گوگل و جنگ برای استقلال بیشتر

قانون بازاریابی و حضور در عرصه دنیای الکترونیک دقیقا به مانند قانون جنگل است! تنها آنهایی که قوی‌تر و باهوش‌تر از بقیه هستند باقی مانده و بقیه خورده می‌شوند. دنیای اندروید نیز در حال پیشرفت است و برندهایی که از این سیستم عامل استفاده می‌کنند، ناخودآگاه باید با پیشرفت آن خود را وفق داده و پله‌های ترقی را طی کنند تا از رقبا جا نمانند. تنها راه چاره برای این موضوع، استقلال است.

تمامی تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند در دنیای تکنولوژی تنها یک هدف دارند و آن هم بزرگ‌تر شدن و رسیدن به سود بیشتر است. برندهایی مانند گوگل و فیس‌بوک اما اهداف بشردوستانه دیگری نیز دارند: دسترسی جهانی به اینترنت، ابدیت، پایان یافتن فقر و بیماری و امثال این موارد.

بسیاری از شرکت‌های سازنده تلفن هوشمند در دنیای امروزی، چشمان خود را به اندازه کافی روی حقایق باز نمی‌کنند و تنها به فکر خود و بزرگ‌تر شدن کسب و کار خودشان هستند. اما گوگل تمایلی به به اشتراک گذاری موفقیت‌ها و دستاوردهای خود با دیگران ندارد. به همین دلیل هوآوی و سامسونگ در نظر دارند تا سیستم عامل‌های اختصاصی خود را تولید کنند.

flagship-smartphones

نقشه گوگل برای این جنگ چیست؟

قبل از اینکه به طور کامل وارد این بحث شویم، نباید فراموش کنیم که کمپانی گوگل، نقش اصلی در سیستم عامل اندروید را بر عهده دارد. این سیستم عامل از دو المان تشکیل شده است. از یک طرف AOSP را در اختیار داریم که همان مدل خام سیستم عامل اندروید بوده که یک سیستم وابسته به وظایف خاص با اپلیکیشن‌های ابتدایی است و از جهتی دیگر، المان‌های مختلفی از گوگل را داریم که رایگان نبوده و توسط شرکت‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته و در تلفن‌های هوشمند اندرویدی به چشم می‌خورند.

گوگل از آنچه فکر می‌کنید، تأثیرگذارتر است. (AOSP (Android Open Source Project یک پروژه اوپن سورس است که توسط گوگل کنترل می‌شود. این سیستم به صورت کامل به گوگل تعلق ندارد، اما این موضوع باعث نمی‌شود تا این غول دنیای تکنولوژی، تأثیری روی آن نداشته باشد. به معنای دیگر، این شرکت آمریکایی می‌خواهد تا کارهای بیشتری توسط Nexus و Pixel انجام دهد تا اینکه صرفا نام آن شرکت روی محصولات اشاره شده حک شود. گوگل می‌خواهد نقش یک کنترل کننده تمام عیار را در زمینه بهبود و توسعه اندروید داشته باشد.

htc-nexus-sailfish-marlin

گوگل بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید، تأثیرگذار است!

همانطور که گفته شد، گوگل نقش‌های دیگری در بازار تلفن‌های هوشمند نیز ایفا می‌کند. جدا از بحث نرم‌افزار، شرکت گوگل در تلفن‌های هوشمند Pixel و Nexus در زمینه سخت‌افزار نیز فعالیت دارد. تا به حال برند نکسوس، باعث همکاری با شرکت‌های دیگر نیز شده است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نکسوس ۶P توسط هوآوی تولید شد.
  • نکسوس ۵X توسط ال‌جی تولید شد.

گوگل حالا نام نکسوس را به پیکسل تغییر داده است تا چرخه تلفن‌های هوشمند خود را وارد عصر جدیدی کند. نام برند نکسوس به احتمال زیاد از بین خواهد رفت و گوگل نیز از سخت‌افزار و تجهیزات خود در آن استفاده کرده و این تغییرات ادامه دار خواهد بود.

گوگل می‌خواهد تا رقبای خود را کنار بزند. این تصمیم گوگل برای تولید تلفن هوشمند با برند پیکسل که کاملا زیر نظر این شرکت تولید‌ می‌شود، نشان دهنده این است که این کمپانی آمریکایی می‌خواهد با قدرت وارد این عرصه شود و عزم خود را برای این موضوع جزم کرده است. اگر شایعات پیرامون خرید کمپانی اچ‌تی‌سی توسط گوگل صحت داشته باشد، این موضوع خیلی چیزها را روشن می‌کند.

گوگل همواره سعی داشته تا اهمیت رابط کاربری در سیستم عامل را به دنیا ثابت کند و هیچوقت تلاش نکرده تا این موضوع را پنهان نماید. اما رابط کاربری سیستم عامل اندروید متأسفانه با تأخیر به روز می‌شود. همچنین مسئولان گوگل همواره سعی داشته‌اند تا به تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند، این موضوع را گوشزد کند که همواره به سیستم عامل خام اندروید وفادار بمانند و تغییرات زیادی روی آن به وجود نیاورند. اما همه استفاده کنندگان، سعی می‌کنند تغییرات دلخواه خود را روی اندروید خام به وجود آورده و آنچه که دلخواه خودشان است را به کاربران تقدیم کنند.

اگر گوگل تصمیم بگیرد تا رقبای اندرویدی خود را کنار بزند و این سیستم عامل را برای خود نگه دارد، مطمئنا شرکت‌های تولیدکننده تلفن‌های هوشمند اندرویدی ضرر بسیار زیادی را متحمل خواهند شد.

گوگل چگونه می‌تواند برنده این جنگ باشد؟

گوگل می‌تواند به صورت مستقل تلفن‌های هوشمند خود را تولید کند و شرکت‌های دیگر نیز می‌خواهند در زمینه نرم‌افزار، خود را از گوگل جدا کرده و به صورت مستقل فعالیت کنند. گوگل برای رقابت و پیروزی در این جنگ، چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟ در این قسمت چند روش را بررسی می‌کنیم:

۱- عدم ارایه اندروید به شرکت‌های دیگر

نقش گوگل در تولید و عرضه اندروید بسیار شایان توجه است و اگر این شرکت تصمیم بگیرد تا این سیستم عامل را برای خود نگه دارد، کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. تولیدکنندگان و برندهای تلفن‌های هوشمند دیگر باید سریع‌تر عمل کرده و سیستم عامل اختصاصی خود را طراحی و عرضه نمایند. اما این موضوع برای شرکت‌های کوچک که به تازگی پا گرفته‌اند، دشوار به نظر می‌رسد. برای شرکت‌های بزرگی مثل سامسونگ، مسلما مشکلی ایجاد نخواهد شد. چرا که آنها پیشتر در این مورد تصمیم گرفته بودند و در حال طراحی سیستم عامل اختصاصی خود (تایزن) هستند.

این کار می‌تواند بسیار جذاب باشد. چرا که گوگل شرکت‌های دیگر را محدود خواهد کرد و آنها مجبور خواهند شد تا سیستم عامل اختصاصی خود را طراحی کنند. این موضوع باعث رقابت خوبی می‌شود که مسلما به سود کاربران خواهد بود. از طرفی کمتر شدن تعداد کاربران اندروید به معنی کمتر شدن کاربران گوگل است. آیا این موضوع ارزش رقابت و جنگ را دارد؟

۲- فروش سیستم عامل اندروید توسط گوگل

به جای خراب کردن پل‌های همکاری با شرکت‌های دیگر، گوگل می‌تواند اجازه دسترسی به سورس کدهای اندروید را به کمپانی‌های دیگر بفروشد. به این ترتیب، هر تولید کننده مجبور خواهد بود تا برای دسترسی به سیستم عامل اندروید، هزینه کند و این موضوع برای گوگل، بار مالی خوبی را در پی خواهد داشت.

البته این کار نمی‌تواند یک تصمیم متقاعد کننده به حساب آید. گوگل مسلما از پیشرفت رقبای خود، مخصوصا سامسونگ و هوآوی هراس دارد و این موضوع، ارزش بیشتری نسبت به از دست دادن کاربران اندرویدی دارد.

۳- ادامه عرضه اندروید و محدود کردن تولیدکنندگان دیگر

دو مورد اشاره شده قابل اجرا است، اما احتمال انجام آنها توسط گوگل دور از ذهن به نظر می‌رسد. گوگل مسلما نمی‌خواهد که کاربران سیستم عامل اندروید را از دست بدهد. به جای این کار، گوگل می‌تواند با یک استراتژی خاص، تولید کنندگان و استفاده کنندگان از اندروید را محدود به استفاده از این سیستم عامل کند. اما این موضوع باعث عدم تلاش کمپانی‌های دیگر برای تولید سیستم عامل اختصاصی نمی‌شود و این روند ادامه خواهد داشت.

با وجود تغییراتی که در ورژن‌های مختلف اندروید صورت می‌گیرد، اما این سیستم عامل هنوز هم پرطرفدار است. اگر سازندگان تلفن‌های هوشمند بخواهند از سیستم عامل اختصاصی خود استفاده کنند، باید اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اختصاصی خود را نیز تولید کنند که این موضوع، هزینه‌های زیادی برای آنها در پی خواهد داشت. همچنین زمان زیادی طول خواهد کشید تا این نرم‌افزارها تولید و همچنین برنامه نویسان نیز شروع به ارائه اپلیکیشن‌های مختلف برای آن کنند.

اما راه دیگر این است که تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند کاری کنند که اپلیکیشن‌های اندروید روی سیستم عامل جدید آنها دچار مشکل نباشد. این موضوع نیز به خودی خود امری دشوار و پیچیده است و مسلما اشکالات زیادی را به همراه خواهد داشت و زمان زیادی طول می‌کشد تا این ایرادات برطرف شوند.

جای تعجبی نیست اگر گوگل، استفاده کنندگان از اندروید را محدود نماید. چندی پیش نیز صحبت‌هایی در این زمینه به میان آمده بود و تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند، همواره در تلاش هستند تا سیستم عامل اختصاصی خود را سریع‌تر طراحی و تولید کنند. گوگل از این ترفند می‌تواند برای کنار زدن رقبا و وارد شدن قدرتمندانه به این عرصه کمک بگیرد.

به نظر شما گوگل کدام یک از روش‌های اشاره شده را برای مبارزه با رقبا به کار می‌گیرد؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH