مقایسه آی‌فون ۷ و گوگل پیکسل: جنگ ستارگان

گوگل بالاخره از برند جدید خود پرده برداشت و اسمارت فون‌های پیکسل و پیکسل XL را به بازار معرفی کرد. مقایسه این محصولات جدید گوگل با جدیدترین آی‌فون‌های معرفی شده توسط اپل می‌تواند در نوع خود جذاب باشد.

محصول جدید اپل به تازگی وارد بازارهای جهانی شده و هنوز به عنوان محصول تازه‌ای در فروشگاه‌ها خرید و فروش می‌شود. کوپرتینو تلاش کرد تا بهترین محصول تولیدی خود را با تمام قدرت عرضه کند. از سوی دیگر گوگل نیز پس از عرضه آخرین نکسوس‌های خود با همکاری ال‌جی و هوآوی، تصمیم گرفت تا خود دست به کار شده و محصولاتی خاص با نامی جدید وارد بازار کند، به همین دلیل گوشی‌های اخیرش با نام پیکسل جدیدترین اعضای این خانواده بزرگ هستند.

گوگل برای طراحی این اسمارت فون‌ها سعی کرد تا از اعتبار کمپانی‌های صاحب نامی بهره گیرد، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که HTC در طراحی و ساخت این محصولات به گوگل کمک کرده است. حال بزرگ‌ترین سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا پیکسل گوگل واقعا توان رقابت با آی‌فون ۷ را دارد یا خیر؟

google-pixel-vs-iphone-7-1-580x358

بیایید تا با هم کمی این دو محصول را مقایسه کنیم.

عملکرد

غول کوپرتینو در حوزه سخت افزار آخرین محصول خود را به جدیدترین چیپست تولیدی‌اش با همکاری TSMC یعنی A10 مجهز کرده است. اپل مدعی است که A10 Fusion به دلیل بهره گیری از معماری ۶۴ بیتی، فناوری ۴ هسته‌ای با بهره گیری از دو هسته با قدرت زیاد و دو هسته با راندمان بالا سریع‌ترین چیپست تولید شده برای اسمارت فون‌ها در دنیاست.

در طول مراسم معرفی این محصول، فیل شیلر، معاون بخش بازاریابی اپل، با افتخار بیان داشت که آی‌فون ۷ حدود ۴۰ درصد سریع‌تر از آی‌فون ۶S با چیپست قدرتمند A9 است. علاوه بر این، آی‌فون ۷ همراه با یک GPU قدرتمند ۶ هسته‌ای عرضه می‌شود که آن را برای اجرای وظایف گرافیکی سنگین و بازی‌های گرافیکی مناسب می‌سازد. شیلر در این قسمت نیز ادعا کرد که رابط گرافیکی آی‌فون ۷ حدود ۵۰ درصد سریع‌تر از پرچم‌دار قبلی این کمپانی آمریکایی است.

اما در سوی مقابل، گوگل و HTC نیز سعی کردند تا جدیدترین محصول اندرویدی خود را با بهترین و قدرتمندترین چیپست تولید شده کنونی وارد بازارهای جهانی سازند. این اسمارت فون اندرویدی از تازه‌ترین دست‌پخت کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۲۱ استفاده کرده است. چیپستی که با ۴ هسته اعم از ۲ هسته Kyro با فرکانس ۲.۱۵ گیگاهرتز و دو هسته Kyro دیگر با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز تشکیل شده است.

کوالکام در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد که اسنپدراگون ۸۲۱ حدود ۱۰ درصد از محصول قبلی یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ قویتر و سریع‌تر عمل می‌کند. مثل تفاوتی که بین گلکسی اس۷ و بمب متحرک دیگر سامسونگ یعنی نوت ۷ وجود دارد.

کوالکام همچنین اعلام کرد که چیپست ۸۲۱ از شبکه X12 LTE پشتیبانی می‌کند. این فناوری در قیاس با پشتیبانی X10 LTE در چیپست ۸۱۰ حدود سه برابر سریع‌تر است. لازم به ذکر است که گوگل پیکسل درون خود از پردازنده گرافیکی Aderno 530 بهره می‌برد که بر روی کاغذ حدود ۴۰ درصد در اجرا و بارگذاری کارهای گرافیکی سنگین و بازی‌ها نسبت به Aderno 430 قویتر عمل می‌نماید.

از آنجایی که گوگل پیکسل زودتر از تاریخ اعلام شده یعنی ۲۰ اکتبر وارد بازارهای جهانی نخواهد شد، بنابراین هنوز هیچ راهی برای مقایسه عملی اسنپدراگون ۸۲۱ در مقابل A10 Fusion نبوده و تنها باید به همین اعداد بر روی کاغذ اعتماد کرد.

نمایشگر

وقتی به قسمت نمایشگر می‌رسیم، آی‌فون ۷ راه را برای برادر بزرگ خود یعنی آی‌فون ۷ پلاس باز می‌کند. محصولی که از نمایشگر قدرتمندتری برخوردار است. خب مشخص است که آی‌فون ۷ پلاس از یک نمایشگر ۵.۵ اینچی با وضوح فول اچ‌دی بهره می‌برد و آی‌فون عادی با نمایشگر ۴.۷ اینچی همراه با وضوح ۷۵۰ در ۱۳۳۴ پیکسل عرضه شده است.

این نمایشگر با چگالی ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ به بازار آمده است. نمایشگر آی‌فون واقعا نقصی نداشته و کاربر با بهره گیری از فناوری ۳D touch می‌تواند تجربه بهتری از کار با آی‌فون را نیز تجربه کند.

pa040395

در سوی مقابل نمایشگر پیکسل از یک صفحه ۵ اینچی از نوع AMOLED و وضوح فول اچ‌دی با چگالی پیکسلی ۴۴۱ پیکسل در هر اینچ بهره برده است. پرچم‌دار جدید گوگل همچنین برای حفاظت در مقابل خط و خش و ضربه‌های کوچک از محافظ قدرتمند گوریلا گلس ۴ استفاده نموده است. البته باید بگوییم که گلکسی نوت ۷ سامسونگ به عنوان جدیدترین محصول سامسونگ در این حوزه از گوریلا گلس ۵ استفاده کرده است.

در همین قسمت آی‌فون ۷ نیز در مقابل خط و خش از شیشه‌های مقاوم شده توسط یون و همچنین پوشش oleophobic محافظت می‌شود. بنابراین باید به محض عرضه گوگل پیکسل به سراغ یک تست سقوط جذاب برویم؛ تستی که آی‌فون ۷ تقریبا از آن سربلند بیرون آمده است.

فناوری دوربین

اسمارت فون‌های آی‌فون معمولا همراه با دوربین‌های قدرتمندی عرضه می‌شوند که همیشه جز بهترین‌های بازار به شمار می‌روند، در این قسمت آی‌فون ۷ نیز اصلا نا امید کننده نبوده و می‌تواند راه روشنی را برای ما ترسیم نماید. آی‌فون ۷ پلاس همراه با یک سیستم دوربین دوگانه برای اولین بار در محصولات اپل عرضه شد. فناوری نوبرانه‌ای که اپل معتقد است کارایی دوربین آی‌فونش را تا حد کارایی دوربین‌های DSLR بالا می‌برد.

البته آی‌فون ۷ با اینکه از این فناوری بهره نمی‌برد اما با استفاده از یک لنز قدرتمند ۱۲ مگاپیکسلی همراه با دیافراگم f/1.8، سیستم OIS، فوکوس خودکار و چهار فلش LED دو رنگ می‌تواند حرف‌های زیاد برای گفتن داشته باشد. بنابراین اگر توان خرید آی‌فون ۷ پلاس را نداشته و به دنبال یک جایگزین خوب هستید، آی‌فون ۷ با دارا بودن همین دوربین مناسب و ثبت تصاویری با فرمت RAW می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

البته باید بگوییم که این دوربین بر خلاف ادعای سایت Gizmodo اصلا توان رقابت با دوربین‌های DSLR را ندارد.

تا فراموش نکردیم بگوییم که آی‌فون ۷ در قسمت دوربین دوم همراه با یک نمونه ۷ مگاپیکسلی عرضه شده است که برای ثبت تصاویر شما در مواقع لازم بسیار خوب عمل می‌کند.

اما در مقابل گوگل پیکسل نیز همراه با یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی (تک لنز) عرضه شده است. این دوربین از امکانات ساده‌ای مانند سیستم فوکوس خودکار و فلش دوگانه و دورنگ بهره می‌برد. بر خلاف آی‌فون ۷، دیافراگم این دوربین f/2.0 بوده و در آن از OIS نیز خبری نیست.

pixel-xl-i7plus-back

بر اساس گزارش منتشر شده توسط Verge دوربین پشتی هر دو پیکسل گوگل موفق به کسب امتیاز ۸۹ در DxOMark شده‌اند. عددی که یکی از بهترین امتیازهای ثبت شده تاکنون است. علاوه بر این باید بگوییم زمانی که اپل اعلام کرد آی‌فون جدیدش برای راه اندازی دوربین، پردازش و ثبت عکس تنها به ۲۵ میلی ثانیه زمان احتیاج دارد، گوگل با صراحت عنوان کرد که دوربین به کار برده بر روی پیکسل دارای کمترین زمان راه اندازی، پردازش و ثبت تصاویر در میان تمامی دوربین‌های به کار گرفته شده بر روی اسمارت فون‌ها تاکنون است.

البته برای اثبات این موضوع تا زمانی که اسمارت فون گوگل رسما عرضه نشده و توسط ما تست نشود، نمی‌توان هیچ چیزی را صراحتا رد یا تایید نمود.

موارد دیگر

آی‌فون ۷ به عنوان جدیدترین پرچم‌دار کمپانی اپل با بهترین ویژگی‌های ممکن به بازار عرضه شده است. بهره گیری از فناوری NFC برای سیستم پرداخت Apple Pay، استفاده از فناوری ۳D Touch و حسگر اثر انگشت بر روی دکمه Home، راه اندازی جدیدترین نسخه مرورگر Safari همراه با HTML 5 و همچنین دریافت گواهینامه IP67 برای اعلام قابلیت‌های ضد آب و ضد گرد و غبار بودن آی‌فون ۷ از مهم‌ترین این ویژگی‌هاست.

این محصول لوکس در ۵ رنگ به بازار عرضه می‌شود: طلایی، Rose Gold، نقره‌ای، مشکی و jet Black به عنوان جدیدترین رنگ این کمپانی!

البته این محصول از جک ۳.۵ میلی‌متری استاندارد جهت هدفون بهره نمی‌برد اما در کنار آن از دانگل مخصوص این جک و رابط لایتنینگ ورژن ۲ برای تبدیل به همراه ۲ هدفون بی‌سیم استفاده شده است.

iOS 10 اپل بر روی ۲ گیگابایت رم اجرا شده و شما برای حافظه داخلی سه انتخاب دارید. این پرچم‌دار با حافظه‌های داخلی ۳۲، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه می‌شود. نهایتا این پرچم‌دار آمریکایی از یک باتری غیر قابل تعویض ۱۹۶۰ میلی‌آمپری بهره می‌برد که می‌تواند تا ۱۴ ساعت به طور میانگین برای شما گوشی را روشن نگاه دارد.

نهایتا در سمت مقابل، گوگل پیکسل همراه با حسگر اثر انگشت، مرورگر HTML5، جک استاندارد ۳.۵ میلی‌متری، پورت Type-C نسخه ۱.۰ و یک باتری غیر قابل تعویض ۲۷۷۰ میلی‌آمپری عرضه می‌شود.

این اسمارت فون نیز در سه رنگ آبی، نقره‌ای و مشکی وارد بازارهای جهانی خواهد شد. سیستم عامل این محصول، اندروید نوقا یا ۷.۱ است که همراه با ۴ گیگابایت رم و حافظه داخلی ۳۲ یا ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شود.

متاسفانه این اسمارت فون اندرویدی از کارت حافظه میکرو SD جهت افزایش حافظه داخلی پشتیبانی نمی‌کند؛ اما با این حال این محصول با هدست‌های واقعیت مجازی VR سازگار بوده و جهت حافظه بیشتر نیز فضای ابری رایگان و نامحدود برای خریداران پیکسل در نظر گرفته شده است.

این کمپانی به عنوان دیگر امکان در نظر گرفته شده، از دستیار مخصوص صوتی خود نیز بهره گرفته که قرار است رقیبی برای Apple Siri باشد، اتفاقی که احتمال آن بسیار بعید است. قیمت هر دو محصول از ۶۴۹ دلار آغاز خواهد شد.

به نظر شما کدام‌یک پرچم‌دار قوی‌تری هستند؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH