی که از سیستم کدگذاری درونی اطلاعات نیز استفاده می‌کنند هم در خطر هک شدن قرار خواهند گرفت. چرا که حتی در زمان Reset Factory، کلید مربوط به باز کردن قفل اطلاعات، به حالت اولیه باز نخواهد گشت. اینجاست که هکرها می‌توانند طی چند روز، تمام داده‌ها را بازیابی کنند.

android-kitkat

کاربر در این خصوص چه کاری می‌تواند انجام دهد؟!

لازم به ذکر است این پروژه بر روی دستگاه‌هایی با اندروید قدیمی‌تر از نسخه ۴.۴ انجام شده و هنوز مشخص نیست که آیا گوشی‌هایی که به سیستم عامل اندروید با نسخه بالاتر از ۴.۴ مجهز هستند هم با این مشکل مواجه خواهند شد یا خیر؟ البته محققان پیش بینی کرده‌اند که احتمال بروز مشکلات مربوط به Reset Factory در اندروید KitKat و Lollipop نیز وجود خواهد داشت.

به هر حال شما به عنوان یک مصرف کننده، بهتر است برای افزایش امنیت اطلاعات موجود بر روی دستگاه خود، سعی داشته باشید تا داده‌های ذخیره شده را به صورت کدگذاری ذخیره نمایید. همان طور که می‌دانید، هر چه کلمه عبوری که قرار می‌دهید، پیچیده‌تر باشد، زمانی که باید یک هکر برای بازیابی آن صرف کند، بیشتر خواهد بود.

دانشمندان اشاره داشتند که با اعمال فرایند Reset Factory، بخشی که قرار است حافظه دستگاه را پاکسازی نماید، در برخی قسمت‌ها اقدام به Over Write کردن اطلاعات بی‌ارزش بر روی بخش‌هایی که اطلاعات بر روی آن ذخیره شده است، می‌کند. حال نکته اینجاست که وقتی قصد دارید دوباره از گوشی استفاده کنید، قطعا اقدام به نصب برنامه‌ای از یک منبع خارجی (مانند گوگل‌پلی) خواهید کرد. به این دلیل که سیستم عامل برای ارتباط و ایجاد پروتکل‌های امنیتی، کد کلیدی تبدیل اطلاعات (Decryption Code) را در اختیار نرم افزار قرار خواهد داد، پس باز هم این احتمال وجود خواهد داشت که یک هکر بتواند با دسترسی به دیتابیس برنامه، کد را به دست آورده و تمام اطلاعات شما را بازیابی نماید. آن طور که مشخص است، مثل این که تنها راه جلوگیری از دست دادن داده‌ها، از بین بردن گوشی خواهد بود!

پیشنهاد ما به شما این است در صورتی که قصد خرید گوشی‌های دست دوم را دارید، قبل از هر چیزی، مطمئن شوید که دستگاهی که خریداری می‌کنید، مشکلات امنیتی نداشته باشد.

90 در مورد “آیا Reset Factory تمام اطلاعات موجود بر روی گوشی را پاک می‌کند؟!”

  1. با سلام و خسته نباشید

    ببخشید من گوشیم رو یه سیم‌کارت دیگه ریجستر شده الان می‌خوام گوشیم ریست فکتوری بزنم میخواستم بدونم اگر اینکارو بکنم ریجسترش از بین میره یا نه!؟؟

  2. سلام میخام گوشیمو ریست کنم بروز رسانی ک روش انجام دادم باتری گوشی رو زود تموم می کنه با ریست بروز رسانی پاک میشه؟

  3. سلام متاسفانه گوشی من از طریق برنامهfind my device اتفاقی ریست فکتوری شد و الان از طریق گوگل اکانت یکسری اطلاعاتم برگشت که بیشترش مال قبله و سه هفته آخر در واتساپم نیومده هیچکدام از پیامکهام برنگشته عکسهای گالریم از سه هفته پیش به قبل هست و تمام عکسهای photo برای سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هستدرحالیکه همیشه بک آپ می گرفتم و مثلا واتساپم روز قبل آپدیت داده بود ولی هیچکدوم از اطلاعات این چند هفته و برای بعضی برنامه ها از دوسال قبل تا الان نیومده میشه راهنمایی کنید

  4. سلام :حرف شما کاملا درسته،،من گوشیم یک ساله هک شده،ریست فکتوری،چند بار هم رام عوض کردم ولی فایده نداره،هک بشی باید قید گوشی بزنی،،الان سیم کارتم هم باید عوض کنم،،

  5. سلام خوب هستین؟ من گوشی a21s رو دیروز آپدیت کردیم با خواهر زادم به اندروید یازده. حالا اونقدر صفحه خوانش هنگ میکنه که عملا غیر قابل استفاده شده و خیلی کار باهاش سخته!
    میخواستم بدونم ریست فکتوری چند درصد میتونه مشکلاتش رو حل کنه؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام وقت بخیر
      بعد از آپدیت ریست فکتوری تمام مشکلات رو حل میکنه مگه اینکه خود آپدیت مشکل داشته باشه گه در این صورت هم معمولا سازنده خیلی زود رفه میکنه با آپدیت جدید

  6. سلام خسته نباشید ببخشید وقتی که گوشی رو تنظیمات کارخانه بزنم تمام اطلاعات پاک میشه
    و من گوشی هنگ داره یک مقداری الان اگه تنظیمات کارخانه بزنم درست میشه یا نه همون طور باقی می مونه و مثل قبل اش هست

    1. مجتبی مسکینی

      بستگی به گوشی داره
      اگه قبلا اوکی بوده تازه هنگ میکنه با ریست فکتوری تا حد زیادی مشکل حل میشه

  7. سلام گوشیمو من رسیت کردم الان میگه ایمیل گوگل رو بزن هر چی میزنم نمیاد چی کار کنم؟ هر چی ایمیل رو با رمزش میزنم باز هم دوباره میاد چی کارکنم ؟ خواهش میکنم .

  8. سلام گوشیمو من رسیت کردم الان میگه ایمیل گوگل رو بزن هر چی میزنم نمیاد چی کار کنم؟ هر چی ایمیل رو با رمزش میزنم باز هم دوباره میاد چی کارکنم ؟

  9. سلام ممنون بابت مقاله خوبتون
    میخواستم بدونم با ریست کردن موبایل تمام چت های تلگرام و واتس اپ پاک میشه؟ یا فقط خودبرنامه ها پاک میشن و اطلاعاتشون با نصب دوباره تلگرام و واتس اپ و وارد کردن شماره موبایل قبلی بر میگرده؟

    1. سعید صانعی

      سلام، چت‌های تلگرام با نصب دوباره برنامه برمیگرده، ولی واتساپ باید ابتدا از چت‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید بعد میتونید چت‌ها رو برگردونید.

  10. سلام بعد از انجام رسیت فکتوری با دکمه های پاور و کلید ولوم گوشی هواوی بعد مدتی پیام خوش آمدید می آید که انگلیس یونایتد استایت رو استارت میکنم خیلی طول کشسده و دوباره همون رو تکرار میکنه این نرماله؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام ویپ کش کنید اوکی میشه
      در غیر این صورت فریمور اصلی رو دانلود کنید و روی گوشی فلش بزنید

  11. سلام ایا بعد از ریست فکتوری در صورتی که بک اپ نگرفته باشم امکان داره فیلمی که در گوشی داشتم پاک شده را برگردونم یا ممنون میشم جواب بفرمایید چون خیلی برام ضروری هست

  12. سلام من برنامه های گوشیم قفل شده و رمزش هم یادم نمیاد که چی بود میشه کمکم کنین
    چه جوری قفلشو باز کنم

    1. مجتبی مسکینی

      سلام چند تا راه هست که کمی نیاز به دانش فنی داره
      بهترین راه حل ریست فکتوری هست که البته همه اطلاعات پاک میشن

  13. خب گوشی من a 32 هست نوار صدا روی صفحه قفل شده و برداشته نمیشه راه اندازی مجدد و خاموش کردن هم زیر نوار صدا هست نمیدونم باید چیکار کنیم راهنمایی کنید

      1. ببخشید من گوشیم سامسونگ G7هست ریسیت شد بعد به مرحله درحال برسی اتصال‌ گیر کرده چیکار کنم ؟؟؟؟؟؟

        1. مجتبی مسکینی

          دقیقا متوجه منظورتون نشدم
          معمولا این بخش برای اتصال اینترنت هست که میتونید لغوش کنید و ادامه بدین
          اگه نشد با ویپ کش درست میشه

  14. احسان آسمان نژاد

    لطفا کمکم کنید
    گوشی من ریست فکتوری شد و بدبختانه اسکرین شاتی که از رمز کیف پولم توی گالری داشتم پاک شد و الان نمیتونم کیف پولم رو بازیابی کنم. خواهش میکنم کمکم کنید چطوری اون اسکرین شات که از رمز کیف پولم پاک شده رو برگردونم

    1
    3
  15. سلام ببخشید من اگر بخوام گوشیم رو به حالت کارخونه برگردونم رسانه های واتساپ و ایمیلم پاک میشن از روی گوشی؟؟؟

  16. سلام ببخشید من اگر بخوام گوشیم رو به حالت کارخونه برگردونم رسانه های واتساپ و ایمیلم پاک میشن از روی گوشی؟؟؟

  17. سلام تبلت من رفته تو حالت ویبره و صفحه میاد و میره روشن نمیشه اصلا الان نیم ساعته این شکلیه . چیکار کنم؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام ریست کنید اگه مشکل سخت افزاری نباشه با ویپ کش و ریست فکتوری مشکل حل میشه یا نهایتا فلش بزنید

  18. سلام کمکم کنید.گوشیمو ریست کردم ولی قبلش رممو دراوردم ولی الان که رممو میزنم هیچی بالا نمیاره تورو خدا کمک کنید

  19. سلام ببخشید سوالم این بود آیا با بازنشانی کارخانه.
    گوشیم ک الان با آپدیت اندرویدش ۱۱ هست بر میگرده به اندروید ۱۰ یا تغییری نمیکنه؟

    1
    1
  20. سلام میخوام گوشیم رو داده کارخانه برگردونم سوالم اینکه ریجستر گوشی هم از بین میره ممنون میشم جواب بدید

  21. سلام من میخام تمام اطلاعات ذخیره شده روی سیم کارت پاک بشن با ریست کردن گوشیم این اتفاق میفته یا فقط داده های تلفن پاک میشن؟؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام ریست کردن گوشی چنین کاری رو انجام نمیده
      از بخش مخاطبین و اس ام اس ها میتونید موارد مربوط به سیم کارت رو پاک کنید

  22. سلام وقت بخیر سوالی داشتم خیلی ممنون میشم پاسخ دهید.
    بنده یک دستگاه گوشی موبایل دارم که به یاد دارم بعد راه اندازی اولیه یک سری عکس و یک ویدئو تبلیغاتی از جانب خود شرکت ، به همراه برنامه هایی که قابلیت پاک شدن دارند را در اختیارم گذاشت ولی الان یکسری ازشون پاک شده.
    حالا سوالم اینجاست که آیا اگر حالت کارخانه رو فعال کنم و تمام اطلاعات گوشی پاک بشه ، بعد از راه اندازی مجدد میتوانم دوباره عکس و برنامه های پیشفرض رو بازیابی کنم یا خیر.
    منظورم اینه اگه دستگاه رو به حالت کارخانه قرار بدم امکان داره تمام اطلاعات پیشفرضی که از اول روی گوشی بوده هم پاک بشه و تنها سخت افزار ها باقی بمونه یا خیر ؟
    لطفا پاسخ دهید چون خیلی شک دارم.

    1
    2
    1. مجتبی مسکینی

      سلام فکتوری ریست گوشی رو به حالت اولیه برمیگردونه
      بستگی داره که اون اطلاعات ابتدایی توی رام بوده یا خود سازنده اضافه کرده
      اگه توی رام باشه که برمیگرده در غیر این صورت خیر
      هر رام متناسب با منطقه ای که عرضه میشه شامل یه سری برنامه و… هست که با فلش زدن گوشی هم دوباره برمیگرده

      1
      1
  23. سلام من میخواستم بازگشت به کارخانه سوالم اینه اگه جواب بدین مممون میشم آیا نسخه آپدیت نرم افزارم میپره… مممنون

  24. سلام ببخشید من میخوام گوشی را با Android Device Manager ریست فکتوری کنم و سوالم اینه که رمز عبور صفحه اصلی گوشی هم حذف میشه یا میمونه چون من رمز گوشی رو فراموش کردم

    1
    5
  25. سلام
    گوشی من قفل شده میخوام با استفاده فایند مای دیوایس رمزش رو باز کنم اگه این کارو بکنم برنامه هایی مثل تلگرام و واتساپ هم پاک میشه؟لطفا جواب بدید

    4
    6
  26. سلام , من گوشی a50 دارم و رمزش یادم رفته
    اگه کسی هست بلد باشه چجوری رمز گوشیو باز کنم ک اطلاعاتم پاک نشه, به ایمیلم یه پیامی بفرستید و راه حل و بگید و یه *شیرینی* درست و حسابی مهمون من باشید

    *****************

    1
    8
  27. سلام گوشی a5 2015 ال سی دیش سوخته حالا گذاشتم تو دیوار برا فروش تو قسمت حریم خصوصی یه فیلم کوتاه دارم آیا با ریست محتویات حریم خصوصی حذف میشه یا نه خواهشا جواب بدید ممنون

    1
    1
  28. سلام ببخشید اگر تنظیمات کارخانه بزنم مخاطبینم که زیادن میرن فقط مخاطبینم برای من مهم هستند . لطفا اطلاع بدید ممنون

    2
    7
    1. مجتبی مسکینی

      سلام با ریست فکتوری همه چیز به حالت اول کارخونه برمی‌گرده و درست شبیه به زمانیه که برای اولین بار گوشی رو در دست‌تون گرفتید
      قبل از ریست فکتوری از اطلاعات‌تون بکاپ بگیرید

      1
      9
  29. سلام من چندوقت پیش گوشیم هک شدریست کردم سوالی که داشتم اینه که ایا هکرهابه فیلم هاوعکس های من دسترسی پیداکردن وحالاکه ریست کردم اطلاعاتم براشون پاک شد؟

    8
    5
  30. سلام گوشی من حافظه ش حسابی پر شده جوری که هیچجوره خالی نمیشه اگه ریست فکتوریش کنم حافظه ش بر میگرده و ویروساش از بین میره؟

    2
    2
    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      از طریق تنظیمات و بخش اپلیکیشن‌ها، شبکه‌های اجتماعی خودتون مثل اینستاگرام و تلگرام رو پیدا کنید و کش اون‌ها رو پاک کنید
      به احتمال فراوان مشکل حافظه شما برطرف میشه

      2
      2
  31. سلام من میخوام گوشیم و به تنظیمات کارخانه برگردونم ایا عکس ها پاک میشود؟ ممنون میشم جواب بدین

    6
    19
  32. میخوام گوشیمو ریست کنم ولی میترسم برنامه و عکس ها و اطلاعات گوشیم پاک بشه
    پاک میشن یا نه؟ ممنون میشم جواب بدین

    3
    25
  33. سلام من دکمه پاور صدا و دکمه وسطی گرفتم ی چیایی رو صفحه اومد شکله ی ربات نوشته انگلیسی که من سر در نیوردم بعد دودقیقه گوشیمو از شارژ کشیدم خاموش شد یعنی امکان داره برنامه هام پاک شده باشن،؟؟ قصده من ریست نبود ..

    8
    4
  34. سلام
    گوشیم ویروسی شده ( ویروس FBI), تو حالت سیف مد ازم پین کد میخواد در حالی که گوشیم اصلا پین کد نداشت .چیکار باید بکنم ؟ پسورد دیفالت گوشی گرند پرایم چیه ؟ چطور باید پیداش کنم ؟
    ممنون

    4
    9

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH