چگونه می‌توان با اورکلاک کردن سرعت رایانه را افزایش داد؟!

اُورکلاکینگ چیست؟

قابلیت‌های رایانه‌ها تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. به احتمال زیاد می‌دانید که اجزای اولیه‌ای که سیستم کامپیوتری شما را تشکیل می‌دهند شامل: رَم، رام، پردازنده‌‌ها و کارت‌های گرافیکی هستند. با ترکیب این قطعات (به علاوه سایر موارد) سرعت سیستم شما سنجیده می‌شود. ممکن است لازم باشد تا شما برای اجرای روان فرآیندها هر چند سال یکبار رم یا دیسک سخت سیستم خود را ارتقا دهید.

واحد پردازش مرکزی (سی‌پی‌یو) عمدتا قسمتی است که باید برای اجرای وظایف عادی یک کاربر معمولی به اندازه کافی خوب کار کند. اما زمانی که صحبت از اورکلاکینگ می‌شود، هدف ما کاربران معمولی نخواهد بود، بلکه این عمل مخصوص کسانی است که مایلند تا از نهایت کارایی پردازنده خود استفاده نمایند.

%db%b1سی‌پی‌یوها شامل تنظیماتی به نام نرخ تنظیم ساعت هستند که به عنوان تعداد عملیات انجام شده در هرثانیه و در شرایط عادی شناخته می‌شود. این موضوع اثبات شده‌ که برای اجرای بدون خطر پردازنده این مقدار محدود شده‌ است. وادار کردن سی‌پی‌یو برای اجرای سریع‌تر نسبت به نرخ ساعت آن می‌تواند موجب مشکلات مربوط به پایداری سیستم شود یا حتی خرابی به بار آورد. با اورکلاک کردن می‌توانید سی‌پی‌یو کامپیوتر خود را برای اجرای سریع‌تر نسبت به سرعت اولیه خود دستکاری کنید. این فرآیند با توجه به تنظیمات مربوط به نرخ کلاک ایجاد شده توسط کارخانه در برخی از پردازنده‌ها به شکل دستی قابل انجام است.

چرا کامپیوتر من همیشه با سرعت مطلوب کار نمی‌کند؟

جنبه دیگر این موضوع این است که سی‌پی‌یوها به دلایل بسیار مفیدی همراه با تنظیمات مربوط به نرخ کلاک تولید می‌شوند. سرعتی که کارخانه سازنده اعمال می‌کند معمولا به صورتی انجام می‌شود که سی‌پی‌یو بتواند با روش‌های خنک‌کننده معمولی کار کند.

کار کشیدن بیش‌ از حد از سی‌پی‌یو برای انجام عملیات بیشتر در ثانیه به این معنی است که این قطعه گرمای بیشتری را تولید خواهد کرد و به توان بیشتری نیار دارد. این دو عامل یکی از دغدغه‌های بزرگ برای رایانه‌های شخصی است.

افزون بر این، با انجام اورکلاکینگ گارانتی رایانه شما از بین می‌رود. در صورتی که برای خرید پاور یا نصب سیستم خنک‌کننده جدید برای غلبه بر گرمای اضافی، رایانه خود را آماده نکرده‌اید، ممکن است با این کار آسیب جدی به پردازنده مرکزی وارد کنید.

چرا کاربران رایانه خود را اورکلاک می‌کنند؟

اورکلاک کردن رایانه علاقه‌مندان خاص خود را دارد. مسایل مورد نیاز مربوط به پایداری و تخصصی سخت‌افزار به این معنی نیست که انجام این کار برای کاربردهای بسیار حرفه‌ای صورت می‌گیرد.

برای علاقه‌مندان واقعی، این موضوع تنها برای بهبود کارایی انجام نمی‌شود، بلکه بدست آوردن سرعت حداکثری مساله مهمی برای آن‌هاست. با این کار مرزهای دنیای دیجیتال شکسته می‌شود و قطعات مختلف برای مقابله بر محدودیت‌های تکنولوژی یا فناوری‌های قدیمی دستکاری می‌شود.

%db%b2این موضوع حتی به صحنه‌ای برای معیارهای رقابتی تبدیل می‌شود و طی آن اُورکلاکرها برای رسیدن به بالاترین سرعت در تست‌های استاندارد کامپیوتری با یکدیگر مبارزه می‌کنند. در رقابت‌های افراطی و حرفه‌ای‌تر از ترکیب تجهیزاتی مانند سیستم‌های خنک‌کننده نیتروژن مایع استفاده می‌شود تا پردازنده را بتوانند در برابر دمای ۱۰۰ درجه‌ سانتی‌گراد حفظ کنند.

برای اورکلاک کردن به چه چیزهایی احتیاج داریم؟

در ابتدا باید مطمین شوید که سخت‌افزار شما قادر به انجام این کار است یا خیر. مهم‌ترین قسمت از اورکلاکینگ این است که انجام مراحل به آرامی صورت گیرد و از بابت قدرت کافی سیستم و پایداری آن در برابر گرما اطمینان حاصل کنید.

سیستم‌های خنک‌کننده آبی نسبت به خنک‌کننده‌های بادی مزایای بسیار بیشتری دارند و با تامین جریان هوای بهتر، گرمای بیش از اندازه را از کیس شما خارج می‌کنند.

علاوه بر این، برای اورکلاک کردن باید به تنظیمات بایوس (برنامه‌ای که پردازنده برای اجرای سیستم از آن استفاده می‌کند) بروید تا به شکل دستی نرخ کلاک و ولتاژ سیستم را تغییر دهید. هر بایوس تنظیمات خاص خود را دارد، بنابراین می‌بایست در این رابطه تحقیقاتی را در مورد بایوس رایانه خود انجام دهید.

همچنین یک سری از تست‌های اضافی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها از بابت ثبات قطعات و دمای داخلی رایانه خیال خود را راحت کنید.

8 در مورد “چگونه می‌توان با اورکلاک کردن سرعت رایانه را افزایش داد؟!”

    1. امید مروتی

      نصب فن باید بگونه‌ای باشه که جریان هوا به خوبی اتفاق بیفته،‌ به این شکل که از یک قسمت هوا به داخل کیس وارد بشه و از قسمت دیگر خارج. در صورتی که مشکل هزینه‌ای ندارید و حرارت پردازنده بیش از اندازه است، پیشنهاد می‌کنم از خنک‌کننده‌ آبی استفاده کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH