نگاهی دقیق‌تر به پردازنده A10 اپل

پس از انتظار زیاد، بالاخره اپل از جدیدترین گوشی‌های خود رونمایی کرد و حال آی‌فون ۷ و آی‌فون ۷ پلاس در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد، علاوه بر افزایش دو برابری ظرفیت حافظه داخلی، شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجهی در زمینه دوربین، مقاومت در برابر آب و دکمه جدید هوم هستیم.

گل سرسبد این پیشرفت‌ها را می‌توان به مغر متفکر این دستگاه‌ها، یعنی تراشه A10 نسبت داد. درحالی‌که مدت زمان زیادی از مجهز بودن گوشی‌های هوشمند اندروید به پردازنده‌هایی با معماری big.LITTLE می‌گذرد، پردازنده‌هایی که از تعدادی هسته بزرگ و قدرتمند و تعدادی هسته دیگر با اندازه کوچک‌تر برای کاهش مصرف انرژی برخوردارند، اپل برای اولین‌بار تصمیم گرفته تا در محصولات تولیدی خود از این نوع معماری استفاده کند. مسلما این تغییر بزرگ و اولیه سوالات زیادی را در ذهن کاربران ایجاد می‌کند، حال Chipworks با کالبدشکافی آن و انجام تصویربرداری توسط اشعه ایکس بسیاری از رازهای پردازنده A10 را فاش می‌کند.

مهم‌ترین کار انجام شده توسط Chipworks مربوط به تصویر قالب تراشه A10 است، این تصویر شماره مدل TMGK98 را برای قالب نشان می‌دهد که این شماره برای پردازنده A9 برابر با TMGK96 بود. موضوع جالب توجه، وجود ۳.۳ میلیارد ترانزیستور بر روی تراشه A10 با اندازه ۱۲۵ میلی‌متر مربع است، که این اعداد نشان از افزایش ۲۰ درصدی اندازه آن نسبت به قالب A9 دارد. این پردازنده براساس معماری ۱۶ نانومتری FinFet شرکت TSMC تولید شده و جالب است که بدانید اپل عملا از فناوری تولید یکسانی برای معماری ۲۰ و ۱۶ نانومتری استفاده کرده که هم‌اکنون عمر آن به ۳ سال می‌رسد، البته هنوز با انجام تغییرات و بهینه‌سازی‌ها، اپل قادر به کسب عملکرد بسیار بالایی از این تراشه است. یکی دیگر از جزئیات مورد توجه این پردازنده، مجهز بودن آن به تکنولوژی جدید InFo شرکت TSMC محسوب می‌شود که با حذف مواد آلی سنتی، حفظ فضای ارزشمندی از قالب را با خود به‌همراه دارد.

همه‌چیز بسیار محکم به هم متصل شده‌اند که این امر اپل را قادر می‌سازد تا اندازه تراشه خود را در حد معقولانه‌ای نگه دارد. همانگونه که از قبل می‌دانیم در آی‌فون‌های جدید از مودم اینتل استفاده شده، که یک سنت‌شکنی از طرف اپل تلقی می‌شود چراکه اکثر آی‌فون‌های تولیدی از مودم‌های کوالکام بهره می‌برند. این مودم جدید اینتل با نام XMM7360 اندازه قالبی برابر با ۶۶.۴ میلی‌متر مربع دارد. در تصویر زیر می‌توانید نگاهی به اجزای تشکیل‌دهنده این تراشه بیاندازید و با محل قرارگیری آن‌ها آشنا شوید.

die-h1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH